Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av elbil uten lademulighet hjemme

Startet av HouseGlover, søndag 12. april 2020, klokken 13:45

« forrige - neste »

elektrolux

#15
En løsning er å leie ladeplass/garasje gjerne i randsonen til bompengeringen og kjøre elbilen mellom der og jobben, mens en bruker annet kjøretøy dit.

Er bomringen nær bopel kan en sykle forbi bommene til bilen, og er bommene nær jobben kan en sykle siste biten. Eventuelt ha en rimelig bil mellom punktene.

Er det flere bomringer må en enten ha flere kjøretøy langs pendlerruten eller noe som er lite nok til å tas med i bilen.

Mens elbil gikk gratis gjennom bommene hadde jeg gjerne en slik med på henger bak dieseldråget. Med bombrikke kun i elbilen var besparelsen i bomkostnader større enn ekstrakostnadene med Diesel. Funker forsåvidt fremdeles, men med bom også på elbil er fordelen kraftig redusert. Det må også tas med i betraktningen at bilen uten brikke kan bli belastet med bompenger selv når den har bil med bombrikke på slep, så det kan faktisk bli dyrere enn å bare ete noen kameler og la bomadelen få sine slanter.

En løsning med tanke på at du kun skal 20 km / 20 min turer er en 3 hjuler scooter som du kan kjøre med bil sertifikat tatt før 2013:

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=173904871

Har selv kjørt min scooter konsekvent siden 10 feb i år og med rett utstyr er det egentlig bare gøy.

Sjekk gjerne Instagram #laelbilenstaa for flere tips til #bomfrie transport alternativ
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

automat

@elektrolux: Alle dine kreative forslag blir fort dyrere og mer upraktiske enn bare å fortsette og kjøre bensinbil gjennom bomstasjonene. (Og det kryr av dem i Oslo nå). Det er heller ikke «bare å finne en ekstra garasjeplass».

Ditt intense bompengehat gjør rett og slett rådene dine irrasjonelle.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

z4rd

Word.

Det er for spesielt interesserte å holde på slik, og kan ikke bortforklares med at det er økonomisk. Personlig verdsetter jeg min egen tid også.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

elektrolux

#18
En Trike sparer da visselig både tid og penger og trådstarter sitt motiv var å spare bompenger. En slik scooter bruker også så lite bensin at det er rimeligere enn offentlig lading så her blir det vinn vinn.

Kjøpskosten på 86000 kr er nedbetalt på 43 måneder eller 3 1/2 år bare på sparte bomkostnader og tar en med sparte drivstoff kostnadene og enklere parkering, er egentlig dette en "no brainer"

Å råde vedkommende å fortsette å kjøre bensinbilen gagner kun bomselskapet.

Forstår ikke den aksepten det er blant enkelte for bompenger. Samme folkene bruker helt sikkert de øvrige mulighetene de har for å spare skatt, f. eks rentefradrag, pendlerfradrag, egen bolig, BSU, IPS etc. og det er ingen som argumenterer mot å bruke de mulighetene.

Når først myndighetene lager føringer og insentiver for hvordan de ønsker at vi skal bevege oss er det både riktig og loyalt å følge disse.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

z4rd

#19
Du må ikke blande det med aksept for bompenger, men en personlig vurdering av kost-nytte. Der vekter vi nok ulikt.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

RJK

Sitat fra: Oddaa på mandag 13. april 2020, klokken 09:54
Enig, for min del ville det være uaktuelt med elbil uten egen lademulighet. Men selvsagt, om en legger nok tid og energi i det så er det ikke umulig.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Har lademulighet i borettslaget mitt, men til 20 kr for 1 time på 7,2/7,4 kW effekt, og 10 kroner ved 3,6 kW. Rent praktisk lader bilen min uansett billigst på 7,2/7,4 kW, men vi snakker ca 2,7-2.78 kr per kWh. Lader som regel 8 timer (koster meg 160,- kr) og er da ved rundt 90 % når jeg lader fra nesten tomt batteri

En ulempe er at jeg må bestemme meg hvor mye/lenge jeg vil lade på forhånd, og det å avbryte, betyr at jeg har betalt for strøm jeg ikke får nyttiggjort meg i tilfelle. Fordelen er at om jeg setter bilen på lading om kvelden, så må jeg ikke flytte bilen midt på natta.

Jeg lader derfor først og fremst på kveld/natt, om jeg ikke kan sette den på lading før jeg drar på jobb (bor i gangavstand til jobb), og flytter da ferdigladet bil når jeg kommer fra jobb.

Med AC-lading hos GK, og spesielt da med månedsabonnementet som faktisk lønner seg ved tredje lading samme måned, så kunne det gått. Men det er langt større styr med å dra til nærmeste lader og passe på at bilen blir hentet før den er ferdig ladet. Da har jeg ikke beregnet eventuell annen rabatt som Coop-rabatt og rabatt for mye lading (10 % på neste lading etter man passerer 250 kr, 20 % over 500 kr. Rabatt drar man over til neste måned om man har ladet for "trinnet" man er på ved månedskiftet).

Skal det ha noe for seg, så må man altså ha laderen rett i nærheten av der man bor/oppholder seg. Riktignok blir ikkelading uten minuttpris (inkludert i månedsabonnementet), så må man ikke stresse like mye med å flytte bilen, helt til man eventuelt blir påminnet av GK, om man utnytter dette.

For jeg som sjeldent lader mer enn en gang i måneden om jeg ikke tar langtur, og dermed kanskje lader på hurtiglader, så ville ikke abonnement lønt seg. Og som nevnt, det ville vært enda mer omstendelig.

Men til gjengjeld betaler jeg heller ikke for ladeanlegget utenom det som er innebygd i ladeprisen. Når man leser at folk betaler alt fra 15-30 K for lader og oppsett, så har man tross alt litt å gå på i forhold til kW-prisene som man oppnår på hjemmelading, så man må jo regne på hvor mye og hvor lenge man skal beregne, før dette er billigst totalt sett.

Men klart, komforten med å slippe å måtte flytte bilen utenom når man faktisk ønsker selv eller faktisk skal bruke bilen, og at man kan forvarme bilen på ladestrøm slik at man har både bedre rekkevidde og lavere forbruk ut av samme mengde strøm, er jo verdt noen kroner.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Krokodillen_Frank

#21
Jeg bor på Majorstuen med elbil, og lader nesten utelukkende på offentlige ladestasjoner. Det er helt uproblematisk for meg, og jeg har enda til gode å ikke få plass.

Den største utfordringen for meg er per nå ikke lading, men å finne ledig gateparkering. Men det problemet har du uansett om du har elbil eller fossilbil...

BilCurious

Hei! Jeg lurer på det samme som trådstarter. Ser mange fraråde dette, men er det basert på erfaring eller bare antakelser?

Det hadde vært interessant å høre mer fra noen som har erfaring med lading på offentlige plasser, og bil med god rekkevidde. Noen flere enn [mention]Krokodillen_Frank [/mention] ?

Hva slags bil har du forresten [mention]Krokodillen_Frank [/mention] ? Lader den fullt opp over natten? Hvor mye bruker du i måneden på offentlig lading?


Sent from my iPhone using Tapatalk

geear

Hvordan det går å gjøre noe slikt er helt individuelt. Avhengig av bruksmønster, lademuligheter akkurat der man selv ferdes og så videre. Med en bil med god rekkevidde, og brukbar ladefart på AC-lading, så skal det ikke mer til enn at du vet at den står parkert et sted den kunne stått til lading i 5-10-15 timer per uke, avhengig av ladehastighet og kjørelengde. Snakker vi stikkontakt, mye kjøring og en elbil med høyt forbruk, så er du avhengig av å stå tilkoblet mye lenger.

Våre biler er veldig energieffektive biler, har rekkevidde på 50 og 45 mil, og går ca. 15k i året, hvorav en god andel er på langkjøring, iallfall på den ene. I det daglige lades den ene 2-5 timer per uke, med 11 kW, mens den andre står nok gjerne 20+ timer på 2,3 kW (stikkontakt). Kunne de stått i en stikkontakt på jobb 2-3 dager hver uke, så hadde vi vært tett på at det hadde fungert problemfritt i det daglige.

For min del har jeg ikke tilgang på lading på jobb, ferdes sjelden der det er lademuligheter, altså under handling osv., og har ingen ønske om å sitte og vente en halvtime på en hurtiglading en gang eller to i uka, så da hadde det ikke vært en løsning jeg ville leve med. Kunne sikkert lagt om handlemønsteret mitt slik at jeg heller kjørte til andre butikker med lademuligheter, men da hadde det blitt basert på stor andel hurtiglading, som gjør at den økonomiske oppsiden også hadde vært forsvinnende liten, ergo hadde jeg kjørt fossilt.

BilCurious

Takk for svar.

Jeg bor i by, har fossilbil (går ca 15 i året), og kommer ikke til å belage meg på å legge handlingen til butikker med hurtiglader. Butikker har jeg nok av i gangavstand.

Har også en del offentlige ladere rundt leiligheten. Tenker det er ca 20 spredt på litt forskjellige steder men innenfor 5 min gange, så å lade på natten for å så flytte til vanlig beboerparkering  på morgenen en gang i uka kan jeg leve med.

Litt forbruk. Blir ofte turer til fjellet/ut av byen i helgene. ellers litt kjøring til aktiviteter for barna og andre korte turer. Bilen er ikke i bruk hver dag.

En annen ting jeg har lurt på. Hvor mye utgifter må man regne med hvis man kjøper en brukt tesla mtp service, rep og vedlikehold?


Sent from my iPhone using Tapatalk

filtvet

Hadde vi kun kjørt lokalt rundt oslo så hadde vi nok klart oss med 1 natt lading pr 14. dag. Langtur i kulde suger kraften.

Vedlikehold er det nok lite av på feks tesla 3 LR. Dekk, hjulkontroll, smøre bremser.

espengarman

#26
Hei!

Jeg har også samme spørsmål. Den lokale butikken har laderstasjoner utenfor, men er disse kun ment for de som handler i butikken? Eller kan jeg lade der uten å måtte handle?

Mvh
Espen Garman
Salg og marked, Besteforbrukslån.no

automat

Hurtigladere kan generelt brukes av alle. For AC-lading bør man se an. Og se hva skilting på stedet sier.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ogi

Sitat fra: Magne St på søndag 12. april 2020, klokken 14:25
Å kjøpa elbil utan å ha tilgang til lading heime, er det berre å frårå.
Du kjem til å bruka alt formykje til på ladestasjonen, tid du ellers kunne ha brukt til noko givande.

Vet ikke hvor du bor men som elbil eier i Oslo jeg opplever hva du sier som usant. Har brukt elbil i flere år, har ikke lading på leilighet og ingen problem med å bruke Oslo sin ladestølper som ligger overalt i byen.

RJK

Sitat fra: Ogi på fredag 03. mars 2023, klokken 22:46
Sitat fra: Magne St på søndag 12. april 2020, klokken 14:25
Å kjøpa elbil utan å ha tilgang til lading heime, er det berre å frårå.
Du kjem til å bruka alt formykje til på ladestasjonen, tid du ellers kunne ha brukt til noko givande.

Vet ikke hvor du bor men som elbil eier i Oslo jeg opplever hva du sier som usant. Har brukt elbil i flere år, har ikke lading på leilighet og ingen problem med å bruke Oslo sin ladestølper som ligger overalt i byen.
Oslo er i en særstilling med mange kommunale ladere, men det er og skjevt fordelt, slik at hvor du bor avgjør veldig om det er problematisk eller ikke. Selv bor jeg i et område hvor det er langt unna nærmeste kommunale lader, men hurtigladere er det bra med i området. Men da er jo og prisen ganske avgjørende.

Er faktisk billigere å kjøre til nærmeste Ionity, inkludert forbruk frem og tilbake og med hensyn til bompengekostnader, enn å kjøre til nærmeste offentlige lader nå, og skal jeg først måtte ut å kjøre for å lade, er det og raskest å dra til Ionity.

Legg til at med kommunal lader, så bruker man flere timer, og da må man enten reise frem og tilbake, eller finne på noe å gjøre i timene det tar, som fort er 7-8-timer pga max 7,2 kW effekt og batteri på 64 kWh netto.

Kunne og vurdert "stealth city camping" ved å sove i bil mens den lader, men da velger jeg heller senga hjemme. Noe annet når man er på tur, eller tar en egen tur for helgen, der bilen gir rimelig overnatting, og da på steder der det kanskje ikke finnes overnattingsmuligheter i området.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA