Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kapasitetstap etter ett år. Hvordan er det på bilen din?

Startet av Vesel, lørdag 11. april 2020, klokken 15:54

« forrige - neste »

gsm2k

Sitat fra: Langangen på tirsdag 05. mai 2020, klokken 16:42
For hver gang du lader til 100 så vil du miste litt kapasitet, så det er ikke å anbefale, om du ikke trenger rekkevidden da. :)

Var jo mest et eksperiment dette, 5km har ikke mye praktisk betydning :P Merkelig nok gikk oppgitt rekkevidde ved 100% bare opp fra 487 til 489  ??? Er vel hovedsaklig å lagre batterier over tid når de er fulladet som er problemet? Lader jo normalt aldri over 90%. Første gangen tok det oppunder 2 timer å gå fra 90-100% så tydeligvis her balanseringen av batteriet skjer. (lader på jobb med 11kw lader).
2019 TM3 LR
2022 TM3 LR
2023 TMY P

Contango

Nå er bilen temmelig nøyaktig ett år gammel, nesten aldri ladet til 100%, nesten ikke hurtigladet. Ikke kjørt så langt heller. Kurven ligner på GOS's. Kanskje er det kalendertid som slår inn selv om kurven er overraskende bratt.  Bekymrer meg ikke for at det er noe galt men synes det er interessant å observere.
S'ens kurve er annerledes med et fall tidligere, en jevnere kurve etter det og det som ser ut som et solid software indusert hopp oppover i siste SW.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

GOS

Siste oppdatering var rar med tanke på estimert rekkevidde< 100% SOC. Jeg satt i bilen mer eller mindre hele tiden (28 min) under oppdatering til 2020.24.6.9 9a5f3cf2 med AC på. SOC sank i løpet av denne tiden fra SOC 84.7% med 61.4 kwh tilgjengelig til SOC 84.3% 61.1 kwh tilgjengelig, i begge tilfeller 71.9 kwh tilgjengelig ved 100% SOCog en Energy buffer på 3.2 kwh (alt fra Canbus måler), MEN bilens rapporterte rekkevidde på denne SOC ØKTE fra 395 tkm til 399 tkm, mens Canbus rapporterte 472 tkm ved 100% SOC både før og etter oppdateringen!? Jeg ladet bilen til nær 100% senere på dagen og den rapporterer nok ikke mer enn 472 tkm på 100% SOC.

Antagelig så har Tesla igjen endret noe på tkm forbruket i sin kalkulasjon.

Her et forøvrig min kurve nå.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Contango

Jeg installerte 2020.24.6.9 i bunnpunktet av kurven. Da gikk rekkevidden litt opp men falt så tilbake igjen. Kan godt være det er software endringer av rekkevidden på 3ern men det er ikke lett å se de ut fra kurvene. En TeslaFi rapport på snitt rekkevidde endringer per SW versjon kunne hjulpet. Kanskje det kommer en gang.
Den enkleste forklaringen er batteridegradering, så inntil videre holder jeg på den hypotesen. Men må innrømme at jeg ikke synes formen på kurvene våre underbygger hypotesen og at degraderingen er overraskende stor.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Langangen

Liten oppdatering fra meg, har kjørt litt over 49000. Bilde fra Teslafi:
Model 3 2021 Sr+
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

Frantisek Ruzicka

TM3 LR AWD 21.500 km,14 months show 100% 475 km since new one showed 499km
2022 Tesla Model Y LR FSD ordered December 2021
2020 Tesla Model 3 LR AWD FSD...trading in
2009 Mini One...sold

ladov

Har kjørt 32400km siden mars-19 og bilen viste 483km da jeg ladet den til 100% i helga.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

GOS

48.000 km siden februar 2019. 460 som estimert 100%. ☹️

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Contango

Ligger på 460-470 etter 16,000 km. Sept 19 LR. Mellom 5 og 7,5% degradation iht TeslaFi avhengig av hva man måler. Det er ganske mye. Har vel knapt superladet og sjelden ladet til 100%. Treern sies å være mer sensitiv for ubalanse enn S/X, men jeg synes ikke noen klarer å vise flere kwh ved å lade helt ut og så opp igjen. Antagelig er det kalendertid som er den viktigste faktoren.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Martin-

Husk degraderingen skjer mest i starten, før den flater veldig mye ut etter de første 10-12% (typisk) 🙂
2021 Tesla Model 3 SR+ "Daily driver"
2020 Audi e-tron 50 "Solgt"
2017 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Byttet inn"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2012 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA