Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Test av Porsche Taycan 4S: Denne elbilen svinger det av

Startet av elbil.no, onsdag 01. april 2020, klokken 23:30

« forrige - neste »

elbil.no

Test av Porsche Taycan 4S: Denne elbilen svinger det av

Porsche Taycan trenger slett ikke dinosaurer på tanken for å ta vare på merkets sportslige DNA.

Source: Test av Porsche Taycan 4S: Denne elbilen svinger det av
Dette er en automatisk nyhetsfeed fra elbil.no Hjemmesiden til Norsk elbilforening

mroek

Et sitat fra testen:
SitatPå Circle K-stasjonen på Økern i Oslo står det at de raskeste hurtigladerne leverer inntil 110 kW, men det gjelder for resten av elbilgjengen som lader med 400 volt spenning. Taycan nyttiggjør seg av over 800 volt, og får dermed langt bedre ladefart.

Her er det noe begrepsforvirring, ser det ut for. Hvis laderen leverer inntil 110 kW, så er det vel det den maksimalt kan levere, uavhengig av hva bilen måtte ha mulighet til å ta i mot? Og videre, det er vel ikke slik at alle ladere faktisk kan levere 800 V for lading, og derfor er jo også Taycan kompatibel med 400 V-ladere.

Jeg kan ikke helt se at Porsches 800V-opplegg er noen fordel annet enn når den lades på en lader som kan levere 800V, men om jeg tar feil så korriger meg gjerne.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

turfsurf

Sitat fra: mroek på torsdag 02. april 2020, klokken 09:18
Jeg kan ikke helt se at Porsches 800V-opplegg er noen fordel annet enn når den lades på en lader som kan levere 800V, men om jeg tar feil så korriger meg gjerne.
Riktig, dette er bare rot.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. april 2020, klokken 12:03
Sitat fra: mroek på torsdag 02. april 2020, klokken 09:18
Jeg kan ikke helt se at Porsches 800V-opplegg er noen fordel annet enn når den lades på en lader som kan levere 800V, men om jeg tar feil så korriger meg gjerne.
Riktig, dette er bare rot.

Man vil vel kunne bruke tynnere kabler?

mroek

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 02. april 2020, klokken 12:06
Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. april 2020, klokken 12:03
Sitat fra: mroek på torsdag 02. april 2020, klokken 09:18
Jeg kan ikke helt se at Porsches 800V-opplegg er noen fordel annet enn når den lades på en lader som kan levere 800V, men om jeg tar feil så korriger meg gjerne.
Riktig, dette er bare rot.

Man vil vel kunne bruke tynnere kabler?
Ja, med høyere spenning kan man overføre mer effekt på tynnere kabler (fordi strømstyrken er lavere), men det er jo ikke poenget her. Artikkelforfatteren indikerer at Porsches 800V-opplegg også er en fordel på en 110 kW 400V-lader, og det er jo bare tull.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Orbit

Ladekurven tyder heller på at laderen er feilmerket med 110 kW. Laderen i seg selv er god for 150 kW, men kan selvfølgelig skrus ned lavere. Mente jeg leste et sted at CK hadde i starten trøbbel med maksimaleffekt på Økern, men det er kanskje ordnet nå?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA