Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?

Startet av Mortis, mandag 13. april 2020, klokken 10:49

« forrige - neste »

Samco

Kjør rolig og fornuftig bruk av varme apperat så går det nok bra.

tommysh

Ser ikke ut som noe problem for meg å kjøre Østerdalen. Sett litt dårlige parametre i ABRP så får du forslag om strekk på opptil 7 mil, men der er det hurtigladere bilen hopper over.  Er du nervøs så kan du kjøre på hver hurtiglader oppover.

Erik Ola Ulvestad

@Mortis Vart det tur? Korleis gikk det?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Vesel

Jeg kjørte nylig en Leaf med 43 km rekkevidde fra Grimstad til Egersund, 270 km. Den normalt 3 t 30 min lange turen tok 11 t og 10 ladestopp. Var artig i grunn, en liten utfordring. Så dette skal gå fint. Bare last ned Grønn kontakt og Fortum-appene, og lag en rute. Forbered deg på at det kommer til å ta lang tid og være slitsomt. Du må kanskje overnatte underveis. Jeg brukte hver ladepause på å konstant regne på ladehastigheter, tidspunkter, ruter og ladekostnader, så var trippel så sliten som etter 15 t Danmark-Italien i sommer.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Mortis

Oppdatering:

Turen gikk senere/på natta, med noe mindre snø men en del motvind.
Brukte ABRP-appen, den var gull verdt ifht trygghet for ladevalg.
La inn konservative verdier i appen.
Ladet kun kjapt til 80%
Brukte ikke varmeapparat.

Resultat:
Turen gikk kjempebra!
Var aldri i nærheten av å gå tom, selv på de lengste strekkene.

Til hater'ne: få utløp et annet sted

Tusen takk for gode råd og tips 👍🙂🤗


Erik Ola Ulvestad

Så bra. Kor mange ladestopp vart det?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

RJK

Sitat fra: Mortis på onsdag 06. mai 2020, klokken 10:33
Oppdatering:

Turen gikk senere/på natta, med noe mindre snø men en del motvind.
Brukte ABRP-appen, den var gull verdt ifht trygghet for ladevalg.
La inn konservative verdier i appen.
Ladet kun kjapt til 80%
Brukte ikke varmeapparat.

Resultat:
Turen gikk kjempebra!
Var aldri i nærheten av å gå tom, selv på de lengste strekkene.

Til hater'ne: få utløp et annet sted

Spennende opplegg, og kudos for å ha gjennomført turen,

Men jeg lurer på hvor mange hatere du fant i tråden her. Selvsagt vil folk ha forskjellige krav for å gjennomføre en tur, og de mest "negative" hintet til varslet uvær og mulighet for stengte veier og kolonnekjøring.

Og når man ber om råd, så vil du uansett få svar som ikke nødvendigvis er slike du ønsker, men jeg synes alle her inne har holdt seg godt innenfor hva man må forvente. Og jeg oppfatter alle kommentarer som velmenende.

Det mest negative så langt, er denne "haters"-kommentaren din...

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vesel

Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Wibla

Sitat fra: Vesel på onsdag 06. mai 2020, klokken 20:51
Han tenkte nok på dette tåpelige og unødvendige innlegget.

Jeg er realist, eller som noen vil kalle meg: pessimist, og anså det som tryggere å sende en slik bil med biltransport enn å risikere turen på vinterstid. Det var ikke noe "hat" involvert, og det var etter min mening på sin plass å poengtere at biltransport og kollektivt var en mulig løsning.

Det skal ikke være mye galt med ladere før man blir stående fast når bilen har såpass kort rekkevidde.
2018 Tesla Model S 75D

daktari

Wow, imponerende gjort.
12 timer ca på en vanligvis 7 timers tur? Det er vel omtrent der man lå med en Ford Cortina på 50-tallet? Absolutt mulig, spennende, men ikke anbefalt for de fleste.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Magnus Hansen

Antar dette er var for å hente en bil kjøpt på Finn? I såfall er det jo ikke så stort poeng at det tar 50 eller 100% lenger tid enn normalt. Det viktigste er at det faktisk var mulig. Det er vel neppe en tur trådstarter planlegger å gjøre jevnlig (får vi håpe). Jeg synes jo det hadde vært morsomt med en skikkelig gjenfortelling av reisen med ladestopp, opplevd rekkeviddeangst osv

RJK

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 07. mai 2020, klokken 12:21
Antar dette er var for å hente en bil kjøpt på Finn? I såfall er det jo ikke så stort poeng at det tar 50 eller 100% lenger tid enn normalt. Det viktigste er at det faktisk var mulig. Det er vel neppe en tur trådstarter planlegger å gjøre jevnlig (får vi håpe). Jeg synes jo det hadde vært morsomt med en skikkelig gjenfortelling av reisen med ladestopp, opplevd rekkeviddeangst osv

Det er absolutt en tur jeg ville likt å lese om. Bilen er vel ikke større eller tyngre enn at den fint hadde gått på en henger, men ikke like interessant da.

Bilen veier 1100 kg inkludert fører, så 1030 kg uten. Med mål på 3,48/1,48/1,61 så er den litt lang, men ikke tyngre enn at det er mulig å få til med rette bilen og hengeren, selv på B-lappen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vesel

Sitat fra: daktari på torsdag 07. mai 2020, klokken 12:01
Wow, imponerende gjort.
12 timer ca på en vanligvis 7 timers tur? Det er vel omtrent der man lå med en Ford Cortina på 50-tallet? Absolutt mulig, spennende, men ikke anbefalt for de fleste.
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 07. mai 2020, klokken 12:21
Jeg synes jo det hadde vært morsomt med en skikkelig gjenfortelling av reisen med ladestopp, opplevd rekkeviddeangst osv
Sitat fra: RJK på torsdag 07. mai 2020, klokken 13:16
Det er absolutt en tur jeg ville likt å lese om.

Ble inspirert nå, så jeg skrev nettopp om min egen tur, som jeg nevnte tidligere i tråden.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

RJK

Sitat fra: Vesel på torsdag 07. mai 2020, klokken 23:13
Sitat fra: RJK på torsdag 07. mai 2020, klokken 13:16
Det er absolutt en tur jeg ville likt å lese om.
Ble inspirert nå, så jeg skrev nettopp om min egen tur, som jeg nevnte tidligere i tråden.

Nydelig!  :+1:

Du fikk en kommentar med noen spørsmål som dukket opp.  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA