Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nakkestøtter bobler

Startet av Dannils, fredag 03. april 2020, klokken 08:21

« forrige - neste »

Dannils

 Tok ut min model 3 Juni i fjor og vært veldig fornøyd. Men sist uke oppdaget jeg at nakkestøtten på førerside har fått bobler, bestilt service, og fått beskjed fra Tesla at dette hadde dem ikke opplevd før. Skulle da sjekke om det gikk på garanti eller ikke, noe jeg selv mener det helt klart burde.

Men er det noen andre som har opplevd lignende på sine biler som har fått det bekreftet på garanti eller ikke? Du kan ikke vise dette vedlegget.

1000kwh

Sitat fra: Dannils på fredag 03. april 2020, klokken 08:21
Tok ut min model 3 Juni i fjor og vært veldig fornøyd. Men sist uke oppdaget jeg at nakkestøtten på førerside har fått bobler, bestilt service, og fått beskjed fra Tesla at dette hadde dem ikke opplevd før. Skulle da sjekke om det gikk på garanti eller ikke, noe jeg selv mener det helt klart burde.

Men er det noen andre som har opplevd lignende på sine biler som har fått det bekreftet på garanti eller ikke?
Er det noen som har ekstremt kraftig håprodukter i familien? :P Hva er det hvite rundt?

knegg

Ser ut som en kjemisk reaksjon. Hvilket produkt kan forårsaka dette?
2020 Model 3

Dannils

Vasket det lett av med våtserviett, virket som det bare var rester etter ID hair voks jeg pleier bruke. Men det kan vel umulig være årsaken til bobbling, kjører til jobb hver dag, har samme voks i hver dag, og at det skal ta 10 mnd for bobler virker for meg litt rart, og lite trolig årsaken?

z4rd

#4
Det er jo ikke usannsynlig at nettopp dette er årsaken. Hvis den i tillegg har stått i sola en periode nå nylig, så kan det være utløsende for denne reaksjonen. Jeg tenker at det uansett ikke burde blitt sånn hvis det viser seg å være pga hårvoks, og at det burde være rom for reklamasjon.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Dannils

Sitat fra: z4rd på fredag 03. april 2020, klokken 08:58
Det er jo ikke usannsynlig at nettopp dette er årsaken. Hvis den i tillegg har stått i sola en periode så kan det være utløsende for denne reaksjonen.

Hmm, muligens, er det noen måte å forebygge dette? Jeg kan ikke være eneste nordmann som bruker ID hair i håret mitt  :P

z4rd

Jeg bruker ikke voks selv, men ser for meg jevnlig vask/rens av nakkestøtten vil hjelpe å forebygge. Jeg ser jo at det blir jo en del fett (naturlig dog) fra håret over tid som kan sette seg her og der, men dette har aldri forårsaket merker eller misfarging hverken på min TMX eller TM3 som har det samme materialet i setet som din bil.

Regelmessig vask/rens med wipes gjør at voksen ikke blir liggende der over tid. Hvor mange ganger har du vasket/renset nakkestøtten siden du fikk bilen?

Alternativ 2 er å ha et trekk over den delen... litt ala flyseter...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

1000kwh

Sitat fra: Dannils på fredag 03. april 2020, klokken 09:02
Sitat fra: z4rd på fredag 03. april 2020, klokken 08:58
Det er jo ikke usannsynlig at nettopp dette er årsaken. Hvis den i tillegg har stått i sola en periode så kan det være utløsende for denne reaksjonen.

Hmm, muligens, er det noen måte å forebygge dette? Jeg kan ikke være eneste nordmann som bruker ID hair i håret mitt  :P
Du får den sikkert byttet, men det finnes sikkert noe slags film/plast man kan legge på.

Dannils

Sitat fra: z4rd på fredag 03. april 2020, klokken 09:33

Regelmessig vask/rens med wipes gjør at voksen ikke blir liggende der over tid. Hvor mange ganger har du vasket/renset nakkestøtten siden du fikk bilen?

Jeg kan nok telle på begge hender antall ganger med innvendig grundig vask, men går over med våtserviett i tide og utide, nakkestøtten har kanskje ikke fått nok oppmerksomhet da den generelt ikke er fryktelig skitten. Merker mer skitt når den først boblet og det legger seg i kriker og kroker kontra når det er helt flatt overflate. Får se hva dem sier når jeg tar den inn til min service time.

ladov

Har du høy talgproduksjon? Jeg har det og det fører til at skjortekraver og sengetøy gulnes, klokkereimer i silikon blir sprø og knekker på under et år, klokkereimer i plast holder lenger men knekker de og, skinnreimer klarer seg men om de er limt går limet i oppløsning..

Enn så lenge har nakkestøtta på min TM3 klart seg bra men siden den er laget i kunststoff forventer jeg egentlig at den sprekker opp etter hvert. Siden jeg ikke kjører bilen til daglig vil det heldigvis ta litt tid..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Dannils

Har ikke høy talgproduksjon, mulig jeg heller ligger mot lavere isåfall. Men kanskje jeg skal være litt obs fremover og vaske over hyppigere for å unngå at det bygger seg opp noe. Om det skal være sånn at det er min hud/hår/produkt som er den ansvarlige.

Counterpointer

Jeg har en datter som bruker generelt mye hårprodukter og det er ingen reaksjon på nakkestøtter etter ett år. Hun bruker ikke ID voks men diverse annet.
Selv har jeg ikke noe hår å skryte av så bruker ikke hårprodukter selv.

Uansett er dette en soleklar reklamasjon etter mitt syn.

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Kartelaven

Dette skyldes ganske sikkert en kjemisk reaksjon mellom trekket og  hårvoksen. Har sett tilsvarende på amerikanske forum. Lykke til med reklamasjonen. Høres ut som en god ide å kle hodestøtten med noe som tåler kjemien i hårproduktet ditt.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

ladov

Sitat fra: Dannils på fredag 03. april 2020, klokken 11:18
Har ikke høy talgproduksjon, mulig jeg heller ligger mot lavere isåfall. Men kanskje jeg skal være litt obs fremover og vaske over hyppigere for å unngå at det bygger seg opp noe. Om det skal være sånn at det er min hud/hår/produkt som er den ansvarlige.
Nja, dette *burde* ikke være et problem med mindre du bruker bilsetet som frisørstol. ;)

En nakkestøtte som ikke tåler nærkontakt med hoder *er* en reklamasjonssak, nesten uansett hva slags hårprodukter du bruker.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA