Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Eqc eier erfaringer. +/-

Startet av Egil Fonn, torsdag 16. april 2020, klokken 06:52

« forrige - neste »

Egil Fonn

Da har jeg eid bilen 2 uker og kjørt den de første 2000km i varierende føre og temperatur forhold.(-10-+5 gr.c)
Generelt godt fornøyd og høy trivsel i bilen.
+ Får følelse av trygg og godt sammenskrudd bil.
+ Komfortabel. Gode seter med mange innstillings muligheter.
+ Svært stille med minimal dekkstøy, vindstøy, regnstøy, trafikkstøy og 0 hørbar lyd fra motorer/drivverk. (19 tommer Nokian R3 piggfrie vinterhjul.)
+ God fjærings komfort.
+ Gode lys.
+ God lyd fra hifi anlegget.
+ Etter litt tilvenning, grei og responsiv meny med god navigering via valgbare betjenings knapper eller berøring av skjerm.
+ Ryggekamera beskyttet mot skitt og snøfokk under kjøring.
+ Rask temperering av kaldt batteri ved planlagt stopp for hurtiglading. (Aktiveres automatisk om navigering til ladestasjon velges. Aktiveres også om bestemmelses sted velges og bilen finner at lading på ladestasjon underveis er påkrevet.)
+ Rask og responsiv App med en rekke valg av push varsler.
+ God bil til hengertrekking. Tung bil, 4hjuls trekk og luft lastregulering på bakaksel gjør at henger knapt merkes bak bilen.

- Ved nedbør. Bakvindu visker aktiveres ved rygging om front visker er aktivert, selv om bak visker er avskrudd. Skal man unngå at bak visker skal begynne og gnure på skitten bakrute må man huske å slå av front visker før bilen settes i revers.

Ellers savner jeg følgende for at bilen skulle være perfekt for meg.
-Heving av bakkeklaring ved behov.(luft på begge aksler.)
-11kw AC lading de gangene jeg kommer sent hjem med lite soc og skal bruke bilen til langtur morgenen etter.
-Visning av batteri temp. (Max.Power indikator gir dog en pekepinn om batteri temp.)

Kommer med flere erfaringer etter som flere km og timer blir tilbakelagt  :)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Egil Fonn

Denne meldingen dukker opp litt for ofte.
"Aktiv bremseassistent for tiden begrenset funksjonalitet. Se instruksjonsboken"
Tenkte først det var skit på sensorer, camera eller radar, men meldingen har vedvart ved jevne mellomrom uansett værforhold.
Ba forhandler sjekke det når bilen var inne for software oppdatering til lader. De fant ingen feil.
Noen andre som har opplevd dette?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Kitchendog

Opplevde det på en demobil jeg lånte ei helg. Det var stort sett regn og våte veier så jeg regnet også med at det var noe dritt på sensoren. Hva sier instruksjonsboka om dette da?

jevel

Ikke fått EQC enda her, men har kjørt noen tusen km GLC med Distronic +, og eneste ganger den der dukker opp på GLCen er når det legger seg snø på sensor.

Butare

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 24. april 2020, klokken 06:47
Denne meldingen dukker opp litt for ofte.
"Aktiv bremseassistent for tiden begrenset funksjonalitet. Se instruksjonsboken"
Tenkte først det var skit på sensorer, camera eller radar, men meldingen har vedvart ved jevne mellomrom uansett værforhold.
Ba forhandler sjekke det når bilen var inne for software oppdatering til lader. De fant ingen feil.
Noen andre som har opplevd dette?

Så de har sjekket loggene og fant ingen feil? Det var da merkelig. Jeg vet det er andre oppdateringer enn den til lader. Du bør spørre om dem.

Egil Fonn

#5
Ja, det første bilen ble satt til da den ankom forhandler etter klargjøring, var oppdatering av software. Synes dette er litt merkelig siden den 4 uker tidligere rullet ut fra fabrikk. Og i tillegg får jeg utlevert bilen med mangelfull lade funksjonalitet og bilen må straks inn til ny oppdatering får å lade 230v 1x32A.
Liker ikke dette >:( Ellers er bilen :+1:
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Egil Fonn

Noen observasjoner.
Ved hastighet 90km/t og lett stigning bruker bilen kun bakhjulstrekk. ( se foto.) Flat vei og liten belastning kun forhjuls trekk. Ved mere stigning eller gasspådrag 4 hjuls trekk.

Kom hjem med 5% soc og skilpadde modus. Litt kaldt batteri etter 2 døgn i minusgrader på fjellet. % power over 60% er borte i display. Bilen hadde fremdeles god akselerasjon. 
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

Det var en interessant observasjon. Audi sier at e-tron primært bruker bakre motor. Det høres jo litt lurt ut å veksle på hvem som belastes. Men i forhold til slitasje har det kanskje liten betydning, for jeg går ut fra begge motorene er innkoblet rent mekanisk. Sjansen for at motorer må byttes pga. slitasje er nok også veldig liten. Og godt er det, for jeg hørte at en motor til e-tron 50 visstnok kostet ca160.00 +mva. Og deleprisene går opp 12 % fra 1. mai  :)

z4rd

Egil: Når opplevde du at den gikk over i skilpaddemodus? Hva var SOC på det tidspunktet?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

boppus

Jeg hadde "langtur" til hytta i helgen, snaue 200 km én vei. Laang god skitur, rundt tre timer hyttelading (7,4 kW) og drøye 200 km hjem igjen. Jepp, tok en omvei. Drøy dagstur for en skitur, men men ...

Ble absolutt dus med bilen på langtur. For en komfortbamse!

Men, synes ikke kartverket er optimalt hjelpsomt for å søke etter ladestasjoner langs ruta, eller så er det noe jeg ikke har funnet ut av. Ikke at jeg behøvde å lade på vei hjem, men forsøkte å finne egnede ladestasjoner allikevel. Bilen foreslår en rekke plasser med lademuligheter, men jeg ser jo ikke om det er 22 kW, 50 kW eller hva. Savner en mulighet for å filtrere søket på dette. Og hvilket ladestopp er mest egnet for å komme raskt frem? Hvilket ladestopp har lavest pris?

En annen sak: Jeg prøveladet forleden på en 50 kW Fortum-sak da batteriet var ved ca 40% SOC. Fikk ikke mer enn 43-44 kW. Jeg forventet 50 kW! Hvem sin "skyld" er det? Mercedes eller Fortum?

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Øyvind.h

Sitat fra: TM på mandag 27. april 2020, klokken 07:50
Det var en interessant observasjon. Audi sier at e-tron primært bruker bakre motor. Det høres jo litt lurt ut å veksle på hvem som belastes. Men i forhold til slitasje har det kanskje liten betydning, for jeg går ut fra begge motorene er innkoblet rent mekanisk. Sjansen for at motorer må byttes pga. slitasje er nok også veldig liten.

Motorene tipper jeg varer leeenge. Drivverk, akslinger mm derimot regner jeg med har kortere levetid. Så å fordele slitasjen er helt sikkert fornuftig.

I test har jeg sett journalister mene at eqc er bakhjuls-preferert, dvs de føler den skyver mer enn den drar.
Når jeg prøvekjørte opplevde jeg det motsatt, men jeg har ikke testet den på svingete snødekte veier. Enda :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Orbit

Sitat fra: boppus på mandag 27. april 2020, klokken 09:44
En annen sak: Jeg prøveladet forleden på en 50 kW Fortum-sak da batteriet var ved ca 40% SOC. Fikk ikke mer enn 43-44 kW. Jeg forventet 50 kW! Hvem sin "skyld" er det? Mercedes eller Fortum?
Det er vel som forventet. EQC har 96s4p-batterikonfigurasjon, så ved 125 A (som er maks fra 50 kW lader), tilsier dette 3.7 V per celle [44000W / (125A * 96)] som er vel noenlunde der du lander på 40% SOC. Effekten vil gå opp etterhvert som spenningen stiger, se gul linje i graf fra Fastned.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Egil Fonn

Sitat fra: z4rd på mandag 27. april 2020, klokken 08:12
Egil: Når opplevde du at den gikk over i skilpaddemodus? Hva var SOC på det tidspunktet?

Mener skilpadden denne gangen kom opp ved 8% sammen med tekst melding " Begrenset system effekt"
Ser ut til at skilpadde modus kommer ved varierende soc, litt avhengig av batteri temp.
Bilen går som en kule i starten av skilpadde modus, men svekkes gradvis ved synkende soc.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

boppus

Har så smått begynt å tenke på foliering av midtkonsollen, som er med finish i pianolakk. Bakgrunnen for dette er
- den tåler som forventet ingenting, og begynner allerede å få fine riper
- den må gjerne matche dekoren i bilen, black open-pore ashwood

Dette gjør jeg definitivt ikke selv. Antar midtkonsollen bør taes av før foliering. Forslag til egnet sted å få det utført på østlandet?

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

mathis

Sitat fra: boppus på tirsdag 28. april 2020, klokken 11:35
Dette gjør jeg definitivt ikke selv. Antar midtkonsollen bør taes av før foliering. Forslag til egnet sted å få det utført på østlandet?

Jeg ble tipset om et sted i Drammen. En fyr på facebook la ut bilder fra resultatet. Så meget bra ut og jeg vurderer gjøre det på samme sted. Har du tilgang til facebook gruppen for EQC?
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA