Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S Beta **I OSLO** 12-14 april

Startet av RoadRunner, torsdag 29. mars 2012, klokken 14:44

« forrige - neste »

JohanH

Han sa aller mest sannsynlig en kabel/adapter. Men utlukket ikke en andre ladeluke (noe jeg syns høres meget søkt ut og er en av årsakene til at jeg ikke er så sikker på at han burde være så skråsikker som han virket)

Kristian

Kikket på bilen i dag, og synes det ser veldig bra ut. Eneste jeg var litt skuffet over, var bakseteplassen. God plass til sete foran, men lavt sete og snaut under taket. Dette ser en forsåvidt på bildene, vannskelig å få til en så fin design med god bakseteplass, det sier seg selv. Men mange har skrytt av plassen så forventningene var urealistiske. Plassen er vel omtrent som i Leafen, men lenger til seteraden foran. Alt i alt helt ok, bare litt høye forventninger. Dette gjør at bilen er etter mitt skjønn er uegnet som drosje, men nå finnes det faktisk Prius drosjer, og her er det mye mindre plass.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Espen Hugaas Andersen

Det kan hende Model X blir bilen som blir brukt mest som drosje. Da må drosjenæringen vente ett år til, ca til midten av 2014, men så får de plass til 7 voksne, høyere under taket, osv. En 10-15% lavere rekkevidde burde ikke ha mye å si. De har fortsatt nok rekkevidde til en full arbeidsdag, uten å lade i løpet av dagen. Bilen bør ikke være spesielt dyrere enn Model S heller.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

gbzdoc

Tittet også på bilen i går, og den er jo bare lekker. Tanken om at ALT kan konfigureres av brukeren er helt herlig og veldig unikt sammenliknet med andre biler. :)

Ellers ble jeg overrasket over at bilen virket noe mindre utvendig enn jeg hadde forestilt meg. Men plenty med plass likevel, og mange gode løsninger på ting. Det som trakk litt ned er at jeg på 193 sitter og skaller i soltaket når jeg sitter bak. Det var godt med benplass, men håper de klarer å gjøre noen små justeringer så ikke bare Elon Musk får plass i høyden bak. ;-)

Alt i alt, lækker bil, som står på ønskelista... :-)

Milzit

Enig fin bil, dette ser veldig bra ut :)..jeg er 180cm høy og hodet mitt gikk også opp til soltaket.

Espen Hugaas Andersen

Var innom og så på Model S i dag. Jeg syns den ser bedre ut når man får sett den med egne øyne enn den ser ut på bilder. Og jeg som er 177 cm høy hadde rikelig med plass både foran og bak. Interiøret syns jeg også var komfortabelt. Og når det da blir enda bedre på produksjonsmodellen, så tror jeg Model S blir en utrolig fin bil.

Mest imponert var jeg over touch-skjermen. Den var lys, klar, veldig responsiv, og menyene virket ganske gjennomtenkt. Jeg tror ikke jeg kommer til å savne vanlige knapper.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

#36
Da har jeg også sett på Model S. Dette blir uten tvil en fin bil! Fine ytre linjer og bra design på interiør (lexus klasse men ikke helt f.eks. bmw ).

Likte setene både foran og bak, men savnet litt dybde på sjåførsiden. Veldig bra benplass foran og bak helt i linje med a6, 5 serie og e klasse men helt klart mye bedre enn de fosilbilene for den som sitter i midterste sete bak.

Takhøyden bak er veldig, veldig lav - Datteren min, som var med, stanga i taket og hun er nesten 1.80 høy og ikke konformert ennå. Så helt uaktuell å bruke bilen som familiebil for vår del dessverre. Takhøyden foran er også litt lavere enn hva jeg er vant til, men er godkjent.

Bredden foran er bra nok, bak mangler det igjen en del cm i forhold til det som jeg er vant til. Konklusjonen er vel at nok og god plass til 3 barn (ikke alt for høye) bak, men ikke til 3 voksne.

Barnesetene bak i bagasjerommet er nyttige hvis man skal ta med nabogutta til fotballtrening dog maks til de er ca 6 år gamle.

Bagasjeromplass med 7 seter er lik 0-  men litt plass foran til 2 bagger kanskje.

Uten de 2 tilleggs setene bak, som forresten elegant kan gjemmes bort i bunnen (slikt man kjenner det fra e-klasse), er bagasjeromplassen sett samlet med bagasjeplassen foran litt bedre enn i en sedan, men langt fra en stasjonsvogn i litt størrelse. videre mangler det skipose  :(

Bilen slik den fremstår har jo "sportsunderstell" - hvordan det utarter seg på norske veier vil fremtiden vise - men veivesenet får sikkert mindre å gjøre om vinteren siden Model S bilene her til lands pluger veiene fri for snø.  ;) - på en annen side garanterer det jo helt sikkert konge kjøreegenskaper på bra nok veier!


Artig denne berøringsskjermen som styrer praktisk alt på bilen, de som kjøper denne bilen kommer sikkert å tilbringe de første nettene i garasjen mens ipad'n ligger inne..  ;D men er den ikke litt stor? vidre var det noen reflekser på skjermen, så jeg undrer hvordan brukervennlighet blir i visse lysforhold.... ???

Personlig liker jeg nok best knapper, type det man har i Porsche, særlig i panamera - enklere og sikrere å kontrollere funksjoner en å måtte vende blikket til en stor skjerm. Jeg er også spent på hvor mye og hva man kan kontrollere fra rattet. Pekeskjermstyring mens man kjører er jeg litt skeptisk til...


Alt i alt en morsom fargeklatt av en el-bil som mange sikkert får mye glede av – men dessverre ikke noe for meg fortiden.

PS: tilhengerkobling er ikke en opsjon heller... ???
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Jeg syns setene bak hadde mer enn god nok plass. Jeg er 177 cm og hadde ca 10 cm opp til taket. Sittestilling har sikkert en del med saken å gjøre - hvis man sitter helt rett i ryggen, så klarer man sikkert å stange i taket. Jeg satte meg til rette som jeg ville gjøre normalt sett.

Model S har jo 13,2 cm bakkeklaring på det laveste (ved høyere hastigheter senkes bilen for å forbedre aerodynamikk), og 15,2 cm normalt sett. Hvis man skal kjøre under 15 km/t kan man heve bilen til 18,5 cm. Til sammenligning kan Audi A6 allroad variere mellom 14,2 til 20,8 cm, så Model S er 1-2 cm lavere enn A6 Allroad. (Normalt sett er Model S 1 cm høyere enn standard A6, som ikke har luftfjæring og er satt til 14,2 cm.)

Når det gjelder hengerfeste så må man vente på Model X.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

#38
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 15. april 2012, klokken 14:27
Jeg satte meg til rette som jeg ville gjøre normalt sett.

Det gjorde min datter også.. jeg er enda noen cm høyre og hadde ikke noe sjanse i det hele tatt..

Trodde først Model S blir en fin drosjebil, men det tror jeg ikke nå lenger...
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Sjekket litt mer rundt bakkeklaring:

Hvis man ikke betaler for luftfjæringen, og i stedet har tradisjonell fjæring, så er bakkeklaringen 15,5 cm, og det vil da ikke variere. 1,3 cm mer enn A6 er ikke så galt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: foxy på søndag 15. april 2012, klokken 14:42Det gjorde min datter også.. jeg er enda noen cm høyre og hadde ikke noe sjanse i det hele tatt..
Kanskje setene var stillt inn annerledes eller noe.  ???

Jeg hadde ihvertfall 10 cm opp til taket.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

#41
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 15. april 2012, klokken 14:43
Sjekket litt mer rundt bakkeklaring:

Hvis man ikke betaler for luftfjæringen, og i stedet har tradisjonell fjæring, så er bakkeklaringen 15,5 cm, og det vil da ikke variere. 1,3 cm mer enn A6 er ikke så galt.

Luftfjæring er et must have i Norge!!!!


ref bakkeklaring så virket den veldig lav rent optisk, mye lavere enn på min fosilbil som også har sportsunderstell ( skal jeg forresten aldri mer bestille for en bil her til lands....)

13,2 cm - dette kan jo bare brukes på tyske autobahn... (Fra hvilke hastigheter kobles dette nivået inn?)

normal innstiling er 15,2? - det er lavere enn på fosilbilen min med sportsunderstell som jeg synes er allerede alt for lavt for norske veier...
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: foxy på søndag 15. april 2012, klokken 15:10Luftfjæring er et must have i Norge!!!!
Tja. Hvis det var et must-have, så ville det kanskje være mer vanlig. Men det er absolutt en god ting å ha.

Sitat fra: foxy på søndag 15. april 2012, klokken 15:10ref bakkeklaring så virket den veldig lav rent optisk, mye lavere enn på min fosilbil som også har sportsunderstell ( skal jeg forresten aldri mer bestille for en bil her til lands....) - men jeg har jo ikke målt etter...
Bilen har kanskje luftfjæring. I så fall vel den vel kanskje senke seg helt ned når luftkompressoren slår seg av.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 15. april 2012, klokken 15:16
Tja. Hvis det var et must-have, så ville det kanskje være mer vanlig. Men det er absolutt en god ting å ha.
19", 20", 21" felger i kombinasjon med norske veier == luftfjæring et must have


Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 15. april 2012, klokken 15:16
Bilen har kanskje luftfjæring. I så fall vel den vel kanskje senke seg helt ned når luftkompressoren slår seg av.

Alle biler med luftfjæring som jeg kjenner til holder vel nivå hele tiden..
I-miev 2011
Asker

El rayo

Sitat fra: foxy på søndag 15. april 2012, klokken 15:10
ref bakkeklaring så virket den veldig lav rent optisk
Det noterte jeg meg også. Men etterpå, da jeg leste forklaringen til Espen i post "20, innså jeg at bilen i så på er en prototyp som sikkert "justert" for å høste mes mulig godord fra journalister. Prototypen var nok senket til ca 10 cm bakkeklaring for at tersklene ikke skulle virke så høye ved innstigning.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA