Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sommerferie 2020

Startet av JorgenM, tirsdag 14. april 2020, klokken 12:46

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Marius Kotsbak på lørdag 25. april 2020, klokken 20:03
Klart, det kan være du mente mulighet for å betale for lading på hotellet i det hele tatt. Noen steder har Tesla tatt kostnaden også tilgjengelig for andre biler med Type 2.

Jo ja, med mat ol. så kunne man kanskje komme billigere ut av det på en ukes ferie i utlandet. Men husk at det gjerne blir billigere å leie en uke pr natt enn for enkeltnetter. Og ikke minst at den dårlige kronekursen gjør at det er blitt mye dyrere å feriere i utlandet i år. Arbeidskraft i Norge pga. lønnsnivået i oljebransjen trekker opp alle yrker alle steder.

Om de tar betalt for å reservere parkeringsplass med lademulighet, eller baker det inn i prisen, får være opp til hotellet å avgjøre, men det å ha lademulighet med mulighet for å sikre seg ladeplass er nok fristende for mange. Til slutt er det kunden som betaler uansett.

Om det blir billigere å knytte samarbeid med Tesla og få satt opp destinasjonsladere enn å sette opp eget annlegg med universelle ladere, så er jo det helt greit og opp til bedriften å velge. Tross alt er mange Tesla-eiere folk med (tilsynelatende) god økonomi, og har råd og kanskje og er villig til å betale ekstra for bekvemeligheten. 

Tar man kun en uke ute, så kan det fort bli like dyrt som å feriere hjemme, men jo lengre man skal være borte, dess billigere blir det per natt. Som sagt, de fleste tar ut 3 uker, og kanskje kombinerer det med avspasering siden mange bedrifter går for halv fart eller saktere når alle har ferie. Siden skolene har fri, så er det lettere å koble vekk jobb og plikter, og være med unger 100 %. Da er det enda større grunn til å være så lenge borte som man kan.

Andre har sommeren som høysesong, men det er et mindretall. Men de har kanskje i enda større grad satt pris på å dra utenlands når prisene er langt rimeligere, og været ikke frister like mye til norgesferie. Da er kanskje en uke her og en uke der mer å foretrekke enn en lengre ferietur.Kanskje er de heldigere, om man kan si det slik, ved at det åpnes opp for å dra utenlands igjen. Om ikke til alle land, så ihvertfall noen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marius Kotsbak

At det bakes inn i prisen (selv om det er lite), som når kjøpesentra tilbyr "gratis" parkering til kunder er en uting, som også gir fyr til elbilhat, siden alle kunder da betaler for noe bare noen får benyttet seg av.

Men ideen med reservering av plass og lader (feks ila en natt eller en dag) er god. Idag må man gjerne gamble på ledig plass eller jakte etter når den blir ledig eller kommunisere direkte med andre ladende kunder om når den er ledig.

Tesla sine destinasjonsladere har jeg ikke mye til overs for siden de diskriminerer på Teslabiler/type 2.

Nå gjelder ikke dette bare hoteller heller. Ved lengre stopp for mat med barn på vei til feks. hytta si så hadde det vært interessant for mange med rask AC-lading uten ladekø og stress med å ta av ladingen i tide.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

RJK

Sitat fra: Marius Kotsbak på lørdag 25. april 2020, klokken 23:14
At det bakes inn i prisen (selv om det er lite), som når kjøpesentra tilbyr "gratis" parkering til kunder er en uting, som også gir fyr til elbilhat, siden alle kunder da betaler for noe bare noen får benyttet seg av.

Men ideen med reservering av plass og lader (feks ila en natt eller en dag) er god. Idag må man gjerne gamble på ledig plass eller jakte etter når den blir ledig eller kommunisere direkte med andre ladende kunder om når den er ledig.

Tesla sine destinasjonsladere har jeg ikke mye til overs for siden de diskriminerer på Teslabiler/type 2.

Nå gjelder ikke dette bare hoteller heller. Ved lengre stopp for mat med barn på vei til feks. hytta si så hadde det vært interessant for mange med rask AC-lading uten ladekø og stress med å ta av ladingen i tide.

Så lenge de ikke kommuniserer det ut, men bare annonserer at de nå tilbyr ladeplasser, så tror jeg ikke det er noe stort problem.

Har prøvd å lade på en destinasjonslader for Tesla før, men bilen ville ikke lade der. Har riktignok fått med meg i ettertid at det visstnok bare er å vri på en bryter eller så, og hotellet hadde plakat om at man kunne kontakte de ved problemer. Men de hadde og vanlig kontakt for "hjemmelader", og der gikk kabelen min rett inn uten problemer, så da var ikke det noen sak å snakke om. Men er helt enig om at en "nøytral" lader er best.

Reservering av ladekontakt tror jeg kommer, med mindre man bygger ut nok plasser til at det ansees som overflødig. Det ville sånn sett vært best, men til vi kommer dit, så er reservering en god nummer 2.

Og helt enig i at også andre steder bør se å få på plass AC-lading, gjerne av litt raskere type. Min egen bil bruker 8-9 timer fra nesten tom til full på rundt 8-9 timer ved 7,2/7,4 kW effekt, men selv et par timer gir godt med ekstra rekkevidde. Og det er enda mere effektivt for de som støtter 11 og 22 kW effekt.

Hurtiglading og lynlading vil nok fort bli for raskt på visse steder, så da kan man selv avgjøre om man heller vil stille seg på AC-lading mens man gjør sine ærend, eller vil benytte hurtig/lynlading om man trenger mye strøm og det raskt.

Hoteller som først og fremst satser på lengre opphold, klarer seg nok fint med 3,6 kW effekt på de fleste parkeringsplasser med lademulighet, men bør ha noen raskere i tillegg, for de gjester som gjerne kommer seint, og drar tidlig. Men et fleksibelt anlegg som kan styre dette, er sikkert mer fornuftig om de bygger større opplegg. Da kan man kanskje selv styre dette ved å angi avreisetid, og få den effekten som er nødvendig for de timene man lader.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marius Kotsbak

#18
Tesla sine ladere har en switch ja. Det er jo meningen for at laderne skal være reservert for Tesla fordi de sponser dem. Nå er de greie mange steder og setter opp ett eller flere ladepunkt for andre biler i tillegg. Disse skal være markert med hvitt i stedet for røde skilt. Der er også noen som er markert med rødt som virker for alle likevel (f.eks. i Funäsdalen i Sverige mener jeg det var røde skilter, men fungerte likevel. Der ble strømmen betalt av butikken ved parkeringen. Ah, ser i Plugshare at laderne ikke lengre er Tesla sine, bare skiltene står igjen, men opprinnelig 2 for Tesla og 1 for andre).
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA