Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Billigst mulig lading for boretsalg

Startet av ElTor, tirsdag 02. juni 2020, klokken 00:40

« forrige - neste »

ElTor

Hei, boretslaget vurderer ekstern operatør som skal bygge og drifte ladeanlegg.
Noe som gjør alt dyrere.

Vet det er folk som jobber med ladeanlegg her, hvor mye koster det å sette opp ladestolper ute, la oss si 60 uteplasser og 60 garasjeplasser. Typ bestcase / worstcase.

Har vært inne på Easee sine sider, virker ikke spesielt vanskelig å drifte dette selv om man velger å gå for Easee og bruker deres portal.
Eneste er selvfølgelig fakturering av lading, men utover dette ser det ut til å være plankekjøring.

Har bedt om møte med de i styret ansvarlig for lading. Om noen har best practice å komme med setter jeg stor pris på det.



Vesel

Du bør beskrive hvordan uteplassene og garasjene ligger til og hvordan det elektriske anlegget er. Gjerne også om dere har noen spesielle krav. Jeg kan ikke selv besvare dette spørsmålet, men det vil gjøre det lettere for de som kan. Ellers vil du få et mer nøyaktig estimat ved å be en elektriker komme på befaring. Hør gjerne med flere for å få et godt anbud, men følg nøye med på hvordan de beskriver de ønsker å utføre det.



  • Må det graves, kanskje under asfalt, for å få satt opp laderne?
  • Er det en fellesgarasje, eller er det mange enkeltgarasjer? Dersom sistnevnte, står de fritt fra hverandre eller på rekke og rad?
  • Må det brukes stolper på uteplassene, eller kan laderne hegge på en vegg?
  • Hvor langt, i meter, er det fra sikringsskapet til uteplassen/garasjene? Hvor langt er de fra hverandre?
  • Kunne dere ha klart dere med færre ladere ved at dere ikke hadde faste plasser?
  • Er det TN, IT eller TT-nett der dere bor? Sjekk hva som står i sikringsskapet ditt, evt se om du finner noe på netteiers hjemmeside.
  • Har dere noe krav til minimum ladeeffekt?

Hos meg har vi gjort det slik at enhver beboer selv står for installasjon av lader i sin carport eller oppstillingsplass, med strømtilførsel fra eget sikringsskap så det går vi egen måler. Det er fullt gjennomførbart her, men kanskje ikke hos dere.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Wisd0m

Sitat fra: Vesel på tirsdag 02. juni 2020, klokken 11:00
Hos meg har vi gjort det slik at enhver beboer selv står for installasjon av lader i sin carport eller oppstillingsplass, med strømtilførsel fra eget sikringsskap så det går vi egen måler. Det er fullt gjennomførbart her, men kanskje ikke hos dere.
Siden han skriver at det er 120 plasser er ikke det løsning å gå for. Hadde det vært en 5-6 plasser kunne man kanskje anbefalt to kurser men Easee Home, men på dette så må det være et ladesystem. 120 kurser blir et skikkelig surr.



TB

Sitat fra: ElTor på tirsdag 02. juni 2020, klokken 00:40
Hei, borettslaget vurderer ekstern operatør som skal bygge og drifte ladeanlegg.
Noe som gjør alt dyrere.

Vet det er folk som jobber med ladeanlegg her, hvor mye koster det å sette opp ladestolper ute, la oss si 60 uteplasser og 60 garasjeplasser. Typ bestcase / worstcase.

Har vært inne på Easee sine sider, virker ikke spesielt vanskelig å drifte dette selv om man velger å gå for Easee og bruker deres portal.
Eneste er selvfølgelig fakturering av lading, men utover dette ser det ut til å være plankekjøring.

Har bedt om møte med de i styret ansvarlig for lading. Om noen har best practice å komme med setter jeg stor pris på det.
Tema hører gjerne mer hjemme under Ladeplasser og ladekabler »Lading i borettslag / sameier / rekkegarasjer.

Ekstern operatør har sine fordeler, og ulemper. Om styret, eller andre i Borettslaget ikke ønsker å ha noe med anlegget å gjøre - og det ikke er økonomi til å investere vil et eksternt firma løse dette for dere. Men, beboere som da skal benytte ladingen må da betale også for dette firma sitt inntjening.

Om en velger å legge opp eget anlegg, så vil en eie anlegget selv, og dermed betale "til seg selv". Mye likt som å eie, eller leie alt annet. Men, en har også mer ansvar - kan ikke bare få "noen til å fikse det".

Har redigert mitt innlegg fra denne tråd, et eksempel på finansiering: https://elbilforum.no/index.php?topic=51900.0

For å enklere få installasjonen godkjent på årsmøte / gen forsamling løste vi det finansielle slik:
- Finansieringen er gjort med lån via borettslaget, som kan ta opp lån til lav rente.
- Nedbetalingen er satt til 10 år, der 50% betales av alle (via fellesutgifter) og 50% av de som har en aktiv ladeboks.
- Det er ingen tilknytningsavgift når en kobler seg til i garasje, men andelen som de som har aktiv ladeboks blir da lavere.
- De som har en aktiv ladeboks betaler dermed pr nå 800 kr pr år nå, når antall går opp, faller summen.
- Tilknytningen til hovedkabel må eier av plassen selv dekke, og kan ikke ta bort tilknytningen når den først er gjort. (Bakplaten.)

De som går inn senere vil dermed spare litt, de som går inn tidlig må betale mer, men de har da faktisk tilgang til et ladeanlegg. Dvs, en enkel form for betaling etter nytte.

Og, et viktig moment: Planen ble da godkjent, uten noe motstand - dette var i 2017, elbil var mindre aktuelt den gang enn idag.

Ca 3500 pr plass + ca 2-3000 for bakplate - dvs ca 5-7000 pr plass med bakplate montert bør være ca riktig.
(Om det må graves og kjerneborres mye for å komme frem med kabler vil det dra opp prisen.)

Dvs, for 120 plasser ca 450 000 kr fordelt på 10 år - ca 55 000 pr år inkl rente på 3,7% for å ha litt margin...
Dvs, ca 460 kr pr år pr plass i årlig nedbetaling (om det fordeles på alle.)
Til sammenligning, noen har gjerne en høyere sum bare for det administrative rundt fakturering.
(Men, da gjelder det kun de som faktisk har ladeplass.)

Vi benyttet Wago sin flatkabel, fordel med den i forhold til skinner er at den er fleksibel, trenger dermed ikke avslutte kabel for å runde et hjørne eller endre høyde osv.
For Wago flatkabel trenger en ikke kabelbro / stige, da en bare har en kabel fremført, som strømmen hentes fra.
Flatkabel ble montert i taket hos oss, så la vi kabel til egnet sted for ladeboks.
Utendørs monterte vi bare på plasser nærme vegg, for å spare kostnader. Om en skal sette opp stolper går kostnaden opp.
Vi monterte selv OSB plater for å feste ladeboksen på innendørs, og vannfast kryssfiner utendørs.

Vi valgte Zaptec, kjenner disse naturligvis best. Noen fordeler:
- bakplate gjør at ladebokser kan flyttes uten elektriker. Praktisk når beboere bytter plass, eller feil på ladestasjon.
- (Easee har også bakplate, men ikke Schneider electric og Salto?)
- Zaptec krever ikke egen ethernet kabel (datakabel) da kommunikasjon går via PLC, eller WiFi.
- Zaptec har en portal, der borettslaget selv kan gjøre daglige justeringer, ikke krav om service avtaler, og utrykning av elektriker for koble til ny ladestasjon, eller justere total effekt, o.l.
- Zaptec har gode rapporter for å ta ut rapporter over forbruk, krever ikke faktura går via 3. part.
- Finnes også innebygget støtte for NFC kort / app for tilgang. (Vi har ikke benyttet det pr. idag.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ElTor

Takk for meget godt svar @TB.

For garasjene så er nok flatkabel en god løsning, med lader på vegg.

Det er ute som kan blir dyrt. Vi har ikke faste plasser, men det som eventuelt kan bli en løsning er at de av oss som har elbil og parkerer på felles omeråde må aktivere ett ett ladepunkt, så må plassene med lader bli holdt av til de som har elbil.

Spm, er det mulig å gjøre det slik at når noen kobler seg til et ladepunkt og identifiserer seg med rfid-brikke / app.
Kan de da kontrollere boksen som om de de eide den, frem til de kobler seg av, eller blir dette for avansert?
Ser for meg et scenario der man kanskje parkerer bilen mellom 17-21:00. Man har 40-50% strøm på batteriet og vet at strømmen er billigst mellom 00.00 - 06.00 og ønsker at bilen skal være "full" Alt fra 70% til 100% ettersom hva som er behovet.

Vet dette er mulig med Tiber og Easee ladeboks, men er det skalerbart i større anlegg der det ikke nødvendigvis er en til en forhold mellom eier av ladeboks og bil?


jkirkebo

Sitat fra: ElTor på mandag 15. juni 2020, klokken 00:03
Takk for meget godt svar @TB.

For garasjene så er nok flatkabel en god løsning, med lader på vegg.

Det er ute som kan blir dyrt. Vi har ikke faste plasser, men det som eventuelt kan bli en løsning er at de av oss som har elbil og parkerer på felles omeråde må aktivere ett ett ladepunkt, så må plassene med lader bli holdt av til de som har elbil.

Spm, er det mulig å gjøre det slik at når noen kobler seg til et ladepunkt og identifiserer seg med rfid-brikke / app.
Kan de da kontrollere boksen som om de de eide den, frem til de kobler seg av, eller blir dette for avansert?
Ser for meg et scenario der man kanskje parkerer bilen mellom 17-21:00. Man har 40-50% strøm på batteriet og vet at strømmen er billigst mellom 00.00 - 06.00 og ønsker at bilen skal være "full" Alt fra 70% til 100% ettersom hva som er behovet.

Vet dette er mulig med Tiber og Easee ladeboks, men er det skalerbart i større anlegg der det ikke nødvendigvis er en til en forhold mellom eier av ladeboks og bil?

Zaptec støtter dette. Hver bruker får sin RFID og kan bruke hvilken som helst boks. Avregning per RFID-brikke.
Integrasjon mot strømpris har den ikke, men du kan stille inn timer i bilen på ladetid om bilen støtter dette. Du vil dog ikke få nytte av det personlig. Jeg ville droppet å tenke på det, det er mye viktigere å få lav effektavgift. Da må man allokere en lav maks totaleffekt, noe som betyr at alle bør lade i så lang tid som mulig. 1kW per bruker bør holde, da blir effektavgiften omkring 60-70 kroner per bruker per måned.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

#6
Ved å flytte om på plasser kan en spare mye ved å unngå stolper og grøfter.
Har dere ikke faste plasser, kan en innskuddsordning løse det. Betaler et innskudd som gir rett til en ladeplass, men tilsvarende forhold som antall som lader og ladeplasser. Har alle "sin" ladeplass - betaler en fullt innskudd.
Er det bare ladeplass til halvparten - betaler en halvparten i innskudd - osv.

Å legge kostnaden for ladeboks / infrastruktur på topp av strømkostnaden kan være uheldig, da strømmen kan bli for dyr, og ladeboksene blir ikke benyttet. Når en først har investert ønsker en at de blir benyttet.

Men, alltid en utfordring med resurser det er knapt med - å flytte bilen når den er fullladet er noe som mange helst vil slippe, og dermed ønsker å betale litt mer.

(Har mange ganger nevnt på fellesvaskeri - det er få som ønsker dette, i stedet for å ha egen vaskemaskin, selv om det koster mindre å drifte et fellesvaskeri. Friheten til å vaske når en vil, og ikke når det er ledig tid har stor verdi.)


Ang. strømpris:
Støtter jkirkebo - det er lite å hente på strømpris i fellesanlegg. Beboere har lite intensiv på å lade når det er rimelig strøm. Og er det for få ladeplasser må en uansett utnytte ladeplassene best mulig.

Pr. idag kan det være mye å spare på å unngå effektavgift helt.  Men, den er varslet å komme for alle så det lønner seg å ha et anlegg som kan bidra med å redusere effektavgiften mest mulig.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

Også verd å nevne at Zaptec via Charge 365 tilbyr komplett pakke der ladekostnaden med påslag av 15% trekkes direkte fra brukers konto.

Ingen lading, ingen trekk, og ingen faste utgifter. Kun avtalt strømpris + 15% for betalingestjenesten.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA