Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tap av SOC

Startet av Steiol, torsdag 09. april 2020, klokken 11:05

« forrige - neste »

Steiol

I de siste par ukene har jeg observert et tap i SOC uten å bruke bilen. Jeg har sett et tap på 4-5% i døgnet ved å sjekke appen, men gjenværende km er det samme. Jeg har ikke fått forsket grundig på dette, men det virker å være et reelt tap og jeg ser ingen forbedring når jeg tar bilen i bruk. Tapet skjer i hele området for SOC. Dette er en bil som er drøyt 1 år og har gått 13500 km stort sett feilfritt. Jeg har alltid vært "snill" med batteriet og aldri latt bilen stå over tid på høy eller lav SOC. Etter mine beregninger forsvinner en effekt på 100-150 W kontinuerlig. Et alternativ er en ukjent strømforbruker, men dette er en betydelig effekt som må forsvinne som varme. Jeg hører ingen pumpe eller vifte som går.
Noen som har noen tanker om dette, er det batteriet som svikter? Har fått time hos Jaguar om et par uker, så får jeg se hva de sier.
Er godt fornøyd med bilen, selv om den bærer preg av å være første generasjon PC med hjul. Jeg lever med at info-systemet har sine dårlige dager, det går seg alltid til. Men, jeg lever ikke med 5% tap av SOC per dag uten å bruke bilen.
Innspill mottas med takk.

Tellus

Har lest om dette et par ganger før på UK forumet. Det er en feil, men husker ikke i farten hva det skyldes. Ta konkakt med forhandler. Det skal være tilnærmet null tap i SOC under parkering for I-Pace.

Frank_M

Hadde noe lignende i fjor vår... Da ville den store skjermen ikke slå seg helt av. Den var svart men i mørket så du at den stod på likevel. Da jeg låste opp bilen og kjente på skjermen var den varm.
Fikk oppdatert bilen til infotainment 19A og har ikke hatt noe slikt igjen. Bilen stod forresten en mnd uten å brukes i jan/feb. Tapet da var på 2-3%
--
2018 Jaguar I-pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA