Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Slipemerker på dør!

Startet av Tesla1, mandag 06. april 2020, klokken 14:35

« forrige - neste »

Tesla1

Kjøpte en brukt model 3 fra Tesla og oppdaget noen uker i etterkant at det har blitt slipt på innsiden av førerdør på dreneringskanal.

Siden det ikke var lakkert opp igjen så var jeg inne hos tesla for at de skulle ordne dette.
Dessverre så tar de ingen ansvar og mener dette ikke var der da jeg kjøpte bilen, så de lever opp til tidligere erfaringer.
Er det noen andre som har sett at det har blitt slipt på dreneringskanaler på sin bil??

Counterpointer

Må si at det ser ut som du har skrapt borti noe. Ser ikke ut som noe en slipemaskin har gjort det der.

Tesla1

Dette er på innsiden av døren så skal jo godt gjøres og klare å lukke en dør mot noe som gir slike merker. Ser du hvordan det er slipt opp langs kanten på åpningen er det ikke noe du får til uten viten og vilje tenker jeg.

Counterpointer

Hvordan, vil jeg ikke uttale meg om. Men det er enda vanskeligere å finne en maskin som sliper sånn.

chargedup

#4
Det der har nok ikke kommet pga åpning og lukking av dører på vanlig måte (da er det snakk om bittesmå riper). Ser ut som noen har brukt vinkelsliper for å fjerne lakk og noe av karrosseriet med vilje :o

Her ville jeg nok gått tilbake til forrige eier, ikke Tesla. Uansett så blir dette ord mot ord hvis du ikke la merke til det ved overtakelse av bilen, da dette kan ha skjedd i ettertid. Akkurat det samme for personen som kjøpte bilen fra Tesla, ser man det ikke der og da, kan man nok se langt etter å få det fikset av Tesla.
Edit: så ikke at du hadde kjøpt bilen av Tesla.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

ProsjektX

Kan umulig være vinkelsliper eller en eller annen type slipmaskin som har laget dette, ut ifra retningen på merkene. Enten er det gjort mekanisk/manuelt. har vanskelig for å skjønne at dette er fra en stein eller noe også som er truffet i det en f.eks lukker igjen døra.

klag til selger.. vel, det var Tesla det ja.. kanskje en forbannet kunde som har levert inn bilen..?
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

alagerqv

Dessverre viser vel dette bare at man må gå nøye over bilen ved levering, både som ny og brukt. Det er neppe en produksjonsfeil ser det ut som, så enig i at det fremstår mest som at "noen" har gjort noe. Hvem "noen" er, er vanskelig å si, så tipper det er bare å bite i det sure eplet og få det utbedret for egen regning. Er jo viktigst å få det gjort skikkelig med grunning osv. Finish er kanskje ikke så viktig, så man kan jo i verste fall vurdere å gjøre dette selv om man vil spare noen penger, men personlig ville jeg nok kostet på de 3000-5000,- dette vil koste hos en proff...

Espen Hugaas Andersen

#7
Det nærmeste jeg kan komme en brukbar teori på hva som har skjedd her er at noen har rygget på en betongkant med døren åpen, eller noe i den dur. Sannsynligvis tidligere eier.

(Jeg ville sjekket litt ekstra om hengsler er skadde, og at døren ikke er bøyd og er riktig justert i forhold til panelgap.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Radial

Kan ingenting om M3, men hvis noen skulle "fiksa på" feks dørheisen eller låsen oppi der med ett rett skrujern, måtte man slipt ned kanten kanskje?

Ingen historie hos Tesla med den døra?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Lynkjapp

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 07. april 2020, klokken 10:13
Det nærmeste jeg kan komme en brukbar teori på hva som har skjedd her er at noen har rygget på en betongkant med døren åpen, eller noe i den dur. Sannsynligvis tidligere eier.

(Jeg ville sjekket litt ekstra om hengsler er skadde, og at døren ikke er bøyd og er riktig justert i forhold til panelgap.)

Denne teorien er ikke så dum, men det ser kanskje enda mer ut som at man har klart å rygge inn i noe som har stikket seg inn i hullet der. En bøyd gjerdestolpe for eksempel. Kunne vært interessant å se et bilde tatt inn i hullet for å se om det er riper på innsiden også

Lynkjapp

Sitat fra: Radial på tirsdag 07. april 2020, klokken 10:24
Kan ingenting om M3, men hvis noen skulle "fiksa på" feks dørheisen eller låsen oppi der med ett rett skrujern, måtte man slipt ned kanten kanskje?

Ingen historie hos Tesla med den døra?

Også en bra teori. Ser det ut til at hullet er bevisst utvidet? Kanskje prøve med en blomsterpinne eller noe og sammenligne hvor langt man får stikket den inn i den skadede døren sammenlignet med i den andre?

Radial

Sitat fra: Lynkjapp på tirsdag 07. april 2020, klokken 15:05
Sitat fra: Radial på tirsdag 07. april 2020, klokken 10:24
Kan ingenting om M3, men hvis noen skulle "fiksa på" feks dørheisen eller låsen oppi der med ett rett skrujern, måtte man slipt ned kanten kanskje?

Ingen historie hos Tesla med den døra?

Også en bra teori. Ser det ut til at hullet er bevisst utvidet? Kanskje prøve med en blomsterpinne eller noe og sammenligne hvor langt man får stikket den inn i den skadede døren sammenlignet med i den andre?

Ser for meg at det var ett verktøy som måtte opp der av en eller annen grunn, men så var det ikke plass og noen dro fram den groveste fila i manns minne, og lagde plass.

Kilden til dette ligger nok i hvorfor skulle man oppi der med noe.

Kan ikke se for meg at dette er et uhell med stein eller stag,, da får man bulker og vanlige skader.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Inop

Det der var rare greier.

Rillene går i forskjellige retninger så jeg tenker det må være et verktøy (grov fil?) som har blitt brukt gjentatte ganger med forskjellige angrepsvinkler. Hadde døren truffet noe ved et uhell ville rillene mer eller mindre gått i samme retning.
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

1000kwh

Kan fort være at bilen stod inntil kantstein eller noe annet drit..

Akkurat i dette tilfellet skjønner jeg meget godt at Tesla er skeptisk.

magnetic

#14
kontakt tidligere eier for info  https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger/SMS+tjeneste
Det kan være forgje eier la på sånne ekstra gummilist rundt døren for å dempe vind og veistøy. Også fjerna de ved innbytte.
På en youtube video så jeg at denne pålimte pakning kunne tildekke dreneringshull  i døren.

det ser ut for at han har brukt en grov fil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA