Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: T Hansen med e-moped  (Lest 699 ganger)


elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14033
    • Vis profil
Sv: T Hansen med e-moped
« Svar #1 på: Mandag 13. April 2020, klokken 18:42 »
Ser veldig bra ut.Eneste jeg reagerer påer servicebehov hver 200 mil. Hva er det som må stelles så ofte?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11900
    • Vis profil
Sv: T Hansen med e-moped
« Svar #2 på: Mandag 13. April 2020, klokken 18:52 »
Hver 5000km.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14033
    • Vis profil
Sv: T Hansen med e-moped
« Svar #3 på: Tirsdag 14. April 2020, klokken 13:41 »
Står et punktum der, men ser at Thansen mener dette er 200 mil lenger mellom service enn en eksosmoped.

Til sammenligning har jeg ikke hatt noe service enda på min 2013 BMW scooter. Demonterte riktignok frambremsene og smørte opp bevegelige deler i forbindelse med dekkbytte nylig, men det var egentlig helt strøkent fra før.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

JEG

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 100
    • Vis profil
Sv: T Hansen med e-moped
« Svar #4 på: Tirsdag 12. Mai 2020, klokken 00:00 »
Er salg på disse nå i enkelte varehus. Når man kan få denne med hjem til under 20 K ferdig reg., så må det vel være en grei deal?

Hadde dog håpet på litt mer rekkevidde og kanskje også effekt.

Messa data og bilder her: https://scootergrisen.org/forum/viewtopic.php?t=3738

EDIT: Ser ut til at den faktisk er sterkere enn NIU-en....?
« Siste redigering: Tirsdag 12. Mai 2020, klokken 00:09 av JEG »

Rosstopher

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 603
    • Vis profil
Sv: T Hansen med e-moped
« Svar #5 på: Tirsdag 12. Mai 2020, klokken 07:08 »
Hvordan lader man slike? Er det Type 2-kontakt på de, eller må de lades i stikkontakt?
2016 Tesla Model S 90D

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14033
    • Vis profil
Sv: T Hansen med e-moped
« Svar #6 på: Onsdag 13. Mai 2020, klokken 03:40 »
Mode 1, Altså via vanlig stikk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14033
    • Vis profil
Sv: T Hansen med e-moped
« Svar #7 på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 08:26 »
Er salg på disse nå i enkelte varehus. Når man kan få denne med hjem til under 20 K ferdig reg., så må det vel være en grei deal?

Hadde dog håpet på litt mer rekkevidde og kanskje også effekt.

Messa data og bilder her: https://scootergrisen.org/forum/viewtopic.php?t=3738

EDIT: Ser ut til at den faktisk er sterkere enn NIU-en....?

Helt nede i 15000 kr nå, og når en ser nærmere på oppbyggingen av disse er det ingenting som tilsier et så ekstremt serviceregime. Tror disse scooterene klarer seg helt uten service slik som BMW'en og at serviceregime kun er et forsøk på å sikre seg kontantstrøm etter salg.

Er i grunnen litt rart å tenke på. Har vel hatt rundt 50 mopeder fra jeg var 14 år, og service var aldri et problem. Vi mekket selvfølgelig kontinuerlig på disse, og jeg husker det var standard prosedyre på lettvekteren en Suzuki GT100 å ta av toppen og polere den innvendig før hver helg slik at alt var klart for maks ytelse når vi skulle på MC treff. Den gang som nå var det utenkelig å levere kjøretøyet fra oss for at andre skulle mekke på det. Andre standard oppgaver var å dra ene drivkjettingen av med en annen og så rense og koke reservekjettingen i fett til neste bytte. Etter 2 år var kjettinger og drev fremdeles som nye.

En annen artig historie fra GT100 dagene var da den var innkjørt og jeg skulle fjerne plomben. Den var herdet og satt limt og krympet og klipset fast i dreieventildekselet. Det ble sagt at den var umulig å fjerne uten å ødelegge dekselet. Vel, det betydde kun litt mer forberedelser, så mothold og passende dor ble laget og en stor øks ble funnet fram sammen med tørris og propanbrenner. Her var det enten eller. Hele innsuget ble lagt i tørris til det var godt nedkjølt, så plassert oppå motholdet. Så fram med propanbrenneren og godt med varme på aluminiumsdekselet. Dette var nok med på å frigjør både lim og pressfit, og da gjendstod kun c ringen. Husker enda hvor bekymret jeg var og hvor stor gleden var da plomben smatt etter 1 litt for lett slag på første forsøk. Etter det lå plomben i lommen på kjørejakken, noe som kom godt med da vi ble stoppet for kontroll på Krossmoen. Selvfølgelig samtlige med full effekt sykler. Så lenge vi satte plombene på plass igjen fikk vi kjøre videre riktignok med kraftig redusert festbudsjett for helgen. Husker ikke hvor lenge plomben stod i innsuget, men det var nok ikke menge meterene før den var ute igjen. Vi skulle jo tross alt helt til Lyngdal. :)
« Siste redigering: Mandag 18. Mai 2020, klokken 10:16 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Jejl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1476
    • Vis profil
Sv: T Hansen med e-moped
« Svar #8 på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 10:10 »
I min ungdom smidde jeg til en kork til luftfilteret som gjorde at mopeden ikke fikk nok luft og stoppet ved ca 5000 o/min. Kunne monteres/demonteres på 1 sekund, og senket toppfarten fra ca 100 til 50 km/t.
« Siste redigering: Mandag 18. Mai 2020, klokken 10:14 av Jejl »

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14033
    • Vis profil
Sv: T Hansen med e-moped
« Svar #9 på: Mandag 18. Mai 2020, klokken 10:45 »
Veldig bra. I dag går det mer i å fjerne et resonansrør på eksospotten og bytte sylinder, mens smigremodus oppnås via elektronisk turtal-sperre.

Enklere på lett MC. Jentungen på 17 kunne faktisk lovlig kjøre 48 hk BMW C-evolution mens vi kun fikk ha 6 eller 7 hk i vår tid.



« Siste redigering: Mandag 18. Mai 2020, klokken 11:05 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no