Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kinabil, nei takk

Startet av Torz, onsdag 01. april 2020, klokken 19:27

« forrige - neste »

Torz

Det dukker stadig opp nye elektriske bilmerker og bilmodeller. Mange av disse er kinesiske. Kina har hatt en formidabel teknologisk og velstandsmessig utvikling, mye takket være andre lands og selskapers iver etter billig fabrikasjonskapasitet. Det har ført til at Kina i dag fremstår som verdens fabrikk. Det er vanskelig for ikke å si umulig å unngå kinesiske produkter i dag. De er over alt, elektronikk, data, telefoner, biler, verktøy, klær, ja egentlig alt produseres i dag i Kina.

Rent personlig setter jeg ned foten for å bidra til at Kina skal få mer av fremtidskaken enn absolutt nødvendig. Så noen Kinabil blir det ikke på meg. Den saken er enkel.

Årsakene er som følger:
1.   Jeg ønsker ikke å støtte et kommunistregime der menneskerettigheter og personvern er mangelvare.
2.   Jeg ønsker ikke å bidra til at utenlandske bedrifter tjener penger på å sette bort sin produksjon til Kina.
3.   Jeg ser ikke på Kina som min venn i nøden, og ønsker derfor ikke at de skal ha en så dominerende posisjon hva angår produksjon av varer og tjenester.
4.   Kina forsøker å straffe land som gjør ting kinesiske myndigheter ikke liker.
5.   Norge har allerede et alt for stort handelsunderskudd med Kina.

Se også artikkel
https://finansavisen.no/meninger/debattinnlegg/2019/10/29/7466952/er-vi-naive-overfor-kina

turfsurf

Er enig i mye av det du skriver, men lykke til med å finne en bil uten deler produsert i Kina...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Torz

Verden er blitt særdeles avhengig av Kina, det kommer vi ikke unna. Folks etterspørsel etter billige varer og bedrifters søken etter profittøkning har bidratt til utviklingen. Derfor er vi i dag i en situasjon der vi ikke kommer unna å henvende oss til Kina, selv i krisetider. Det synes jeg er svært bekymringsfullt.

Jeg tror hverken bedrifter eller folk har stilt spørsmål ved under hvilke forhold og hvordan en vare blir produsert. Jeg tror det er et tankesett som som er i ferd med å endre seg. Spesielt tror jeg at folk vil bry seg, og bedrifter må følge folkets ønsker. Bærekraft i produksjon, forurensing fra produksjon, arbeidstakeres rettigheter, politisk regime, handelspolitikk, og mye mer, vil bli svært mye viktigere i fremtiden er min gjetning.

Kina er blitt dyktige til å produsere, men de er også dyktige til å forsvare sine egne selskaper, og går ikke av veien for å markere sine misnøyer med reaksjoner. Vel, de må gjerne gjøre det, men det blir for meg en svært god grunn til å droppe produkter produsert i Kina. Jeg vil ikke bidra til å støtte deres holdninger.

Flere av verdens selskaper innen bilindustrien bygger opp produksjonsselskaper i Kina. Det er de delvis tvunget til dersom de ønsker å selge til det kinesiske markedet. Tesla og BMW er to eksempler. Kina ønsker med andre ord å serve sitt eget hjemmemarked med produkter produsert i hjemmemarkedet. Dette bidrar ikke bare til økonomisk utvikling, men bidrar også til utvikling av makt, og fungerer kanskje også godt miltiært. Dette er fullt i tråd med Kinas intensjoner og vyer for fremtiden.

Mitt enslige valg er helt uten betydning, men om flere får tenkt seg om og gjør endringer i sine valg, så vil det til slutt bli av betydning. Jeg tror tiden er der at folk er i ferd med å våkne opp. Når det gjelder bilvalg så har en heldigvis alternativer, og den muligheten vil jeg benytte meg av.

Torz

#3
BMW produserer flere steder i verden, og ofte begrunnet ut fra hva som er hovedmarkedet for modellen. For BMWs elektriske modeller ix3 og i7 blir produksjonslandet Kina for distribusjon til øvrige markeder. Beklager BMW, men for disse modellene skilles våre veier. https://www.elbil24.no/nyheter/bmw-avslorer-ny-toppmodell-blir-elektrisk/72269462 Jeg håper dere kommer på bedre tanker for andre el-modeller, slik som i4.

Legger for øvrig med en artikkel om påstått underrapportering i sykestatistikk fra Kina. I følge artikkelen er sannheten den historien som gavner kommunistpartiet. https://www.dn.no/innlegg/koronaviruset/wuhan/dr-li-wenliang/innlegg-autoritare-regimer-gir-falsk-trygghet/2-1-785073

Torz

#4
Her fremgår det altså at BMW i4 vil produseres i Munchen. Det hadde vært interessant å vite hva som ligger bak beslutningene om hvor modellproduksjonene legges. Elektriske 7 serie og x3 som hovedmodeller for det kinesiske markedet? Eller er det bare at en viss produksjonskapasitet må legges til Kina for generell tilgang til det kinesiske markedet? Eller kan det være BMW sine egne vurderinger om at det er stilig å produsere i Kina, alle gjør jo det? Jeg  gjetter alternativ 2 er det mest sannsynlige, men det blir gjetting. Uansett godt å se at BMW som sådan fortsatt vil tilby noe som jeg kan vurdere, selv om i7 og iX3 blir uaktuelle siden de blir produsert i Kina. https://www.greencarcongress.com/2020/03/20200304-i4.html

sjokomelk

BMW bygger jo allerede i dag alle X3, X4, X5, X6 og X7 (og tidligere Z3 og Z4 frem til 2008) i USA og sender de til Europa.
Mercedes bygger ML/GLE og GL/GLS i USA, og ikke i Europa.
Volvo bygger mer eller mindre kun biler for det amerikanske markedet i Sverige for tiden, og bilene som blir solgt i Europa blir bygd i Kina. Dette pga. tollkrigen mellom USA og Kina.
Så det er mange forskjellige årsaker til at produsenter bygger ting i andre land enn der de "hører hjemme".
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Torz

Det er helt klart ulike årsaker for produksjonsbeslutninger, tollbarrierer kan nok også være av betydning.

Kina er allerede verdens desidert største bilprodusent, men har ikke drevet særlig eksportrettet. Snarere enn å spørre hva som får bilprodusenter til å flytte egen produksjon, så bør en kanskje heller spørre hva det er Kina setter av betingelser for å åpne for tilgang til det kinesiske markedet. Er det her vi ser krav om produksjon for både innenlands avsetning så vel som eksport? https://www.motor.no/artikler/2019/juli/fakta-om-kinas-bilindustri/

Jeg tipper at Kina ikke er fornøyd med å være verdens største produsent og likevel ha så lav andel av eksport. Her ser de nok et uforløst potensial. Skal da bilsegmentet bli det nye Kinaproduktet? Ønsker vi virkelig å bli enda mer avhengig av Kina, og ikke mindre? Kan bedrifter fortsette sitt ensidige fokus på maksimering av profitt for sine aksjonærer uten å tenke politiske konsekvenser av sine handlinger? Ja, så lenge ingen reagerer så går det. Men jeg håper verden er i ferd med å våkne.

Torz

#7
... «I USA har de for lengst innsett problemene Kinas utvikling kan skape for maktbalansen i verden. Dette er kanskje det eneste området i amerikansk politikk demokratene og republikanerne er enige om - trusselen fra Kina, og behovet for mer rettferdig handel. Det de er uenige om, er hvordan de skal håndtere situasjonen.

I Europa har det tatt mye lenger tid før alvoret har seget inn. Men også her er mange i ferd med å våkne - med Tyskland i spissen.»

«Konflikten mellom USA og Kina angår oss mer enn det er behagelig å tenke på. Det er en kamp mellom to verdenssyn, og to verdisyn - syn på mennesket, rett og slett. Det landet som til enhver tid er mektigst vil legge rammene for hvordan landene skal oppføre seg overfor hverandre, hvilke regler som skal gjelde, og hvilke verdier som skal veie tyngst.

Dersom Kina lykkes i å bli den dominerende stormakten, er vi for første gang i moderne historie i den situasjonen at et ikke-demokratisk land står for verdens største økonomi.»

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/awxG1L/kina-vil-forandre-norge

Torz

#8
Tesla utvider satsingen på «Made in China»-biler
Elbilprodusenten har startet salget av flere Model 3-versjoner i Kina. Disse skal produseres lokalt, for å unnslippe importavgift.

Tesla har fredag kunngjort at selskapet har startet salget av to nye Model 3-versjoner i Kina. Disse er bygget ved elbilprodusentens fabrikk i Shanghai.
Det betyr at alle Model 3-sedanene Tesla selger i Kina, nå er lokalt produsert, melder Reuters.
Det igjen betyr at de slipper importtoll.

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2020/04/10/7516819/tesla-utvider-satsingen-pa-made-in-china-biler

En ting er å produsere lokalt for å serve et lokalt marked. Noe helt annet å velge Kina som produksjonsland for modeller som skal selges globalt. Kineserne gjør det uansett ikke enkelt for andre å produsere varer som skal selges i det kinesiske marked. De vil ha all produksjonen selv. Og med verdens største befolkning på 1,4 mrd, eller 20%, så er det klart attraktivt å få en fot innenfor. Da melder man seg samtidig på i koret som berømmer regimet. Tviler på at en bedrift som legger ut store summer for produksjonsfasiliteter i Kina er tilbøyelig til å kritisere regimet. Da blir man fort en nyttig idiot for Kinas kommunistparti.

Torz

I en artikkel i E24 har de samlet noen innspill fra flere "eksperter" om hva som kan bli en følge av koronapandemien. Ett utsagn er at pandemien kan bli strået som knekker kamelens rygg når det gjelder økonomisk globalisering, og at forholdet mellom Kina og USA vil spille en hovedrolle i årene fremover.

Videre står det at Kinas økonomiske og militære vekst har allerede provosert USA til å frakoble Kina fra amerikansk teknologi og intellektuell kapasitet.

Ulf Sverdrup i Norsk utenrikspolitisk institutt, NUPI, sier: Vi må finne nasjonale løsninger, men vi trenger også mer koordinering mellom statene. For den enkelte stat gjelder det å ha evne til å fatte beslutninger, gjennomføre dem og lære av egne og andres erfaringer.

Han er klar på at krisen også har synliggjort verdens avhengighet av Kina, og at landet er verdens fabrikk. Og at det skaper avhengigheter.

Jeg vil tilføye at det aldri har vært nødvendig med noen koronakrise for å avdekke nettopp dette. Saken er å gjøre noe med det, og da må vi redusere den produksjonen vi gladelig sender avgårde til Kina, vi må redusere hva du og jeg faktisk kjøper fra Kina, vi må sikre et minimum av evne til å forsørge oss selv (i alle fall i kritiske situasjoner), og vi må sette krav til Kina på en rekke områder, inkludert en jevnere balanse i handel mellom stater. Forhold som bidrar til å eliminere smittespredning fra omsetning av ville dyr på såkalte våtmarkeder i Kina burde være en selvfølge.

Jeg leser for øvrig et annet sted at i USA planlegges det en rekke søksmål som går på hva den ene og den andre kunne eller burde ha gjort hva angår smittespredning i landet. Hvorfor ikke heller gå på årsaken til hele elendigheten?

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/6jRvn8/eksperter-slik-blir-verden-etter-coronaviruset


Torz

I en artikkel i Teknisk Ukeblad fremgår det at tilgang til det kinesiske markedet for utenlandske bilfabrikker har vært strengt regulert, og har forutsatt joint venture med kinesiske selskaper der det utenlandske eierskapet ikke kunne overstige 50%. Dette er i ferd med å endre seg for elbiler. Samtidig ser en vel også konturene av at elbilproduksjonen som da legges til Kina ikke kun er for å serve det kinesiske markedet. Det skulle bety en oppside for Kina, som med det tiltrekker seg større andel av verdens elbilproduksjon, hvilket igjen skulle bety at tradisjonelle produksjonslinjer eksempelvis i Europa legges ned. Hvem er det som tjener på denne utviklingen?

Utdrag fra artikkelen:

Renaults fellesforetak med Dongfeng ble i sin tid etablert for å få fotfeste i Kina. Kommunistpartiet har i flere tiår stilt krav til at utenlandske bilprodusenter kun får lov til å produsere biler i Kina dersom de danner et fellesforetak med kinesiske bilprodusenter.

Den utenlandske parten har høyst kunne eie 50 prosent av foretaket. I tillegg kan et utenlandsk selskap høyst være involvert i to fellesforetak. Dermed har det gjennom årene blitt etablert en rekke fellesforetak, som for eksempel Dongfeng Renault Automobile, eller Denza som eies av Daimler og BAIC.

Det har også ført til at mange kinesiske bilprodusenter er involvert i en rekke fellesforetak med utenlandske bilprodusenter. Dongfeng har for eksempel ulike fellesforetak med Peugeot, Nissan og Kia i tillegg. BAIC har foretak med BMW, Fiat og Hyundai i tillegg til Daimler.

Reglene har imidlertid blitt løsnet opp i det siste, ettersom myndighetene har gjort det mulig for elbilprodusenter å etablere seg på egen hånd, uten å danne fellesforetak. Det har blant annet ført til at Tesla har bygget fabrikk i landet, og at BMW nå kan øke sin eierandel i et fellesforetak de har med Brilliance. Innen 2022 skal BMW gå fra 50 til 75 prosent eierskap.


https://www.tu.no/artikler/renault-dropper-fossilbiler-i-kina/489904?utm_source=newsletter-tudaily&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2020-04-16

Torz

Tesla skal også produsere sine biler i Shanghai i Kina. Når de samtidig planlegger en ny storfabrikk i Berlin i Tyskland, så vil jeg tro at det er et klokt trekk med tanke på de markedene de skal selge i fra denne fabrikken.

https://www.elbil24.no/nyheter/ble-slaktet-for-lakken-na-tar-tesla-grep/72365590#_ga=2.36486304.1090364358.1587289946-1936659179.1587289946

https://en.wikipedia.org/wiki/Gigafactory_Berlin-Brandenburg

Torz

Bør Kinabil være et skjellsord? Nå har ikke kineserne vært noe særlig på markedet med biler til Norge tidligere, men sett i lys av alt vi nordmenn kjøper av Kinavarer der importen fra Kina er mange gangeren større enn eksporten til Kina, så tyder det meste på at nordmenn holder seg for nesen og kjøper kinesisike varer uten skam. Og for all del, vi er blitt så avhengig av Kina, at det gjør vondt å endre adferd.

Burde Kinabil bli et skjellsord? Med den rekken av nye kinesisk produserte bilmerker som vil bli introdusert i Norge fremover, så er tiden inne for å gjøre seg noen vurderinger. Er vi virkelig avhenegig av Kina for å skaffe oss en elbil, eller ønsker vi å bli avhengige? Der er gode grunner for å unngå det, og for meg er Kinabil blitt et skjellsord.

I artikkel på NRK ytring kommer artikkelforfatter med noen gode poeng. Artikkelen tar for seg tilgang til viktige råvarer, men avhengigheten av Kina er den underliggende utfordringen.

Norge må lære av EU for å slippe ut av Kinas klør. Dersom vi ikke snarest kartlegger vårt eget råvarebehov og definerer hvilke ressurser som er kritiske, vil vår avhengighet bare øke når samfunnet skal bygges opp igjen etter koronapandemien.

Denne krisen har med tydelighet vist oss hvor avhengig vårt lille land er av Kina når vi har behov for å sikre oss livsviktige legemidler. Statens legemiddelverk er bekymret, og advarer oss mot at en eventuell koronabølge to i Kina kan gi produksjonsstopp og full leveransekrise i Norge.

Kina er for eksempel leverandør av 95 prosent av alle de såkalte sjeldne jordartsmetallene i verden i dag. Dette er en fellesbetegnelse på 17 metalliske grunnstoffer som er viktige i en rekke samfunnskritiske teknologier. Kina har vist seg villig til å stoppe forsyningen til andre land som ledd i en handelskrig. Derfor befinner disse stoffene seg helt på topp i oversikten over kritiske materialer, sammen med for eksempel magnesium, bor og kobolt.

Veien ut av dragens klør blir neppe enkel, men skal vi demme opp for Kinas dominans må vi i det minste ha en nasjonal kartlegging og strategi for vår egen råvaresituasjon.


https://www.nrk.no/ytring/norge-ma-ut-av-dragens-klor-1.15000848

automat

Jeg har ikke fått med meg denne tråden før nå. Har vært involvert i diskusjon om samme tema i denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=51295.15
Emne: Bransje i store problemer - Én av fire frykter konkurs  (Elbil i Media)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

Bra med egen tråd om dette og ikke knyttet til MG

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA