Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kinabil, nei takk

Startet av Torz, onsdag 01. april 2020, klokken 19:27

« forrige - neste »

automat

Vil bare minne om at artikkelen kommer fra et kinesisk statskontrollert medium. Og at man ikke kan regne med å finne noe som er kritisk til kinesiske myndigheter der. Eller stiller Kina i et dårlig lys.

Dette er en generell betraktning, ikke om denne artikkelen spesielt. Og at det like mye kan handle om hva de ikke skriver. Slike informasjonskanaler bør kun brukes som en av flere kilder, hvis man vil danne seg et riktig bilde.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

TikTok i hardt vær hos søta bror. Forbys på SVT's mobiltelefoner:

«Lindahl mener en kun bør bruke appen om det ikke er noe problem at et selskap får tilgang til all ens personlige informasjon, og at dette kan komme et lands etteretningstjeneste til gode.
– Hvis ikke bør du definitivt ikke bruke den, sa Lindahl til SVT.»

https://nrkbeta.no/2020/08/17/svensk-kringkaster-beordrer-sletting-av-tiktok/

Men å koble mobiltelefonen sin til en kinesisk bil, som er online, er selvfølgelig helt uproblematisk.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Ingen ting i veien med ambisjonene til kineserne.

"Volvo-eier med store ambisjoner:
Kinesisk bilgigant går for verdensherredømme
Geely utvikler en strategi for å bygge seg mye større. Størst av alle, faktisk."
https://motor.no/cma-plattformen-geely-kina/kinesisk-bilgigant-gar-for-verdensherredomme/177062

Er det greit at kineserne får så stor makt?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på mandag 17. august 2020, klokken 23:50
Er det greit at kineserne får så stor makt?

Dersom man vil ha et skifte av drivlinje fra fossile kilder til elektrisitet er verden
avhengig av Kina. Selv Tesla har valgt å sluke den kamelen og etablert seg i Kina.

automat

Vi er avhengige av Kina på mange områder. Er vi nødt til å øke denne avhengigheten enda mer? Er eneste vei til elektrifisering av bilparken å akseptere en stor mengde biler produsert fullt og helt av kinesiske selskap?

For Teslas del går cash-flow'en motsatt vei av normalt. Fra kinesiske konsumenter, til et stort vestlig selskap.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Torz

Kina er det landet i verden med desidert størst bilproduksjon. Hvorvidt de vil lykkes med en utvidet eksport av kommende elbiler gjenstår å se, men det vil i så fall kreve at de får godt fotfeste innenfor større markeder. Ser en på Mitsubishi så går det andre veien, der modellvalget nå kuttes og de konsentrerer seg om egne nærområder.

Flere bilprodusenter ønsker nok å selge egne merkevarer i det kinesiske markedet. Jeg tror det er grunnen til at bla. Tesla etablerer seg i Kina. De etablerer seg jo også i Tyskland. Om bakgrunn for etablering skyldes å unngå tollbarrierer eller om det rett og slett er nødvendig for å kunne få solgt til riktig pris i det kinesiske markedet vet jeg ikke. Men jeg ser jo at BMW legger noe av sin elbilproduksjon til Kina for salg til resten av verden. Jeg lurer på om det er så smart.

Jeg kan på ingen måte forstå at verden vil være avhengig av kinesisk elbilproduksjon. Jeg har heller ikke lest noe som taler for det. Men det er jo et tema hvem som har tilgang til viktige metaller som inngår i batteriproduksjon.

Referansen går på saken om Mitsubishi.
https://www.tv2.no/a/11560538/

geear

Sitat fra: turfsurf på søndag 02. august 2020, klokken 08:57
Sitat fra: geear på lørdag 01. august 2020, klokken 18:51
Mange snakker ned Kina, gjerne via sine kinesiskproduserte dippedutter... the irony.

Og selv om jeg ikke er for et samfunn med sensur, så kan det diskuteres hva slags tjenester facebook og twitter gjør oss. Tragedie på tidsforbruk, personvern og informasjonskvalitet. Ekkokammerne.
Det er stor forskjell på noe produsert i Kina for ett utenlandsk selskap og ett produkt designet og produsert i Kina.

Første tilfellet er ett etisk dilemma, og det er en grunn til at mange store selskaper flytter produksjon til f.eks India. Det andre tilfellet er både ett etisk dilemma og høy risiko for overvåking.

Når det gjelder de andre tjenestene er det whataboutism du driver med. At FB & Co sine handlinger er tvilsomme forsvarer ikke situasjonen med Kina. Ellers er det jo ikke uten grunn at FB, Apple, Google og Amazon nettopp har sittet i antitrust høringer i USA.

Som andre sier, det Kina driver med er av en helt annen karakter og alvorlighetsgrad. Man skal være ganske ignorant for ikke å innse dette.

Kinesiske ledere ønsker at deres styreform skal være den rette, og infiltrerer det de kan ut over grensene sine. Det eneste de ønsker er å beskytte sin makt og posisjon. Å fortsatt tillate dette er en stor trussel mot vårt levesett og frihet. En mye større trussel en USSR og den kalde krigen noensinne var.
Kall det hva du vil, men til syvende og sist så er budskapet i tråden å boikotte alt som er laget i Kina, og hvis man kutter på så generell basis så tenker jeg at det er særdeles mye annet man også bør være kritisk til, og lage tråder om. Og selvfølgelig er det mye å være kritisk til ift Kina, på veldig mange plan dessverre, men er det faktiske brudd på personvern man er redd for, så er det ikke hold i å styre unna alt fra Kina, da er det produktavhengig. Hvis det er en protest mot kinesiske myndigheter, så ok, men tror ikke det har noen praktisk effekt å boikotte Volvo, Tesla eller BMW for å oppnå det...

PS: er ingen Kina-ekspert, men har jobbet en periode der (for et amerikansk selskap), og jobber nå for et selskap der majoritetseier er den kinesiske stat. Jeg kan med hånden på hjertet si at det er INGEN innblanding fra Kina i datasystemer eller noe som helst annet. Det har forøvrig ingen økonomisk interesse for min del å snakke opp Kina.

automat

Sitat fra: geear på tirsdag 18. august 2020, klokken 22:15

PS: er ingen Kina-ekspert, men har jobbet en periode der (for et amerikansk selskap), og jobber nå for et selskap der majoritetseier er den kinesiske stat. Jeg kan med hånden på hjertet si at det er INGEN innblanding fra Kina i datasystemer eller noe som helst annet. Det har forøvrig ingen økonomisk interesse for min del å snakke opp Kina.

Hvordan vet du det? Tror du kinesisk etterretning annonserer sitt nærvær?
For ordens skyld. Jeg påstår ikke at kinesisk etterretning går inn i alle kinesiskeide selskap. Men saken med TikTok og SVT viser at det ligger en risiko der.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Torz

Jeg mener å ha skrevet om denne saken tidligere. Her er en oppdatering fra i dag. I følge E24 skal Elkem bygge en fabrikk i Porsgrunn for å lage batterimaterialer til bilbransjen. Ifølge selskapet kan investeringen potensielt bli på flere milliarder kroner.

Elkem er kontrollert av kinesiske Bluestar, og returnerte i 2018 til Oslo Børs etter noen års fravær.

Nå varsler selskapet en storsatsing på produksjon av batterimaterialer til blant annet bilbransjen. Konkret er det snakk om produksjon av anodegrafitt til bruk i batterier til elektriske biler, hvor det er ventet kraftig økt etterspørsel.


Les hele artikkelen her: https://e24.no/boers-og-finans/i/VbyzqV/storsatsing-paa-batterimaterialer-elkem-skal-bygge-ny-fabrikk-i-porsgrunn

Elkem er eid 58,2% av kinesiske Bluestar, og aksjer omsettes på Oslo Børs. https://investor.dn.no/#!/Aksje/S277/ELK/Elkem

Elmo

Sitat fra: Torz på onsdag 19. august 2020, klokken 07:35
Nå varsler selskapet (Elkem) en storsatsing på produksjon av batterimaterialer til blant annet bilbransjen. Konkret er det snakk om produksjon av anodegrafitt til bruk i batterier til elektriske biler, hvor det er ventet kraftig økt etterspørsel.

Og samtidig så antyder Tesla at anode-fritt batteri er fremtiden
"Tesla and Dahn's research group have suggested anode-free lithium-metal pouch cells with a dual-salt LiDFOB/LiBF4 liquid electrolyte."
https://electrek.co/2020/08/12/tesla-researchers-show-path-next-gen-battery-cell-breakthrough-energy-density/
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Torz

Verdens reaksjoner mot Kina har tydeligvis satt sine spor. Nå er kinas utenriksminister på en sjarmoffensiv for å prøve å snu den negative trenden landet nå opplever.

En av tingene jeg har skrevet om er kinas respons på kritikk. Det blir alltid møtt med aggressivitet. Sånt kan vi ikke ha det. Dette har vært kinas bevisste fremtreden, å fremstå sterke og modige, heldigvis helt feilslått.

Nrk skriver en god del om akkurat dette.

Ikke minst har Kinas «ulvekrigere» en stor del av skylden for en nedadgående spiral. I aggressive ordelag har ambassadører og talspersoner for landets utenriksdepartement refset dem som provoserer.

Vårt naboland Sverige har stått i nettopp slik en storm.

«Ulvekrigerne» har hatt en viktig betydning på hjemmebane. De har vist befolkningen at Kina ikke lar seg herse med, men heller står på krava.

De har vært velsignet fra høyeste hold, nettopp fordi president Xi Jinping har gjort det klart at nasjonen skal vise seg sterk og stolt.

Utenriksminister Wang Yi har vært en av «ulvekrigernes» herrer, for det er hans departement som har ført dem ut i felt.

Nå har kinesiske myndigheter innsett at denne politikken har slått feil.

«Ulvekrigerne» har ønsket å vise at landet er mektig og stolt, men er blitt oppfattet som bøller.

– Jeg tror at Wang Yis Europa-reise er et forsøk på å endre imaget, slik at Kina blir sett som ansvarlig og fornuftig, og som ønsker å bidra positivt i internasjonale relasjoner, sier Zhao Tong, stipendiat på Carnegie-Tsinghua Center i Beijing, til NRK.


Jeg tror vi har en lang laaaang vei å gå med å få rettet opp i forhold som angår Kina, men litt ydmykhet fra kinas side er ikke å forakte.

Les hele artikkelen hos Nrk https://www.nrk.no/urix/kinesisk-kommentator_-_-frykter-en-ny-fredspris-1.15137733

Torz

Her er noe fra pressekonferansen etter møtet mellom den kinesiske og den norske  utenriksministeren. Kina svarer da på spørsmål fra journalister. En ny fredspris til kinesiske opposisjonelle, slik som regimekritikere i Hongkong, vil nok ikke bli sett på med blide øyne. Pandemien skal visstnok heller ikke ha oppstått i Kina, selv om det ikke ble pekt på hvor den da har oppstått. Spørsmål om arrestasjoner av journalister, og trusler mot og trakassering av leger som varslet om pandemien, blir ikke besvart.

Trine Skei Grande blir også stilt spørsmål om besøket fra Kina.

Har innføringen av sikkerhetsloven i Hongkong endret synet på Kina i Europa?

– Det er helt klart at Kina bryter avtalene de har med europeiske land, og det stiller spørsmål om dette er et land man kan gjøre internasjonale avtaler med. Det er en vekker for Europa å se hvor lett Kina nå ødelegger demokratiet i Hongkong, sa Venstre-lederen.

– Jeg mener vi nå må vurdere om dette er et land vi kan gjøre internasjonal handel med, kommenterte hun.
[/b]

Les hele saken https://www.nrk.no/norge/kinas-utenriksminister_-_-kina-vil-ikke-akseptere-at-nobels-fredspris-_politiseres_-1.15137967


RJK

#132
Lurer på om denne China-bilen er innafor? En ekte Ed China ice-crushing electric ice-cream van/truck.

Ikke bare er den blit elektrisk, men og iskrem-maskinen går på strøm.

https://www.youtube.com/watch?v=YYoY_hwgBpU

Btw, verdens raskeste isbil, visstnok, eller verdens raskeste elektriske iskrembil...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Torz

På restene av Saab har det plutselig, fra ingenting, dukket opp 6 nye kinesiske biler. Det er 2 sedaner, 3 SUV og 1 MPV. Merket heter Hengchi.

Jeg vet altfor lite om disse bilene og dette selskapet til å ane om jeg skal ta det på alvor. Hva selskapet angår vet jeg at det har vært litt rot tidligere. Men jeg vet også at som kommende bilprodusent har de gjort en smart ting og ikke funnet opp ting selv, men gått til etablerte underleverandører i Europa og fått satt sammen seks forskjellige pakker. Til og med plattformen er hyllevare nå.

https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=53842

hELgenen

Spennende. Flott å se det blir litt mer konkurranse i elbilsegmentet også. Alt for lite utvalg sammenlignet med fossilene

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA