Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2020-status på MCU1 (fart/respons/browser)

Startet av geear, lørdag 11. april 2020, klokken 14:20

« forrige - neste »

geear

MCU1 snakkes hyppig ned rundt forbi, og har et dårlig rykte som ble fortjent fra ca. v10 kom. Jeg hadde en periode (mange måneder) med hakkete Spotify, blinklyslyder den ikke alltid klarte spille av, restarter og div bugs, samt en browser som var totalt ubrukelig. Men, hva er ststus i 2020?

Vel, jeg har 2020.12.5 nå, og i løpet sv de siste 2-3 softwarene jeg har hatt mener jeg MCUen har blitt minst like responsiv som da bilen var ny med v8 sent 2017. På tross av ny funksjonalitet i mellomtiden. elbilforum.no laster på noen sekunder. Den hakker ikke i Spotify, blink, eller AP-lyder lenger. VG og lignende er fortsatt veldig tregt, men det har det alltid vært. En periode gikk det faktisk ikke an å laste noe som helst, ikke Google engang. Nå laster den iallfall releasenotes osv veldig fint.

Mangelen kontra MCU2 er noen spill, Netflix og dashcam viewer. Syns faktisk at dette er fullt akseptabelt. Syns dette er overbevisende for veien videre for MCU1. Virker som det har blitt prioritert optimalisering, og at det skal gå veldig fint å leve mange år fremover med denne. Over 30 lapper for MCU2-oppgradering ser jeg ikke som aktuelt lenger. Heldigvis.

Øyvind.h

Ja jeg synes MCU1 i nåværende programvare er tilstrekkelig responsiv. MCU2 er raskere og mer responsiv, men ingen krise etter mitt syn. Alt flyter noenlunde bra, kartene ser bra ut og flyter fint. Spotify laster raskt. Talesøk er tregere nå enn før, men det brukes lite uansett.
Nettleseren har jeg aldri brydd meg om. Skal jeg lese noe i bilen fungerer mobilen mye bedre, raskere og er personlig tilpasset. Å surfe på skjermen i bilen kunne ikke falt meg inn. Aner ikke om browseren fungerer lenger, men den har alltid vært treg.

Eneste frustrasjonen jeg har med skjermen er den katastrofale plasseringen av snarveier til funksjoner på bunn av skjermen, som tidligere lå i toppen. Men det er likt på MCU1 og 2.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

spirrevipp

MCU1 fungerer bra for meg, og har gjort det hele tiden. Eneste unntak er nettleseren som jeg alltid har oppfattet som ubrukelig (har forsåvidt ikke testet siste versjon). Har aldri skjønt meg helt på nedsnakkingen.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

jokke

Gikk fra X med mcu1 til model 3 med mcu2, er som natt og dag.
Var en av de tingene som virkelig irriterte meg.

geear

Sitat fra: jokke på lørdag 11. april 2020, klokken 20:05
Gikk fra X med mcu1 til model 3 med mcu2, er som natt og dag.
Var en av de tingene som virkelig irriterte meg.
Når?

1000kwh

Har funket bra lenge nå. Men noen ipad pro er det ikke. Så MCU2 er virkelig fresh og miiiiilevis foran systemene «alle andre» fortsatt lager.


geear

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 11. april 2020, klokken 20:16
Har funket bra lenge nå. Men noen ipad pro er det ikke. Så MCU2 er virkelig fresh og miiiiilevis foran systemene «alle andre» fortsatt lager.
Men det er jo MCU1 også! Skal ikke påstå å ha prøvd alt annet nytt, men alt jeg HAR prøvd er langt bak MCU1. Både på respons, brukervennlighet, bildekvalitet på skjerm og ryggekamera og så videre (ja, det har vært et skifte på ryggekamera (i 2017?), så tidlige X/S har en god del dårligere bilde enn dagens biler).

1000kwh

Sitat fra: gr på lørdag 11. april 2020, klokken 20:21
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 11. april 2020, klokken 20:16
Har funket bra lenge nå. Men noen ipad pro er det ikke. Så MCU2 er virkelig fresh og miiiiilevis foran systemene «alle andre» fortsatt lager.
Men det er jo MCU1 også! Skal ikke påstå å ha prøvd alt annet nytt, men alt jeg HAR prøvd er langt bak MCU1. Både på respons, brukervennlighet, bildekvalitet på skjerm og ryggekamera og så videre (ja, det har vært et skifte på ryggekamera (i 2017?), så tidlige X/S har en god del dårligere bilde enn dagens biler).
Var dårlig forklart. MCU1 gir ikke en 1:1 opplevelse som man etterhvert forventer av en berøringsskjerm (slik MCU2 mer oppleves som) Men det er akkurat godt nok per i dag.

k1

Du glemte å liste opp car-aoke..
Ut av den listen over MCU1 vs 2 er det vel dashcam viewer jeg savner på MCU1, mens ungene vil si spill og Netflix.
Men er det verdt 30k for en upgrade i seg selv pr nå- nei! Men dersom listen over forskjeller fortsetter å øke med relevante ting så kanskje på sikt.

Klykken

Mcu1 har blitt bedre enn den var i børjan med V10. Som nevnt over var det en del lag og tregheter, men det har kommet seg betraktelig og for min del er den mer enn god nok nå. Mangler de "heftige" spillene og funksjonene, men det spiller ingen rolle for oss og vår bruk.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

jokke

Sitat fra: gr på lørdag 11. april 2020, klokken 20:13
Sitat fra: jokke på lørdag 11. april 2020, klokken 20:05
Gikk fra X med mcu1 til model 3 med mcu2, er som natt og dag.
Var en av de tingene som virkelig irriterte meg.
Når?
14 dager siden

geear

Jøss. Med ny software? Hva konkret var det som irriterte?

Jeg var der du var, men det var tilbake på 2019-sw. Har blitt så utrolig mye bedre nå. Jeg hadde en lang runde med Tesla også, for å få en Spotify og blinklys som ikke hakket. Var rimelig frustrert, og ga på et vis opp til slutt, men så plutselig ble det bedre og bedre.

HKS

Jeg er godt fornøyd med MCU1 på min 2016-model Model S facelift, med software 2020.8.2.

Har ingen planer om å ettermontere MCU2.
Tesla Model 3 Long Range

jokke

Sitat fra: gr på søndag 12. april 2020, klokken 12:54
Jøss. Med ny software? Hva konkret var det som irriterte?

Jeg var der du var, men det var tilbake på 2019-sw. Har blitt så utrolig mye bedre nå. Jeg hadde en lang runde med Tesla også, for å få en Spotify og blinklys som ikke hakket. Var rimelig frustrert, og ga på et vis opp til slutt, men så plutselig ble det bedre og bedre.
Forsinkelse på blinklys lyd, skrive inn tekst, spotify, autopilot varsel lyd, treghet på berøring av skjerm, laaang tid på å få fram destinasjon på navigasjon, oppdatering av kart mens man kjører osv.
Var også på verksted minst 20 ganger siden desember 17

Øyvind.h

Høres ut som det var noe alvorlig galt med den mcu'en. Skjønner at det må ha vært frustrerende.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA