Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kapasitetstap etter ett år. Hvordan er det på bilen din?

Startet av Vesel, lørdag 11. april 2020, klokken 15:54

« forrige - neste »

Vesel

Ifølge Teslafi veksler rated range på batteriet mitt nå mellom 473-480 km. Husker ikke hva den var da bilen var ny siden jeg alltid har brukt prosentvisning, men jeg merka tydelig denne vinteren og nå på våren at rekkevidden har blitt lavere. Forrige vår var den stipulerte rekkevidden 400-450 km ved 0° C, mens den nå er bare 350-400. En tur som før krevde 10% av batteriet tar nå 12%.

Dette er en del mer kapasitetstap enn jeg forventa. Tror og håper kapasitetstapet kommer til å flate ut fra nå av. Lada til 100% i dag (eller heller 99% bare av en eller annen grunn), for å prøve å rekalibrere BMS. Hadde ingen påvirkning. Nå gjenstår det å prøve å lade den nesten helt ut.
Er det mulig at rated range endres etter faktisk rekkevidde den siste tida, slik at den vil øke igjen til sommeren?

Bilen min er 13 måneder gammel og har gått 32 000 km nå. Lada veldig mye på SC de første 6 månedene, men etter det har jeg ladet aller mest med type 2 eller UMC. Sjeldent over 90% og sjeldent under 20%. Har vekslet mellom 70-90% som daglig ladegrense.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Toalmar

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

elbilnett

Noe rekkeviddetap her og, selv etter rekkeviddeoppdateringen. Kjørt litt over 21 500 km. Bilen viser nå 476-482 km når jeg lader til 100%. Når bilen var ny viste den 499km ved 100%. Bare ladet til 100% to-tre ganger og rett før reise. Lader daglig til 70%. Brukt Supercharger-nettverket ca 18 ganger, Ionity 2-3 ganger. Ganske tidlig i eierskapet hadde jeg en litt rar opplevelse på superchargeren, kW output gikk i bølger. Begynte med 140 kW, dalte fort ned til 50 kW og holdt seg der en stund før den økte til 135kW, holdt seg der i noen sekunder før den gikk ned til 50kW. Var helt alene på superchargeren. Mistenker at en celle tok skade av ladingen pga. dårlig kjøling/temp, og merkelig nok har rated range ved 100% holdt seg noe lavere enn 499km siden den gang.

BalleK

Sjekka ikke min bil de første 14000, men fra 14000 til 27000 ser det ut som om batteriet kun har tapt seg noen få kilometer. Fra 489 til 484 km. Bruker appen Stats (iOS).

GOS

475 km på 100% SOC etter 13 måneder og 3 uker, kjørt 23.000 km🙁
499 når den var ny.

Min Model S tapte seg 2 km på vel 4 1/2 år, så jeg er skuffet over degraderingen på Model 3 batteriet. I følge CanBus fikl jeg nok ett plutselig dropp på 1 kwh i utnyttbar energi for ca 1 mnd siden🤔
Den har nå 73.0 kwh i Nominel full pack, mens den hadde 74.8 kwh for ca 4 måneder siden.


Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Hodetelefoner

Sitat fra: GOS på lørdag 11. april 2020, klokken 21:33
475 km på 100% SOC etter 13 måneder og 3 uker, kjørt 23.000 km🙁
499 når den var ny.

Min Model S tapte seg 2 km på vel 4 1/2 år, så jeg er skuffet over degraderingen på Model 3 batteriet. I følge CanBus fikl jeg nok ett plutselig dropp på 1 kwh i utnyttbar energi for ca 1 mnd siden🤔
Den har nå 73.0 kwh i Nominel full pack, mens den hadde 74.8 kwh for ca 4 måneder siden.

Kun i eventyr land at din model S tappet seg så lite.
Skjer en stygg degradering de første månedene.

Vesel

Sitat fra: Hodetelefoner på lørdag 11. april 2020, klokken 22:14
Kun i eventyr land at din model S tappet seg så lite.
Skjer en stygg degradering de første månedene.
Det er mange andre som rapporter om omtrent samme kapasitetstap i rated range, inkludert meg. Opplevd kapasitetstap er større da. Nærmere 10-15% i løpet av dette året. Vanskelig å tallfeste nøyaktig.

Ellers kan vi kanskje droppe en slik sur tone?
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Losmaniac

#7
Jeg har hatt min LR siden oktober. 7900 km. Når jeg setter 100% lading i Teslaappen viser den 451 km. 2 grader ute nå. Lastet ned versjon 2020.12.x i dag. Har ikke lagt merke til 100% tidligere bare at 80% er ca 360km.
Vil dette tallet variere med temperatur og kjørestil?

Har bare hatt bilen på piggfrie 18" vinterdekk og vinteren har vært rævva her i nord. Gleder meg til sommerdekk og tørre veier.

Synes 451 er litt lavt når 560 er WLTP. Har akkurat registrert meg på TeslaFi.


GOS

Sitat fra: Hodetelefoner på lørdag 11. april 2020, klokken 22:14
Sitat fra: GOS på lørdag 11. april 2020, klokken 21:33
475 km på 100% SOC etter 13 måneder og 3 uker, kjørt 23.000 km🙁
499 når den var ny.

Min Model S tapte seg 2 km på vel 4 1/2 år, så jeg er skuffet over degraderingen på Model 3 batteriet. I følge CanBus fikl jeg nok ett plutselig dropp på 1 kwh i utnyttbar energi for ca 1 mnd siden🤔
Den har nå 73.0 kwh i Nominel full pack, mens den hadde 74.8 kwh for ca 4 måneder siden.

Kun i eventyr land at din model S tappet seg så lite.
Skjer en stygg degradering de første månedene.

Beklager @hodetelefoner, men dette vet jeg da tusen ganger så godt som deg!!!

Min Model S85 RWD rapporterte typisk 392-394 tkm ved 100% når den var 4 1/2 år gammel. Det høyeste den viste som ny var 395 tkm.

Jeg hadde CanBus måler og målte batteriet til å ha 77.9 kwh tilgjengelog som det meste i perioden når den var ca 4 1/2 år gammel.

For det om du har en helt annen oppfatning av det ene og det andre om din Model SP så betyr ikke det at andre opplever / har samme opplevelsen.

Om du gidder å gå 1 - 1  1/2 år tilbake i Model S trådene så finner du sikker bildebevis på mitt syn!!
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

TøddiVedder

Er nok ikke reell degraderig dere ser på model 3. Det er nok tesla som har flyttet/endret på nedre og øvre brick protection. Samt temperatur på batteri. Fikk min i juni og viste 500km på 100% i appen (ladeslideren) for et par dager siden. Fikk min i juni og kjørt 15.000km

GOS

Sitat fra: TøddiVedder på søndag 12. april 2020, klokken 07:19
Er nok ikke reell degraderig dere ser på model 3. Det er nok tesla som har flyttet/endret på nedre og øvre brick protection. Samt temperatur på batteri. Fikk min i juni og viste 500km på 100% i appen (ladeslideren) for et par dager siden. Fikk min i juni og kjørt 15.000km

Mitt batteri er gjennomvarmt (31 grader) og vil da ikke vise mer enn 475 på 100%.

Men det er/var 3.3 kw i energy buffer i bunn under 0 som IKKE er brick protection. Dette sier CanBus og det stemmte også med hva CanBus rapporterte tidlogere som gjenstående når jeg var nede på ca 5%, men det  stemmer ikke ikke så godt nå lenger.

Jeg har/hadde også den teorien om at de har gjemt mer i bunn. Jeg kjører den gjerne til +/÷ 10% på langturer, og da har det noen ganger blitt typisk 5-6% SOC. Første gang alt når bilen var 1 måned gammel eller så. Jeg mistenker/mistenkte gjerne at Tesla SW juster og legger litt mer under 0 for de som bruker hele rangen for å ikke risikere at folk går tom.

Nå sist, i mars, rapporterte bilen 6% SOC, CanBus sa 6.31% og 7.70 kwh som remaining av nå 73.0 kwh tilgjengelig ved 100%. Altså er det nå 3.1 kwh tilgjengelig under 0. (Som tidligere var 3.3 når ikke batteriet hadde tapt seg så mye)

(CanBus rapporterer også SOCMin og i dette tilfellet var det 10.6% som stemmer bra med det som var reelt tilgjengelig.)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Trultefan

#11
Min fortsetter å forbedre seg etter nedturen.
Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24


Vesel

#13
Sitat fra: Martin Overaa på lørdag 11. april 2020, klokken 22:40
Jeg har hatt min LR siden oktober. 7900 km. Når jeg setter 100% lading i Teslaappen viser den 451 km. 2 grader ute nå. Lastet ned versjon 2020.12.x i dag. Har ikke lagt merke til 100% tidligere bare at 80% er ca 360km.
Vil dette tallet variere med temperatur og kjørestil?
Det var en voldsom nedtur i rated range. Merker du selv at rekkevidden har blitt dårligere? Jeg har jo selv en mye mindre reduksjon i rated range, men opplever at reduksjonen i rekkevidde som verre enn RR skulle tilsi.

Sitat
Har bare hatt bilen på piggfrie 18" vinterdekk og vinteren har vært rævva her i nord. Gleder meg til sommerdekk og tørre veier.

Jeg bytta til sommerdekk (19") for en uke siden. Veistøyen ble merkbart verre. 60 km/t med sommerhjul ene høres ut som 80 km/t med vinterhjulene. Da jeg bytta andre veien i høst var jeg i tvil om det var placeboeffekten som gjorde at jeg opplevde veistøyen som mindre, men nå er jeg ikke i tvil lenger. Skal visst være pga forskjellig gummi. Dessuten vibrerer rattet ørlite med disse. Fordelen er at bilen ikke blir like ustødig ved feltskifter i sving i høy fart, dvs påkjøringsramper. Og bremselengde og alt det andre selvfølgelig.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

GOS

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA