Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte dempere på E-up! som er gått 130k

Startet av Storken, søndag 12. april 2020, klokken 21:24

« forrige - neste »

Storken

Hei!

Godt fornøyd med vår E-up! som nå har rullet 130 000 km. Spørsmålet er, begynner demperene foran å synge på siste verset? Mener å føle mer gynging og hardere komfort over humper.

Vurderer Bilstein B6 eller røde koni - dempere, men vet ikke om disse passer like godt til elektriske UP som den vanlige. Har noen byttet dempere og evnt gått for andre? Erfaringer tas imot med mange takk!

MadsV

Bytta på min 2014 mod igår, satt på originale sport dempere og fjør. De senker også litt.
Har ikke fått prøvd den enda siden det kom en masse snø
Delenr
Framme:
Dempere - 1S0 413 031 C
Fjøre - 1S0 411 105 G

Bak:
Dempere - 1S0 513 025 E
Fjøre - 1S0 511 115 AQ

epifant

Fjærer fra fossil-up? Det vil nok potensielt kunne gi feil på maksimal akselvekt, ettersom den er noe høyere på e-up... Men flott med delenummer  :+1: Støtdempere bør være kompatible, der er det vel ikke så mye annet enn bound/rebound og slaglengde som kan være annerledes.

Ville skiftet fjærbenslager samtidig. Kjent feil på e-up som flere har fått utbedret på garanti, og det er uansett en del av operasjonen når man skifter fjær/demper.

Edison's electric light did not come about from the continuous improvement of the candle

Storken

Sitat fra: epifant på tirsdag 14. april 2020, klokken 21:16
Fjærer fra fossil-up? Det vil nok potensielt kunne gi feil på maksimal akselvekt, ettersom den er noe høyere på e-up... Men flott med delenummer  :+1: Støtdempere bør være kompatible, der er det vel ikke så mye annet enn bound/rebound og slaglengde som kan være annerledes.

Ville skiftet fjærbenslager samtidig. Kjent feil på e-up som flere har fått utbedret på garanti, og det er uansett en del av operasjonen når man skifter fjær/demper.

Vet at eksempelvis Passat GTE bruker samme understell som vanlig fossilbil, med mye tyngre vekt. Det kjenner man godt over humper at understellet er langt fra stivt.

Fjærbenslager skal definitivt byttes, mener det er dette som knaker og klunker over humper og når den reverseres.

Sitat fra: MadsV på mandag 13. april 2020, klokken 19:47
Bytta på min 2014 mod igår, satt på originale sport dempere og fjør.

Takk for tilbakemelding og delenumre. Autodoc og de fleste andre sider finner noen fjærer og ingen dempere når jeg legger inn reg-nr.

Vår E-UP! er en 2013 modell som er f.gangs registrert i Sverige 25.11.2019 og så importert til Norge i midten av 2014.

Vurderer å kun montere stivere fjærer foran sammen med sportsfjæring, det vil flytte mer grep foran. Siden den understyrer noe voldsomt originalt kanskje den vil føles mer balansert. Finner få eksempler og brukererfaringer på dette, veldig interessert i dine erfaringer Mads  :+1: Unngår helst senking, har nok fartshumper i området.

Det finnes eksempler på forumbrukere fra UK som installerer "High UP!" - deler istedenfor standarddeler.

epifant

For å motvirke understyring kan du vel også montere kraftigere stabstag bak. Sommerbilen min har 220hk på fremhjulene, og på den er de to mest utslagsgivende modifikasjonene å montere tårnstag foran og stivere stabilisatorstag bak. Men litt rart at din understyrer, jeg oppfatter min som ganske balansert og må presse hardt på for å fremprovosere understyring.
Edison's electric light did not come about from the continuous improvement of the candle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA