Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kinabil, nei takk

Startet av Torz, onsdag 01. april 2020, klokken 19:27

« forrige - neste »

automat

Utover å være en viktig handelspartner, er USA en nær alliert, som vi har et sikkerhetssamarbeid med. Og selv om mange ikke liker presidenten de har nå, så er det et demokrati. Det er ganske langt unna statusen til Kina.

Det diplomatiske forholdet mellom Sverige og Kina er jo iskaldt for tiden, etter ambassadør og bokhandlerhistorien.
https://www.nrk.no/urix/ambassador-kan-bli-domt--pa-grunn-av-bortfort-bokhandler-1.15046418

Nok et eksempel på at Kina ikke skyr noen midler for å ivareta det de mener er sine interresser.

Og jeg sitter med et intrykk av at Kina i liten grad er villig til å gjøre politiske inrømmelser i sine handelsavtaler. At et diktatur som Kina har så stor dominans i verdenshandelen, er ett av problemene her.

Penger er et språk kineserne forstår. Vi må redusere handelen med Kina, når de opptrer så aggresivt.

Jeg ønsker ikke å støtte et slikt regime. Jeg handler derfor ikke på AliExpress, og jeg handler ikke kinesisk bil. Dette er enkle gjennomførbare valg, som jeg som enkeltperson kan gjøre. Om det er andre produktområder som er enkle å plukke ut, så er jeg åpen for å slutte å handle disse også.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Mange måter å se dette på. Jeg mener mer handel med Kina vil påvirke kinesere til mer demokrati.
Når den vanlige kineser får mer penger mellom hendene vil de også få større påvirkningskraft på egen situasjon og således løfte både velferden og den demokratiske utviklingen i landet. Bare se på utviklingen i den vestlige verden der mer velferd gradvis har vært med på å bygge opp demokratiet. Mer velferd sikrer også fred - det er i vanskelige tider krigshissere kommer til makten. Og når det kommer til miljøkampen så kan en effektivt kinesisk industri være en stor pådriver for et teknologisk skifte fra fossile kilder til fornybare kilder. Kina står faktisk i fremste rekke for dette teknologiskiftet. USA med dagens president står faktisk for å bevare en fossildrevet industri. Trump kan vel heller ikke sies å være en talsperson for å bygge opp demokratier i verden - han er jo tilsynelatende kun interessert i seg selv og hvordan han kan beholde makten. At USA fortsatt er en nær alliert er ikke takket være Trump - sagt litt på spissen : han ville vel helst ha forlatt NATO for å spare penger som han kunne dele ut for å kjøpe stemmer... Styresettet til Kineserne er ikke noe man kan snu over natten - men gjennom samarbeid,påvirkning,forståelse og gradvis bedre levevilkår og utdannelsenivå hos den jevne Kineser tror jeg verden kan bevege seg i riktig retning. Å satse på provokasjon, utøve mistillit og mistenksomhet , boikott og konspirasjonsteorier osv - tror jeg bare vil gjøre ting verre for å nå målet om en bedre verden for oss alle.
Nei - jeg ønsker Kinesere og kinesisk industri velkommen - ja det er utfordringer, men de kan kun løses gjennom samarbeid,forståelse og gjensidig respekt

automat

Jeg syns det å dra frem USA er en avsporing. Selv med alle sine feil og mangler, så er det tross alt et demokrati. Der manglende kontroll på informasjonsflyt, og alternative sannheter er et større problem enn sensur.

Kina har så langt ikke vist noen interresse for at velstandsøkniningen de har hatt skal gi mer demokrati. Jeg vil si heller tvert imot. De bruker teknilogiutviklingen til massiv overvåking  og adferdskontroll av egne inbyggere. Hong Kong er et ferskt eksempel på at de ønsker totalitær kontroll.


Og de bruker sin økte finansielle styrke til å øke sin maktposisjon i verdenssamfunnet. Hvordan skal den vestlige verden klare å forhandle seg ut av dette?

Vi er allerede for avhengige av Kina. De har et nakkegrep på oss.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

mroek

Da er vel dette et skikkelig slag i trynet på noen i denne tråden:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/2GE0lR/vegvesenet-skaffer-seg-140-elbiler-velger-en-bil-de-ikke-har-prvd

Det hjelper vel kanskje ikke noe at disse bilene er utviklet i vårt naboland, så lenge de er skrudd sammen i Kina.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

turfsurf

Det er vel velkjent at PS2 er kinesisk. Og beviser vel lett trådstarters innspill om at myndighetene er ukritiske til kinesiske produsenter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Bra Tek-artikkelen tar opp problemstillinger ved kinakjøp.

Men nå kjører det jo BYD-busser rundt i norske byer. Så det er jo ikke den første offentlige anskaffelsen av «kinabil».
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Torz

Jeg har aldri tatt til orde for å boikotte Kina. Jeg har derimot påpekt at Norge bør bli mindre avhengig av handel fra Kina. Jeg synes utviklingen med horder av bedrifter som valfarter til Kina for å etablere sin produksjon der er en uting. Som forbruker kan jeg gi min tilbakemelding ved å la være å kjøpe deres produkter. Jeg alene gjør ingen forskjell, men om flere gjør det samme så kan en få til en endring.

Det skrives veldig mye om Kina om dagen, og det dreier seg om en rekke ulike forhold. Vi har Hong Kong, Covid 19, militære operasjoner i nærområder, Taiwan, kullkraft –miljø – og forurensning, minoriteter, handelsavtaler, silkeveien, Kinas oppkjøp av ressurser i utlandet med mye mer. Et lite skjevt ord om Kina, og responsen er forutsigbar. Da er alle arbeiderne i bikuben i gang med sitt forsvar. Og tonen er like forutsigbar. Ingen, absolutt ingen, skal få kritisere Kina ustraffet. Og hva som er kritikk er det Kina selv som definerer. Kritikk er i det hele tatt å åpne kjeften og si noe som helst. Men jeg synes pressen har blitt overraskende oppmerksomme på utfordringene, og våger å sette spørsmål ved utviklingen. Jeg synes dessuten problemstillingen tas opp av flere seriøse medier, så jeg er ikke i tvil om at dette er et tema i utvikling.

I artikkel i DN i dag leser jeg om lakseoppdrettere som er livredd at Norge har sluttet seg til kritikken fra 27 land som angår den nye sikkerhetsloven i Hong Kong. De husker Nobelprisen fra 2010 og at de da ble utstengt fra det kinesiske markedet i årevis deretter. De er redd historien skal gjenta seg. Med andre ord ønsker de at Norge skal sitte stille i båten, holde kjeft og si amen. Jeg skjønner godt deres redsel, men det kan ikke være til hinder for å gjøre det en bør gjøre. Da er det Kina det er noe galt med, ikke Norge.

At det offentlige kjøper varer og tjenester fra Kina er ikke noe nytt. Offentlige anskaffelser har sitt eget lov- og regelverk å forholde seg til, og så lenge kinesiske produkter ikke er utelukket fra å kunne velges, slik som forhold av sikkerhetsmessig karakter, så må de kunne forsvare sine innkjøp ut fra fastsatte evalueringskriterier. Dette endres ikke over natten. I Oslo valgte man å kjøpe brostein fra Kina. Andre prosjekter involverer bro- og veibygging i Norge med kinesiske firma. For meg fremstår det hele som ganske umusikalsk. Hvorfor skal jeg som forbruker si nei, når det offentlige sier helt ålreit? Vel, ting endres over tid, og man må begynne i en ende. Jeg har begynt med meg selv.

Noen hevder at Kina kan endres nærmest ved å handle enda mer, og at mer handel gir mer dialog og større påvirkning. Jeg synes det er et helt legitimt ståsted ift. utfordringen, selv om jeg ikke deler troen på løsningen. I det minste ser en i alle fall noen av de samme utfordringene. Da er vi jo allerede et stykke på vei.

Torz

#67
Jeg fant en artikkel om kinesisk bilproduksjon i Automotive News Europe. Her omtales et 5 års vindu frem til 2025 som kineserne har på å lykkes med å komme inn i det europeiske bilmarkedet med elektriske biler. De har prøvd før med fossilbil og mislyktes. Nå prøver de igjen, og Norge anses som en god inngangsport. I motsetning til andre europeere som kanskje er mer merkebevisste og velger tradisjonelt europeiske merker, tror man at nordmenns iver etter elbil kan hjelpe kineserne til suksess på europeisk jord. Økt eksport synes å være kommunistregimets store ønske, så får vi se om vi ønsker å bite på agnet og bidra til Kinas fortsatte økonomiske fremgang. Men de blir neppe værende om de ikke lykkes i flere europeiske land.

I følge artikkelen

Chinese government pushes local automakers, many of which it holds a stake in or owns outright, to aggressively export. "China is now sitting on 40 million units of auto production capacity. With domestic demand running about half that level, state-owned automakers are ramping up exports to sustain the jobs,

Her er artikkelen https://europe.autonews.com/automakers/how-chinese-brands-are-using-evs-gain-foothold-europe

Torz

Polestar får god omtale i testvideoen "Bil med Embret".

Følgende er hentet fra Volvo sin nettside:
Volvo Car Group (Volvo Cars) is owned by Zhejiang Geely Holding (Geely Holding) of China. Our group structure comprises Volvo Cars and our related direct consumer businesses: car subscription service Care by Volvo and mobility company M. Volvo Car Group also includes the sizeable stakes in our strategic affiliates: electric performance brand Polestar (50% owned by Volvo Cars), new Chinese car brand LYNK & CO (30%) and software company Zenuity (50%).

I følge Wiki

Polestar is an automotive brand jointly owned by Volvo Car Group and its parent company Geely. It is headquartered in Gothenburg, Sweden with production taking place in Chengdu, China.

For meg ser det ut til at Volvo/Polestar da er bortimot 100% kinesisk eid, men fremfor alt, Polestar produseres også i Kina. https://proff.se/befattningshavare/volvo-personvagnar-aktiebolag/g%C3%B6teborg/agenturer/2JYQ0TTI5YCRG/

Hvorvidt dette er en show stopper får være opp til hver enkelt. For meg betyr det at et alternativ faller ut, men med mange (og sannsynligvis bedre) alternativer å velge fra. Om noen synes at Kinabil er helt OK, vil jeg tro at Polestar nok er et av de bedre kinesiske alternativene å velge fra hva angår fremtidig oppfølging og tilstedeværelse i Norge. Jeg ville nok vært mye mer skeptisk til de merkene som kommer helt nye på det norske markedet.

https://dntv.dn.no/m/jWSxe4Wd/-dere-som-har-bestilt-polestar-2-gled-dere

Torz

Det går an å overse absolutt alt Kina foretar seg og bidra til å styrke landets grep om verden. Støtten opprettholdes ved å la være å ta stlling til noe som angår Kina, og ikke la det få konsekvenser for ens handlemønster. Det går også an å bidra til å svekke støtten ved å redusere kjøp fra Kina.

Fra NRK:

For første gang på seks år har USA sendt to av verdens største hangarskip til Sør-Kinahavet. Det skjer samtidig som Kina styrker grepet om øyer som flere land krever retten til. USAs maktdemonstrasjon skjer samtidig som Kina trapper opp kontrollen over havområdet og øker presset om øyer som det er internasjonal strid om.
USA har forpliktet seg til å stå opp for alle lands rett til å fly, seile og operere overalt der det er internasjonal rett som gjelder. Den regjeringskontrollerte avisen Global Times skriver at Kina har mer enn nok våpen og utstyr til å forsvare sin posisjon i Sør-Kinahavet. Global Times mener USAs to hangarskip med følgebåter ikke er noe mer enn «papirtigre på Kinas dørstokk».

Se https://www.nrk.no/urix/usa-med-maktdemonstrasjon-i-sor-kinahavet-1.15081563

Kina har lagt fram planer for sensur av Hongkongs internett, en praksis som lenge har vært etablert i Fastlands-Kina. Mandag kveld la Kina fram et 116 sider langt dokument, som blant annet fastslår at staten skal få retten til å sensurere internett i Hongkong. Politiet får også ytterligere fullmakter i etterforskning av saker som har betydning for den nye nasjonale sikkerhetsloven. Hongkongs leder Carrie Lam sier loven vil bli innført med full effekt i Hongkong. Hun oppfordrer demokratiaktivister til ikke å gjøre motstand.

Jeg ser ikke Carrie Lam som noe annet enn fastland Kinas forlengede arm i Hongkong. Fra DN investor 7.7.20. https://investor.dn.no/#!/Oversikt

Torz

#70
Nok en artikkel om Kinatrusselen, denne gang fra USA.

Forholdet mellom USA og Kina er på frysepunktet. Konfliktene står i kø – fra handel, økonomi og opphavsrettigheter til sikkerhetsspørsmål, menneskerettigheter og innflytelse.

Ifølge Wray utnytter Kina det åpne amerikanske samfunnet – om det er ved universiteter, forskningsinstitusjoner, medier, næringsliv eller andre organisasjoner.
– De er beregnende. De er utholdende. De er tålmodige. De er ikke underlagt de rettslige begrensningene som eksisterer i et åpent og demokratisk samfunn, eller rettsstaten. Kina kommer til å fortsette med å undergrave våre verdier, manipulere oss og stjele informasjon. De vil bruke alle virkemidler. Det krever at vi gjør det samme, sa Wray.


Les hele artikkelen på https://www.dn.no/utenriks/usa/kina/fbi/fbi-direktor-med-knallhardt-oppgjor-med-kina-de-er-beregnende-de-er-utholdende-de-er-talmodige/2-1-839669

Og her er en artikkel om den kinesiske appen TikTok, som vurderes som et sikkerhetsproblem i India og USA, men som ikke vurderes i Norge.
https://www.dn.no/teknologi/tik-tok/politiets-sikkerhetstjeneste/tik-tok-gar-klar-av-kritisk-sokelys-i-norge-ingen-har-vurdert-sikkerheten/2-1-839685

Torz

Elbilen MG ZS, som ligger øverst på registreringsstatistikken så langt i 2020, får ikke særlig gode tilbakemeldinger.

Den har møtt skepsis i tester – men MG er den nye elbilen det er flest av på norske veier.

MG ZS er en svært billig, SUV-aktig elbil som produseres i Kina. Den har fått varierende mottakelse blant testerne. I TUs test av bilen tidligere i år, skrev vi blant annet:

«Det er klart at høyt forbruk, dårlig støyisolering, tungvint programvare, og energisløsing for i sikkerhetens tegn ikke kommer på plussiden.


Se hele artikkelen https://www.tu.no/artikler/den-har-mott-skepsis-i-tester-men-mg-er-den-nye-elbilen-det-er-flest-av-pa-norske-veier/495721?utm_source=newsletter-tudaily&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2020-07-09

Torz

#72
Det kommer ikke til å være mangel på nye el-bilmodeller å velge blant i årene fremover. Her en artikkel fra Broom som omtaler 10 av modellene som kommer i 2021. Ingen av disse vil produseres i Kina meg bekjent. For egen del så synes jeg BMW i4/iNext ser spennende ut, men er litt forundret over deres valg av strategi, der man ikke har dedikerte elbilplattformer.

https://www.tv2.no/broom/11487779/

Torz

#73
I artikkel i DN fremgår det at Norge har mottatt smitevernutstyr gjennom donasjoner fra kinesiske selskaper. Det dreier seg om Alibaba, en gigant innen netthandel, Huawei som produserer telecomutstyr  og Tencent, et spillselskap. Felles for donasjonene har vært at Norge takket ja. Selskapene ba så om møter med statsminister Erna Solberg og publikasjoner ifm. donasjonene, men at dette ble avslått. Donasjonen fra Tencent gikk til Helse Sør-Øst, som i følge viseadministrerende direktør Jan Frich, ble håndtert på samme måte som andre donasjoner fra virksomheter i Norge.

På spørsmål om Helse Sør-Øst har betenkeligheter med donasjonen er svaret et kort Nei.

Tina Søreide, NHH-professor og korrupsjonsekspert, mener det er relevant å spørre hva Helse Sør-Øst har gjort før de takket ja, selv om de ikke har en plikt til å gjennomføre en selskapsgjennomgang av giver.

– I alle sammenhenger der offentlige instanser mottar gaver, bør de sjekke om det er noen forventninger om gjenytelse knyttet til gaven. I mange sammenhenger vil partnerne ønske å ha dette kontraktfestet, slik at det er klart at gaven ikke fører til noen forpliktelser. Kina er et høyrisiko-land og det tilsier årvåkenhet i alle relasjoner. Ved bekymring for mulige koblinger mellom giver og kinesisk politikk, kan nok saken diskuteres med Utenriksdepartementet, sier Søreide.

Kinesiske selskaper, inkludert Huawei, har ønsket møter med sentrale oslopolitikere eller oppmerksomhet i forbindelse med donasjoner av smittevernutstyr.

Kort tid etter at koronapandemien inntraff, kontaktet stabssjefen til Kinas rikeste mann, Jack Ma, norske myndigheter med tilbud om sårt trengt smittevernutstyr. Så ville han ha en samtale med statsminister Erna Solberg (H).

Seniorforsker Karsten Friis ved Nupi har tidligere betegnet nødhjelpsinnsatsen gjennom donasjon av smittevernutstyr og annen hjelp fra kinesiske selskaper og myndigheter som «en form for påvirkningsoperasjon».


Når det gjelder det private næringsliv så skal alle former for gaver avslås. Dette følger av selskapenes interne retningslinjer. Når det gjelder det offentlige så kan nok de ha andre retningslinjer hva angår gaver, men det må da være tydelig at det er gaver og ikke noe som gis med forventning om gjenytelser. Hva angår de kinesiske gavene er det vel åpenbart at man her har ønsket gjenytelser (selvsagt). Om en så ikke gir gjenytelser, så endrer ikke det på intensjonen fra giver. Av den grunn burde slike gaver vært avslått. Dessuten, i en periode der hele verden mangler smittevernutstyr så kan en lure på hvordan et kinesisk spillselskap og telecomselskap, av alle, plutselig har masse smittevernutstyr. Hvis de kunne få tak i, hvorfor kunne ikke da Norge få tak i fra samme kanaler, der man faktisk kjøpte utstyret man trengte?

Det kan også tenkes (selv om det er relativt lite sannsynlig) at Kina kunne måtte stå til ansvar overfor verdenssamfunnet for spredning av viruset. Da er det litt dumt dersom en samtidig har tatt imot donasjoner fra kinesiske myndigheter (via kinesiske selskaper).

Når det gjelder Kina er det aldri snakk om noen gratis lunsj. Jeg håper det offentlige tar en grundig gjennomgang av sine retningslinjer for hva og fra hvem og under hvilke vilkår en kan motta donasjoner. Å stå i "gjeld" overfor Kina basert på tvilsomme gaver er ikke en posisjon Norge burde befinne seg i. Og når forventningene fra giverne er en form for motytelse, så blir det en slags gjeld ut av det. Da hjelper det ikke å avtalefeste at man ikke skylder noe. Rent juridisk skylder man ikke noe, men gaven blir nok ikke glemt av giveren av den grunn.

Artikkel i DN bak betalingsmur: https://www.dn.no/helse/koronaviruset/smittevern/tencent/kinesiske-tencent-donerte-smittevernutstyr-til-norge-via-funcom/2-1-833556?_l

Torz

Nok en sak om Kina, Hongkong og Australia. De som prøver å hjelpe Hongkongere får så øra flagrer fra kinesiske myndigheter.

Forholdet mellom Kina og Australia er allerede på et bunnivå.

Det toppet seg da Australia krevde en gransking av Kina etter utbruddet av korona. Australia fikk med seg 27 land i kravet om koronagransking.

Nå er kinesiske myndigheter rasende fordi statsministeren i Australia, Scott Morrison, lar personer fra Hongkong få opphold i landet hvis de ønsker og trenger det.

Dette gjelder blant andre studenter. I første omgang blir de tilbudt fem år i Australia etter studiene. Deretter kan de søke om permanent opphold, skriver The Guardian.

Regjeringen i Canberra viser til den strenge sikkerhetsloven som kinesiske myndigheter har innført i Hongkong.

Etter at loven trådte i kraft har kinesisk sikkerhetstjeneste åpnet kontor i Hongkong der de overvåker potensielle dissidenter.

En rekke demokratiforkjempere er arrestert. De risikerer livstid i fengsel.

Norge er blant en rekke vestlige land som mener at loven vil føre til at innbyggerne mister demokratiske rettigheter. 27 land ber Kina om å reversere loven.

Scott Morrison mener studentene ikke vil være trygge hvis de vender tilbake til Hongkong.

– Grov innblanding
De australske tiltakene blir beskrevet som en «grov innblanding» i Kinas interne anliggende.


https://www.nrk.no/urix/hongkongere-kan-fa-kan-fa-opphold-i-australia-_-kina-anklager-australia-for-grov-innblanding-1.15085153

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA