Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bransje i store problemer - Én av fire frykter konkurs

Startet av HCO, torsdag 02. april 2020, klokken 17:23

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: HCO på torsdag 02. april 2020, klokken 17:25
Med overgangen til internett-salg og nesten vedlikeholdsfrie biler tenker jeg at dette kanskje ville skjedd uansett, men at bransjen da ville fått bedre tid til omstilling.

Vel biler er vel ikke vedlikeholdsfri selv om de ikke har forbrennings motor. Greit at du ikke trenger å skifte olje og filter, noe som er så enkelt at de fleste klarer det selv. Man har fortsatt girbokser ifm elmotor, bremser, støtdempere, hjuloppheng, varmepumpe, batteri kjøling, bremsevæske osv og ikke minst en masse elektronikk.

Artikkelen handler mer om at folk ikke oppsøker verksteder om dagen pga corona krisa enn at biler ikke trenger service lenger. Mulig at Tesla ikke har normal service men de er vel på verksted stadig allikevel, så da tar de vel service punktene når bilen likevel er inne...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

1000kwh

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 13. april 2020, klokken 08:47
Sitat fra: HCO på torsdag 02. april 2020, klokken 17:25
Med overgangen til internett-salg og nesten vedlikeholdsfrie biler tenker jeg at dette kanskje ville skjedd uansett, men at bransjen da ville fått bedre tid til omstilling.

Vel biler er vel ikke vedlikeholdsfri selv om de ikke har forbrennings motor. Greit at du ikke trenger å skifte olje og filter, noe som er så enkelt at de fleste klarer det selv. Man har fortsatt girbokser ifm elmotor, bremser, støtdempere, hjuloppheng, varmepumpe, batteri kjøling, bremsevæske osv og ikke minst en masse elektronikk.

Artikkelen handler mer om at folk ikke oppsøker verksteder om dagen pga corona krisa enn at biler ikke trenger service lenger. Mulig at Tesla ikke har normal service men de er vel på verksted stadig allikevel, så da tar de vel service punktene når bilen likevel er inne...
På 60k km har jeg vært inne en gang til service.

I forhold til Passaten vi hadde er Teslaen vedlikeholdsfri. Digg at ikke Tesla maser om serviceintervaller og fokuserer på teknologiutvikling i stedet.

turfsurf

Sitat fra: bno på søndag 12. april 2020, klokken 20:46
Nå med modell Y xvis så har man designet det slik at ingen ettermarked felger passer bilen. Må kjøpe de som Tesla tilbyr.
Det er jo ikke det Munroe sier i teardown videoen. Han sier felgene må være tilpasset løsningen Tesla har på Y. Det er en veldig minimal endring som flere allerede har gjort.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ferry

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 13. april 2020, klokken 08:47
Vel biler er vel ikke vedlikeholdsfri selv om de ikke har forbrennings motor. Greit at du ikke trenger å skifte olje og filter, noe som er så enkelt at de fleste klarer det selv.

Men hvor mange bytter olje selv? Jeg gjorde det selv før, men det er 10+ år siden nå. Og da med tilgang på verksted og litt utstyr for å bli kvitt olja. Er ikke akkurat en jobb for de med bare gateparkering. Vanskelig nok å bytte hjul for mange. Koster plass å oppbevare dem også.

Sitat
Man har fortsatt girbokser ifm elmotor, bremser, støtdempere, hjuloppheng, varmepumpe, batteri kjøling, bremsevæske osv og ikke minst en masse elektronikk.

Girboks på elbil skal det vel ikke gjøres noe med? Bremser, greit nok. Støtdempere er veldig sjeldent. En eneste gang har jeg bytta det på noen bil, og da på verksted. Hjuloppheng, sjeldent. Muligens med unntak av Audi multiknirk. Varmepumpe. Nja, etterfylle kjølemedie kanskje? Jeg har ikke gjort det på noen bil. Batterikjøling gjelder ikke engang alle elbiler, og er uansett sjelden. Bremsevæske ja. Men elektronikk? Hva tenker du å vedlikeholde der?Reperarere om noe ryker, ja. Men det er ikke noe vedlikehold.

bno

Sitat fra: turfsurf på mandag 13. april 2020, klokken 09:32
Sitat fra: bno på søndag 12. april 2020, klokken 20:46
Nå med modell Y xvis så har man designet det slik at ingen ettermarked felger passer bilen. Må kjøpe de som Tesla tilbyr.
Det er jo ikke det Munroe sier i teardown videoen. Han sier felgene må være tilpasset løsningen Tesla har på Y. Det er en veldig minimal endring som flere allerede har gjort.
Var nok litt rask her. Enig....:-)

Electric cars in Norway

#20
Har lest at ca to tredje deler eller var det 75% (husker ikke) av delene på TM3 blir brukt på TMY. Så vil vel ettermarkedet bare tilpasse seg og tilby de 25% som nye deler. Det skjer så raskt. Se på skvettlappene på TM3, det tok en uke det så lå det noe Kina rææl av noen skvettlapper ute på ebay til TM3.

Electric cars in Norway

TU skriver at elbilene gjør det bedre i flere europeiske land nå. Det er veldig bra :+1: i en hardt presset bransje.

Lenke og kopi under:
https://www.tu.no/artikler/historiske-elbilandeler-i-koronarammet-bilmarked/491763

Elbilandelen øker i et bilmarked i fritt fall.

MARIUS VALLE 8. MAI 2020 - 19:00
Resultatene i bilsalget begynte å vise seg i april måned. Det ble førstegangsregistrert færre biler i Europa. Men elbilene ser ut til å gjøre det bedre enn andre biler.

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 27. april 2020, klokken 22:26
Har lest at ca to tredje deler eller var det 75% (husker ikke) av delene på TM3 blir brukt på TMY. Så vil vel ettermarkedet bare tilpasse seg og tilby de 25% som nye deler. Det skjer så raskt. Se på skvettlappene på TM3, det tok en uke det så lå det noe Kina rææl av noen skvettlapper ute på ebay til TM3.

Tipper de fleste av de delene som er forskjellig, kommer fra forskjellig karosseriform, som f.eks. glastak, bakluke, forskjellig hekk etc. De fleste delene som utgjør "teknologien" og drivlinja er nok tilnærmet 100 % likt. Men der deler trenger en annen lengde f.eks. pga karosseriformen, så blir det en modifisert del men nytt delenummer, og dermed en del som skiller seg fra TM3.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på lørdag 09. mai 2020, klokken 12:57
Tipper de fleste av de delene som er forskjellig, kommer fra forskjellig karosseriform, som f.eks. glastak, bakluke, forskjellig hekk etc. De fleste delene som utgjør "teknologien" og drivlinja er nok tilnærmet 100 % likt. Men der deler trenger en annen lengde f.eks. pga karosseriformen, så blir det en modifisert del men nytt delenummer, og dermed en del som skiller seg fra TM3.
Det har og redusert antallet deler vesentlig ved å støpe ting i mye større deler før de monteres.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på lørdag 09. mai 2020, klokken 14:12
Sitat fra: RJK på lørdag 09. mai 2020, klokken 12:57
Tipper de fleste av de delene som er forskjellig, kommer fra forskjellig karosseriform, som f.eks. glastak, bakluke, forskjellig hekk etc. De fleste delene som utgjør "teknologien" og drivlinja er nok tilnærmet 100 % likt. Men der deler trenger en annen lengde f.eks. pga karosseriformen, så blir det en modifisert del men nytt delenummer, og dermed en del som skiller seg fra TM3.
Det har og redusert antallet deler vesentlig ved å støpe ting i mye større deler før de monteres.

Det jo helt genial av Elon Musk & Co å klare å lage en helt ny elbil Y med 75% TM3 deler. Det er bare å ta av seg hatten og gratulere :+1:

Men kvalitet må opprettholdes da på Y når den kommer til Norge og det er jeg helt sikker på at blir ivaretatt ut fra de test Y videoene jeg har sett fra USA og da tenker jeg ikke på Youtubere som er ukritiske til Tesla. Dette blir bra det for Tesla sin del.

Jeg er langt mere bekymret for andre bil merker som jeg tror enten må slå seg sammen ned en konkurranser for å overleve eller selv bli slått konkurs i løpet av de nærmeste årene. Mange bil merker taper store summer nå. Håper det blir bedre snart :+1:

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 09. mai 2020, klokken 14:25

Det jo helt genial av Elon Musk & Co å klare å lage en helt ny elbil Y med 75% TM3 deler. Det er bare å ta av seg hatten og gratulere :+1:

Men kvalitet må opprettholdes da på Y når den kommer til Norge og det er jeg helt sikker på at blir ivaretatt ut fra de test Y videoene jeg har sett fra USA og da tenker jeg ikke på Youtubere som er ukritiske til Tesla. Dette blir bra det for Tesla sin del.

Det var vel 70% samme deler de sa. Det holdt jo på å bli en helt nye bil, men heldigvis fikk de stagget Elon så de kunne dra noen stordriftsfordeler. Man trenger ikke finne opp alt på nytt hver gang.

Men de endringene de har gjort med Y vs 3 er for meg så viktige at det holdt meg fra å kjøpe TM3, men har en TMY i bestilling.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på lørdag 09. mai 2020, klokken 14:12
Sitat fra: RJK på lørdag 09. mai 2020, klokken 12:57
Tipper de fleste av de delene som er forskjellig, kommer fra forskjellig karosseriform, som f.eks. glastak, bakluke, forskjellig hekk etc. De fleste delene som utgjør "teknologien" og drivlinja er nok tilnærmet 100 % likt. Men der deler trenger en annen lengde f.eks. pga karosseriformen, så blir det en modifisert del men nytt delenummer, og dermed en del som skiller seg fra TM3.
Det har og redusert antallet deler vesentlig ved å støpe ting i mye større deler før de monteres.

Tipper det kommer begge bilene til gode, og derfor telles som like deler. Men som sagt, det er et gjett, og intet jeg har dekning for å si at det er slik. Men det virker ihvertfall som det mest logiske.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

RJK :+1: ja slik er. Enklere logistikk også med felles deler på TM3&TMY. Men varmepumpe har bare TMY. Jeg synes 70% vitner om svært god ingeniør skills. De er gode de på Tesla.

Electric cars in Norway

Og kinesere er på banen nå og utfordrer de etablerte i bil bransjen både her i Norge og jeg antar det samme skjer og så ellers rundt i Europa.

Les dagens nyhet på elbil24.

-Se opp for kineserne

Derfor kan de bli de viktigste produsentene av elbiler

https://www.elbil24.no/nyheter/se-opp-for-kineserne/72450585

Rollep

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 10. mai 2020, klokken 19:49
-Se opp for kineserne
https://www.elbil24.no/nyheter/se-opp-for-kineserne/72450585
Jeg kommer definitivt ikke å kjøpe kinesbil. Ser ikke noen som helst grunn til å støtte kinesisk industri og arbeidsmarked mer enn vi allerede gjør.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA