Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brink hengerfeste

Startet av Jossemosse, søndag 05. april 2020, klokken 18:52

« forrige - neste »

Jossemosse

Heisann hopp!
Lite å gjøre i disse tider, så tenkte jeg skulle forsøke å montere hengerfeste på leafen (for sykkelstativ og lasteboks).
Men.. I monteringsanvisningen er det noe ulik montering avhengig av serienr på bilen. Dette skal være enten:
*******M*D
*******M*E eller
*******M*P

Problemet her er jo at ingen av disse stemmer med VIN på bilen min.. Noen som har peil? Finner ikke noe annet enn chassinr / VIN som kan passe heller..
Min VIN er: SJNFAAZE1U0007595
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

kaiat

Det er ikke serienummeret på hengerfestet da? At *******M*D, *******M*E eller *******M*P angir hvilken revisjon av hengerfestet det er snakk om? Jeg fant monteringsanvisningen på nett og det ser ut til at det er oppgitt et annet tiltrekningsmoment på boltene på *******M*D og *******M*E enn på *******M*P.

Jossemosse

Ja! Det stemmer jo mye bedre! Men.. Ser.nr stopper jo rett etter M :/
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

Jossemosse

Tok bare å stramma til det høyeste momentet jeg :)
Fikk det på, veldig fornøyd med endelig å kunne ta med sykler og en bagasjeboks!
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

TJV

Ser ganske greit ut det 👍🏼
Hvor mye koster et slik avtagbart hengerfeste?
Vært inne på tanken og kjøpe et slik og montere det selv.
Har montert hengerfeste på andre biler før, så det bør vel kunne gjøres på en kveld antar jeg.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Jossemosse

Jeg betalte 360€ inkl frakt, men husker ikke helt hvor mye regninga fra tolletaten kom på dessverre.. Den kom 2 måneder etter, så gikk litt i glemmeboken.
Skulle jeg gjort det igjen, skulle jeg vel klart det på en litt lang kveld, men nå brukte jeg 2 :)
Jeg kjøpte fra rameder.eu
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

unik42

Betalte 11k ferdig montert da jeg kjøpte min bil. Har handlet Thule sykkelstativ og Thule Easybase i ettertid, så nå har jeg jo masse transportmuligheter :-P
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Jossemosse

Har selv investert i en Thule backspace, den fungerer ganske så utmerket :) Er også på et tiltbart stativ, så ikke noe problem å åpne bagasjelokket :)
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

Marius Kotsbak

Bare pass på å ikke overskride maks vertikal belastning på stativ+boks+innhold (52,5 kg). Mulig det er lettere med annen last enn sykler. Man kan jo også lenge tunge ting i bagasjerommet og ha lette klær o.l. i boksen.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

TJV

Hvordan føles det og kjøre visst man har litt bagasje og fyller den boksen maks med vekt som er lov samt noe bagasje i bagasjerom? Tenker annen vekt er plassert rett over/noen cm bak bakhjulene, men vekten blir annerledes når den er plassert ca 1 meter bak bakhjulene. Har tenkt samme løsning med boks/stativ på tilhengerfeste (visst jeg monterer det), men har vært litt skeptisk til en skikkelig baktung bil.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

stotterud.bjorstad

Endte med easybase med easybag på festet vårt på grunn av vekten på boksene.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Leaf1Kris

Sitat fra: TJV på mandag 01. juni 2020, klokken 14:07
Hvordan føles det og kjøre visst man har litt bagasje og fyller den boksen maks med vekt som er lov samt noe bagasje i bagasjerom? Tenker annen vekt er plassert rett over/noen cm bak bakhjulene, men vekten blir annerledes når den er plassert ca 1 meter bak bakhjulene. Har tenkt samme løsning med boks/stativ på tilhengerfeste (visst jeg monterer det), men har vært litt skeptisk til en skikkelig baktung bil.

62kw leaf har vel ca 1020 kg på fremre aksling og ca 800+ på bakaksling så er jo fremtung normalt. Tviler på 50-60kg på hengerfeste skaper noe store problemer. En bil som er så fullastet at man trenger 300l ekstra baggasje, regner jeg med at også er ca 4 personer i. Da er nok største forskjellen du merker på kjøreegenskaper at totalvekten er høy, ikke 50kg på kula.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA