Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf eller ioniq

Startet av Lars Nikolai Hegglund, søndag 05. april 2020, klokken 08:22

« forrige - neste »

Lars Nikolai Hegglund

Jeg skal kjøpe en brukt elbil, som skal brukes til jobb og henting i barnehage.
Budsjettet er på ca 200 000-240 000
Sett meg ut leaf eller ioniq.
Kjører 62km t/r jobb.
Får sikkert lading på jobb, og skal installere boks hjemme.
Blir ikke brukt til langkjøring.
Hva er deres erfaring med disse bilene?
Hva anbefaler dere?

Elektro12

Er det ikke bedre å kjøpe ny? Du får jo Leaf for 250 lapper og f.eks. e-Golf for 285 med mye utstyr.

Alternativt er 30 kwh Leaf til rundt 150 tusen god valuta for pengene.

Ioniq er bra, men lav takhøyde bak og du sitter lavt i den - smak og behag.

Contango

Har hatt Leaf og Golf og Golfen er vesentlig bedre å kjøre men er vesentlig dyrere i bruktmarkedet. Det er litt klønete å kjøpe bil i det prissegmentet akkurat nå. Bilene har «gammel» teknologi men koster allikevel litt fordi de er nyere og kronekursen hjelper å holde prisene oppe i en krisetid (i motsetning til i luksussegmentet hvor prisene har falt mye). Når denne krisen en gang er over kommer det mye nytt i 250-350k segmentet (med forbehold om kronekursen), og da er plutselig din «nye» og litt dyre bil veldig umoderne. Er ikke så glad i Leaf selv, men Elektro12s 30kw er et fornuftig kjøp hvor du har «nok» batteri. 40kw utgaven er mer moderne og også et fornuftskjøp. Ionics fordel er lavt forbruk men den koster uforholdsmessig mye i bruktmarkedet er min subjektive mening. Men har altså aldri kjørt bilen.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Radial

#3
Håper du har prøvd Ionic?
Baksetet er helt fullstendig ubrukelig for voksne (skalller i taket, og det er ikke plass til barneseter, bagasjerommet er nesten ubrukelig til annet enn handleposer pga veldig dårlig høyde.

Leaf er bedre, men fremdeles en trang bil i baksetet for barneseter.

Kia Soul derimot har faktisk ganske grei bakseteplass og tilsvarende bagasjerom som golf.... Bør vurderes.

Ufattelig viktig at du prøver bilene, med unger/stoler og daglig pikkpakk før du kjøper... Masse aha-situasjoner du ikke tenkte på som kommer fram.

Til slutt ender du opp med kompromisser, dette er små biler med styrker og svakheter, men velg det som plager deg minst...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

automat

Hvilke biler som har best plass, komfort og mest praktiske løsninger blir jo samme vurdering som for fossilbiler. Det bør man uansett prøve ut før kjøp.

Holder meg derfor til det elbiltekniske.

Leaf: Mangler aktiv temperaturkontroll av batteriet. Hurtiglader relativt tregt, særlig når batteriet blir varmt (40kWh). Også kjent som rapidgate. Eller den «koker» batteriet (30kWh). Bruker den utdøende Chademo-standarden for hurtiglading. Har appstyring

Ioniq (28kWh) Aktiv kjøling og varming av batteri (luft). Hurtiglader raskt, med CCS. Har ikke appstyring.

Soul: Har aktiv kjøling (og varming?) av batteri. Hurtiglader raskt, men begrenset til 50kW, siden de fleste Chademoladerne ikke leverer mer. Ikke appstyring.

eGolf: Mangler aktiv temperaturkontroll av batteri. Hurtiglader sakte, men rapigater ikke like ille som 40kWh Leaf. CCS hurtiglading. Har appstyring

Mye av dette betyr ikke så mye hvis man kun bruker bilen til lokalkjøring. Men det er mange pendler-elbiler som har blitt oppgradert til hovedbil, og fossilen har blitt stående i garasjen. Og bilen skal jo en dag selges.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Lars Nikolai Hegglund

Takk for alle svar👍skal prøvekjøre leaf og ioniq før påske. Skal tenke nøye igjennom kjøpet i løpet av påsken👍

chriso89

Jeg eier 40kwh leaf og hadde jeg kunne endret valget mitt hadde jeg valgt en ioniq.  dette pga sittekomfort.  leafen for meg er vond. lite lårstøtte, ryggstøtten presser for mye ut og ingen teleskopratt så ejg får ikke satt meg i riktig posisjon.
jeg hadde kias oul før og det er den beste bilen ejg har hatt.  sitter høyt med god oversikt,lader altlid like raskt og beste plassen i baksete i klassen.  enkelt å ta unge ut og inn.

ioniw er lav i baksetet men går fint men verdt å merke med ioniq er at den er baktung så bor du opp bratt glatt bakke ville jeg styrt unna.

min annbefalinge ioniq eller soul.  Soul får du billig og har 7 år garanti så vil ha god garanti igjen på bruktmarkedet

z4rd

#7
Artig det du sier om at Ioniq er baktung ref. vanskeligheter med bratte bakker.

Naboen min byttet til Ioniq, og de sliter voldsomt med å komme opp bakken til gårdsplassen. Vært enkelte ganger om vinteren hvor det rett og slett ikke har gått. Det er en liten bakke som fort kan bli glatt, men er absolutt overkommelig uten AWD, men Ioniq er tydeligvis spesielt utsatt for slikt. Jeg måtte faktisk dobbeltsjekke om de hadde gode dekk, og det hadde de...

Har ingen egenerfaring med de bilene selv, men støtter oppunder chriso89 sitt poeng i alle fall. Ville dog vurdert Zoe i samme slengen. Tror det skal være mulig å gjøre noen gode kjøp der siden den har blitt erstattet av ny modell igjen.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

chriso89

Zoe er fin bil! OM man kan leve med begrensingene.  de eldre zoene kan ikke hurtiglades og tungvind måte å få varme med saktelading.   må også ha ladebøtte for å kunne lade på mange steder pga sær ladeløsning.  nye zoe har løst noe med å få ccs men fortsat sær og stor ladebøtte må brukes og bilen gir ikke varme i kabinen ved ccs lading under 50% og må aktivere fjernvarme over 50% for å få varme mens man lader.

Så min annbefaling om brukt er en kia soul eller ioniq om det ikke gjør noe om baktung..  Evnt kan jo MG elbilen ny bli ganske så rimelig. stor bil med ccs

Thomas Parsli

Sitat fra: Lars Nikolai Hegglund på søndag 05. april 2020, klokken 08:22
Jeg skal kjøpe en brukt elbil, som skal brukes til jobb og henting i barnehage.
Budsjettet er på ca 200 000-240 000
Sett meg ut leaf eller ioniq.
Kjører 62km t/r jobb.
Får sikkert lading på jobb, og skal installere boks hjemme.
Blir ikke brukt til langkjøring.
Hva er deres erfaring med disse bilene?
Hva anbefaler dere?

* 62km t/r klarer selv brukte 2012-modeller Nissan Leaf (om vinteren)
* Hvis bilen ikke skal brukes til langkjøring, er hurtiglading mindre viktig

Jeg ville kjøpt en 2-3 år gammel Nissan Leaf, da har du fortsatt garanti -og kjøper du fra forhandler har du reklamasjonsrett.
Fra rundt 140.000 får du 24kWh, rett under 200.000 får du 30kWh og 40kWh begynner på rett over 200.000,-

Ioniq er litt høyt priset og til denne typen bruk er ikke lavt forbruk, bedre rekkevidde eller CCS-lading viktig.
Skulle du brukt den til langkjøring, ville jeg anbefalt Ioniq 28kWh pga. lavt forbruk og rask hurtiglading.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Vesel

#10
Kjempebra biler begge to. Hadde gått for en av disse to (egentlig tre) selv dersom jeg ikke hadde valgt å vente på Model 3. Hadde gått for nye Leaf over Ioniq, men Ioniq over gamle Leaf. Det handler hovedsakelig om utstyr og rekkevidde. Med gamle Leaf hadde jeg valgt en brukt en. Mye bra der til en hyggelig pris.

Nye Leaf er godt lydisolert, og den føles ut som å kjøre i 60 med andre biler når den kjører i 80. Har også litt bedre plass. Fordelen med Ioniq er at den har EU-standarden CCS til hurtiglading da, og ikke Chademo som Leafene. Fjernlysene til Ioniq er svært dårlige.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Electric cars in Norway

#11
enig Vese de er kjempebra biler begge to Leaf/Ioniq. Ser også e-Golf og Soul samt Zoe spilles inn av flere andre og det er klokt å vurdere alle de bilene i det pris segmentet - før man kjøper.

Kr 200 til 240 er en range som ligger litt høyt og nærmer seg nybilpris (hvertfall ikke langt unna) på enkelte av disse bilene.

Ta en prøvetur - eller enda bedre spør butikken om du kan få låne den over natten eller fra lørdag til mandag og test skikkelig.

Sett deg inn garantier og plusser og minuser på alle bilene du vurderer. Rekkevidde om vinter er noe mange glemmer. Den er ikke lik som på sommeren.

Bruk litt tid på å lese deg opp på elbilforeningens hjemmesider om alle elbilene og se litt på de artiklene og videoene elbilforeningen har laget på de bilene du liker.


RJK

Sitat fra: Lars Nikolai Hegglund på søndag 05. april 2020, klokken 17:39
Takk for alle svar👍skal prøvekjøre leaf og ioniq før påske. Skal tenke nøye igjennom kjøpet i løpet av påsken👍

Om det er pendlerbil og det ikke er en stor flokk unger, så se gjerne på ny Zoe eller nye, kule Peugeot E-205. Blir den siste litt liten, kan kanskje E2005 være et vel så godt alternativ, men er over budsjettet du har satt.

Da hr du nybilgaranti, og helt nye dekk, og ingen feil som selger eventuelt holder tyst om. Og batteriet er nytt og ferskt og ubrukt. Så kjempeflotte nr.2-biler, om du kan leve med plassen (spesielt E-205).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA