Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmeladepunkt til Nissan Leaf 2018

Startet av Alexander Hellesnes, tirsdag 14. april 2020, klokken 11:12

« forrige - neste »

Alexander Hellesnes

Heisann!

Akkurat leaset meg en elbil for første gang, Nissan Leaf 2018. Har akkurat flyttet også og gamle huseier hadde en eldre Leaf model med lade"stasjon" i garasjen. Jeg har null peiling på slikt, men regner med jeg må gjøre noe for at jeg skal kunne lade med samme uttak, men hva trenger jeg egentlig?

Vedlegg viser hvordan opplegget er i garasjen nå.

På forhånd tusen takk for hjelpen :)

RJK

Det der er ok, når du er på ferietur/besøk, men er ikke lov som fast opplegg, såvidt jeg har forstått reglene.

Din forgjenger har tydeligvis fått montert på veggen en industrikontakt, CEE. og du må da skaffe deg en ladekabel fra CEE til det som du bruker på Leafen for at det skal bli lovlig, da skjøteledning og/eller adapter ikke er lov som fast lading. Dog gjester kan låne adapteret fra deg, om de får lade fra ditt uttak. Det koster vel fra rundt ettpar tusenlapper og oppover for en slik lader. Og du kan nok bruke det som nødlading frem til fullverdig kabel er i hus.

Et alternativ kan dog være å skaffe seg en ladeboks som kan kobles direkte på industristikket, noe jeg har fått inntrykk av at er lov. Men tipper du snart får mer verifiserbare svar fra de som jobber med dette, og da også forslag på bokser du kan koble til dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lars C. Krogenæs

Er det jordfeilbryter typeB i sikringsskapet, noe jeg går ut i fra at det er, kan du enkelt kjøpe en ladekladd med CEE stikk, slik som denne: https://www.thansen.no/bil/ladekabler/ev-ladekabel-til-bil-mode-2/ladekabel-mode-2-type-2-10-16a-5-m/n6015/pn345302/

Da lader du med litt under 16A, som er det du kan få ut av kablingen og kontakten du har i dag. Ladekladden fester du enkelt på veggen med skruer og sporene på baksiden av ladekladden.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Rav4_EV

Først og fremst er det lurt å legge ut et bilde fra sikringsskapet ditt der du sikkert får hjelp til å identifisere her på forumet om du faktisk har rett jordfeilvern.

Synes det blir feil å anbefale deg å kjøpe en ekstra ladekladd da du sikkert allerede har en slik som fulgte med bilen. La denne ligge i bilen til nødbruk og bytt ut blåstikket på parkeringsplassen din med en fastmontert ladestasjon.

I og med at du allerede har en kurs lagt opp vil en elektriker kunne gi deg en veldig god pris på tilkobling og dokumentasjon.
Sjekk også priser på ladestasjoner gjennom elektrikere. Det er ofte billigere totalt sett å kjøpe alt gjennom elektrikeren.

Vi leverer folkeladeren.no gjennom elektrikere i hele Norge. Spør gjerne etter denne hos elektrikeren og sammenlikn priser.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Er kursen merket opp i sikringskapet for lading var det forskriftsmessig ved montering uavhengig om det er B vern på kursen eller ikke.

Litt mer elegant overgang til original ladekabel får du hos Clas Olson: 

https://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter-CEE-230-V-til-Schuko/p/Pr367850000

Som Rav4_EV sier kan du også bytte stikket ut med en ladestasjon for hakket bedre sikkerhet, men i ditt tilfelle er du omtrent i mål og du vil sikkert ha mer å vinne på å bruke pengene på en komfyrvakt eller lignende.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Alexander Hellesnes

Tusen takk for svar alle sammen :)

Har som sagt akkurat flyttet hit, vet ikke engang hvor sikringsskapet i garasjen er (er felles), men det skal jeg få sjekket. Fikk beskjed av forrige huseier at det er en elektriker som har montert det som er der nå, med tanke på elbil, så jeg vil jo anta at det skal være skikkelig gjort i forhold til sikkerhet.

Med flytting og ny bil så vil jeg helst bruke minst mulig på dette her, så hvis det elektrolux nevner funker og er trygt så vil jeg helst benytte meg av denne muligheten.

Så det skal være trygt dersom kursen i sikringsskapet er beregnet på elbil? Og det eneste jeg da trenger er en slik overgang som elektrolux nevner?

RJK

Sitat fra: Alexander Hellesnes på onsdag 15. april 2020, klokken 21:00
Tusen takk for svar alle sammen :)

Har som sagt akkurat flyttet hit, vet ikke engang hvor sikringsskapet i garasjen er (er felles), men det skal jeg få sjekket. Fikk beskjed av forrige huseier at det er en elektriker som har montert det som er der nå, med tanke på elbil, så jeg vil jo anta at det skal være skikkelig gjort i forhold til sikkerhet.

Med flytting og ny bil så vil jeg helst bruke minst mulig på dette her, så hvis det elektrolux nevner funker og er trygt så vil jeg helst benytte meg av denne muligheten.

Så det skal være trygt dersom kursen i sikringsskapet er beregnet på elbil? Og det eneste jeg da trenger er en slik overgang som elektrolux nevner?

Det billigste er å fortsette å bruke den adapteren du allerede har.
Det nest billigste, og kanskje billigste i det lange løp, er en slik adapter som man uansett burde ha i bilen for lading i ferier, sammen med den du har og en variant for rød CEE (mye brukt i Sverige).

Problemet med begge deler er ikke først og frems sikkerheten slik jeg ser det, for alle adapterne nevnt, er beregnet for større effekt over tid. Men de skal kun brukes til nødbruk/tilfeldig bruk, ikke fast bruk ved eget bosted.

Problemet er altså lovligheten. Men nå er du ihvertfall klar over dette, og jeg regner med at du fikser det lovlig etterhvert.

;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

Mange kabler leveres med overgang til forskjellige plugger som standard (f. eks den nevnt overł og mode 2 lading er fullt lovlig. Ikke vits å overkomplisere dette.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trond Mjøs

Å bruka ein slik overgang til fast lading strir etter mitt syn mot intensjonen med forskriften. Poenget er at schuko ikkje er laga for kontinuerleg høg belastning. Pluggen til ladekladden bør difor vera av CEE-type slik at ein kan kutta ut overgangsadapter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA