Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Automatisk fjernlys

Startet av Usikker på detta, lørdag 11. april 2020, klokken 16:36

« forrige - neste »

Autowinder

Sitat fra: Usikker på detta på søndag 12. april 2020, klokken 10:00
Ikke bare jeg som raskt slo dette av altså  :D

Det jeg egentlig reagerte mest på er at fjernlysene slo seg på når jeg lå 50-100m bak andre biler. Enten klarer ikke systemet å fange opp at det er en bil foran meg i det fjerne, eller så synes Tesla at dette er ok. Jeg synes ikke det er ok.

Neei..det blir som med automatiske regnsensorer. Jeg har heller aldri opplevd et slikt system fungere som jeg ønsker.
Teslas automatiske fjerlys er greit i byen og steder med opplyst vei. Utenfor dette er det for tregt til å skru på fjernlys ja. Sånn er det kanskje med en bil utviklet i et urbant California, færre steder med mørke veier og lite regn, «Gutter, jeg tenker vi sier automatikken i lys og viduskviskere er bra nå! Få den bilen ut i markedet» og det er klart at det er penger det går i, betaler minst mulig til andre utviklere for et godt system. Bare å innse, dette kommer ikke til å bli bedre før de slutter å flikke på dette, og ansetter utviklere fra Bosch og andre. Men heldigvis kan jeg leve bra med å dimme selv.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

sjokomelk

Sitat fra: Autowinder på søndag 12. april 2020, klokken 10:31
Teslas automatiske fjerlys er greit i byen og steder med opplyst vei. Utenfor dette er det for tregt til å skru på fjernlys ja. Sånn er det kanskje med en bil utviklet i et urbant California, færre steder med mørke veier og lite regn, «Gutter, jeg tenker vi sier automatikken i lys og viduskviskere er bra nå!
Bare som en liten anekdote - Norge er blant de landene i verden med mest opplyste veier utenfor tettbebygde områder/byer. (Godt hjulpet av forholdsvis billig strøm.) Her har vi f.eks. fullt opplyst E134 midt på fjellet på Haukeli på en vei med ÅDT på et par tusen biler. Og E6 nordover fra Oslo er også fullt opplyst så lenge det er motorvei.
I California er det bare lys på veien i byene. Kjører du I-5 mellom Los Angeles og Sacramento finner du ikke lys utenfor store byer eller trafikkmaskiner.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Counterpointer

Sitat fra: sjokomelk på søndag 12. april 2020, klokken 17:10
Sitat fra: Autowinder på søndag 12. april 2020, klokken 10:31
Teslas automatiske fjerlys er greit i byen og steder med opplyst vei. Utenfor dette er det for tregt til å skru på fjernlys ja. Sånn er det kanskje med en bil utviklet i et urbant California, færre steder med mørke veier og lite regn, «Gutter, jeg tenker vi sier automatikken i lys og viduskviskere er bra nå!
Bare som en liten anekdote - Norge er blant de landene i verden med mest opplyste veier utenfor tettbebygde områder/byer. (Godt hjulpet av forholdsvis billig strøm.) Her har vi f.eks. fullt opplyst E134 midt på fjellet på Haukeli på en vei med ÅDT på et par tusen biler. Og E6 nordover fra Oslo er også fullt opplyst så lenge det er motorvei.
I California er det bare lys på veien i byene. Kjører du I-5 mellom Los Angeles og Sacramento finner du ikke lys utenfor store byer eller trafikkmaskiner.
For ikke snakke om at det er store skogområder og en god del fjell, med snø. Så oppfatningen at det er bare sol og tørt i California er sterkt overdrevet. California er temmelig stort og er mye mer enn storbyene.

Ewout

Sitat fra: Vesel på lørdag 11. april 2020, klokken 21:51
@Ewout

Hvorfor er det hensynsløst å slå på fjernlyset rett etter bilen er passert? Blender jo ingen da. På trafikkskolen for 10 år siden lærte jeg også at man til og med skal slå på fjernlyset når man er én billengde før man passerer. Jeg synes dette er noe for tidlig, men slår på idet jeg er ved siden.

Det er sånn det skal være; rett etter du har passert bilen, men der finnes alt for mange som slår fjernlyset på to-tre biler før de har passert deg. Også mange kjører med fjernlys på i godt belyst strøk og glemmer fullstendig å slå av i tide.


Sitat fra: Vesel på lørdag 11. april 2020, klokken 21:51
En ting som gjør det mer akseptabelt å bruke fjernlys her enn i USA kanskje, er at EU har ganske strenge regler for lysstyrke på biler. Da Model 3 skulle eksporteres til Europa måtte de redusere lysstyrken. Kan jeg spørre hvor du kommer fra, hvor man ikke bruker så mye fjernlys?

Sitat fra: Vesel på lørdag 11. april 2020, klokken 21:51
Jeg er opprinnelig fra Nederland og der er alt for mange veier med mye lys. Når du kjører nattetid i Tyskland, Danmark, Sverige slår man fjernlys av i god tid for å unngå blending.

Sitat fra: Vesel på lørdag 11. april 2020, klokken 21:51
Jeg har reist mye i Europa, og litt i Afrika, og det er ingen andre land enn de skandinaviske hvor jeg synes at folk kjører mer hensynsfult. Den hensynfulle og lite aggressive trafikkulturen er en av tingene jeg er stolt av Norge over.

Interessant tema da, som diskuteres lite.

Helt enig, i Norge har men en mye mer avslappet trafikkkultur enn i resten av Europa. Og Nordmenn er 1000% bedre vinter sjåfører enn Nederlendere, men 'dere' er ikke så vant til å dele veien med andre. og det vises i trafikkopplæringen her til lands. Men nå; I rest my case, fordi det er ikke meningen at jeg skal dømme over andre i trafikken.

Ha en fortreffelig fin Påske og stay safe :-)
Life is electrifying :-)

jkirkebo

Sitat fra: sjokomelk på søndag 12. april 2020, klokken 17:10
Og E6 nordover fra Oslo er også fullt opplyst så lenge det er motorvei.

Umm, nei? Det er da ikke gatebelysning på E6 forbi Nebbenes og videre mot Minnesund for eksempel? Jeg mener den slutter et lite stykke etter avkjørselen til Gardermoen. Hvordan det er på det nye strekket etter Kolomoen mot Hamar vet jeg ikke, men så vidt jeg husker er det mørkt til Kolomoen ihvertfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

automat

Sitat fra: jkirkebo på søndag 12. april 2020, klokken 20:28
Sitat fra: sjokomelk på søndag 12. april 2020, klokken 17:10
Og E6 nordover fra Oslo er også fullt opplyst så lenge det er motorvei.

Umm, nei? Det er da ikke gatebelysning på E6 forbi Nebbenes og videre mot Minnesund for eksempel? Jeg mener den slutter et lite stykke etter avkjørselen til Gardermoen. Hvordan det er på det nye strekket etter Kolomoen mot Hamar vet jeg ikke, men så vidt jeg husker er det mørkt til Kolomoen ihvertfall.
Vegvesenet  har satt opp gatelys på alle strekninger som har fått 110km/t. Det er en strekning sør for Kolmoen med 100-sone som kun har ledelys istedet (halveis til Espa). Men tror de har gått bort fra den strategien.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: Ewout på søndag 12. april 2020, klokken 20:02
Helt enig, i Norge har men en mye mer avslappet trafikkkultur enn i resten av Europa. Og Nordmenn er 1000% bedre vinter sjåfører enn Nederlendere, men 'dere' er ikke så vant til å dele veien med andre. og det vises i trafikkopplæringen her til lands.
Norsk trafikk kultur virker bra i lett til middels trafikk. Når det blir tettere er vi alt for passive, og ting stopper opp. Ingen forstår at man må være litt på og samtidig samarbeide for at trafikken skal flyte. Det skulle vært obligatorisk med en uke i Milano eller lignende for å få fart i folk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Autowinder

#22
Dette er jo (elbil)forum på sitt beste/verste, off-topic så det holder :)
Poenget var vel ikke topografi og klima i California, men ser det engasjerer folk mer enn temaet noen ganger, så da tar det jo av med enkelte som skal briljere med sine kunnskaper. Jada, vi må alle tåle noen spark på leggen nå og da ;)

Lyset på Tesla Model 3 er veldig bra, men automatisk opp/nedskifting holder mål i by og semiurbane omgivelser med veibelysing, men ikke på veier uten belysning i mørketiden, uansett hvor godt nattsyn enkelte mener å ha.

Den automatiske vinduspusseren holder kanskje mål i store deler av nedbørsfattige California, men ikke i Norge.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

jkirkebo

Sitat fra: automat på mandag 13. april 2020, klokken 09:08
Sitat fra: jkirkebo på søndag 12. april 2020, klokken 20:28
Sitat fra: sjokomelk på søndag 12. april 2020, klokken 17:10
Og E6 nordover fra Oslo er også fullt opplyst så lenge det er motorvei.

Umm, nei? Det er da ikke gatebelysning på E6 forbi Nebbenes og videre mot Minnesund for eksempel? Jeg mener den slutter et lite stykke etter avkjørselen til Gardermoen. Hvordan det er på det nye strekket etter Kolomoen mot Hamar vet jeg ikke, men så vidt jeg husker er det mørkt til Kolomoen ihvertfall.
Vegvesenet  har satt opp gatelys på alle strekninger som har fått 110km/t. Det er en strekning sør for Kolmoen med 100-sone som kun har ledelys istedet (halveis til Espa). Men tror de har gått bort fra den strategien.

Mulig jeg husker feil, men er det ikke 110 forbi Nebbenes også? Ikke noe gatebelysning der så vidt jeg kan huske (kjører dog ikke veldig ofte der, foretrekker Rv4).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA