Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kinabil, nei takk

Startet av Torz, onsdag 01. april 2020, klokken 19:27

« forrige - neste »

Torz

Noen taler for at det blir feil å fokusere ensidig på kinesiske elbiler. Jeg er helt enig. For meg var dette en åpenbar mulighet til å forhindre økt kjøp fra Kina. Jeg er helt enig i at det bør gjelde flere produkter enn kun elbiler. For meg er merkelappen «made in China» en påminnelse om å la være å handle dette produktet. Men mest av alt ønsker jeg å påvirke bedrifter fra alle verdens kanter til å forstå at det å sende produksjonen til Kina er ikke OK. Det har alt for lenge vært bedriftenes hellige gral, produsere i Kina til en billig penge, og selge dyrt i markedet. Dersom dette ikke er greit bør vi som forbrukere si ifra. Forbrukermakt er noe produsentene forstår. Jeg har mer tro på forbrukermakt enn politiske beslutninger, som jeg uansett tror sitter langt inne. Det er vi som forbrukere som må si ifra.

Om det monner lite? Min beslutning monner ingenting, like lite som norsk elbilpolitikk har å si for de globale klimautslipp, men man må begynne et sted. Og det er hele poenget, man må begynne.

Torz

Massearrestasjon av demokratiforkjempere i Hongkong. Den nye sikkerhetsloven brukes for det den er verdt for å få bort personer som sier hva de faktisk mener om Kina. Jeg håper mediene vil følge opp hva som skjer videre med de arresterte, og sette Kina til veggs med tanke på rettferdig rettergang.

https://www.dn.no/utenriks/kina/hongkong/jimmy-lai/massearrestasjon-av-demokratiforkjempere-i-hongkong/2-1-854710

Torz

Mer om samme sak. Kritiserer man regimet i Kina er man en forræder. Hongkongs særlige rettigheter etter overleveringsavtalen med Storbritania ser ut til å brytes uten bekymring. En avtale er IKKE en avtale når det gjelder Kina.

Lai har besøkt Washington D.C. flere ganger i det siste for å samle støtte til demokratibevegelsen i Hongkong. Han har møtt flere høytstående tjenestemenn, blant dem USAs utenriksminister Mike Pompeo. Det har fått ledelsen i Beijing til å kalle ham en «forræder», skriver Reuters.

https://www.nrk.no/urix/mediemogul-og-demokratiforkjemper-arrestert-i-hongkong-1.15116923

Torz

Xpeng G3 blir 40.000 kr billigere og ventes å starte leveranser i november i følge TU. Artikkelen tar også for seg påstått tyveri av kildekode fra Teslas autopilot.

Xpeng og Tesla har for øvrig vært i tottene på hverandre, etter at sistnevnte beskyldte Xpeng for å benytte stjålet programvarekode i sitt avanserte førestøttesystem Xpilot.

Beskyldningene dreier seg om at en tidligere Tesla-ansatt som nå jobber for Xpeng har stjålet kildekoden til Tesla Autopilot. Han skal ha innrømmet å ha lastet opp kildekoden til iCloud mens han fortsatt jobbet for Tesla, men har nektet for å ha stjålet den og gjort den tilgjengelig for Xpeng.

Dette er ikke den eneste med tilknytning til Xpeng som har blitt beskyldt for å stjele forretningshemmeligheter. En annen person, som tidligere var ansatt hos Apple, har i USA blitt siktet for å ha stjålet informasjon knyttet til Apples utvikling av programvare til selvkjørende biler. Han ble arrestert i USA etter å ha begynt i en stilling hos Xmotors.ai, et datterselskap av Xpeng, skriver The Verge.

Xpeng hevder selv at de ikke bruker noe av Teslas kildekode i sine biler. Tesla har likevel saksøkt sin tidligere ansatte, og hevder han har tatt med seg kildekoden til sin nye arbeidsgiver. Hva utfallet av søksmålet blir, gjenstår å se.


Les hele artikkelen i Teknisk Ukeblad: https://www.tu.no/artikler/denne-elbilen-blir-40-000-kroner-billigere/497295?utm_source=newsletter-tudaily&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2020-08-13

Torz

Når helseminister Høye står frem på TV og snakker om munnbind, så vifter han med en pakke fra produsenten Weian. Enten har han ikke visst at produsenten er kinesisk, eller så bryr han seg ikke om det. Ikke vet jeg, men det var særdeles lite gjennomtenkt spør du meg. Basert på hans innsats under koronatiden velger jeg å avskrive hendelsen under kategorien hendelig uhell.

https://agugarden.en.made-in-china.com/product/VBkQxHXJgKrb/China-Weian-Maskhigh-Quality-Non-Woven-Mask.html


hELgenen

Kanskje på tide å stoppe denne tråden nå?
Munnbind diskusjon har ingenting i et bilforum å gjøre.
Total avsporing spør du meg.
Hva med å flytte over på diskusjon.no?



Torz

Det viktige med denne tråden er å belyse hva man bidrar til å støtte opp om ved å kjøpe kinesiske produkter. Hvilke valg man så foretar får være opp til den enkelte, men da er man i det minste bedre opplyst. Jeg er av den oppfatning at vi må bli mindre avhengig av Kina, og dermed kjøpe mindre varer fra dem. Jeg har vist til uttallige artikler som går på det samme, og støtten synes å være bred. Jeg har vel til gode å finne artikler som går på at vi må kjøpe mer og øke avhengigheten til Kina.

Jeg er en fremtidig elbilkjøper, men velger å vente lengst mulig. Det betyr at jeg sliter videre på den bilen jeg har, samtidig som jeg ønsker å se at utviklingen har kommet enda lenger før jeg går over til el. Om det blir i 2021 eller 2025 vet jeg ikke, men jeg følger noenlunde godt med på det som kommer på markedet. I den sammenheng er det en opplagt sak for meg at dersom vi skal kjøpe mindre fra Kina, så må vi som en start la være å kjøpe mer. Derfor overskriften til tråden, Kinabil, nei takk.

Jeg har snakket om smittevernutstyr tidligere, og da ifm. flere kinesiske selskaper som ville donere smittevernutstyr til Norge, og ønsket samtidig publisitet rundt det. Jeg ble egentlig lei for at Norge valgte å svelge det agnet og ta imot utstyret. Når så helseminister Høye ikke klarer å finne noe annet å vifte med enn kinesiske munnbind, så blir jeg oppgitt. Først er vi alt for avhengig av Kina, deretter er det mer kinavarer som vi skal kjøpe.

Tråden handler om mye om hvordan Kina opererer, og hva vi som forbrukere er med på å støtte ved å kjøpe deres produkter. Min klare holdning er at jeg personlig vil bidra til å redusere den støtten.

hELgenen

#112
Helseministeren heter Høie,ikke Høye.
Dette er et bilforum,nærmere bestemt elbilforum.
Her diskuterer vi alle sider ved elbiler også for og imot kina biler. Men rene munnbind diskusjoner og hat kina eller hat land X diskusjoner synes jeg bare forsøpler forumet. Det finnes fora for slikt andre steder, bruk dem!

Torz

Du får mene hva du vil, denne tråden er lagt til området Alt det andre, så det bør være greit.

automat

@Torz, jeg er enig i at temaet er på sin plass, inkludert forklaringer på hvorfor. Og det er bedre at diskusjonen samles i en tråd, enn at den spres utover i underforumene til kinabiler.

Men i din iver etter å holde liv i tråden, poster du alt du kommer over, som kan tenkes å kunne vinkles negativt om Kina. Med Høies munnbind som et grelt eksempel. Det forsøpler debatten.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Synes egentlig denne tilnærmet ensidige kampen, som blir mer og mer desperat, er underholdende.

Det er ingen debattanter som blir "nedsablet" eller personlig fornærmet her, om vi ser bort fra fokuset på trådstarters innsats, så jeg sier nå bare "la det stå til".

Men jo mer desperat kampen blir, dess svakere blir dens argumenter og derved sak, så eksempler som munnbindsaken er jo egentlig mere egnet til å gjøre vond værre.

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo


Electric cars in Norway

#117
Ikke ofte diskusjonstrådene tar helt av.. det er jo også litt gøy hvis man vil le litt :+1: :+1: spøk til side. Dette er ikke er lett tema heller. Jeg var inne tidlig i denne debatten og sliter  fortsatt med å klare å ta et standpunkt. Det er jo ikke helt svart/hvit...dette med Kina elbiler...

Jeg er enig i mye av det som skrives her.

Men den munnbind saken, den så jeg ikke komme... :D

hELgenen

Nå er det jagerfly.

Hva kommer etterpå? Doruller?

Electric cars in Norway

#119
Jeg tror ikke denne er postet her inne tidligere.

Her var det mye bra om problemstillingen Kina elbiler.

Men Kina er et av landene i verden med størst bilproduksjon, da blir det ikke lett.

China
2020.07.21 21:27 GMT+8

Is the Chinese electric car market experiencing a winner-takes-all moment?

https://news.cgtn.com/news/2020-07-21/Is-the-Chinese-electric-car-market-living-a-winner-takes-all-moment--SjlkYhxLGg/index.html



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA