Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av brukt i3. 2017 vs 2018. 94ah vs 120ah?

Startet av najtrox, onsdag 08. april 2020, klokken 10:04

« forrige - neste »

najtrox

Heisann folkens.
Kjører idag en Model 3, men bruker den ikke i nærheten nok til å forsvare verken pris eller størrelse.
Etter å ha undersøkt litt diverse(blant annet ny corsa-e, e-208 ++) vurderer jeg nå en brukt i3.

Bor i Oslo, har ikke barn og bruker bilen stort sett til småkjøring i nærområdet. Det blir jo en og annen lengre tur, men er forberedt på at det da vil ta litt lenger tid mtp lading etc.
Har funnet følgende alternativer på bruktmarkedet: Tatt med noen 120ah samt hva den koster ny også:

2017 94ah Fully Charged til rundt 200k hos forhandler
2018 94ah Charged med navipro/carplay ++ - 220k hos forhandler
2018 94ah Fully Charged - sett noen rundt 230k på finn.no - 250 hos forhandler.
2019 120ah Charged - 260k hos forhandler (basically ny)
2020 120ah Fully Charged NY til 310k

Hvem av disse alternativene virker som det beste kjøpet - også mtp bruksmønster?
Synes det er et stort hopp fra 2017 - 2018 facelift - verdt det?
Prioriterer folket utstyr eller batteri(ref 120ah charged).

Ferry

Facelift (LCI) har vesentlig bedre langlys. Kraftig LED kontra heller dårlige halogen. Kanskje ikke så viktig til den bruken du har.
Motorstyringa er bedre på facelift, men ikke avgjørende til vanlig. Den reagerer langt kjappere jevnere ved antispinn og regenerering.
Forskjellen i rekkevidde er ikke all verden. Til småkjøring i Oslo kan du kjøre "en hel dag" med 94 Ah. Skal du langt, så må du lade på veien med 94 Ah. Antagelig må du det med 120 Ah også. Unntaket måtte være hvis du har ei fast kjørerute der du akkurat IKKE kommer fram med 94 Ah. Da vil 120 Ah være gull verdt. Hvis du uansett må stoppe så har det ikke så mye å si.

najtrox

Sitat fra: Ferry på onsdag 08. april 2020, klokken 10:17
Facelift (LCI) har vesentlig bedre langlys. Kraftig LED kontra heller dårlige halogen. Kanskje ikke så viktig til den bruken du har.
Motorstyringa er bedre på facelift, men ikke avgjørende til vanlig. Den reagerer langt kjappere jevnere ved antispinn og regenerering.
Forskjellen i rekkevidde er ikke all verden. Til småkjøring i Oslo kan du kjøre "en hel dag" med 94 Ah. Skal du langt, så må du lade på veien med 94 Ah. Antagelig må du det med 120 Ah også. Unntaket måtte være hvis du har ei fast kjørerute der du akkurat IKKE kommer fram med 94 Ah. Da vil 120 Ah være gull verdt. Hvis du uansett må stoppe så har det ikke så mye å si.
Godt innspill. 94ah holder nok for meg, og de turene som er lengre så må jeg nok uansett lade som du sier.
Gode lys er jo viktig, men for min bruk i Oslo er det kanskje ikke så nødvendig. Det jeg har "bestemt" meg for å ha av utstyr er ihvertfall NaviPro, utover det trenger jeg jo ikke skinn etc. Men det er vel lettere å få solgt igjen senere.

pberg

Husk også at til nyere bil, til lenger varer garantien.. :-)
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

"Lagerkampanje" ut april er på kr 320 458,-

Så er det nok mulig å få noe rabatt på toppen av dette via arbeidsgiver eller lignende, evt ved litt godsnakk med forhandler.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

fonberg

Jeg kjøpte nylig 2018 FC, betalte ca 250k hos forhandler. Mine hovedgrunner var bedre lys fra 2018, og FC for veldig bra steroanlegg, samt stor navi, nøkkelløsfunksjoner og glasstak (mer romfølelse). Meget fornøyd så langt. Fordeler mot din Model 3 vil være mye enklere å parkere, lavere forbruk parkert og på småkjøring, samt bedre kvalitetsfølelse. Ulemper: Mindre stabil, og høyere forbruk på motorvei, dårligere app. Samt mye mindre bagasjerom.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

najtrox

Takk for svar alle sammen.
Tenkte oppdatere tråden med at det ble kjøp! Prioriterte 2018 for lys og facelift.

2018 94ah "charged", men med stor navi, ryggekamera(sensor foran/bak)++ . Basically FC - skinn og soltak. Betalte vel 215k, gått 40k ca. Veldig fornøyd så langt. Kommer nok til å savne Model 3 på noen ting, men parkering, svingradius etc er jo mye bedre :) Flott bybil!

Og ja, Bavaria Oslo hadde fått inn noen blå 2020 FC til 310 med alt av avtaler. Vet ikke om de har noen igjen nå.

1317142119

Gratulerer med godt valg av bil  :) Det var en overraskende lav pris, så der gjorde du nok et strålende kjøp!

Trond.m

#10
Sitat fra: 1317142119 på fredag 24. april 2020, klokken 09:31
Gratulerer med godt valg av bil  :) Det var en overraskende lav pris, så der gjorde du nok et strålende kjøp!
Ja, jeg har også kjøpt en ny 120 Ah og kan ikke få fullrost den nok 😊

Kjørte fra Asker til hytta på Dagalifjell 1070 moh, 184 km med snitthastighet 71,9 kwh og hadde 27.5 % igjen av batteriet.

I dag kjørte jeg fra Dagalifjell til Vøringsfossen t/r 225 km og hadde 29,5 % igjen. Det tilsvarer en rekkevidde på 319 km i ca 0 grader og full varme. En ren kosetur, så hastigheten i snitt var bare 60 km, men likevel imponerende rekkevidde i vintertemperatur. Bilen sto ute på fjellet, og batteriet var heller ikke forvarmet.

Electric cars in Norway

Sitat fra: najtrox på torsdag 23. april 2020, klokken 23:22
Takk for svar alle sammen.
Tenkte oppdatere tråden med at det ble kjøp! Prioriterte 2018 for lys og facelift.

2018 94ah "charged", men med stor navi, ryggekamera(sensor foran/bak)++ . Basically FC - skinn og soltak. Betalte vel 215k, gått 40k ca. Veldig fornøyd så langt.

Utrolig bra pris for så mye bil :+1:

Trond.m

Ja, 215K for 2018 modell er veldig mye bil for pengene 👍

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA