Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det å trekke strøm rett fra TWC eller UMC istedetfor via batteriet

Startet av Vesel, søndag 12. april 2020, klokken 15:59

« forrige - neste »

Vesel

Jeg merket i går da jeg ladet til 99% med UMC (den ville ikke høyere) at varmeapparatet trakk strøm direkte fra laderen da bilen var fulladet istedetfor via batteriet som den gjør når jeg lader til et lavere nivå. Jeg antar den da også trekker strøm til Sentry mode direkte. Vanligvis når bilen bare står plugget i med TWC-en så lader den 5 min etter 1-2% tap, stopper, og gjør hele runddansen igjen ca hver 1,5 time med sentry mode. Tilsvarende ved bruk av varmeapparat.

Er det noen måte å få bilen til å trekke strøm direkte fra laderen også ved lavere ladegrenser med TWC? Jeg bruker sentry mode 24/7, og da blir det en halv ladesyklus ekstra hver uke bare til å drifte den. Hadde vært greit å redusere ladesykluser av hensyn til batteriet når bilen bare står plugget i. Litt pussig at dette ikke skal gå an.

Ellers merket jeg at at selv ikke da SOC hadde falt fra 99 til 96% så startet den å lade igjen. Ved lavere grenser starter den etter 1-2% under. Kan hende dette er en bregrensning for å unngå at bilen står for lenge med SOC på 100%.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

mthoring

Sitat fra: Vesel på søndag 12. april 2020, klokken 15:59
[...]
Er det noen måte å få bilen til å trekke strøm direkte fra laderen også ved lavere ladegrenser med TWC?
[...]

Varmeapparatet trekker alltid strøm fra veggen når bilen er plugget i. Har alltid vært slik på min bil i hvertfall, vil tro det gjelder TM3 også. Antar at dette også gjelder eventuell kjøling (a/c). Ting som går på 12v-anlegget (feks sentry mode) trekker alltid direkte fra batteriet, mener jeg.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Kim-

Sitat fra: mthoring på onsdag 22. april 2020, klokken 18:40
Sitat fra: Vesel på søndag 12. april 2020, klokken 15:59
[...]
Er det noen måte å få bilen til å trekke strøm direkte fra laderen også ved lavere ladegrenser med TWC?
[...]

Varmeapparatet trekker alltid strøm fra veggen når bilen er plugget i. Har alltid vært slik på min bil i hvertfall, vil tro det gjelder TM3 også. Antar at dette også gjelder eventuell kjøling (a/c). Ting som går på 12v-anlegget (feks sentry mode) trekker alltid direkte fra batteriet, mener jeg.

Er det bypass fra laderen til varmeelementet, eller lades det bare tilsvarende som det trekkes fra batteriet?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

sjokomelk

Sitat fra: Kim- på onsdag 22. april 2020, klokken 19:28
Er det bypass fra laderen til varmeelementet, eller lades det bare tilsvarende som det trekkes fra batteriet?
Strømmen går alltid "innom" batteriet. Enkelt forklart er laderen er koblet til i ende enden og varmeapparatet i den andre enden.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

mthoring

Sitat fra: Kim- på onsdag 22. april 2020, klokken 19:28
Sitat fra: mthoring på onsdag 22. april 2020, klokken 18:40
Varmeapparatet trekker alltid strøm fra veggen når bilen er plugget i. Har alltid vært slik på min bil i hvertfall, vil tro det gjelder TM3 også. Antar at dette også gjelder eventuell kjøling (a/c). Ting som går på 12v-anlegget (feks sentry mode) trekker alltid direkte fra batteriet, mener jeg.

Er det bypass fra laderen til varmeelementet, eller lades det bare tilsvarende som det trekkes fra batteriet?

Har ikke satt meg inn i teknikken der, men som du sier så kan jeg se at bilen trekker feks 14A med batterilader og varmeapparat aktiv, uten at bilen lader.
Ting som går på 12V-anlegget trigger ikke aktivering av laderen, og vil trekke fra 12V, som innimellom lades fra hovedbatteriet, helt til hovedbatteriet er tilstrekkelig utladet til å trigge opplading.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Vesel

Sitat fra: mthoring på fredag 24. april 2020, klokken 19:41
Har ikke satt meg inn i teknikken der, men som du sier så kan jeg se at bilen trekker feks 14A med batterilader og varmeapparat aktiv, uten at bilen lader.
Ting som går på 12V-anlegget trigger ikke aktivering av laderen, og vil trekke fra 12V, som innimellom lades fra hovedbatteriet, helt til hovedbatteriet er tilstrekkelig utladet til å trigge opplading.
Aha, skjønner. Var ikke klar over at Sentry mode trakk strøm fra 12 V-batteriet. Kanskje all elektronikken trekker strøm fra den. Gir i grunn mening ettersom høyeste spenning i datamaskiner pleier være 12 V og da typisk til vifter og harddisker. Resten av elektronikken pleier være 3,3 V og 5 V. Jeg antok at disse spenningene ble transformert ned fra hovedbatteriet, tenkte det ville vært mer energieffektivt og føre til mindre slitasje på batterier. Sluker jo mye strøm elektronikken i denne bilen. Bare Sentry mode, når bilen ellers er slått av, bruker ca 200 W i snitt fra hovedbatteriet. Det er 16,7 A ved 12 V, så et 45 Ah-batteri ville vært tomt etter 2,5 - 3 t.

Jeg mener likevel å huske at varmeapparat heller ikke trakk strøm direkte fra veggboksen, men også førte med seg slike regelmessige 5 min vedlikeholdsladinger. Kan ta feil da, så skal sjekke.

Uansett, kan dette ha noe med om TWC-en er innstilt til å kun lade Tesla-er eller om den kan lade alle elbiler med type 2? Gir mening at når den er innstilt til kun Tesla-er så kan kommunikasjon mellom lader og bil bli bedre.
Min lader nemlig alle biler. Tror jeg ihvertfall, elektrikeren nevnte ikke noe angående dette.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

sjokomelk

Sitat fra: Vesel på fredag 24. april 2020, klokken 22:53
Aha, skjønner. Var ikke klar over at Sentry mode trakk strøm fra 12 V-batteriet. Kanskje all elektronikken trekker strøm fra den. Gir i grunn mening ettersom høyeste spenning i datamaskiner pleier være 12 V og da typisk til vifter og harddisker. Resten av elektronikken pleier være 3,3 V og 5 V. Jeg antok at disse spenningene ble transformert ned fra hovedbatteriet, tenkte det ville vært mer energieffektivt og føre til mindre slitasje på batterier. Sluker jo mye strøm elektronikken i denne bilen. Bare Sentry mode, når bilen ellers er slått av, bruker ca 200 W i snitt fra hovedbatteriet. Det er 16,7 A ved 12 V, så et 45 Ah-batteri ville vært tomt etter 2,5 - 3 t.
De eneste tingene som drives med høyspenning fra batteriet i bilen er motor(ene), varmeelement(ene) i varmeapparat(ene), AC-kompressor og varmeelement i batteripakke (kun S&X). Alt annet drives med 12V. Og 12V kommer fra en DC-DC-converter som gjør samme jobben som en dynamo/generator i en bil med forbrenningsmotor.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA