Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Kinabil, nei takk  (Lest 8669 ganger)

Torz

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 255
    • Vis profil
Sv: Kinabil, nei takk
« Svar #150 på: Tirsdag 27. Oktober 2020, klokken 17:09 »
Jeg tror ikke at en er forpliktet til å opplyse om opprinnelsesland på bil. Mener det er et krav på matvarer. Det fins en lov som åpner for krav, men da skal kravet spesifiseres i forskrift.

Litt forundret over at Europa får kinabiler fra Tesla all den tid de jo også skulle bygge fabrikk i Tyskland. Enten må dette være midlertidig, ellers så er det at Kina har fått til at Model 3 skal produseres i Kina også for det internasjonale markedet for å gi Tesla tilgang til det kinesiske markedet. Jeg kjenner ikke årsaken, men ble ganske forundret. Skulle gjerne ha visst.

RBK

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 169
    • Vis profil
Sv: Kinabil, nei takk
« Svar #151 på: Tirsdag 27. Oktober 2020, klokken 17:25 »
Er kun modell 3 med minste batteriet som kommer fra Kina. Dette pga. batteriet som er anderledes.
Når fabrikken er klar i Berlin kommer nok alt der.
Tesla klarer ikke å produsere nok i forhold til produskjson, derfor hjelp fra Kina.
Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

Torz

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 255
    • Vis profil
Sv: Kinabil, nei takk
« Svar #152 på: Onsdag 28. Oktober 2020, klokken 20:20 »
Så innslag på Dagsrevyen i dag. Innslaget dreide seg om Kinas neste 5-årsplan, og målet om å bli totalt selvforsynt. Sjefen selv, Xi Jinping, kom med en oppfordring til sitt folk. Kjøp varer som er produsert i Kina, kjøp kinesiske biler. En slik oppfordring har nok stor betydning i et land som Kina, der man neppe agerer annerledes enn det man blir fortalt av ledelsen. Det er vel en effektiv kroken på døren for import av utenlandske bilmerker.

Først sikrer de altså at produksjon av utenlandske bilmerker legges til Kina, så vil de eksportere av denne produksjonen sammen med egne bilmerker til resten av verden, samtidig som det oppfordres til ikke å importere utenlandske bilmerker. Det er kanskje ikke så rart om noen hever et aldri så lite øyenbryn over handelstaktikken.

Som et lite apropos, jeg var ute for å se på et par høyttalere i prisområdet 10-15k. Merkene het Bose, JBL og Yamaha. Jeg trodde vi snakket om amerikansk, amerikansk og japansk. Joda, men alt var produsert i Kina. Hurra.

Torz

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 255
    • Vis profil
Sv: Kinabil, nei takk
« Svar #153 på: Torsdag 29. Oktober 2020, klokken 12:17 »
Økt internasjonal skepsis fører Kina inn på et gammelt spor. Landets ledelse oppfordrer folket til nasjonal dugnad for å sikre økonomisk vekst.

Vi står nå overfor dyptgripende endringer vi ikke har sett på hundre år. Under disse omstendighetene må vi satse på sjølberging og selvstendig innovasjon, sa president Xi Jinping. Xi ønsker seg altså flere kinesiske oppfinnere, og at folket kjøper lokale produkt. Strategien er et svar på den økte internasjonale skepsisen til Kina.


Les hele artikkelen hos NRK https://www.nrk.no/urix/sjolberging-er-kinas-nye-moteord-1.15218870

Rosstopher

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 767
    • Vis profil
Sv: Kinabil, nei takk
« Svar #154 på: Torsdag 29. Oktober 2020, klokken 13:21 »
Mulig kinesere kommer til å kjøpe flere kinesiske biler fremover. Hittil har kinesere helst unngått biler og andre luksusvarer fra kinesiske produsenter. Den kinesiske middelklassen forbinder kinesiske produkter med lav pris, lav kvalitet, og kanskje viktigst av alt, lav status. De som kan velger biler fra utenlandske merker, og de som kjøper kinesiske biler er de som absolutt ikke har råd til noe annet.
2016 Tesla Model S 90D

DagfinnN

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1584
    • Vis profil
Sv: Kinabil, nei takk
« Svar #155 på: Torsdag 29. Oktober 2020, klokken 14:32 »
På meget kort sikt kan man få opp internøkonomien ved å handle nasjonale varer. Men samtidig er Kina helt avhengig av å selge varer internasjonalt. Så ingen lettvinte løsninger her.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Electric cars in Norway

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1606
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
Sv: Kinabil, nei takk
« Svar #156 på: Torsdag 29. Oktober 2020, klokken 16:54 »
På meget kort sikt kan man få opp internøkonomien ved å handle nasjonale varer. Men samtidig er Kina helt avhengig av å selge varer internasjonalt. Så ingen lettvinte løsninger her.

Enig Dagfinn. Men er ikke det dette det egentlig det samme som USA holder på med da? På skolen lærte jeg at det var proteksjonisme. Hvis både Kina og USA skal helst kjøpe sine egne elbiler i årene fremover, da sier jeg bare: Houston, we have a problem...

https://snl.no/proteksjonisme

Torz

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 255
    • Vis profil
Sv: Kinabil, nei takk
« Svar #157 på: Tirsdag 03. November 2020, klokken 07:39 »
Ikke noe industriland er mer avhengig av det kinesiske markedet enn Australia. Kina har plassert landet i fryseboksen. Konflikten kan bli alvorligere enn handelskrigen mellom USA og Kina.

Australias statsminister Scott Morrison har støttet en uavhengig granskning på hvor koronaviruset oppstod og hvordan det spredde seg ved begynnelsen av året. Kina har motsatt seg forslaget kraftig og har lagt press på alle land som støtter en granskning.

Den australske økonomien har fått føle Kinas vrede hardest. Kina har gjort det vanskeligere for australske selskaper å eksportere til landet. Ofte dreier det seg om muntlige befalinger til kinesiske importører om å ikke handle med Australia.

Det viser seg gang på gang at det er vanskelig å få til dialog med Kina, som i stedet velger gjengjeldelsestaktikk og å straffe dem som fremmer saker som kan oppfattes som kritikk av kommunistregimet. Det trenger ikke en gang å være kritikk, det er nok at det oppfattes slik. Gjengjeldelsen har ikke nødvendigvis noe med konflikten å gjøre. I denne saken er det snakk om krav om granskning rundt koronavirusets opphav, og straffen for å fremsette et slikt krav er handelsrestriksjoner. Norge har for all del fått føle samme holdning tidligere.

Se artikkel i Dagens Næringsliv: https://www.dn.no/utenriks/australia/kina/handel/kritiserer-kina-for-bollete-oppforsel/2-1-905181