Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kinabil, nei takk

Startet av Torz, onsdag 01. april 2020, klokken 19:27

« forrige - neste »

Torz

Når Dagbladets leder stiller seg bak Høyres Michael Tetzschners debattinnlegg i Aftenposten om farene ved Kina, så synes motstanden mot Kina å være unison fra et bredt politisk landskap. Les begge innleggene. Jeg merker meg spesielt fra Dagbladets omtale:

Med den nye sikkerhetsloven på plass kan avtalen med Storbritannia anses som brutt. Nettopp dette er det bærende argumentet i Tetzschners innlegg, og her finner vi nøkkelen til en ny, utenrikspolitisk tilnærming til Kina som vi trolig vil se mer av i tida som kommer - ikke bare fra hjemlig hold, men også internasjonalt.

Store deler av det internasjonale samfunnet har trodd at den kommunistiske ettpartistatens økonomiske oppmykning ville bli fulgt av en politisk oppmykning. Det har ikke skjedd, de seinere årene snarere tvert imot.

Det vi ser nå er at omverdenen bygger opp et politisk forsvarsverk for å reagere på utviklingen i Kina. Autoritære trekk blir i økende grad møtt av tilsvarende mottrekk. Tonen har blitt skarpere i EU, og i USA er kritikk av utviklingen i Kina blant få politiske saker som forener demokrater og republikanere.

Tetzschners innlegg må leses inn i dette bildet. Sammen med Venstre-leder Trine Skei Grande er han også med i ledergruppen i en nyopprettet allianse av parlamentarikere i flere land, IPAC. Gruppa arbeider for reform av hvordan demokratiske land forholder seg til Kina.

Tetzchner gir selv en god og kortfattet beskrivelse som skisserer hvor omfattende Kinas maktbruk er, i tillegg til undertrykkelse av opposisjon og minoriteter: «Med makt menes ikke bare åpenlyse trusler om bruk av vold, men alle virkemidler som er nyttige for maktformål. Som kreditors styrkeposisjon for å påvirke gjeldssatte stater, til åpen intimidering av land og bedrifter. Men også dataangrep, overvåking, industrispionasje og tyveri av patenter».

Utspillet er et praktisk politisk forslag fra en stortingspolitiker om asylpolitikk, men må også forstås som en skjerpelse av den politiske tonen overfor Kina. Det kan virke som et life bjeff. Norge jobber fortsatt med å etablere en frihandelsavtale med Kina. Guri Melby (V) nominerte i fjor høst i kraft av vervet som stortingspolitiker folket i Hongkong til fredsprisen. Som kunnskapsminister og del av regjeringen er hun nå talende taus.

Spørsmålet er om slike frihandelsavtaler er noe verdt så lenge Kina bryter andre internasjonale avtaler. Derfor gir kritikken resonans - ikke bare i en norsk politisk sammenheng, men også som en del av en velkommen internasjonal trend.



https://www.dagbladet.no/kultur/na-moter-kina-endelig-motstand/72658228

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/RRvA5W/alle-verdens-borgere-kan-naa-arresteres-for-kritikk-av-kinas-kommunistp

Torz

BMW iX3 har fått priser. Synd at de velger Kina som produksjonsland for verdensmarkedet av denne elbilmodellen.

https://www.elbil24.no/nyheter/alt-om-bmw-ix-3---med-priser/72660298

Torz

Kinakonflikter synes å bre om seg. Det er klart at dette må få konsekvenser når verden virkelig blir klar over hvor avhengig en har gjort seg av kinesisk produksjon. Som det heter i fjellvettreglene, det er ingen skam å snu.

Nokia og Ericsson kan få problemer med å eksportere utstyr produsert i Kina etter vestlige land har innført Huawei-forbud. Japanske selskaper lokkes med statlig kompensasjon for å flytte fabrikker fra Kina.

Kinesiske myndigheter vurderer straffetiltak mot de to nordiske konkurrentene Ericsson og Nokia. Begge selskapene har kapret viktige 5G-kontrakter de siste månedene i Europa, Vietnam og Singapore.
Utvikling og produksjon av utstyr til femte generasjons mobilnettverk (5G), hvor det loves overføringshastigheter som er langt raskere enn dagens 4G-nettverk, skjer delvis ved kinesiske fabrikker. De to selskapene har rundt 25.000 ansatte i Kina.

Denne typen handlinger kan slå tilbake ved å skremme utenlandske teknologiselskaper til å flytte virksomheten vekk fra Kina, sier styreleder hos konsulentselskapet APCO Worldwide, Jim McGregor, til Wall Street Journal.


Se hele artikkelen hos DN https://www.dn.no/utenriks/kina/huawei/nokia/kina-vurderer-eksportforbud-for-nokia-og-ericsson/2-1-845536

turfsurf

Håper de gjør det. Det beste som kan skje er jo at utenlandske selskap flytter produksjon vekk fra Kina.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Hmmm vanskelig. Økt elbil produksjon utenfor Kina er bra men samtidig er høy elbil produksjon i Kina er pluss for internasjonalt samarbeid og økt mulighet for bedre velstand og bedrede sosiale forhold innad i Kina som tross alt er et av verdens største land med India og Russland. Så jeg må nesten velge gardering der. Både ja og nei  :) :D :(

Torz

Her er et innlegg fra NRKs USA korrespondent Anders Magnus. Saken omhandler initielt den kinesiske videodelingsappen TikTok, men tar oss videre til bekymringene rundt kinesisk overvåking, manipulering og misjon. Han skriver bl.a. Men hvorfor skulle kinesiske myndigheter være villige til å bruke en danse-app på denne måten?

Fordi Kinas kommunistparti har erklært ideologisk krig mot vestlige, liberale demokratier. I et internt parti-direktiv beskrives trusselen fra vest, og at partiet er i en «intens, ideologisk kamp».


Videre skriver han
Etter å ha bodd i Kina i fire år og sett det kinesiske overvåkningssamfunnet på nært hold er jeg bekymret for framtida. For den kinesiske ekspansjonen vi ser over store deler av verden.

Registrerer man seg på TikTok, kan dataoverføringen følge deg fra barn til voksenverdenen. Vil jeg at barnebarna mine skal vokse opp med det kinesiske kommunistpartiet på nakken?

Mye stygt blir sagt om USA i disse Trump-tider. Men er det bedre om et Kina under kommunistpartiets ledelse overtar verdenshegemoniet?

Jeg tror det kan bli mørke tider. Og i likhet med Leonard Cohen tror jeg ikke vi vil like det som kommer etter Amerika.

I sin siste diktsamling «The Flame» skriver han:

«You have no understanding
of the consequences
of what you do
Oh, and one more thing
you aren't going to like
what comes after America»


Vel, hver og en av oss får gjøre seg opp sin egen mening om sin støtte til Kina, enten ved bevisst handling eller ignorerende adferd. Som jeg har sagt sånn ca. før, å ikke ta stilling til en sak er også en posisjon man tar.

Jeg anbefaler å lese hele artikkelen her
https://www.nrk.no/urix/tiktok-_-sa-kan-du-vaere-i-lomma-pa-en-fremmed-makt-1.15105847


geear

Mange snakker ned Kina, gjerne via sine kinesiskproduserte dippedutter... the irony.

Og selv om jeg ikke er for et samfunn med sensur, så kan det diskuteres hva slags tjenester facebook og twitter gjør oss. Tragedie på tidsforbruk, personvern og informasjonskvalitet. Ekkokammerne.

automat

Sitat fra: geear på lørdag 01. august 2020, klokken 18:51
Mange snakker ned Kina, gjerne via sine kinesiskproduserte dippedutter... the irony.

Og selv om jeg ikke er for et samfunn med sensur, så kan det diskuteres hva slags tjenester facebook og twitter gjør oss. Tragedie på tidsforbruk, personvern og informasjonskvalitet. Ekkokammerne.
Leste du i det heletatt artikkelen?

Overvåkingen kinesiske myndigheter bedriver er i en helt annen liga enn det facebook og twitter driver med. Så kan man mene hva man vil om kvaliteteten på tjenestene deres.

En kinesisk bil som er online, kan kinesiske myndigheter overvåke og kontrollere, hvis de ønsker. Og i det øyeblikket man kobler mobilen sin til usb-uttaket i bilen, så kan man risikere at mobilen er kompromittert.

Riskone vil selvfølgelig avhenge av hvor interressant jobb kinesisk etterretning syns du har.

Og dette betaler folk gladlig flere hundre tusen for å utsette seg for.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amatøren

Hva med oppkobling av for eksempel jobbmobiler for handsfree, som gjerne har tilgang til e-post og firmadokkumenter? 🤔
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

automat

De har selvsagt fri tilgang til all innformasjon som kan overføres via bluetooth, android auto og carplay (trådløst). Om de også kan ta kontroll over mobilen din via disse kanalene kan jeg ikke svare på. Men i det øyeblikket du kobler til enkabel, må du i hvertfall forutsette at de kan ta kontroll på mobilen din.

Dette er en potensiell etteretningskanal som må være ekstremt fristende å ta i bruk for kinesiske myndigheter. Blir de avslørt vil det selvsagt være katastrofalt for kinesisk bilsalg, og det vil ødelegge for fremtidig bruk av denne etteretningsmåten. Men jeg tror kineserne vil være temmelig kyniske i risikovurderingen her.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: geear på lørdag 01. august 2020, klokken 18:51
Mange snakker ned Kina, gjerne via sine kinesiskproduserte dippedutter... the irony.

Og selv om jeg ikke er for et samfunn med sensur, så kan det diskuteres hva slags tjenester facebook og twitter gjør oss. Tragedie på tidsforbruk, personvern og informasjonskvalitet. Ekkokammerne.
Det er stor forskjell på noe produsert i Kina for ett utenlandsk selskap og ett produkt designet og produsert i Kina.

Første tilfellet er ett etisk dilemma, og det er en grunn til at mange store selskaper flytter produksjon til f.eks India. Det andre tilfellet er både ett etisk dilemma og høy risiko for overvåking.

Når det gjelder de andre tjenestene er det whataboutism du driver med. At FB & Co sine handlinger er tvilsomme forsvarer ikke situasjonen med Kina. Ellers er det jo ikke uten grunn at FB, Apple, Google og Amazon nettopp har sittet i antitrust høringer i USA.

Som andre sier, det Kina driver med er av en helt annen karakter og alvorlighetsgrad. Man skal være ganske ignorant for ikke å innse dette.

Kinesiske ledere ønsker at deres styreform skal være den rette, og infiltrerer det de kan ut over grensene sine. Det eneste de ønsker er å beskytte sin makt og posisjon. Å fortsatt tillate dette er en stor trussel mot vårt levesett og frihet. En mye større trussel en USSR og den kalde krigen noensinne var.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mroek

Sitat fra: turfsurf på søndag 02. august 2020, klokken 08:57
Sitat fra: geear på lørdag 01. august 2020, klokken 18:51
Mange snakker ned Kina, gjerne via sine kinesiskproduserte dippedutter... the irony.

Og selv om jeg ikke er for et samfunn med sensur, så kan det diskuteres hva slags tjenester facebook og twitter gjør oss. Tragedie på tidsforbruk, personvern og informasjonskvalitet. Ekkokammerne.
Det er stor forskjell på noe produsert i Kina for ett utenlandsk selskap og ett produkt designet og produsert i Kina.

Ja, det er helt utvilsomt. Akkurat der havner f.eks Polestar litt i begge leire. Design er svensk og produksjon er i Kina, men største eier er kinesisk. Jeg tror imidlertid at den er "tryggere" enn de rene kinesiske merkene likevel, også fordi programvaren (i hvert fall den som kommuniserer ut) for en stor del er laget av Google. Så kan man jo selvfølgelig være skeptisk til Google også, men siden mange av oss (inkludert meg) allerede har plassert mye data i hendene på Google så kjennes det litt mindre ille ut enn å gi kineserne tilgang.

Dette er i det hele tatt en ganske stor problemstilling, og det gjelder i prinsippet de fleste nye biler som alltid er oppkoblet. Det koker ned til om vi kan stole på produsenten, og der kommer de rene kinesiske merkene helt nederst for mitt vedkommende. Jeg har ingen illusjoner om at europeisk regelverk (GDPR og venner) vil bli fulgt om kinesiske myndigheter beordrer produsent om å gi dem tilgang, litt på samme måte som at Huawei er gitt enorme muligheter gjennom utbygging av mobilnettene våre.

Så kan man jo selvfølgelig tenke at det muligens ikke er enormt interessant for kinesiske myndigheter å følge med på hvor Ola Nordmann farter rundt i sin kinesiske bil, men det er likevel prinsipielt viktig.

Jeg tar sjansen med Polestar, men ville altså vært mer skeptisk til MG, Xpeng, BYD etc. Kanskje naivt, jeg vet ikke.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

automat

At google står for infotainment kompliserer selvfølgelig jobben for kinesisk etterretning. Men systemarkitekturen i bilen står vel ikke google for?

Polestar er vel 100% kinesisk eid, og jeg har i hvertfall ingen interresse av å støtte et totalitært diktatur med flere hundre tusen kroner.

Når det gjelder risiko for å bli overvåket så vil jeg tippe at det å ligge å sniffe på kontaktlista på telefoner koblet til kinesiske biler er relativt enkelt og diskret å utføre for kinesisk etterretning. Så går de heller inn og ser nærmerer på telefoner der det dukker opp noe interressant. De går neppe inn å kompromitterer alle telefoner de kommer over.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

mroek

Sitat fra: automat på søndag 02. august 2020, klokken 16:45
At google står for infotainment kompliserer selvfølgelig jobben for kinesisk etterretning. Men systemarkitekturen i bilen står vel ikke google for?

Polestar er vel 100% kinesisk eid, og jeg har i hvertfall ingen interresse av å støtte et totalitært diktatur med flere hundre tusen kroner.

Systemarkitekturen er nok svensk, vil jeg tro. Er uansett ikke spesielt bekymret for overvåkning via dette, det er jo primært infotainment (som har alle knytninger) som vil være interessant å kompromittere. Du er jo opptatt av å unngå å kjøpe kinesisk, men likevel tipper jeg at majoriteten av de tekniske dingsene du eier er helt eller delvis produsert i Kina. Er det greit da, bare fordi den enkelte vare har veldig mye mindre verdi enn en hel bil? Jeg skjønner at biler er lett å peke på, gitt at det er kapitalvarer, men i det store og hele er det etter all sannsynlighet fremdeles småpenger sammenlignet med alt det andre som handles, og som har kinesisk opphav.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

turfsurf

Sitat fra: mroek på søndag 02. august 2020, klokken 17:01
Du er jo opptatt av å unngå å kjøpe kinesisk, men likevel tipper jeg at majoriteten av de tekniske dingsene du eier er helt eller delvis produsert i Kina. Er det greit da, bare fordi den enkelte vare har veldig mye mindre verdi enn en hel bil? Jeg skjønner at biler er lett å peke på, gitt at det er kapitalvarer, men i det store og hele er det etter all sannsynlighet fremdeles småpenger sammenlignet med alt det andre som handles, og som har kinesisk opphav.
Jeg kan ikke peke på noe annet jeg eier som er helhetlig designet og produsert i Kina. Og i monetær verdi (type 100-200k i året) absolutt ikke noe. Så det er klart en bil designet og produsert i Kina verdt 600k er mye mere problematisk enn en tlf verdt 10k designet i USA og produsert delvis i Kina med etiske retningslinjer fra oppdragsgiver.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA