Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bakseteplass

Startet av Zubzero, lørdag 04. april 2020, klokken 14:42

« forrige - neste »

geear

#15
Ser ut for at Jaguaren har kortest benplass både foran og bak, og kortest bagasjerom, på tross av lang akselavstand? Sittehøydeinfoen blir litt snål siden den er fra bakkenivå, ikke gulv, og bakkeklaring ikke er oppgitt, men kan se ut som at i-Pace har hentet takhøyde med å ha lavest sittehøyde både foran og bak.

Må si jeg er overrasket over at EQC er så stor, trodde den var mindre enn e-Tron.

Uansett, for de som har behov for voksne i baksetet så er det iallfall ikke noe problem i X, har hatt tre veldig fornøyde mannfolk på 180-190 i 2 x 20 mil i baksetet. Helt flatt gulv tvers over, og veldig god benplass i lengderetningen. Åpent og flatt under forsetene også. Knall plass til bakovervendt barnesete også, og på grunn av mye justering på seteryggen i baksetet (legges bakover), så blir det også plutselig 15-20 cm ekstra benplass for barnet i bakovervendt barnesete kontra mange andre biler der seteryggen ikke kan justeres så mye (eller i det hele tatt).

4Matic Fanatic

Sitat fra: gr på mandag 06. april 2020, klokken 12:22
...Sittehøydeinfoen blir litt snål siden den er fra bakkenivå, ikke gulv, og bakkeklaring ikke er oppgitt, men kan se ut som at i-Pace har hentet takhøyde med å ha lavest sittehøyde både foran og bak.
Du sitter mye lavere i I-Pace enn i mer SUV-lignende biler som EQC og eTron.
I-Pace føles mer som en vanlig personbil bak rattet, såfremt du ikke kjører luftfjæringen i offroadmodus...

geear

Ja, nettopp, de har senket setene lavt ned og får dermed litt ekstra takhøyde "gratis", men konsekvensen er at man sitter lavere - som er en smakssak, for klaring under må de ha alle sammen. Min X er senket ca 35 mm, og i very low subber den borti omtrent overalt (fartsdumper og kanter inn på p-plasser), så i-Pace kan ikke være mye lavere under enn den..

Zubzero

Sitat fra: gr på mandag 06. april 2020, klokken 20:17
Ja, nettopp, de har senket setene lavt ned og får dermed litt ekstra takhøyde "gratis", men konsekvensen er at man sitter lavere - som er en smakssak, for klaring under må de ha alle sammen. Min X er senket ca 35 mm, og i very low subber den borti omtrent overalt (fartsdumper og kanter inn på p-plasser), så i-Pace kan ikke være mye lavere under enn den..
Konsekvensen av at en sitter lavere blir vel også da gjerne at du sitter med mer utstrakte bein også? Det vil vel medføre at du "taper" en del mer plass i horisontalplanet inn mot baksetet.

4Matic Fanatic

Sitat fra: gr på mandag 06. april 2020, klokken 20:17
.. så i-Pace kan ikke være mye lavere under enn den..
Laveste bakkeklaring på I-Pace er omkring 14cm mener jeg å huske, opp til litt over 23cm med luftfjæringen i offroad-modus.

JaguarNorge

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 06. april 2020, klokken 21:58
Sitat fra: gr på mandag 06. april 2020, klokken 20:17
.. så i-Pace kan ikke være mye lavere under enn den..
Laveste bakkeklaring på I-Pace er omkring 14cm mener jeg å huske, opp til litt over 23cm med luftfjæringen i offroad-modus.
Stemmer, minimum bakkeklaring med maksimalt lastet bil er 142mm. :)

Maxwell_400

Sitat fra: Zubzero på mandag 06. april 2020, klokken 20:37
Sitat fra: gr på mandag 06. april 2020, klokken 20:17
Ja, nettopp, de har senket setene lavt ned og får dermed litt ekstra takhøyde "gratis", men konsekvensen er at man sitter lavere - som er en smakssak, for klaring under må de ha alle sammen. Min X er senket ca 35 mm, og i very low subber den borti omtrent overalt (fartsdumper og kanter inn på p-plasser), så i-Pace kan ikke være mye lavere under enn den..
Konsekvensen av at en sitter lavere blir vel også da gjerne at du sitter med mer utstrakte bein også? Det vil vel medføre at du "taper" en del mer plass i horisontalplanet inn mot baksetet.

Rent subjektivt opplevde jeg etron og i-pace som ganske like innvendig mhp. plass. Var egentlig litt skuffet over etron som er såpass massiv ikke var større invendig og da tenker jeg mest på bagasjerommet.
Men flotte biler og begge har bra kapasitet innvendig, det er en trend at bilene blir gigantiske og passer ikke på smale norske veier eller parkeringshus.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Zubzero

Ser ut som om halvparten av svarene i denne tråden er fra folk som opplever ipace som like stor som etron, mens andre halvparten mener etron er vesentlig større.  :P Nesten litt komisk å se hvor forskjellige oppfattninger folk kan ha. Tabellen Maxwell_400 var veldig informativ, og tilsier at det ikke skal være store forskjeller, men jeg må nok bare se på ipace fysisk for å se om den er passe.
Føler nok at dersom jeg velger etron, så velger jeg en bil der plassutnyttelsen ikke er optimal for en elbil. Litt kjedelig å skulle drive å irritere seg over de store ytre målene under parkering, dersom du har i bakhodet at en elbil egentlig kunne vært mindre med samme indre mål.

Zubzero

Var hos Jaguar i dag. Med mine 194cm, så har jeg ikke plass til meg selv bak meg selv eller barnesete, dessverre.

Tellus

Hvis man liker å sitte med litt utstrakte ben så blir dybden av fotbrønnen avgjørende. Personlig så liker jeg å sitte litt nærmere selv om det medfører at jeg ikke strekker ut beina. Har ikke problemer med å sitte bak meg selv til tross for mine 195.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA