Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sommer dekk til Model 3 AWD

Startet av KingJonJacuzzi, torsdag 02. april 2020, klokken 09:13

« forrige - neste »

KingJonJacuzzi

Jeg ble oppringt av de som har dekkene mine til vinterlagring, der de påpeker at 2 av dekkene mine begynner å bli utslitt etter første sesong. dette er framdekkene. mønstere bak er det ikke noe å si på. mulig jeg blir å bytte om foran og bak og utsette dekkkjøpet 1 eller 2 mnd.
jeg synest det det gikk litt hurtig  å slite ned et sett med dekk på knappe 20.000km, men helt klart, svært mange som har fått prøve akselerasjonen og kost seg med ett par hundre hester mer eller man er vant til.
bilen ble levert med Michelin Pilot Sport 4S 235/45R18

jeg fikk forslag om:
Hankook K125 Ventus Prime 3
Michelin Primacy 4
98y XL Yokohama adv.sp. v105.

jeg snakket også med tesla, og de kan levere orginal dekkene, Michelin Pilot Sport 4S 235/45R18.

hvilke dekk bør jeg velge?
pris er av liten betydning,  sikkerhet høyest, støy og kjørekomfort som nummer to. rekkevidde nummer tre og pris nummer 4.

Håper det er noen dekkeksperter her som vil overøsle meg med kunnskap :)
Tesla Model 3 LR AWD 2019 - ELrON
Bestilt Tesla Model Y LR AWD - MUSKel
VW Golf VI TDI BM 2011

Smurfboy

Av ren nysgjerrighet, hva var prisen på de forskjellige alternativene?

chargedup

Michelin Pilot Sport 4S er vel kjent som et ganske bra performance dekk, men fortsatt et hakk dårligere enn Michelin Pilot Sport Cup på bane. I 2018 (sist gang de var med i testen?), vant Michelin Pilot Sport motors test. Michelin Primacy 4 er en billigere serie dekk enn originaldekkene.

Hvis du allerede har slitt ut dekkene dine etter 20'km tyder det på at du tyner grensene på hva dekkene tåler mtp sikkerhet og da ville jeg anbefalt minst like bra dekk igjen. Personlig ville jeg nok kjøpt originaldekkene, men sikkert mange som også ville kjøpt kina dekk (type Nereus, firefly osv) pga pris og støy/rekkevidde. Finnes helt sikkert mange andre dekk som er like gode eller bedre enn originaldekk, men også mange som er mye dårligere. Jeg merket på min model 3 at dekkene slapp ved harde gasspådrag/brems ved regn om sommeren og ville ikke kjøpt noe som jeg ikke hadde troen på (les: landsail, firefly osv) mtp både sikkerhet og det å faktisk kunne bruke bilens ytelser.

Jeg vil tro de fleste Michelin forhandlere kan levere originaldekkene. Ved å google dekket får man iaf opp alle "nettleverandørene" av dekket. Jeg har på følelsen at endel dekkselgere (feks megahjul) gjør mye for å overbevise kunden om at de dekkene de helst vil selge deg, er de beste for deg. Ta derfor alt om at "de eller de" er de beste dekkene litt med en klype salt. Jeg er nok noe farget av å ha lest motor/naf sine tester over mange år og heller derfor mot de kjente merkene i forhold til de ukjente. Til Ampera, som jeg har nå, er jeg ikke så nøye på om det er et av de kjente merkene, for den byr ikke akkurat opp til sportslig kjøring.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

mikaelf

En bra samling av ulike dekktest resultater
(det er overhodig ikke meningen å reklamere for selve butikken)
https://www.byttdekk.com/dekktester/sommerdekk
TMY - LR AWD (2022 HW3)

Syklist

Har god erfaring med Michelin Primacy 4 fra fossilbil.  Kan absolutt anbefales m.h.p. støy og rullemotstand.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

HCO

Jeg ser at TS ikke er så opptatt av rekkevidde, men det er vel verdt å nevne i denne tråden at Primacy 4 er dekket som ble så mye omtalt for en tid tilbake, i forbindelse med økt rekkevidde på Hyundai Kona. Kun ved å skifte dekk, gikk offisiell rekkevidde fra 449 km til 484 km (+7,5%).

Jeg ser at også nye Renault Zoe leveres med dette dekket som standard.

Så for alle som har kjøpt Model 3 fordi de har et reelt langrekkeviddebehov, er dette dekket verdt å vurdere. Det kan utgjøre forskjellen mellom å stoppe for lading eller å kunne kjøre i et strekk på en lengre tur.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

tss_trd

Trodde det kun var 20tommerne som kom med PS4S, mens 18toms kom på PS4?

Kan være et tips å sjekke finn eller høre med dekksjapper om de har noen avmonterte PS4 fra originale 18toms felger til model 3. Fort halv pris da.

Stikkkontakt

Sitat fra: NilsJ på torsdag 02. april 2020, klokken 15:28
Har god erfaring med Michelin Primacy 4 fra fossilbil.  Kan absolutt anbefales m.h.p. støy og rullemotstand.

Har Primacy på Ampera-E, men de mener jeg er Primacy 3. Uansett er det de desidert lengstlevende dekkene jeg noensinne har hatt. Forbruket er også bra,men har ikke forsøkt noen andre.
Hadde PS4 på en BMW 220xd. De ble kjapt slitt ut.

Handyman

Sitat fra: KingJonJacuzzi på torsdag 02. april 2020, klokken 09:13
Jeg ble oppringt av de som har dekkene mine til vinterlagring, der de påpeker at 2 av dekkene mine begynner å bli utslitt etter første sesong. .......
Det samme skjedde en bekjent av meg (Vianor). De sa at det kun var 2mm igjen. Han ringte meg fordi vi hadde kjørt like langt. Jeg hadde 6mm igjen. Han ringte dem igjen og forklarte at han syntes det var veldig rart. De sa så at de hadde målt feil. Det var likevel 6mm igjen. Uheldig eller mistenkelig??
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

KingJonJacuzzi

Sitat fra: Smurfboy på torsdag 02. april 2020, klokken 14:32
Av ren nysgjerrighet, hva var prisen på de forskjellige alternativene?

Michelin Pilot Sport 4S 235/45R18     11500 for 4 stk inkl omlegging, om jeg forstod muntlig tilbudet riktig. skal få tilbudet på mail

Hankook K125 Ventus Prime 3           1670 pr stk
Michelin Primacy 4                            1768 pr stk
98y XL Yokohama adv.sp. v105.         1488 pr stk

Sitat fra: tss_trd på torsdag 02. april 2020, klokken 16:00
Trodde det kun var 20tommerne som kom med PS4S, mens 18toms kom på PS4?

Kan være et tips å sjekke finn eller høre med dekksjapper om de har noen avmonterte PS4 fra originale 18toms felger til model 3. Fort halv pris da.
oj oj, muligens jeg eller dekkmannen har snakket forbi hverandre. kan godt være at jeg ikke har S utgaven. se om jeg finner noen bilder av dekkene eller ikke finner det ut før jeg er på dekkhotellet igjen.

Sitat fra: Handyman på torsdag 02. april 2020, klokken 23:08
Sitat fra: KingJonJacuzzi på torsdag 02. april 2020, klokken 09:13
Jeg ble oppringt av de som har dekkene mine til vinterlagring, der de påpeker at 2 av dekkene mine begynner å bli utslitt etter første sesong. .......
Det samme skjedde en bekjent av meg (Vianor). De sa at det kun var 2mm igjen. Han ringte meg fordi vi hadde kjørt like langt. Jeg hadde 6mm igjen. Han ringte dem igjen og forklarte at han syntes det var veldig rart. De sa så at de hadde målt feil. Det var likevel 6mm igjen. Uheldig eller mistenkelig??

desverre kan jeg ikke være konspiratorisk denne gangen, de jeg beskuet dekkskifte selv og målte mønster, eller egentlig gikk jeg over bilen underfra med lupe, siden jeg fikk bilen min veldig tidlig (mars 2019) ;)

Sitat fra: HCO på torsdag 02. april 2020, klokken 15:42
Jeg ser at TS ikke er så opptatt av rekkevidde, men det er vel verdt å nevne i denne tråden at Primacy 4 er dekket som ble så mye omtalt for en tid tilbake, i forbindelse med økt rekkevidde på Hyundai Kona. Kun ved å skifte dekk, gikk offisiell rekkevidde fra 449 km til 484 km (+7,5%).

Jeg ser at også nye Renault Zoe leveres med dette dekket som standard.

Så for alle som har kjøpt Model 3 fordi de har et reelt langrekkeviddebehov, er dette dekket verdt å vurdere. Det kan utgjøre forskjellen mellom å stoppe for lading eller å kunne kjøre i et strekk på en lengre tur.

er super fornøyd med bilens rekkevidde, kjørt over 800 km på en dag.
jeg er for alt som øker rekkevidde, men er alikvel ambivalent på valg som gir 2-5% mer, altså økonomisk gir det mening i besparelse, men jeg tror nok at man stopper på den samme superladeren alikavel.

jeg er kjempe glad for alle tilbakemeldingen :) :)

jeg tror mye av dekkslitasjen min henger sammen med svært dårlig asfalt i området, 30+ venner som har fått testet 0-60, en kone som elsker bilen som sikkert har kjørt 10k av de 20k , at vi har jevnere og høyere fart inn i og rundt rundkjøringer, vi er blitt avhengige av at når man kan eller vil så er man opp i fart umiddelbart fra en halv eller helstans.

hvor mange km forventer dere av sommer dekkene?

er deres sommer dekk slitt mer foran?
Tesla Model 3 LR AWD 2019 - ELrON
Bestilt Tesla Model Y LR AWD - MUSKel
VW Golf VI TDI BM 2011

Tom

#10
Mulig jeg husker helt feil nå men mine bakdekk var nede på 2 mm når jeg la om til vinter.. fikk bil i mars 19. Så jeg reagerer på du har slitt ut fremdekka??
LR , brukte wattpedalen mye..
Bytta fra vinter i går og di er slitt likt bak/fremme

Trultefan

Noen som har prøvd Landsail ls 588 uhp på model 3? Har bestilt denne hjulpakken https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID=142982

Hører mye bra om disse dekkene i S/X forumene
Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

hgs

Sitat fra: Trultefan på lørdag 04. april 2020, klokken 00:53
Noen som har prøvd Landsail ls 588 uhp på model 3? Har bestilt denne hjulpakken https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID=142982

Hører mye bra om disse dekkene i S/X forumene

Hehe, fikk disse levert i går, nettopp pga gode tilbakemeldinger på S/X forumet. Hadde nok ikke kjøpt de ellers, men om de er gode er de et kupp til den prisen.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Counterpointer

Sitat fra: hgs på lørdag 04. april 2020, klokken 14:25
Sitat fra: Trultefan på lørdag 04. april 2020, klokken 00:53
Noen som har prøvd Landsail ls 588 uhp på model 3? Har bestilt denne hjulpakken https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID=142982

Hører mye bra om disse dekkene i S/X forumene

Hehe, fikk disse levert i går, nettopp pga gode tilbakemeldinger på S/X forumet. Hadde nok ikke kjøpt de ellers, men om de er gode er de et kupp til den prisen.
Vet du vekten på disse felgene?

Trultefan

Nei, det har jeg ikke funnet noe info om
Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA