Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2500,- for å få lov til å lade for 11 kroner timen?

Startet av Martinschei, torsdag 23. juli 2020, klokken 09:21

« forrige - neste »

Martinschei

Kjøpte meg en E-up for noen måneder siden og trenger som alle andre å lade denne for å bruke den.

Sameiet jeg bor i har en ladeløsning der man betaler 2500,- for å få tilgang til noen ladere og så betaler man 11 kroner timen for å lade. Det er også noen andre restriksjoner på hvor lenge man kan stå der. Er usikker på effekten disse gir, men vil tro det er 7,2kW. E-upen kan imidlertid bare ta imot 3,6kW, så det gir jo en pris på ca. 3kr/kWh for meg.

Alternativene for meg til dette er å lade på gateparkering som er 2-3km unna og koster 5-10 kroner timen avhengig av tid på døgnet. Det finnes også gratislading i nærheten, men denne er som regel opptatt.

Det jeg synes er rart med denne løsningen i sameiet er at disse 2500,- er tapt dersom jeg flytter. Det er ikke et depositum og gir heller ikke tilgang til lader for neste eier av leiligheten min ved et salg.

Har avventet å kjøpe tilgang siden bilen brukes lite og jeg kan lade andre steder.
Er det mulig å få sameiet til å endre slike vilkår til noe som ligner mer på det jeg har ved gateparkering?

Det virker for meg som at sameiets løsning er en dårlig løsning for de fleste med mindre man er veldig opptatt av å kunne lade hjemme.

hemi

#1
Mange ladeløsninger i sameier bærer preg av griske tilbydere og at mange har blitt "tvunget" til å tilby det dessverre når de sitter i styret, resultatet er ofte mildt sagt håpløse ladeløsninger og håpløs prising.

De ønsker ikke at folk skal lade/ha elbil, de ønsker bare at folk holder kjeft om at de ikke har lading.


RJK

Sitat fra: Martinschei på torsdag 23. juli 2020, klokken 09:21
Kjøpte meg en E-up for noen måneder siden og trenger som alle andre å lade denne for å bruke den.

Sameiet jeg bor i har en ladeløsning der man betaler 2500,- for å få tilgang til noen ladere og så betaler man 11 kroner timen for å lade. Det er også noen andre restriksjoner på hvor lenge man kan stå der. Er usikker på effekten disse gir, men vil tro det er 7,2kW. E-upen kan imidlertid bare ta imot 3,6kW, så det gir jo en pris på ca. 3kr/kWh for meg.

Alternativene for meg til dette er å lade på gateparkering som er 2-3km unna og koster 5-10 kroner timen avhengig av tid på døgnet. Det finnes også gratislading i nærheten, men denne er som regel opptatt.

Det jeg synes er rart med denne løsningen i sameiet er at disse 2500,- er tapt dersom jeg flytter. Det er ikke et depositum og gir heller ikke tilgang til lader for neste eier av leiligheten min ved et salg.

Har avventet å kjøpe tilgang siden bilen brukes lite og jeg kan lade andre steder.
Er det mulig å få sameiet til å endre slike vilkår til noe som ligner mer på det jeg har ved gateparkering?

Det virker for meg som at sameiets løsning er en dårlig løsning for de fleste med mindre man er veldig opptatt av å kunne lade hjemme.

Ladeløsningen er vel først og fremst ment for fastboende, og prisen er jo rent ut billig i forhold til der jeg bor (20,- på 7,4 kW-lader, 10,- på 3,6 kW-lader), om en ser bort fra startgebyret. For biler som kan lade med "full" fart, snakker man ned i 1,50 NOK/kWh, som er et lite påslag.

Skal man bo lenge, så synes jeg de 2500,- (tilsvarer ca 200,- per måned det første året) ikke blir så ille. Jeg hadde gladelig betalt inngangssummen for den lavere ladeprisen, siden jeg har bodd og fortsatt skal bo lenge der jeg bor, selv om jeg leier.

For en gangs fullading (nesten tom til helt full) tar meg 9 timer, og hos meg koster det da 180,- kroner. Jeg ville altså spart 81,- på den ene ladingen, og med det en god slump av ekstrakostnaden. Ved 31 slike ladinger, så hadde jeg allerede vært på plussiden.

Men, det burde være mulig å videreføre til ny leieboer, eller at utleier dekker engangskosten, og det står på hen, og så er det eventuelt et lite gebyr (100,- f.eks.) for å bytte hvilken bil og ev. hvilken bileier som skal faktureres.

Sitat fra: hemi på torsdag 23. juli 2020, klokken 13:31
Mange ladeløsninger i sameier bærer preg av griske tilbydere og at mange har blitt "tvunget" til å tilby det dessverre når de sitter i styret, resultatet er ofte mildt sagt håpløse ladeløsninger og håpløs prising.

De ønsker ikke at folk skal lade/ha elbil, de ønsker bare at folk holder kjeft om at de ikke har lading.

Dette var tross alt ikke en av disse, om man ser bort fra at engangsgebyret ikke nødvendigvis var positivt for leieboere med korttidshorisont på leieperioden. For de med langtidsperspektiv, er dette lett å regne inn, som du ser over.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Valg av løsning vil normalt være fremmet på generalforsamlingen / årsmøte, og vedtatt der. Da må endring også gjøres av samme instans.

Årsaken til slike løsninger varierer, men om et eksternt firma har finansiert løsningen vil det være ønskelig for firma å tjene inn investering de har gjort.

Det vil normalt være klausul om utkjøp.

Borettslag / sameie som selv tar finansieringen vil i større grad kunne fastsette prising selv.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Wisd0m

11 kroner timen for å lade 7 kW i sameie/borettslag hadde jeg tatt glatt. Kanskje du har kjøpt bil med feil lader ift. dine behov?

TB

Trådstarter har en e UP, som lader 3,6 kW som maks. Dermed tar det noe tid å lade, og pris pr kWh blir forholdsvis høy.

e UP har heller ikke så stort batteri, slik at det trolig må lades ofte.

Kombinert med at "det er også noen andre restriksjoner på hvor lenge man kan stå der" tyder på at borettslaget trådstarter bor i har noen plasser med lading, men ikke lading på sin egen plass.

Å kjøpe en bil med raskere lading og større batteri vil gjøre bruken enklere, men det vil også være en dyr løsning, da en slik bil pr idag koster mer enn salgspris for e UP.

Borettslag som har en slik ordning kan også legge til rette for lading på egne plasser, det ene utelukker ikke det andre. Men, det kreves flertall på generalforsamlingen om
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

#6
Sitat fra: TB på lørdag 25. juli 2020, klokken 13:19
Trådstarter har en e UP, som lader 3,6 kW som maks. Dermed tar det noe tid å lade, og pris pr kWh blir forholdsvis høy.

e UP har heller ikke så stort batteri, slik at det trolig må lades ofte.

Kombinert med at "det er også noen andre restriksjoner på hvor lenge man kan stå der" tyder på at borettslaget trådstarter bor i har noen plasser med lading, men ikke lading på sin egen plass.

Å kjøpe en bil med raskere lading og større batteri vil gjøre bruken enklere, men det vil også være en dyr løsning, da en slik bil pr idag koster mer enn salgspris for e UP.

Borettslag som har en slik ordning kan også legge til rette for lading på egne plasser, det ene utelukker ikke det andre. Men, det kreves flertall på generalforsamlingen om

Det er ikke sikkert de har egne plasser, men "førstemann til mølla" som her jeg bor. Da er det ikke mulig å etablere fast plass, uten at man bryter prinsippet for gjeldende ordning.

Det kan selvsagt være andre grunner til at man velger å løse det på denne måten. Det er absolutt ikke optimalt, men det kan hende det var det beste de fikk til med dagens løsning, uten at det skulle bli veldig dyrt.

Det som kan tenkes som en løsning, selv om det kompliseres, er at man får velge hastighet, og derved får redusert pris. Men som sagt, det kunne gjort ordningen dyrere slik at pris hadde gått opp for de som kan utnytte 7,2/7,4 kW effekt. Dog, dette er en hypotetisk problemstilling.

Faktum er at løsningen per i dag, er slik den er. Og til gjeldende pris. Sammenlignet med endel andre eksempler vi har sett her inne, så er det dog likevel langt fra det værste som fremkommer, men egentlig en ganske OK løsning for de fleste.

At VW-konsernet har kuttet så ned til beinet at de leverer elendige 3,6 kW som det beste på disse, og ikke 6,6 eller 7,4 kW når folk spør etter 11 og helst 22 kW for AC-lading, er faktisk overraskende. Greit, de fleste trenger ikke mer, men det kan ikke koste veldig mange kronene å sette inn en raskere ombordlader, til glede for potensielle kjøpere som trådstarter.

Påslaget for 11 kW lader på Kona er satt til 5000,- ut til kunde, og en skulle tro en så "kraftig" ladeløsning er dyrere for produsenten, men tviler på at en 7,4 kW lader er mer enn 1000,- kroner dyrere enn en 3,6 kW lader, sannsynligvis er selvkosten langt lavere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Martinschei

Sitat fra: Wisd0m på lørdag 25. juli 2020, klokken 10:19
11 kroner timen for å lade 7 kW i sameie/borettslag hadde jeg tatt glatt. Kanskje du har kjøpt bil med feil lader ift. dine behov?

Kjøpte en brukt E-up fordi budsjettet er lavt, behovet er heller ikke å lade hjemme da det finnes gateparkering med offentlige ladere ikke veldig langt unna. Det hadde bare vært praktisk.
Bruken blir heller ikke så stor selv om jeg kjørte tur/retur Oslo-Kristiansand i helgen.

Er forøvrig ikke 100% sikker på om det er 7kW siden det uansett ikke har noe å si for meg som maks kan lade 3,6kW. Sameiet er litt tilbakeholdene med informasjonen rundt løsningen.
11 kroner for 7kWh er jo billig.

Det er ikke faste plasser her, førstemann til mølla som gjelder på de ca 100 plassene vi har. Det er imidlertid lagt opp til at det kan settes opp flere ladeplasser i samme området som de 4 eksisterende så jeg tror det blir vanskelig å skaffe et nytt system for nye ladere.

RJK

Sitat fra: Martinschei på tirsdag 28. juli 2020, klokken 09:39
Sitat fra: Wisd0m på lørdag 25. juli 2020, klokken 10:19
11 kroner timen for å lade 7 kW i sameie/borettslag hadde jeg tatt glatt. Kanskje du har kjøpt bil med feil lader ift. dine behov?

Kjøpte en brukt E-up fordi budsjettet er lavt, behovet er heller ikke å lade hjemme da det finnes gateparkering med offentlige ladere ikke veldig langt unna. Det hadde bare vært praktisk.
Bruken blir heller ikke så stor selv om jeg kjørte tur/retur Oslo-Kristiansand i helgen.

Er forøvrig ikke 100% sikker på om det er 7kW siden det uansett ikke har noe å si for meg som maks kan lade 3,6kW. Sameiet er litt tilbakeholdene med informasjonen rundt løsningen.
11 kroner for 7kWh er jo billig.

Det er ikke faste plasser her, førstemann til mølla som gjelder på de ca 100 plassene vi har. Det er imidlertid lagt opp til at det kan settes opp flere ladeplasser i samme området som de 4 eksisterende så jeg tror det blir vanskelig å skaffe et nytt system for nye ladere.

Tror nok han snakker om feil ombordlader, og ikke ladeboksen til borettslaget. Som jeg og skriver i mitt siste innlegg over, synes det er veldig rart at de kjiper ut på en svak 3,6 kW ombordlader, og ikke leverer ihvertfall det dobbelte. Det kan neppe være veldig stor prisforskjell.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA