Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kinabil, nei takk

Startet av Torz, onsdag 01. april 2020, klokken 19:27

« forrige - neste »

Torz

#135
Jeg gjorde et forsøk på å finne ut hvilke elbiler som er mest populære i 2020. Registreringsstatistikken til OFV sier noe om salget i en enkeltmåned og akkumulert. Jeg mener ingen av disse tallen kan brukes direkte fordi de ikke hensyntar når modeller blir introdusert eller store variasjoner i leveranser fra måned til måned. Jeg beregnet derfor gjennomsnittlig salg i de månedene der modellene faktisk har vært solgt. Dette er kanskje heller ikke det ideelle tallet, men det sier kanskje noe. For Polestar 2 sitt vedkommende vil nok tall fra en ekstra måned og to bidra til en riktigere plassering iom at den første store registreringen kom i august, men med et fåtall biler i juni og juli. 

Den helt enestående vinneren er Audi e-tron, helt i en klasse for seg. Deretter følger 2. VW Golf, 3. Hyundai Kona, 4. Nissan Leaf, 5. Tesla Model 3, 6. MB EQC, 7. Renault Zoe, 8. Kia Soul, 9. BMW i3 og 10. Hyundai Ioniq. Våre kinesiske venner følger på plass 11. MG ZS og 12. Polestar 2. Jaguar i-pace er på 19. plass.

Lenger ned finner en, overraskende for meg, Tesla på plass 22 med Model X og plass 24 med Model S. Det må vel kalles en detronisering de luxe.

Torz

Polestar 3 er på trappene for 2022. En helelektrisk SUV med størrelse og pris i sjiktet mellom Polestar 1 og 2. Prismessig er vel det et ganske så stort sprang. Overskrift i artikkelen er svenskenes nye SUV. Det er vel i høyeste grad misvisende for en bil som vil bli produsert i Kina av kinesiske eiere.

https://www.elbil24.no/nyheter/dette-vet-vi-om-svenskenes-nye-suv/72760799

Torz

Bil med Embret tester kinesiske Polestar 2 mot amerikanske Tesla model 3, og det skal kåres en vinner. Se innslaget hos DN i lenken under.

https://dntv.dn.no/m/qevZdYVL/hvilken-skal-du-velge-tesla-model-3-eller-polestar-2

Torz

Fra DN Investor 20.09:

Kina innfører nye tiltak mot utenlandske selskaper
Kina har innført en rekke nye tiltak som lar myndighetene legge begrensninger på utenlandske selskapers virksomhet.

Tiltakene blir betraktet som en gjengjeldelse mot USA etter at USA innførte sanksjoner blant annet mot Huawei. De ble kunngjort dagen etter at USA la ned forbud mot å laste ned Tiktok og blokkerte WeChat.

De nye tiltakene gir myndighetene mulighet til å sanksjonere selskaper som skader landets suverenitet eller nasjonale sikkerhet.

Blant annet kan slike selskaper ilegges bøter eller hindres i å investere eller drive handel i Kina, eller de kan hindres i å importere utstyr eller hente inn utenlandske ansatte.

Torz

Da er første skipslast med Xpeng G3 ankommet landet, og Norge er første land utenom Kina som får bilen. https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=54025

Torz

I artikkel i DN står det om Nvidias oppkjøp av Arm. Det kan bli vanskelig å få Kina til å godkjenne Nvidias kjøp av Arm til 40 milliarder dollar. Myndighetene frykter økt amerikansk dominans og sanksjoner som kan knuse «Made in China 2025»-drømmen.

Konkurransemyndigheter i USA, Storbritannia, EU og Kina må godkjenne oppkjøpet av Arm til 40 milliarder dollar, som ble bekreftet tidligere i september.

«Det at Arm skal bli et amerikansk datterselskap er urovekkende – ikke bare for kinesiske selskaper, men også europeiske selskaper som benytter Arms teknologi. Kinesiske selskaper vil havne i en vanskelig markedssituasjon», skrev den statskontrollerte kinesiske avisen Global Times nylig.

Det kan bli vanskelig å få Kina til å godkjenne Nvidias kjøp av Arm til 40 milliarder dollar. Myndighetene frykter økt amerikansk dominans og sanksjoner som kan knuse «Made in China 2025»-drømmen.

Hva er Made in China 2025? Det er kinesernes forsøk på å gå fra å være en stor produsent av lavverdi og ikke strategiske produkter som klær, basert på lave arbeidskostnader, til å bli en verdensledende aktør innen high-tech områder, inkludert farmasi, bilindustri, romfart, semiconductor, IT og robot.

https://en.wikipedia.org/wiki/Made_in_China_2025

Torz

Da er det enda en made in China bil på vei. Denne gang SUVen Hongqi E-HS9. Hele 5,16 m lang. Bak bilmerket Hongqi står den statseide kinesiske produsenten FAW. Hongqi er Kinas eldste personbilmerke, og het opprinnelige Røde Flagg.

Ja, det burde nok dukke opp noen røde flagg før en slår til på en slik en. Floden av nye produkter fra Kina er helt klart en del av kinas strategi Made in China 2025. Men for at strategien skal virke må ganske mange bite på det kinesiske agnet. Jeg er spent på hvor langt de kommer. De skal pushe ganske mange nye produkter og produktområder over på helt nye land og kunder. Jeg ser for meg at det ikke vil bli bare enkelt.

https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=8454

Torz

Denne podcasten som bl.a. handler om kinesiske elbiler, har følgende innledning:

Elbiler er svært populære i Norge og over halvparten av alle solgte biler så langt i år går på strøm. Samtidig er de kinesiske elbilene er i ferd med å storme inn på det norske markedet, men vil Kina-elbilene presse etablerte aktører av veien? Og hvilke humper må de kinesiske bilimportørene svinge rundt for å lokke til seg kresne norske kunder?
I denne episoden av Finansavisen-podcasten Mil etter mil – en podcast om bil, er det Atle Tuverud som er gjest. Han er redaktør i bilbransjenettstedet Bilnytt.no og kan det meste om de forskjellige aktørene.
Hør hans tanker om de kinesiske elbilenes fremtid i Norge. Hør Mil etter mil – en podcast om bil.


Praten om kinabiler starter etter rundt 08 min og 30 sek og varer rundt 10 min. Hør podcasten her https://finansavisen.no/motor/reportasjer/2020/10/01/7572486/venter-storinnrykk-av-kina-elbiler

Torz

– Uønsket for Norge og norske interesser, sier etterretningssjef Morten Haga Lunde om bidragene Kina og Russland leverer for å bekjempe koronatrusselen i Europa, som han mener er komponenter i en strategisk konstellasjon.

I en lengre artikkel i DN tar de for seg bl.a. kinesiske påvirkningsoperasjoner, og hvordan hendelser som tilsynelatende ikke har noen forbindelser, kan være del av en strategisk operasjon for å påvirke Norge og norske interesser. Her er noen utdrag.

Tok imot store gaver

Regjeringen har helt siden koronakrisen startet tatt imot store partier med donasjoner i form av smittevernutstyr fra flere av Kinas største og viktigste selskaper. Kritiske spørsmål til donasjonene har til nå vært fullstendig fraværende i offentligheten fra regjeringen, som kun har hyllet det som sentrale norske forskere har betegnet som mulige påvirkningsoperasjoner.

E-tjenesten mener påvirkningsoperasjoner kan ha dramatiske konsekvenser for samfunnet.

Dagens kinesiske påvirkningsoperasjoner er både komplekse og avanserte, ifølge E-tjenesten.

– Hovedmålene er å påvirke politiske prosesser og offentlig opinion. I forbindelse med covid-19 har Kina gjennomført en omfattende internasjonal informasjons- og påvirkningskampanje, og kinesiske aktører har tatt i bruk et bredt spekter av virkemidler, sier Lunde. Foruten å passe på at utbruddet ikke påvirker den sosiale stabiliteten og Kommunistpartiets maktposisjon, jobber Kina for å forhindre at landets internasjonale omdømme svekkes og at landet holdes ansvarlig for covid-19 gjennom aktiv innsats i sosiale medier, sier Lunde.

– Både Kina og Russland har demonstrert interesse i å monitorere den politiske, økonomiske og militære situasjonen i Norge. Videre er Norge ledende innen en rekke høyteknologiområder av relevans for både Moskva og Beijing.

– Norge er også et mål for Silkevei-strategien, og den kinesiske interessen for Arktis vil fortsette å øke. Kinesiske direkteinvesteringer illustrerer bredden av virkemidler tilgjengelig for Kina, sier Lunde til DN. Silkevei-strategien er et infrastrukturprosjekt med mål om blant annet å øke Kinas innflytelse globalt.

DN har bedt UD om en kommentar til E-sjefens utspill om Kinas leveranser under koronakrisen, samt hvorvidt regjeringen vært for lite kritisk i håndteringen av de mange gavene fra Kina, men ikke fått noe svar.


Artikkelen i sin helhet kan leses på https://www.dn.no/magasinet/teknologi/etterretningstjenesten/politiets-sikkerhetstjeneste/russland/ny-type-desinformasjon-har-skutt-fart-under-koronapandemien-du-og-jeg-sprer-det-videre/2-1-883373

Torz

Kinas ledelse vurderer nå at risikoen for krig er så overhengende at landets militære styrker mobiliseres for å kunne møte en storkonflikt. USA, India og Taiwan trekkes fram som Kinas største fiender.

Det heter vel sabelrasling, og sannsynlighet for eskalering er vel svært liten. La oss håpe det. Men hvorfor velger verden like vel å støtte så til de grader opp om kinas flodbølge av produkter, og bidra til at Kina kan lykkes med sin strategi om å bli verdens maktsentrum? Ser vi ikke sammenhengene? Tror vi virkelig at Kina blir mer ydmyke jo større makt de får?

Les artikkelen her https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/10/15/195712389/xi-jinping-ber-sine-militaere-styrker-forberede-seg-pa-krig

hELgenen

Den krigen som er nærmest er vel strengt tatt en borgerkrig borte i USA.
For Kina kan det jo fort bli katastrofe dersom børsene raser som følge av uro der borte  - de eier vel kanskje også mange av verdiene sammen med blant annet oljefondet.

Torz

Webinar torsdag: Hva kan vi forvente fra de kinesiske elbil-produsentene?
Direktører fra Nio og Nevs stiller til debatt.

Torsdag 22. oktober klokken 15 strømmer vi et gratis webinar på tu.no, med to innledende foredrag og en paneldebatt på programmet.
Tema for webinaret er den kinesiske bilindustrien – og hvordan denne vil påvirke vestlige markeder i årene som kommer.


Påmelding via lenke i artikkelen https://www.tu.no/artikler/webinar-torsdag-hva-kan-vi-forvente-fra-de-kinesiske-elbil-produsentene/501135?utm_source=newsletter-tudaily&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2020-10-21

Torz

Kinas langsiktige utviklingsplaner er, ikke uventet, tuftet på å dekke egne behov med innenlands produksjon, forskning og utvikling. Tilgang til ressurser kjøpes opp fra alle deler av verden. Dette er proteksjonisme på høyt nivå, men også et ledd i å bli enda større og ta en ledende rolle i verdenssamfunnet, og bli bortimot helt selvforsynt. Kina har ved sitt styresett muligheter for å diktere hvordan kinesiske selskaper skal bidra til å bygge opp under denne strategien.

I tillegg til å øke dekningen til egne behov via kinesiske selskaper, ønsker de å øke eksporten. Eksport er ekstremt viktig i svært mange sammenhenger, som å få tilgang til utenlandsk kapital, ressurser og forpliktelser i form av tilgodehavende. Men i motsetning til tidligere der enhver eksport ble omfavnet (lavt på rangstigen slik som klesproduksjon), ønsker man nå å ta en ledende rolle innenfor høyteknologi og mer avansert produksjon. Vi kan nok forvente oss et flodbølge av kinesiske elbiler i årene som kommer, så la oss i det minste ta stilling til om dette er noe vi vil støtte opp om. Et gjennombrudd i Norge vil kunne bidra til en fot innenfor Europa, men det er det store europeiske markedet som egentlig avgjør deres evne til å lykkes.

Eksport skjer direkte fra kinesiske (statlige/private) produsenter, og det skjer ved at utenlandske bedrifter ikke får tilgang til det kinesiske markedet på 1,3 mrd mennesker, uten at produksjonen legges til Kina, inkludert produksjon for eksport. De utenlandske produsentene må i tillegg alliere seg med kinesisk selskaper. På denne måten kan det sentralt koordinerte Kina vippe andre statsmakter av pinnen, fordi andre stater må sitte å se på at deres egne bedrifter velger å legge produksjonen sin til Kina, ref. Apple m.fl. Andre stater har lite å stille opp med ift. hvor produksjonen legges, og så lenge forbrukerne enten gladelig eller uvitende kjøper kinesisk produserte varer, eller ikke bryr seg i det hele tatt, så bidrar man som forbruker til å støtte opp om kinesernes strategi og sørge for at de lykkes. Og det går selvsagt på bekostning av ens egen fremgang, noe forbrukeren ikke tar stilling til. Men strutsementaliteten med å stikke hodet i sanden endrer jo ikke på utfallet. Vi kan jo prøve å gjette hvor mye Norge vil kunne eksportere av alu-felger til kinesiske elbiler, i motsetning til hva de får levert til europeiske produsenter. Det er det jeg mener med å skyte seg selv i foten. Vi foretar en handling som til syvende og sist slår tilbake på oss selv (altså Norge).

Utfordringen med Kina er nødvendigvis ikke deres egen suksess, men at suksessen går på bekostning av andre. De er hyper-proteksjonistiske. En handelsavtale med Kina blir fort at du får eksportere for 100 kr så lenge du kjøper for 200 kr tilbake, og i tillegg legger hele eller deler av produksjonen i Kina. Det er dette vi må endre på, og da trengs det hard internasjonal lut til, men i tillegg kan vi som forbrukere også vise vei. Jeg tror det er mange stater som kunne ønske å ha like stålkontroll på sin strategi som det kineserne har, men det krever nok et diktatur å få til nettopp det.

Les om strategien i DN https://www.dn.no/utenriks/kina/xi-jinping/kina-vil-skjule-ambisjoner-i-ny-okonomisk-plan/2-1-900017

Torz

Nå kommer også kinesisk produserte Teslaer til Europa. Lurer på om det er opplyst om til de som har bestilt?

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2020/10/26/7580815/tesla-begynner-a-frakte-kina-biler-til-europa-pa-tirsdag

Rosstopher

Sitat fra: Torz på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 06:06
Nå kommer også kinesisk produserte Teslaer til Europa. Lurer på om det er opplyst om til de som har bestilt?

Er det vanlig å informere under bestillingsprosessen om hvor bilen er produsert?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA