Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kapasitetstap etter ett år. Hvordan er det på bilen din?

Startet av Vesel, lørdag 11. april 2020, klokken 15:54

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: LeafSwe på mandag 27. april 2020, klokken 10:27
Model 3 performance, 13000km, 13 månader gammal

449km @ 90%
501km i appen om jag drar till 100%
Har du CanBus? Bor du i Oslo området og kunne tenkt deg å måle den?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

GOS

Sitat fra: Contango på mandag 27. april 2020, klokken 11:31
Vi har ikke hatt noen endring av rekkevidde etter software oppdateringer.

Og det du sier der sett i lys av hva Tesla påstår når jeg har klaget på droppet rundt V10 installasjonen er jo rart. Tesla sier "Videre så ble algoritmen som beregner maks kapasitet på batteriet endret ved V10 software. Dette forklarer det store droppet. Man kan argumentere hva som er reelle tall, vi holder fast ved at algoritmen ble endret for å forbedre måten maks kapasitet og forbruk, charging osv blir beregnet til et mer reellt estimat. " Så hvis ikke alle har fått dropp, så må det jo ha skjedd noe med mitt batteri som gjør at det rapporteres med en dropp / reduksjon.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

GOS

Sitat fra: LeafSwe på mandag 27. april 2020, klokken 12:38
Sitat fra: Contango på mandag 27. april 2020, klokken 11:31
Vi har ikke hatt noen endring av rekkevidde etter software oppdateringer.

Tror ingen annan haft det heller, antingen normal degradering (som hos bjorn nyland) eller obalanserade celler som sänker räckvidden.

Ikke?...., Tesla selv sier at det har det i følge tilbakemelding jeg har fått fra Tesla: "Videre så ble algoritmen som beregner maks kapasitet på batteriet endret ved V10 software. Dette forklarer det store droppet. Man kan argumentere hva som er reelle tall, vi holder fast ved at algoritmen ble endret for å forbedre måten maks kapasitet og forbruk, charging osv blir beregnet til et mer reellt estimat.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

LeafSwe

#33
Sitat fra: GOS på mandag 27. april 2020, klokken 16:27
Sitat fra: LeafSwe på mandag 27. april 2020, klokken 10:27
Model 3 performance, 13000km, 13 månader gammal

449km @ 90%
501km i appen om jag drar till 100%
Har du CanBus? Bor du i Oslo området og kunne tenkt deg å måle den?

Jag har scan my tesla, förra sommaren visade den 76.7kWh, nu 75.9kWh.
Man kan räkna ut i energigrafen också men blir lite trubbigare beroende på inga decimaler i procenten.
Inte märkt någon skillnad efter v10, inget som jag hört från andra model 3 heller i Sverige eller på teslaclubsweden.
Här finns lite info, många har fått tillbaka kapacitetstappet.
V10 kanske begränsar vissa bilar med mer DC laddning.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/v10-loss-of-range-5-range-loss-in-2019-model-3-after-install-of-v10-update.169413/
3P+
3SR+

GOS

Sitat fra: LeafSwe på mandag 27. april 2020, klokken 20:01
Sitat fra: GOS på mandag 27. april 2020, klokken 16:27
Sitat fra: LeafSwe på mandag 27. april 2020, klokken 10:27
Model 3 performance, 13000km, 13 månader gammal

449km @ 90%
501km i appen om jag drar till 100%
Har du CanBus? Bor du i Oslo området og kunne tenkt deg å måle den?

Jag har scan my tesla, förra sommaren visade den 76.7kWh, nu 75.9kWh.
Man kan räkna ut i energigrafen också men blir lite trubbigare beroende på inga decimaler i procenten.
Inte märkt någon skillnad efter v10, inget som jag hört från andra model 3 heller i Sverige eller på teslaclubsweden.
Här finns lite info, många har fått tillbaka kapacitetstappet.
V10 kanske begränsar vissa bilar med mer DC laddning.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/v10-loss-of-range-5-range-loss-in-2019-model-3-after-install-of-v10-update.169413/

Jeg har også CanBus og TeslaScan, men har ikke data fra den var ny for 14 måneder siden. Men jeg har data på forbruk på diverse turer fra så godt som 100% (98%)og ned til så godt som 0% (4%) og det indikerer at jeg hadde 76.7 kwh tilgjengelig energi for 14 måender side. TeslaScan sier nå 72.8 kwh Nominal Full Pack, men om jeg tar det som nå er min bil's forbruk per "typical km" og multipliserer med den estimerte maks antall tkm den rapporterer så har jeg bare 68,3 kwh tilgjenglig. Men deler av dette skyldes at jeg har 3.3 kwh Nominal Remaning når jeg kommer til 0% / 0 tkm i tillegg til de 3.3 kwh som er i "Energy Buffer"

Bilen lader nå til 478 om jeg drar opp til 100% SOC.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Autowinder

Jeg husker at jeg så 506km i displayet for et år siden og om jeg drar linjen i appen på telefonen nå til 100%, så ser jeg 496km. Likevel tror jeg ikke noe på at dette utgjør omtrent 2% kapasitetstap i batteripakken på under 18000km, og 12 superladinger og dagliglading til 85%-ish.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Øyvind.h

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 28. april 2020, klokken 11:55
Jeg husker at jeg så 506km i displayet for et år siden og om jeg drar linjen i appen på telefonen nå til 100%, så ser jeg 496km. Likevel tror jeg ikke noe på at dette utgjør omtrent 2% kapasitetstap i batteripakken på under 18000km, og 12 superladinger og dagliglading til 85%-ish.
Ja 2% høres litt lite ut på et helt år, 18000km og såpass med hurtiglading.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

magnetic

Range University
A lot of new owners are confused about the range and think there is something wrong with the battery or their car. We'll help you understand what the indicated range really means and why what you sometimes see as the range is more or less than the real range. (Apr-2020)
https://teslatap.com/articles/range-university/

K.M.L

Jeg har nå kjørt 48.000 km siden jeg fikk utlevert bilen i mars 2019. Startet med en rekkevidde på 488km og ligger nå på 493km. leser dette ut av Teslafi og Stats viser det samme. Jeg ladet en del til 80-90% i starten med omtrent 20% av ladingen på SC. Ladet når jeg måtte etter behov. Etterhvert fikk jeg tips om å sette bilen til lading hver gang jeg satte den fra meg i garasjen, altså "lad når du kan" Justerte også til maksimum 60% lading og har holdt meg til det, bortsett fra på reiser. Regner med å miste mer etterhvert, men synes rekkeviddetapet er meget akseptabelt, så langt.
*Cybertruck Dual motor AWD - reservert nov 19
*TM3 LR AWD (MissBlue) - mars 2019
18 vinter/19 sommer, EAP, FSD

34.300 feilfrie km pr 15.12.19 - meget fornøyd

Vesel

#39
Etter å ha følgt med på svarene virker det som om 470-490 km er helt vanlig rated range nå etter det første året. Kan hende pga en oppdatering som gjorde at de senket taket til batteriet litt, som noen nevner, for å redusere degradering.

Spent på om jeg fremdeles får bilen opp i 500+ km reell rekkevidde nå til sommeren. Rekkevidden har tatt seg godt opp de siste dagene med sol, tørt føre og temperaturer på 10-15.  :)
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

gsm2k

Etter å ha sett Teslabjørn sin video om ubalanserte celler har jeg forsøkt å lade den til 100% de siste ukene. Nå oppgir bilen 442 i stedet for 437 på 90% lading   :D
2019 TM3 LR
2022 TM3 LR
2023 TMY P

Langangen

Sitat fra: gsm2k på tirsdag 05. mai 2020, klokken 14:25
Etter å ha sett Teslabjørn sin video om ubalanserte celler har jeg forsøkt å lade den til 100% de siste ukene. Nå oppgir bilen 442 i stedet for 437 på 90% lading   :D

For hver gang du lader til 100 så vil du miste litt kapasitet, så det er ikke å anbefale, om du ikke trenger rekkevidden da. :)
Model 3 2021 Sr+
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

Langangen

Model 3 2021 Sr+
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

Trultefan

Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

Langangen

Sitat fra: Trultefan på tirsdag 05. mai 2020, klokken 17:49
Sitat fra: Langangen på tirsdag 05. mai 2020, klokken 17:14
Trend fra 29000km kjørt.

Ser jo fint ut dette. Hvilke ladevaner har du ?

Til å begynne med så ladet jeg til 80% og stadig opp til 90%, De siste 3 mnd. nå så lader jeg til 70% og tapper ned til ca. 45%, frem og tilbake til jobb. Har ladet 2 ganger til 100% før langtur, men fant ut at det holder fint med 90% og da har man jo også regen. Så er det bare å håpe at batteriet holder seg friskt lenge :)
Model 3 2021 Sr+
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA