Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bransje i store problemer - Én av fire frykter konkurs

Startet av HCO, torsdag 02. april 2020, klokken 17:23

« forrige - neste »

pekle

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 12. mai 2020, klokken 16:37
Jeg tror derfor at ungdom i større grad vil kjøpe elbil fra nye og ukjente elbil merker fra Kina. Slik er det bare. Og jeg tror ikke det er noe galt i det heller.
Vi så jo akkurat det samme på 90-tallet, da ungdom kastet seg over de nye, rimelige og ukjente Hyundai Elantra og Kia Sephia ;)

Ungdom kjøper i mindre grad ny bil, og nye "billigbiler" går til godt voksne som bare skal ha noe kjøre til butikken med.

Electric cars in Norway

Ikke bare i Norge at bilbransjen sliter. Toyota sliter også internasjonalt

Bilde fra denne dagens nyhet under

Toyota regner med resultatfall på 80 prosent

Den japanske bilgiganten Toyota venter at coronapandemien vil bidra til et fall i driftsresultatet på 79,5 prosent i dette regnskapsåret.

NTB
Publisert: 12. mai 2020 07:50

https://e24.no/naeringsliv/i/Opd2Gb/toyota-regner-med-resultatfall-paa-80-prosent

mroek

Sitat fra: automat på tirsdag 12. mai 2020, klokken 15:57
Problemet er Kinas dominans, og vår avhengighet av kinesiske produkter. Og nå prøver de å komme inn på et nytt marked de tidligere ikke har lykkes med, bilmarkedet.

Som elbilnasjon nr 1, med svært høy elbilandel, kan Norge være et nøkkelmarked for å komme inn på det europeiske markedet. Hva noen tusen norske elbilister velger å kjøpe, kan derfor få betydning.

Denne kronikken gir forøvrig noen interressante perspektiver om vår avhengighet til Kina:

https://www.minervanett.no/ericsson-kina-nokia/finsk-sisu-eller-svensk-effektivitet/358892

Selv om kronikken er interessant nok i seg selv, så er den ikke relevant med tanke på spørsmålet om det er slik at vi her i Norge skal ha dårligere samvittighet for å kjøpe kinesiskproduserte biler enn biler som er skrudd sammen andre steder.

Jeg tenker også at det er store usikkerhetsmomenter knyttet til hypotesen om at Norge vil være et nøkkelmarked for kinesiske bilprodusenter, men holder muligheten åpen for at det potensielt kan være delvis riktig. Kinas dominans gjelder jo på svært mange områder, og det å plukke ut biler skrudd sammen i Kina som et spesielt viktig faremoment fremstår lite logisk. For meg fremstår dette som et forsøk på å opptre som moralpoliti, og jeg ser ikke at det er reelle argumenter for at det er verre å kjøpe kinesiskproduserte biler kontra andre ting som er produsert der.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

automat

Kinesiske biler er selvfølgelig ikke verre enn andre kinesiske produkter. Men det er tre grunner til at de peker seg ut. Det er et kostbart produkt. Det er lett å plukke ut. Og det er ikke på markedet fra før.

Samvittigheten får være opp til den enkelte.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

Sitat fra: automat på onsdag 13. mai 2020, klokken 22:43
Kinesiske biler er selvfølgelig ikke verre enn andre kinesiske produkter. Men det er tre grunner til at de peker seg ut. Det er et kostbart produkt. Det er lett å plukke ut. Og det er ikke på markedet fra før.

Samvittigheten får være opp til den enkelte.

Ja slik er det jo med alt at det er "samvittigheten får være opp til den enkelte".

Kina eller ikke. Men jeg synes det hadde vært veldig artig om Norge klarte selv å utvikle seg som en elbil produsent. Og dermed konkurrere med Kina i Norge. Think klarte det jo (i en periode) - og nå er vi fremst i verden på elbil :+1:





Daniel_0007

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 14. mai 2020, klokken 21:31
Sitat fra: automat på onsdag 13. mai 2020, klokken 22:43
Kinesiske biler er selvfølgelig ikke verre enn andre kinesiske produkter. Men det er tre grunner til at de peker seg ut. Det er et kostbart produkt. Det er lett å plukke ut. Og det er ikke på markedet fra før.

Samvittigheten får være opp til den enkelte.

Ja slik er det jo med alt at det er "samvittigheten får være opp til den enkelte".

Kina eller ikke. Men jeg synes det hadde vært veldig artig om Norge klarte selv å utvikle seg som en elbil produsent. Og dermed konkurrere med Kina i Norge. Think klarte det jo (i en periode) - og nå er vi fremst i verden på elbil :+1:

Hadde nok det men finnes vel ikke slik kompetanse i Norge og bilene måtte nok uansett lages i kina. Er alt for dyrt å utvikle og lage ting i Norge desverre.
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 14. mai 2020, klokken 21:43
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 14. mai 2020, klokken 21:31
Sitat fra: automat på onsdag 13. mai 2020, klokken 22:43
Kinesiske biler er selvfølgelig ikke verre enn andre kinesiske produkter. Men det er tre grunner til at de peker seg ut. Det er et kostbart produkt. Det er lett å plukke ut. Og det er ikke på markedet fra før.

Samvittigheten får være opp til den enkelte.

Ja slik er det jo med alt at det er "samvittigheten får være opp til den enkelte".

Kina eller ikke. Men jeg synes det hadde vært veldig artig om Norge klarte selv å utvikle seg som en elbil produsent. Og dermed konkurrere med Kina i Norge. Think klarte det jo (i en periode) - og nå er vi fremst i verden på elbil :+1:

Hadde nok det men finnes vel ikke slik kompetanse i Norge og bilene måtte nok uansett lages i kina. Er alt for dyrt å utvikle og lage ting i Norge desverre.

Nå er "heldigvis" mye av bilproduksjonen mulig å automatisere, og der har vi endel fortrinn. Det er energi-intensivt, og krever plass, noe som også passer Norge godt. Vi er generelt opptatt av å levere tvers gjennom kvalitet som vil svare seg i lengden, men kanskje drive opp kostnaden endel.

Det store problemet er delvis at det som må gjøres av menneskehender, blir dyrere å gjøre i Norge pga høy lønnkostnad og arbeidstidsregler. Delvis og pga av vi må satse på stort nok volum, og da ikke i bare norsk målestokk, men også i europeisk målestokk.

Å starte i det små, er neppe løsningen i et høykostland som Norge, om vi ikke kan prise varene deretter og. En bil som Think, må altså lages så billig som mulig, og det krever høyt volum, og høy grad av automatisering, og besparelser på det vi kan spare på, som ren og billig strøm. Smelteverk har vi i Norge, og det leveres metaller av høy kvalitet. Kort reisevei reduserer kostnader på deler som har stort volum og veier mye.

Det er i mine øyne mulig, men lite sannsynlig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 14. mai 2020, klokken 21:43
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 14. mai 2020, klokken 21:31
Sitat fra: automat på onsdag 13. mai 2020, klokken 22:43
Kinesiske biler er selvfølgelig ikke verre enn andre kinesiske produkter. Men det er tre grunner til at de peker seg ut. Det er et kostbart produkt. Det er lett å plukke ut. Og det er ikke på markedet fra før.

Samvittigheten får være opp til den enkelte.

Ja slik er det jo med alt at det er "samvittigheten får være opp til den enkelte".

Kina eller ikke. Men jeg synes det hadde vært veldig artig om Norge klarte selv å utvikle seg som en elbil produsent. Og dermed konkurrere med Kina i Norge. Think klarte det jo (i en periode) - og nå er vi fremst i verden på elbil :+1:

Hadde nok det men finnes vel ikke slik kompetanse i Norge og bilene måtte nok uansett lages i kina. Er alt for dyrt å utvikle og lage ting i Norge desverre.

Daniel_0007 :+1: ja det har du helt rett i

"Hadde nok det men finnes vel ikke slik kompetanse i Norge og bilene måtte nok uansett lages i kina. Er alt for dyrt å utvikle og lage ting i Norge desverre."

Men da tenker jeg at vi må sette strøm på det prosjektet da. "Olja" skal fases ut og vi kan ikke alle bare gå rundt å klippe håret til hverandre i fremtiden - så det er lov nå fremover til å tenke litt utenfor boksen.

Jeg tror vi faktisk har mye kompetanse i Norge til dette og vi har en vanvittig stor bruker og testgruppe  ;D :D

Vi kan gå til svenskene som kan lage bil og lage et samarbeid :+1:  Merker jeg blir revet med nå og snart må jeg vel innom Økern igjen å sette meg inn i retro Buddy snart igjen. Elsker disse retro små boksene, men bare når de står stille  >:( Se min Youtube for film derfra.

Et annet prosjekt for Norge er å først starte med batteri fabrikker og deretter lage elbiler.


Electric cars in Norway

#68
Uff og uff sier jeg. Dette var ikke gode nyheter :-1:

Les denne nyheten fra i går i Finansavisen:

Overskrift:

Spår kraftig fall i elbilsalget

Og enda verre blir det for biler med forbrenningsmotor.

Jens Finborud
Publ. 09:53 - 19.05.20

Analytikere i BloombergNEF (BNEF) spår 18 prosent fall i elbilsalget inneværende år. For biler med forbrenningsmotor vil nedgangen, ifølge analytikerne, bli enda større og rase 23 prosent i 2020, melder Reuters.

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2020/05/19/7529452/bnef-spar-kraftig-fall-i-elbilsalget

Rollep

Typisk media.

Spår kraftig fall i elbilsalget som overskrift, så litt under med vanlig tekst "Og enda verre blir det for biler med forbrenningsmotor"  :D

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

ryback

Sitat fra: bno på søndag 12. april 2020, klokken 23:36
Følger med på Munroe teardown av MY  se av av videoene...

https://youtu.be/qrO5RAfSKwo

Den bolten du tenker på? Det er jo bare for hvemsomhelst å lage en felg som tar hensyn til den bolten. Utvalget av felger som passer er sikkert mindre, men at de må ikke være produsert av Tesla.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA