Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rapportering av fantombremsing

Startet av Thalgar, tirsdag 07. april 2020, klokken 11:49

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: Lynet på fredag 10. april 2020, klokken 18:59
Her er de to stedene jeg oftest for fantombremsing. Reduserer fra 90 til 40 på kort tid hvis den får lov.

På det nederste bildet er det jo stor risiko for nedbremsing til 50 selv med skiltgjenkjenning av fartsgrenser!

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Thalgar

Er ein fellesnemnar her område med to ulike fartsgrenser parallelt i høgda eller breidda?
Model Y LR Quicksilver, 2023

RuneW

Sitat fra: Thalgar på lørdag 11. april 2020, klokken 19:18
Er ein fellesnemnar her område med to ulike fartsgrenser parallelt i høgda eller breidda?

Ja, det eller kart med gamle fartsgrenser.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

Du som er fra disse kanter, Rune: Tunellen etter avkjøringen til Sykehuset Østfold, E6 nordvestgående, venstre felt, utgangen av tunellen. Der får jeg alltid en fantombrems. Har du merket det?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

fonberg

Sitat fra: Lynet på fredag 10. april 2020, klokken 18:59
Her er de to stedene jeg oftest for fantombremsing. Reduserer fra 90 til 40 på kort tid hvis den får lov.

Leistad (øverste bildet) passerer jeg flere ganger i uka, kan ikke huske jeg har opplevd fantombremsing i nordgående retning. Sørgående derimot, ved avkjøring til Leistad, så bremser bilen ofte umotivert (mistenker at det skyldes skiltet som henger over veien). Det hender også at den bremser inni tunnelen rett sør for dette (Væretunnelen), virker som at den bremser pga. viftene i taket.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Lynet

@ Rune W: X'n ser ikke dette skiltet med kameraet, Google bruker høye biler med kameraet på stativ på taket.
Fartsgrenseikonet står på 90 i bilen når dette skjer, så det er ikke fartsgrenseendring. Men det blå ikonet går ned til 40, og det er vel det som er TACC?
@fonberg: Har også opplevd det samme i sørgående ved Leistad, og ca 100m fra åpningen på sørsiden av Væretunnelen i retning sør.

Og hvis du svinger inn på Omkjøringsveien fra Kroppanbrua skjer det mye rart med hastigheten. Skal prøve å filme det en gang jeg sitter på.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Teslalita

Kanskje greit å skille mellom uønsket bremsing pga møtende biler eller lokale forhold som bilen misforstår og bremsing pga skilt varsler som bilen oppfatter? Logikken er jo forskjellig.
Jeg antar at tilfeller av fantombremsing er.likt enten su er i autopilot mode eller fsd?

Motorwatt

#22
1) Reduksjon av hastighet. (Feil oppfattelse fartsgrense, historiske trafikkforhold)
2) Bråbremsing av ukjent årsak (Tuneller, lysforhold, etc.)
3) Bråbremsing for store biler i motgående kjørefelt
4) Bråbremsing ved passering av bred bil på 4-felts motorvei.
5) Bråbremsing for kryssende trafikk med overdreven god margin.

Flere?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Lynet

1 er nok mer nyansert, Tesla reduserer også farten når den tror den må det på grunn av trafikkforhold. Kan se ut som det skjer på grunn av historikk. Altså ikke virkelig. Ihvertfall blir det helt feil somregel.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RuneW

Sitat fra: Motorwatt på søndag 12. april 2020, klokken 12:11
Du som er fra disse kanter, Rune: Tunellen etter avkjøringen til Sykehuset Østfold, E6 nordvestgående, venstre felt, utgangen av tunellen. Der får jeg alltid en fantombrems. Har du merket det?

Er det her du mener?
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Kan ikke si jeg jeg opplevd fantombrems noen gang der. Og jeg har sikkert kjørt 20 ganger på AP i venstre felt der.

Men det går jo en vei med 50(?) over der så det kan kanskje være en faktor?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

RuneW

Sitat fra: Lynet på søndag 12. april 2020, klokken 19:26
@ Rune W: X'n ser ikke dette skiltet med kameraet, Google bruker høye biler med kameraet på stativ på taket.

Ok, men det finnes sikkert lignende eksempler som også kameraene i Teslaen ser. Poenget er i alle fall at man ikke er "trygg", selv med skiltgjenkjenning.

Men det kan sikkert være 1000 grunner til fantombremsing. Det hadde vært veldig interessant å fått en slags forklaring i displayet etter en slik bremsing.

Egentlig kunne jeg ha tenkt meg en modus (for oss spesielt interesserte) hvor man kunne ha "rettet" på bilens oppførsel (på en litt mer fornuftig måte enn "bug report..."). Rart ikke Tesla tilrettelegger for alle de tusenvis som klør etter å hjelpe til med opplæringen av bilen...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RuneW

Sitat fra: Motorwatt på mandag 13. april 2020, klokken 19:44
Utgangen, venstre fil, vestover.

Ok, Eidet-tunnelen. Det er vel strengt tatt tunnel nummer to etter avkjøringen , litt avhengig av om man teller den første som tunnel (den er relativt kort).

Har aldri hatt noen fantombremsing her heller, men jeg skal passe på å ligge i venstre felt neste gang slik at jeg får testet det.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Apache

Jeg har en 75D 2018 med 2020.8.4 software og 2.5 hardware. Jeg kjører ring 3 i Oslo hver dag og det er stooor forskjell å kjøre østover forbi bomstasjonen i høyre vs venstre fila.
I høyre fila hopper cruise speeden mellom 40 til 90 km/t. Det gjør den ikke i Venstre fila, da er den stabil.

Ut av Tåsentunnelen østover så nekter bilen å holde farta 70km/t men vil absolutt bremse ned. Dette er en strekning på 2-300? meter.

Jeg sliter midre med fantom bremsing men oftere med at cruise controllen justerer hastigheten du har satt fra f.eks. 80km/t til 40km/t.

dragmore

Opplevde en livsfarlig fantombremsing midt i den første tunnelen fra krs til lillesand i går. Lå i 110kmt og plutselig hogg den inn og ville ha meg ned til 60.. Bare skau over tunnelen så jeg aner ikke hvordan i huleste den kom på det.. Og jeg var nesten alene i tunnelen... livsfarlig..
Tesla Model S75D -2017  - HW3.0+MCU2.0 oppgradert, nå med nye HW3.0 kameraer!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA