Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kinabil, nei takk

Startet av Torz, onsdag 01. april 2020, klokken 19:27

« forrige - neste »

Torz

#45
I artikkel i DN står det at forholdet mellom Kina og Australia er på frysepunktet. Her er et utdrag.

Australia har gått i spissen for å be om en internasjonal granskning av opprinnelsen av koronaviruset covid-19, hvordan det spredte seg og hva land og internasjonale organisasjoner gjorde for å informere og begrense smitte. Kina oppfatter granskningen som en kritikk.
– Unngå reiser til Australia

I forrige uke advarte Kina egne innbyggere om å planlegge feriereiser til Australia. Årsaken ifølge reiserådet er at det har vært en økning i diskriminering av kinesere og andre asiater i Australia som følge av koronapandemien.

Dette er fulgt opp med en advarsel denne uken fra det kinesiske utdannelsesdepartementet hvor det advares om «økt rasisme i landet».

En ny undersøkelse fra KPMG og University of Sydney viser at nye kinesiske investeringer i Australia ble mer enn halvert i 2019 til det laveste nivået siden 2007.

– Australia blir sett på som en stedfortreder for USA i Kina. Å straffe Australia er ment å endre Australias oppførsel, men også å sende signaler til USAs andre partnere og allierte om hva det koster å havne i en konfrontasjon med Kina, sier direktør Adam Ni hos den australske tenketanken China Policy Center til South China Morning Post.

– Det politiske signalet fra disse advarslene er ganske enkelt: hvis Australia fortsetter å være kritiske til Kina og den kinesiske regjeringen vil det komme til en pris, sier Ni.

Og da vil jeg selv legge til at den prisen også er at verden ikke vil handle med Kina. Når henvendelser om å få tilgang til Kina for å undersøke forhold rundt en pandemi som har utbredt seg fra Kina blir møtt med påstand om rasisme, og gir seg utslag i handelssanksjoner, så må vi reagere. Legger ved en artikkel på hvilke kommende el-biler som kommer fra Kina. Vi snakker om MG, Chery, BYD, Maxus, Xpeng og Polestar.

https://www.dn.no/utenriks/kina/australia/ny-isfront-mellom-kina-og-australia/2-1-822897

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/3JyexX/dette-er-kina-elbilene-du-far-kjpt-i-norge-i-ar

Henger også på en artikkel om legemiddelproduksjon i Norge for å få ned avhengighet av produksjon i India og Kina. På forsideoverskriften står det Oppmerksomhet rundt å produsere mer i Europa .

Ja, det er jammen på tide at en får litt fokus på dette.

https://e24.no/naeringsliv/i/wPa3GM/foerste-giek-garantier-til-legemiddelselskap

Torz

EU advarer Kina mot ny sikkerhetslov i Hongkong
EU skjerper tonen mot Kina og uttrykker dyp bekymring over Kinas plan om å innføre en ny sikkerhetslov i Hongkong.

EU trappet mandag opp presset mot Kina i et forsøk på å overbevise Beijing om at en ny nasjonal sikkerhetslov i Hongkong er en dårlig idé.

Under et videomøte med Kinas president Xi Jinping og statsminister Li Keqiang ba EU-ledere Kina holde sine løfter til Hongkongs befolkning og verdenssamfunnet når det gjelder territoriets store grad av autonomi og frihet.

Så langt har imidlertid Kina ikke vist noen tegn til å ville legge vekk forslaget om en ny sikkerhetslov, som kritikere mener vil gi kinesiske myndigheter økt armslag når det gjelder å slå ned politisk opposisjon.


Les hele artikkelen på Sol https://sol.no/nyheter/eu-advarer-kina-mot-ny-sikkerhetslov-i-hongkong/72596866

Torz

En artikkel i Teknisk Ukeblad omhandler norges potensielle kjøp av nye stridsvogner. Det har jo fint lite med Kinabil å gjøre egentlig, men det viktige er fokuset på gjenkjøp. Handelsbalanse er alltid viktig, og det er en av grunnene til at jeg er kritisk til måten vi handler på fra Kina. Det gjelder både hvor mye vi handler for med tilhørende avhengighet til Kina, og hvor lite Kina handler fra Norge og som dermed bidrar lite til å støtte norsk industri, dvs. direkte eller indirekte din og min arbeidsplass. Norge erfarer allerede nå, med oljeproduksjon for eksport, enkeltmåneder med underskudd på handelsbalansen. Uten oljen er underskuddet vesentlig. Her er noen sitater som understreker en potensiell tilbyder fra Korea sin forståelse av gjensidige ytelser.

To klare alternativer ligger på bordet: Enten å gjøre som Danmark og Tyskland, å bestille den nyeste versjonen av Leopard 2, nemlig A7 fra tyske Krauss-Maffei Wegmann (KMW), eller dra til Sør-Korea og kjøpe K2 Black Panther fra Hyundai Rotem.

Hyundai er nå i ferd med å posisjonere seg for en eventuell konkurranse. Selskapet lokker både med markedets mest moderne stridsvogn og et industrielt samarbeid der våpensystemene bygges i Norge.

– Dette vil bidra til teknologioverføring, bedre understøttelse, forsyningssikkerhet og nærhet til brukeren. Vi har allerede inngått den første avtalen med et norsk selskap, uten at jeg nå kan gå ut med hvilket, sier Mogens Rasmus Mogensen som representerer Hyundai Rotem i Norden.

De er i forkant av beslutningen og har allerede inngått avtaler med norsk industri som legger opp til at deler av stridsvognene vil bygges i Norge dersom de blir valgt.

Kanontårn og systemintegrasjon i Norge.

Dette er for å møte det Norge helt sikkert vil kreve av industrisamarbeid med tilsvarende verdi som anskaffelseskostnaden.

– Det kan også gjøres ved at Sør-Korea kjøper tusen NSM-missiler fra Kongsberg. Da er gjenkjøpsforpliktelsene overholdt, og det er for så vidt bra for norsk industri.


https://www.tu.no/artikler/k2-black-panther-koreanerne-tilbyr-a-bygge-nye-stridsvogner-i-norge/494276?utm_source=newsletter-tudaily&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2020-06-24

Torz

Indere reagerer på Kinas tilstedeværelse i landet med kampanjene BoycottChina og BoycottChineseProducts. I følge artikkel i Dagens Næringsliv vil India forby 59 kinesiske mobilapper, blant annet videoappen Tik Tok, WeChat, Virus Cleaner og Cam Skanner. En rekke andre apper som kommer forhåndsinstallert på kinesiskproduserte smarttelefoner forbys, blant annet karttjenester og videoredigeringsapper.

Ifølge Indias informasjonsteknologidepartement er appene «aktive i aktiviteter som er skadelige for Indias suverenitet og integritet, og utgjør en trussel i forsvaret, sikkerhet og offentlig orden».

– Indias bekymringer er ikke overdrevne – de er gyldige. Kina kan benytte disse appene for å samle inn data i stor skala. Jeg regner ikke med at myndighetene står bak alle appene, men de kan be selskapene bak om å samarbeide. Det er enkelt for dem å kreve at de gjør det, sier direktør Christopher Ahlberg ved datasikkerhetsselskapet Recorded Future i USA til New York Times.

Også USA og EU etterforsker Tik Tok, som eies av det kinesiske selskapet ByteDance. EU ser blant annet på måten data hentes inn, lagres og om kinesiske myndigheter har tilgang til de enorme datamengdene som brukerne legger fra seg.
Regjeringen har fått kritikk for å ha vært handlingslammet og ikke straffet Kina og kinesiske selskaper raskt nok. Indere har igangsatt boikott av kinesiske produkter og tjenester.

På sosiale medier legges det ut videoer og meldinger som er merket med #BoycottChina og #BoycottChineseProducts hvor alt av kinesiskproduserte klær og produkter kastes.

– Det er for mye kinesisk tilstedeværelse i hverdagen til vanlige indere. Disse følelsene har kommet til overflaten da Kina tradisjonelt er blitt sett på som et land som stikker kniven i ryggen på India, sier professor Alka Acharya til det amerikanske nyhetstidsskriftet.

Les hele artikkelen her https://www.dn.no/utenriks/india/kina/xiaomi/digital-krigforing-og-boikott-mellom-stormakter-etter-sammenstot/2-1-834830

Torz

«Tesla-dødare» døden nær
Kinesiske Byton var ett av mange selskap som skulle utfordre Tesla. Nå kan det se ut som det er slutt for elbilprodusenten.

Bytons ledelse har flere ganger besøkt Norge for å promotere elbilen. I 2018 var en av gründerne av Byton, Carsten Breitfeld i Norge. Han har solid bakgrunn fra BMW, og spådde at alle de kinesiske bilprodusentene neppe ville overleve.

–Bare i Kina er det 35 til 40 slike selskaper. De fleste vil ikke overleve. Jeg mener vi er en av dem som vil.
I april i fjor forlot han selskapet, visstnok fordi kinesiske myndigheter la seg for mye opp i forretningene.

Hele artikkelen står her https://www.dn.no/motor/byton/elbil/koronaviruset/tesla-dodare-doden-nar/2-1-835322


Torz

Kina innfører ny sikkerhetslov i Hong Kong.

Hongkongs leder Carrie Lam skålte og hyllet den nye sikkerhetsloven for Hongkong, og mener den er viktigste utviklingen siden byen ble tilbakeført til Kina i 1997. Nå er minst 30 arrestert.

Kina svarer kritikerne av den nye sikkerhetsloven for Hongkong at den har de ingenting med å gjøre.

Loven har blitt møtt med sterk kritikk, og til sammen 27 land, inkludert Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Japan og Norge, ber Kina revurdere loven.

Den vil undergrave Hongkongs selvråderett og ordningen med «ett land, to system», som gir byen større frihet enn det er på fastlandet, mener kritikerne.

Er Kina et regime jeg personlig ønsker å støtte? Nei, i minst mulig grad. De artiklene jeg legger ut bør i det minste være til ettertanke for de som ikke har tenkt tanken at de faktisk kan gjøre en forskjell.

Les mer i artikler på NRK https://www.nrk.no/urix/skalte-for-ny-sikkerhetslov-_-nekter-demonstrasjoner-1.15074952
og TV2 https://www.tv2.no/nyheter/11525303/

mroek

Tråden burde vel hete "Kina, nei takk" etterhvert. Uten at det betyr at jeg er uenig med deg i at regimet der borte gjør mye som er særdeles kritikkverdig, som nå denne nye sikkerhetsloven.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Electric cars in Norway


hELgenen

Har heller ikke noe til overs for måten Kina agerer i Hong Kong. På samme måte har jeg lite til overs for Trump sitt USA. Men jeg lar ikke politikk stå i veien for mitt handlemønster. Derimot kan en norsk forhandler sin oppførsel stå i veien for en handel

Torz

Det er et uttrykk som heter å skyte seg selv i foten. Det betyr noe slikt som å foreta en handling som til syvende og sist går ut over deg selv. Jeg tenker at tiden er inne for å gjøre noe med den avhengigheten vi har til kinesisk produserte varer. Når den nordke stat er avhengig av smittevernutstyr fra Kina, mener jeg vi er på ville veier. Nesten enda verre er det å høre at de også tar i mot donasjoner fra kinesiske bedrifter i form av smittevernutstyr. Det hele minner om en farse.

Jeg synes Kinahandel har gått alt for langt. Når en samtidig ser hvilket regime en bidrar til å bygge opp, et regime som av PST anses som en av de virkelig store truslene mot det norske samfunn, så tenker jeg det er på tide å sette ned foten. Mye av det vi handler fra Kina er rene forbrukervarer, og da er det jeg som forbruker som må gjøre en forskjell. Dette er å bruke sin forbrukermakt til å si fra hva som ikke er OK.

For meg som fremtidig elbilkjøper var det et helt naturlig standpunkt å la være å kjøpe el. Kinabil. Her snakker vi tross alt om store summer ift. øvrige forbruksartikler en måtte kjøpe fra Kina.

hELgenen

Kikket gjennom tråden nå. Trådstarter bør kanskje vurdere å være litt mer nyansert. Jeg får i alle fall veldig lyst på å kjøpe Kina bil bare på trass. Kanskje en BYD,kanskje en Xpeng eller Neo,Li Chang...Slike boikott tanker er så 80 tall. Kan vi ikke heller snu på problemet og sette krav til selskapene som produserer i Kina.

automat

Fortell! Hvordan har du tenkt å gå frem når du stiller krav til kinesiske selskap?  Og hva gjør du når du ikke får gjennomslag?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen


automat

Vil bare minne om hva som skjer når Nobelkomiteen deler ut fredspriser til kinesiske dissidenter. Norge kan trolig bare glemme å få noen reelle politiske gjennomslag i slike avtaler (så lenge vi er interressert i å også selge noe).

Leste her på forumet et sted at MG har levert ut 800 biler i Norge så langt (med alle forbehold om at tallet er korrekt). Hva hadde skjedd hvis denne lille gruppen nordmenn hadde droppet kjøpet, slik at bilene ble stående å støve ned på lager istedet? Hadde de andre kinesiske merkene vært like ivirige på å prøve seg i Norge da?

Det hadde neppe stoppet Polestar, siden Geely allerede er inne på det europeiske markedet med Volvo, men hva med de øvrige?

Og Norge er trolig et nøkkelmarked for å komme inn på det europeiske elbilmarkedet.


Så en liten gruppe nordmenns valg, kan få stor betydning for kinesisk impass på det europeiske bilmarkedet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Når nobelkomiteen sine handlinger ikke betyr noe så viser vel det at det skal mer til. Mye mer til enn at noen få tusen nordmenn boikotter kinesiske varer. Nei, internasjonale avtaler har jeg mer tro på. Ingen er tjent med agressive handlinger og trusler. Avtaler og gjensidig respekt bygger en bedre verden. Kina er viktige for å skape en renere klode og deres elbiler er et bidrag i den forbindelse. USA gjennom Trump har jo virkelig satt seg på bakbeina og jobber for mer konflikter og mer forurensing i verden. Større egoist finner man vel knapt? America first,make America great great again . Er det noen som virkelig står frem som en trussel i verden er det vel nettopp hans USA. Skal vi stoppe og kjøpe amerikanske biler av den grunn?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA