Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fritak for engangsavgift og diverse andre goder ved bruk av el bil

Startet av kjølholdt, onsdag 28. mars 2012, klokken 20:40

« forrige - neste »

kjølholdt

Er det noen som har en formening om hvilket antall el biler finans departementet har lagt seg på før de kutter i godene. Det er jo finansdepartementet som bestemmer.
Men dagens 6000 el biler utgjør jo ingen trussel mot statens inntekter. Ei heller 15000 el biler.
Kan tenke meg at de først kutter i kollektiv felt  goder osv, for så tilslutt å innføre engangsavgift i en eller annen variant.
Det er jo lov å håpe at politikere satser på gjenvalg og dermed ikke ønsker å gjøre dette......
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Aspiranten

100,000 elbiler har blitt nevnt, men dette er vagt og på ingen måte noen garanti. I 2013 er det også valg. Kommer FRP til makta kan vi nok se langt etter elbilgoder. Heller en  "amerikanske trucker får kjøre i kollektivfeltet" mentalitet som kommer da :P

Vi vil nok uansett se en gradvis struping etterhvert som salget tar skikkelig av.
Nissan Leaf

El rayo

Elbil er en naturlig måte for våre politikere å fase ut den særegne norske luksusskatten (engangsavgiften, som den er omdøpt til). Vi bør nok belage oss på å betale moms etterhvert.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: kjølholdt på onsdag 28. mars 2012, klokken 20:40
Det er jo finansdepartementet som bestemmer.
:
Kan tenke meg at de først kutter i kollektiv felt goder osv, for så tilslutt å innføre engangsavgift i en eller annen variant.

Hva har finansdepartementet med kollektivfeltet å gjøre ???
Jeg tror nok vi først mister godene som koster staten noe (MVA, avgifter), så det som koster kommunene noe (parkering), og helt til sist kollektivfeltet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

masae

Tilgangen til kollektivfeltet og gratis parkering er det vel samferdelsedepartementet som styrer, mens avgiftene styrer finansdepartetmentet med.

Tallet på 100.000 biler er vel ikke noe annet et tall som så vidt jeg vet er foreslått av Venstre (http://www.venstre.no/artikkel/42357). Slik det er i dag blir jo elbilens fritak for avgifter vedtatt ifbm. statsbudsjettet hvert eneste år, og det gjør at man i praksis ikke kan vite om det er avgifter på elbil et år frem i tid fra i dag, og det synes i alle fall Venstre at det burde gjøres noe med. Får håpe de andre partiene følger etter.
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

Aspiranten

Nei det kom fra styringshold, men som sagt i mitt innlegg, det var bare ett vagt tall som ble slengt ut.

Men det er en bedre pekepinn enn ingen pinn  :)
Nissan Leaf

masae

Med styringshold, mener du da fra politikere eller byråkrater?

Dersom 100.000 er tallet, vil vi jo ha mange år igjen med avgiftsfritak  :)
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

Hans Håvard Kvisle

Her er bakgrunnen for tallet 100.000
http://elbil.no/om-elbilforeningen/brosjyreroversikt/finish/4/28
Vi har lært flere til å bruke tallet og år 2020. F.eks. tidl minister Solheim på Stortinget.

Utpå dagen imorra kommer det på elbil.no en liten artighet om en organisasjon, mulig overraskende for noen, som nå stiller seg helt i front i elbilkampen. De er kategoriske på at elbilinsentiver ikke skal fjernes. Følg med.
St.Hanshaugen

jkirkebo

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på torsdag 29. mars 2012, klokken 23:04
Utpå dagen imorra kommer det på elbil.no en liten artighet om en organisasjon, mulig overraskende for noen, som nå stiller seg helt i front i elbilkampen. De er kategoriske på at elbilinsentiver ikke skal fjernes. Følg med.

Jeg antar det er Amcar du sikter til ?  ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på torsdag 29. mars 2012, klokken 23:04
Utpå dagen imorra kommer det på elbil.no en liten artighet om en organisasjon, mulig overraskende for noen, som nå stiller seg helt i front i elbilkampen. De er kategoriske på at elbilinsentiver ikke skal fjernes. Følg med.

Og der var den:
"Frp samla bilorganisasjoner for å diskutere avgifter. Dessverre glemte de Elbilforeningen. Men elbilinsentivene ble godt forsvart fra annet, og kanskje for noen uventa, hold."

http://www.elbil.no/mennesker/634-amcar-synlig-i-elbilkampen
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

En så klar holdning som denne savnes faktisk litt her på dette forumet:

Vi fikk et inntrykk at altfor mange har holdningen at elbilinsentivene ikke kan vare. Det er noe som må forsvinne, og det skapes det masse usikkerhet. Da blir vi provosert. Noen måtte ta til ordet for elbilen og forsvare godene.

- Vi er helt kategoriske på at elbilinsentivene må opprettholdes


Det er alt for mye akseptert for at fordelene våre må forsvinne en dag.

Hvorfor det?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hkaspenberg

Sitat fra: elektrolux på fredag 30. mars 2012, klokken 20:03
:
Det er alt for mye akseptert for at fordelene våre må forsvinne en dag.
Hvorfor det?
Jeg mener å ha lest et sted at det kreves inn mer enn 8 ganger i avgifter fra bilistene enn det som brukes på vei og andre relaterte tiltak. Ergo er biltrafikken en virkelig cashcow for det offentlige. Hvis alle kjører elbil etterhvert går disse inntektene ned. Staten trenger inntekter... Jeg tror det første som faller er MVA-fritaket, men den som lever for se.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Elmo

Godt poeng Elektrolux. Vi med elbil bør "mene" at det varer evig, så det ikke går troll i ord.,
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Lynet

Fritaket for engangsavgift utgjør egentlig lite, fritaket for moms utgjør mye mer for biler som koster noen hundre tusen som Leaf og ikke har alt for stor motor.

Med en pris på 270 000 inn på kaia og 80kW og 1521kg blir engangsavgiften 3 500 og momsen 67 500 hvis Leafen skal tolles inn uten noe fritak.

Derimot Tesla S kan få problem:
125 000 i moms og ca 200 000 i engangsavgift! Det blir mye avgift på 1735kg og 185kW......

Kilde:
http://www.toll.no/templates_TAD/RegistrationTax.aspx?id=79&epslanguage=no
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

El rayo

Sitat fra: elektrolux på fredag 30. mars 2012, klokken 20:03
En så klar holdning som denne savnes faktisk litt her på dette forumet:

Vi fikk et inntrykk at altfor mange har holdningen at elbilinsentivene ikke kan vare. Det er noe som må forsvinne, og det skapes det masse usikkerhet. Da blir vi provosert. Noen måtte ta til ordet for elbilen og forsvare godene.

- Vi er helt kategoriske på at elbilinsentivene må opprettholdes


Det er alt for mye akseptert for at fordelene våre må forsvinne en dag.

Hvorfor det?
Vi er vel litt for vant til å stå med lua i handa, vi som "velger" (les:tvinges til pga avgiftsnivået) å kjøre elbil. Det er anneldes med Amcar-folket. (Jeg kjørte amerkansk bil daglig i 12 år, så 2 år kollektivt før elbil).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA