Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Schneider EVlink vs Easee Charge?

Startet av magnusha, onsdag 08. april 2020, klokken 10:29

« forrige - neste »

magnusha

Har fått to tilbud til sameiet vårt. Et fra Grønn kontakt og et fra en utbygger som heter Flowe. Infrastukturmessig er prisen nesten identisk. Forskjellen mellom disse er at Grønn kontakt legger 3 skinner på 250A i hver skinne, mens Flowe legger 11 sløyfer med 63A på hver sløyfe. Hva er best her mtp. fremtiden, sameiet vårt skal gjøre klar infrastruktur til 193 parkeringsplasser. Inntaket til hovedtavla er på 800A (kan økes til 1000A) (400 volt anlegg). Er det bedre å legge skinner enn å legge sløyfer? Eller er dette hipp som happ?

En annen problemstilling vi må ta stilling til er at Grønn kontakt leverer Schneider EVlink bokser, mens Flowe levere Easee bokser. Jeg ser for meg at det er mer fremtidsrettet å velge Flowe boksene enn EVlink boksene, er dere enige i dette?

I pristilbudet havner vi på ca 4000kr per parkeringsplass uavhengig av leverandør av infrastrukturen. EVlinken koster kr16 475 med installasjon, mens Easee koster kr17 490 med bakplate.

Personlig mener jeg at Easee er mer fremtidsrettet og folk blir mer fornøyde med denne løsningen, men hva tenker dere er den beste løsningen for fremtiden for sameiet?

turfsurf

Totalt så gir jo easee løsningen mere kapasitet. Eneste fordelen jeg ser med evlink løsningen er at den i gitte tilfeller kan gi mere kapasitet. Hvis f.eks 10 biler lader kan disse få 25A hver, hvis de samme bilene lader på en sløyfe i easee anlegget vil de kun få 6A. Så litt større fleksibilitet, men vesentlig mindre totalkapasitet.

Og så vil nok GK installasjonen være ryddigere med bruk av skinner.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Er det mulig å få et tilbud med skinneløsning også med Easee?

Nå er det uansett med 11 sløyfer ca 20 biler maksimalt per sløyfe (193 totalt) som deler på 43 kW, dvs over 2 kW per bil som et garantert minimum før sløyfen er begrensningen. Det virker uansett rikelig, og i praksis vil det hverken være samtidig fullt belegg, eller ønskelig at alle kjører full rulle på en gang (ref effektavgift). Så ut fra tilgjengelig effekt blir det ikke store forskjellen på skinne- eller sløyfefordeling.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Erik Ola Ulvestad

#3
Sitat fra: Orbit på onsdag 08. april 2020, klokken 12:59
Er det mulig å få et tilbud med skinneløsning også med Easee?
Er ikkje det slik at Easee (og Zaptec) praktiserar intern strømmåling som overstrømsvern, evt at boksen har I>63A kortsluttningsytelse slik at dei slepp å sette sikring på kvar boks?
Korleis kan dei ellers forskriftsmessig montere dette? EVLink på skinne har vel automat i kvar avtappingsboks.

Skinne vs kabel handlar også om 'komfort', dvs kor mange samtidige 22kw sesjonar ein ønsker. For 63A er det maks 2 samtidige, for 250A vesentlig fleire. Mange set jo tak på 11kW eller mindre. Sjølv 10A over natt dekker jo mange sitt totalbehov.

@Turfsurf: Korleis gir Easee meir totalkapasitet?
Kapasitet kan aldri flyttast mellom små(63A) kursar. Større kursar=større fleksibilitet.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

magnusha

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 08. april 2020, klokken 13:24
Sitat fra: Orbit på onsdag 08. april 2020, klokken 12:59
Er det mulig å få et tilbud med skinneløsning også med Easee?
Er ikkje det slik at Easee (og Zaptec) praktiserar intern strømmåling som overstrømsvern, evt at boksen har I>63A kortsluttningsytelse slik at dei slepp å sette sikring på kvar boks?
Korleis kan dei ellers forskriftsmessig montere dette? EVLink på skinne har vel automat i kvar avtappingsboks.

Skinne vs kabel handlar også om 'komfort', dvs kor mange samtidige 22kw sesjonar ein ønsker. For 63A er det maks 2 samtidige, for 250A vesentlig fleire. Mange set jo tak på 11kW eller mindre. Sjølv 10A over natt dekker jo mange sitt totalbehov.

@Turfsurf: Korleis gir Easee meir totalkapasitet?
Kapasitet kan aldri flyttast mellom små(63A) kursar. Større kursar=større fleksibilitet.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Spørsmålet for fremtiden er vel om man trenger noe mer enn 2,5kw pr bil. Velger man GK får man 3kw hvis alle lader på en 250A skinne. Så diffen her er 0,5kw hvis ALLE lader samtidig(lite sannsynlig). Med skinner er det som du sier at man må ha en sikring ved hvert uttappingssted, gir dette flere feilkilder?

Uansett, hvis man ser bort i fra infrastrukturen. Hvilken boks bør man velge i dag i 2020?

Erik Ola Ulvestad

Er OCPP eit tema?
Typisk er ladeanlegg properitære og bytte av styringsleverandør pr d.d. eit ikkje-tema. OCPP er nok likevel det mest realistiske alternativet i framtida om operatøren/leverandøren skulle gå dukken. I eit slikt stort anlegg reknar eg med at det er eigarinteresser som etterspør kompatibilitet framover? EVLink har OCPP (ikkje sikkert modell tilbydd her har det?) Og Modbus. Easee har ikkje OCPP pr d.d. meg bekjent. (Kun via API i sky,  så lenge Easee AS er operativ). Easee Home er jo veldig innovativ i privatmarkedet, men  i stort anlegg er 'fancybox' av mindre betydning. Operatøren sine websider/App for rapportering og administrasjon er nok viktigare.

EVlink har vel opsjon for fast kabel? Mange svergar til Type2 kontakt for å kunne bytte mellom Type 1 og 2 kabel, spesielt for eigarseksjonar med kortare kjøp/salg intervall. Mange kjøper då uansett ein ekstra kabel som heng (og sleng) på plassen, men fast kabel er billegare og ryddigare, meinar eg.

Faseomkobling (Easee(?)) for 1-fase bilar (3.6, 7.4kW) er kun eit tema for små anlegg. For store kursar blir det statistisk sett ingen gevinst.

Huff, her blir det berre fleire og fleire moment...ikkje lett for TS. Personlig synest eg klart at Easee er mest 'sexy', men i store anlegg er det altså ein del andre moment.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

magnusha

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 08. april 2020, klokken 17:06
Er OCPP eit tema?
Typisk er ladeanlegg properitære og bytte av styringsleverandør pr d.d. eit ikkje-tema. OCPP er nok likevel det mest realistiske alternativet i framtida om operatøren/leverandøren skulle gå dukken. I eit slikt stort anlegg reknar eg med at det er eigarinteresser som etterspør kompatibilitet framover? EVLink har OCPP (ikkje sikkert modell tilbydd her har det?) Og Modbus. Easee har ikkje OCPP pr d.d. meg bekjent. (Kun via API i sky,  så lenge Easee AS er operativ). Easee Home er jo veldig innovativ i privatmarkedet, men  i stort anlegg er 'fancybox' av mindre betydning. Operatøren sine websider/App for rapportering og administrasjon er nok viktigare.

EVlink har vel opsjon for fast kabel? Mange svergar til Type2 kontakt for å kunne bytte mellom Type 1 og 2 kabel, spesielt for eigarseksjonar med kortare kjøp/salg intervall. Mange kjøper då uansett ein ekstra kabel som heng (og sleng) på plassen, men fast kabel er billegare og ryddigare, meinar eg.

Faseomkobling (Easee(?)) for 1-fase bilar (3.6, 7.4kW) er kun eit tema for små anlegg. For store kursar blir det statistisk sett ingen gevinst.

Huff, her blir det berre fleire og fleire moment...ikkje lett for TS. Personlig synest eg klart at Easee er mest 'sexy', men i store anlegg er det altså ein del andre moment.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Vi har snakket masse om OCPP og det er dette som gjør valget enda vanskeligere. Fikk beskjed av Flowe at OCPP lastbalansering mellom easee boksene er på vei, så hvis dette kommer er vel begge boksene åpne på OCPP. Jeg er jo tech nerd, så vil jo ha det som er mest fancy og nytt. Men vet ikke om vi brenner oss ved å velge gamle (men gode) Schneider EVlink som kanskje ikke kommer med så mye nytt på software siden fremover, mens easee kommer med nye ting i boksen sin slik det virker nå.

Hjelp, dette er vanskelig

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk


turfsurf

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 08. april 2020, klokken 13:24

@Turfsurf: Korleis gir Easee meir totalkapasitet?
Kapasitet kan aldri flyttast mellom små(63A) kursar. Større kursar=større fleksibilitet.

Leste det først som 250A vs 11*62A, men ser jo nå at det nok er 11x63A vs 3*250A. Da blir jo GK sin løsning best uansett mtp kapasitet. Schneider pleier å levere bra kvalitet, easee er vel litt ukjent. Men jeg ville gått for å støtte ett norsk firma.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: magnusha på onsdag 08. april 2020, klokken 18:21
Fikk beskjed av Flowe at OCPP lastbalansering mellom easee boksene er på vei, så hvis dette kommer er vel begge boksene åpne på OCPP.

Om Easee charge får OCPP 1.6/2.0++ JSON rett ut frå kvar enkelt ladeboks (og ikkje berre via sentralt API) så er du meir 'future proof'. Du kan då i prinsippet sette opp din egen OCPP kontroller i lokal uavhengig (#noCloud) installasjon eller velge fritt i skya, og mikse ladeboks fabrikat. Det vil koste en del, men de må i det minste ikkje bytte anlegget.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på onsdag 08. april 2020, klokken 18:46
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 08. april 2020, klokken 13:24

@Turfsurf: Korleis gir Easee meir totalkapasitet?
Kapasitet kan aldri flyttast mellom små(63A) kursar. Større kursar=større fleksibilitet.

Leste det først som 250A vs 11*62A, men ser jo nå at det nok er 11x63A vs 3*250A. Da blir jo GK sin løsning best uansett mtp kapasitet. Schneider pleier å levere bra kvalitet, easee er vel litt ukjent. Men jeg ville gått for å støtte ett norsk firma.

Jeg ville kanskje bedt om pris på et Zaptec-basert anlegg også. F.eks fra Charge365 (som også tilbyr veldig rimelige faktureringstjenester om det er aktuelt).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

magnusha

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 08. april 2020, klokken 19:30
Sitat fra: turfsurf på onsdag 08. april 2020, klokken 18:46
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 08. april 2020, klokken 13:24

@Turfsurf: Korleis gir Easee meir totalkapasitet?
Kapasitet kan aldri flyttast mellom små(63A) kursar. Større kursar=større fleksibilitet.

Leste det først som 250A vs 11*62A, men ser jo nå at det nok er 11x63A vs 3*250A. Da blir jo GK sin løsning best uansett mtp kapasitet. Schneider pleier å levere bra kvalitet, easee er vel litt ukjent. Men jeg ville gått for å støtte ett norsk firma.

Jeg ville kanskje bedt om pris på et Zaptec-basert anlegg også. F.eks fra Charge365 (som også tilbyr veldig rimelige faktureringstjenester om det er aktuelt).
Ser ikke helt hensikten med det hvis zaptec ikke kommer til å støtte OCPP i fremtiden? Har hatt mange tilbydere inne og samtlige har tilbudt Easee bortsett fra GK.

Hva ville forumet valgt av de to alternativene over?    ??? :angel:

Fredrik Hegland

Til info så støtter ZAPTEC OCPP 1.6J i dag.
Jobber i ZAPTEC. Elektriker Gr.L
Genuin interesse for elbiler og elbilrelatert utstyr.
Kjører 2018 Tesla Model X og 2020 SKODA E-Citigo

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Fredrik Hegland på onsdag 15. april 2020, klokken 08:19
Til info så støtter ZAPTEC OCPP 1.6J i dag.
Ut av boksen eller via "ZapCloud"?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Fredrik Hegland

Jobber i ZAPTEC. Elektriker Gr.L
Genuin interesse for elbiler og elbilrelatert utstyr.
Kjører 2018 Tesla Model X og 2020 SKODA E-Citigo

Lars C. Krogenæs

#14
Dette handler vel egentlig om OCPPs begrensning vs propretiære muligheter.

Dagens OCPP 1.6 som de fleste OCPP-boksene som nå blir levert med, har en rekke begrensninger. OCPP 2.01 kom i 2018 men er foreløpig lite utbredt. Jeg mener det å anbefale OCPP er som å anbefale noen å kjøpe en Nokia fordi Nokia støtter WAP 2.0, mens iPhone og Android telefoner ikke støtter denne protokollen. 

Easee og ZapTec har blitt så store som de er i dag, nettopp fordi de har tenkt utenfor boksen og lenger frem enn begrensningene OCPP gir. Begge bokser har i dag innebygget 4G og Wifi. Dette er ikke mulig å integrere i en OCPP boks. Easee snakker med de andre boksene med omtrent samme teknologi som Z-wave. Det er ikke mulig med OCPP. Easee er hardware-messig klar for iso-15118. Det er ingen av de andre boksene på markedet så vidt jeg vet.

Nå jobber jeg med ladeanlegg i borettslag og sameier for Circle K, og vi drifter i dag ladeanlegg fra Schneider, ZapTec og Easee. Har også (dessverre) erfaring med et Defa anlegg.

Jeg er i hvertfall ikke i tvil om at OCPP bør sees på som en begrensing for hva man får, i stedet for en fantastisk mulighet til å få et fremtidsrettet ladeanlegg. Ikke kjøp en Nokai-telefon fordi noen sier at du må ha full wap-støtte, men kjøp en smart-telefon fordi det gir så mange flere muligheter, ikke bare i dag, men i fremtiden.

Legger ved et bilde fra en kurs på et ladeanlegg "et sted på Østlandet". Fra Easee Cloud.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Her ser vi at boks 83 er "master" (håper ikke noen blir krenket av navnet). De andre boksene kommuniserer over 868.42 MHZ. Boks 41 sitter derimot inne i et hjørne av anlegget. 868 signalet er da svakt, og boksen har funnet ut at den kan bruke boks 50 som extender for å få frem signalet. Dersom det ikke hadde vært mulig, kunne boksen ha brukt WiFi nettverket for samme funksjon.

Så kan vi se nærmere på boks "40" til venstre av boksene i bildet.

Vi ser at alle ladestasjoner har CR(cable rating) low. Nå er det ingen biler koblet til, så da får vi ikke lest av verdi mellom ladestasjon og bil. Ellers får vi gjerne 20A eler 32A på cable rating. Praktisk ved feilretting og spørsmål om ladehastighet. Alle boksene har siste oppdaterte firmware 230. In current er 0A, fordi ingen av bilene sender AC-strøm tilbake på nettet  i øyeblikket. Så har vi signalstyrken -42 for 868Mz nettet. Boksen er tilkoblet 1 av fasene, da flere faser først vil benyttes dersom det kommer en bil som kan benytte det. Signalstyre WiFi er -56. Intern temperatur i boksen er 33c og boksen gir i øyeblikket ut 0kW. Spenningen er 229volt og boksen er klar til å brukes som ekstender dersom noen andre bokser trenger "hjelp". I og med at det er en master på hver kurs, er det ingen fare for at boksene skal slutte å fungere dersom de mister kontakten med internettet. Er en RFID-brikke godkjent av backend-systemet, vil den også være "white listed" lokalt i boksen, slik at den vil gi tilgang uansett om telenor ikke leverer internett.

Vi har også tilgang til en rekke funksjoner som foreløpig er mer tekstbasert, og vil fortløpende bli lagt inn mer grafisk og elegant i sky-løsnigen. Circle K bruker inntil videre Virta som sin backend-leverandør, og Virta snakker med Easee over OCPP 1.6. Det dekker enkle funksjoner slik som brukerautentisering og forbruk som vi trenger. Nå har Virta en rekke begrensninger, så det er ikke sikkert at Circle K vil bruke virta som som app-leverandør "i all evighet".

Easee har flere utviklere som jobber med å videreutvikle både firmwaren i boksene og sin easee-cloud. Nye funksjoner kommer til hver måned og listen over ting som kan programmeres inn i løsningen er "uendelig". Nå selger easee haugevis med ladestasjoner og jeg tror ikke det er noen umiddelbar fare for konkurs i selskapet. Ei heller tror jeg det er mangel på store selskaper som gjerne skulle kjøpt easee ved en evt. konkurs. Så sjansene for at clouden plutselig bli lagt ned er minimal.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA