Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kinabil, nei takk

Startet av Torz, onsdag 01. april 2020, klokken 19:27

« forrige - neste »

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Torz

Jeg håper at dette sakte men sikkert synker inn hos flere, og at det på sikt får konsekvenser for deres produktvalg. Jeg tror folk flest har lite bevissthet rundt hva de er med på å støtte opp om, men slikt kan snu. Foreløpig ser det ut til at bedrifter kun tenker profitt, og null politikk. Fremover tror jeg at krav fra kundene gjør at de må tenke annerledes. Vi vil nok også se at en del produksjon fremover kan skje hvor som helst i verden grunnet økende robotisering. Folk hadde kanskje skjønt problemet og hvor avhengig vi har gjort oss av Kina dersom en fikk full stans i all produksjon fra Kina et års tid. Jens Stoltenberg har tydeligvis skjønt alvoret, og han er jo en stemme som folk lytter til vil jeg tro. Kanskje han er en som kan få tema på dagsorden?

THE

Da er det vel på tide å ta opp igjen denne tråden. Kinas reaksjon på invasjonen i Ukraina bør gjøre det vanskelig å forsvare kjøp av kinesisk bil.

Håper vestlige bedrifter begynner å forberede seg på å flytte produksjonen sin ut av kina også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Torz

#183
Ukraina-krigen har synliggjort at Kinas strategiske partnerskap med Russland også har innvirkning på europeisk sikkerhet. Dette vil medføre at flere europeiske land vil forsøke å begrense samarbeidet med Kina, og i større grad støtte oppunder USAs balansering av Kina.

Europeiske land erfarer nå sårbarheten ved å være økonomiske avhengig av en uforutsigbar stat, og vil nok forsøke å gardere seg mot å gå i den samme fellen på nytt.

Bekymringen fra Kina er i en helt egen klasse.


https://www.nrk.no/ytring/krigen-endrer-usas-forsvarsstrategi-1.15924930

automat

MI5 og FBI med felles Kina-advarsel

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/07/07/195857329/mi5-og-fbi-med-felles-kina-advarsel

«Ifølge McCallum er den kinesiske etterretningen svært tålmodig i sitt arbeid med å skaffe kilder og få tilgang til informasjon, og mange som blir mål for Beijings arbeid, merker det ikke.

(....)

Wray beskrev trusselen fra Kina som en kompleks og vedvarende fare for både USA, Storbritannia og landenes allierte.

Ifølge ham er Beijing fast bestemt på å stjele andre lands forretningshemmeligheter og bruke dem for å etablere dominans i andre lands markeder.»
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Torz

Jeg håper folk etter hvert ser hvor alvorlig det er å fortsatt støtte Kina som om ingenting har skjedd. Kinas svar etter Pelosis besøk til Taiwan er på ingen måte en forholdsmessig reaksjon. Dessverre er overreaksjonsmønsteret gjenkjennelig. I samme gate, Kina økte gassimporten fra Russland med 61%. Det er tydeligere enn noen gang hvem som holder sammen. Jeg synes Jens Stoltenberg og Nato er gode når de tør å tydeliggjøre nåtidens største sikkerhetsmessige utfordringer, Russland og Kina.

Torz

Stellantis vil legge ned Jeep-fabrikken i Kina, som følge av lokale myndigheters innblanding. Administrerende direktør Carlos Tavares sier til Bloomberg at situasjonen har blitt uutholdelig. I frykt for økt politisk spenning mellom Kina og resten av verden, bukker Jeep ut.

– I løpet av de siste årene har vi sett mer og mer politisk innblanding i forretningsvirksomheten i Kina. Vi ønsker ikke å bli offer for tverrgående sanksjoner, slik tilfellet nylig har vært for andre selskaper i andre regioner av verden, utdyper Carlos Tavares.

Dermed er det slutt på et tolvårig samarbeid med statseide Guangzhou Automobile Group, det som først het GAC FCA og senere GAC-Stellantis. Jeep stenger altså den eneste fabrikken de har i landet. Den første kinesiskbygde Jeep-en var en Renegade, bygd i Guangzhou i 2016.

Bloomberg legger til at andre bilprodusenter som Volkswagen og GM opplever konkurransen fra kinesiske aktører som BYD og Geely Automobile som utfordrende, spesielt i lys av flommen av nye elbiler. Tavares påpeker at salget av tyske og amerikanske bilsalg i Kina er redusert med rundt en femtedel i første halvår i år, mens japanske bilmerker har opplevd en (prosentmessig, journ. anm.) tosifret reduksjon, kontra veksten til kinesiske selskap.
– For vestlige aktører har det å selge biler i Kina blitt stadig vanskeligere. Det er absolutt et stort skifte i det kinesiske markedet. Vi har to store konkurrenter, Volkswagen og GM som har en stor posisjon i Kina, sa Tavares, før han la til; – Jeg ville ikke likt å være i deres sted.
– Brutte løfter
Toppsjefen har ansvar for 14 bilmerker, inkludert Alfa Romeo, Citroën, Fiat, Maserati, Opel, Jeep og Ram. Han forklarer at sanksjonene mot Iran, og tidligere i år mot Russland, tvang bilprodusentene til å velge side. Peugeot måtte trekke seg ut av Iran i 2018, mens Renault i år ble tvunget til å kutte bånd med Russland, som hadde vært selskapets nest største marked.
For fire måneder siden var Stellantis angivelig på nippet til å forlenge joint-venture-avtalen med GAC, til tross for tap, og forberedte seg til å utvide eierandelen fra 50 til 75 prosent.
­– Men de gjorde ikke som forventet, så da tenkte vi at det var bedre å avslutte, sier Tavares.
Reuters melder at GAC bekrefter at de to selskapene forhandler seg frem til hvordan de best kan avslutte joint-venture-avtalen, etter mange år med røde tall.
I en uttalelse, gjengitt av Automotive News, sier GAC-gruppen at beskyldningene om løftebrudd er «utrolige». Ifølge GAC har flere Stellantis-foretak vært «mislykkede», med det resultat «at man har vist komplett mangel på respekt for kundene i det kinesiske markedet.»

Det politiske spillet
Joint-venture-selskapet har produsert Jeep Cherokee, Renegade, Compass og Grand Commander, hovedsakelig for det kinesiske markedet. Inntil videre vil Stellantis, i stedet for å bygge biler med GAC, sende andre modeller fra Jeep-porteføljen til sine forhandlere i landet. Automotive News bemerker at Stellantis har hatt mindre enn 1 prosent markedsandel i Kina.
Hvorvidt avgjørelsen er tatt som resultat av politisk innblanding lokalt eller som ledd i et større politisk spill, gjenstår å se. Frykten er at den politiske spenningen rundt Taiwan og Kina, kan tilspisse seg og bli et asiatisk svar på Ukraina og Russland. Blir det et lignende sanksjonsvelde blir det mange tapere, fordi nesten alle de vestlige bilprodusentene er tungt inne i Kina. Enten med egne fabrikker (for å unngå importavgifter) eller joint-venture-avtaler.

Tiden vil vise om vestlige bilprodusenter har latt seg blende av kortsiktig profitt, og har delt for mye kunnskap med sine samarbeidspartnere, for å få innpass på det kinesiske markedet. Nå som kinesiske elbilprodusenter står i kø for å erobre verden, via Norge som forsøkskanin, risikerer mange etablerte aktører å møte seg selv i døren, og bli utkonkurrert på hjemmebane.

[/url] https://finansavisen.no/motor/nyheter/2022/08/19/7908557/stellantis-avvikler-joint-venture-med-gac-jeep-legger-ned-fabrikk-i-kina?redirect[/url]

automat

Anders Magnus:
«Og vi har jo et alternativ til å handle: å la være å gjøre noe, la alt fortsette som før. Stilltiende kan vi sitte behagelig i vårt enn så lenge demokratiske land og se på at totalitære krefter vinner frem i store deler av verden.»

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/GMljPq/vi-synes-det-er-toeffe-tider-naa-men-det-kan-bli-verre-hvis-kina-gaar-til-krig
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på søndag 04. september 2022, klokken 22:16
Anders Magnus:
«Og vi har jo et alternativ til å handle: å la være å gjøre noe, la alt fortsette som før. Stilltiende kan vi sitte behagelig i vårt enn så lenge demokratiske land og se på at totalitære krefter vinner frem i store deler av verden.»

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/GMljPq/vi-synes-det-er-toeffe-tider-naa-men-det-kan-bli-verre-hvis-kina-gaar-til-krig

Hva kan vi gjøre da? Boikotte Kina varer - vil det hjelpe?
La oss si vi boikotter Kina varer - hele vesten gjør det - hva har Kina da å tape på å gå til krig?

På den andre siden - dersom vi IKKE boikotter Kina varer - hva har da Kina å tape på å gå til krig?

Poenget jeg vil få frem er at Kina i nåværende situasjon kan være tjent med å fortsette å handle med vesten.
Dersom handelen stopper opp vil det kunne trigge krig da nedsiden for Kina er liten i et slikt scenario - da
kan de jo like gjerne satse på å innlemme f.eks taiwain og deretter håpe på bedre tider senere.

Det som er skremmende er at det nå tilsynelatende ser ut til å dannes en allianse mellom Kina,Russland og India.

Kina vil ha råvarer for å bygge produkter landet trenger - Russland har råvarer.
Putin har en syk drøm om å bygge opp igjen sovjetunionen - og trenger støtte fra en stormakt som betyr noe - Kina og India kan utgjøre den forskjellen. India vil trolig ønske å få billig energi fra Russland og bygge opp landet
med kinesisk teknologi og hjelp - f.eks infrastrukturmessig. Disse 3 landene har mye de kan tilby hverandre.
Og for å handle med vesten det de måtte ønske trenger de en fixer..og mr fix it er jo Tyrkia som gjerne selger hva det måtte være bare de får være med på handelen.....

USA vil - om Trump kommer til makten - få nok med seg selv. De vil trolig bare fly rundt å bråke internt i borgerkrig lignende situasjon som til slutt ender med å svekke landets innflytelse i verden.

Det er mye på spill om dagen - men å stoppe å handle med Kina og drive boikott kan kanskje ikke være det smarteste trekket. Det smarteste trekket er gjennom diplomatisk teft vil være å finne frem til måter som gjør at Kina ser seg bedre tjent med å være venner med vesten enn Russland.  Hva Russland kan finne på vet ingen - men en historie om Putin går på at det var mye å lære av en ulv som bet av beinet sitt når det ble fanget for å slippe løs fra fellen - mao går det galt avsted så tyr landet til atombomben for å vise muskler.
Og da har man jo krysset linjen for det utenkelige.....




automat

Kina viste med millitærøvelsen på Taiwan hvilket diplomatisk språk de ønsker å snakke. Vi må ikke bli like naive som Chamberlain.

Vi behøver ikke å boikotte all Kina-handel. Men vi kan kutte det som er unødvendig. Og så må vi prøve å redusere avhengigheten vår så mye vi kan. Ved å bygge opp produksjon av kritiske varer andre steder, og sørge for å ha lagere. Putin har lært Europa en lekse om avhengighet til et totalitært regime.

USA er det eneste landet som kan stå opp millitært mot Kina. Så vi må bare håpe på, og i den grad det er mulig, jobbe for så positiv utvikling som mulig for USA.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Hallgrim86

Sitat fra: automat på mandag 05. september 2022, klokken 00:10
Kina viste med millitærøvelsen på Taiwan hvilket diplomatisk språk de ønsker å snakke. Vi må ikke bli like naive som Chamberlain.

Vi behøver ikke å boikotte all Kina-handel. Men vi kan kutte det som er unødvendig. Og så må vi prøve å redusere avhengigheten vår så mye vi kan. Ved å bygge opp produksjon av kritiske varer andre steder, og sørge for å ha lagere. Putin har lært Europa en lekse om avhengighet til et totalitært regime.

USA er det eneste landet som kan stå opp millitært mot Kina. Så vi må bare håpe på, og i den grad det er mulig, jobbe for så positiv utvikling som mulig for USA.

Godt innlegg, og jeg tror det er utrolig viktig å følge opp ASAP. Kina er på krigsstien og vi må kutte der vi kan, dette skader våre venner.

Kjører du MG havner pengene dine i SAIC som lager våpen - så enkelt er det. Om ikke man kan styre seg fordi det er billig blir veldig egoistisk. Tipper det følger en del skam med BYD og MG om de går til krig.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Hallgrim86 på tirsdag 06. september 2022, klokken 12:19
Sitat fra: automat på mandag 05. september 2022, klokken 00:10
Kina viste med millitærøvelsen på Taiwan hvilket diplomatisk språk de ønsker å snakke. Vi må ikke bli like naive som Chamberlain.

Vi behøver ikke å boikotte all Kina-handel. Men vi kan kutte det som er unødvendig. Og så må vi prøve å redusere avhengigheten vår så mye vi kan. Ved å bygge opp produksjon av kritiske varer andre steder, og sørge for å ha lagere. Putin har lært Europa en lekse om avhengighet til et totalitært regime.

USA er det eneste landet som kan stå opp millitært mot Kina. Så vi må bare håpe på, og i den grad det er mulig, jobbe for så positiv utvikling som mulig for USA.

Godt innlegg, og jeg tror det er utrolig viktig å følge opp ASAP. Kina er på krigsstien og vi må kutte der vi kan, dette skader våre venner.

Kjører du MG havner pengene dine i SAIC som lager våpen - så enkelt er det. Om ikke man kan styre seg fordi det er billig blir veldig egoistisk. Tipper det følger en del skam med BYD og MG om de går til krig.

En må knuse noen egg for å lage omelett. For å lage et flott samfunn i Kina har lederne funnet ut at de må styre med en fast hånd. Dersom en skal lage et demokratisk samfunn med så mange motsettende befolkningsgrupper så er det en fare for borgerkriger mellom f.eks. forskjellige religiøse grupper, eller grupper som vil ha makten. En har jo sett hvordan det har gått i andre land en har prøvd å demokratisert, som Irak osv.

Når en snakker om borgerkrig, så er mange i USA redd for at det skal skje. Og hvordan skal en kunne stole på, og støtte, et land som gir så stor støtte til Trump? På den ene siden roper han ut om at han blir utsatt for korrupsjon fra Biden, mens på den andre siden så klager han over at folk er sinte. Nei, det beste er nok om FN eller Kina rykker inn i USA og setter inn en nøytral statsleder som kan roe gemyttene.

Og tyskerne...de stjeler jo all strømmen vår...da Hitler tapte kampen om den norske strømmen så fortsatte de andre nazistene å klekke ut en plan for å få tilgang på norsk strøm. ACER og EU ble svaret og løsningen, sånn at de nå kan bygge det 3. riket i fred, og få verdensherredømme....

Kødda.....kanskje... jeg tenker at vi bør kjøpe bil ut fra hvilken bil vi vil ha....så får EU og Stoltenberg drive politikk.
Tesla Model Y                         2021-

Hallgrim86

"Kødda.....kanskje... jeg tenker at vi bør kjøpe bil ut fra hvilken bil vi vil ha....så får EU og Stoltenberg drive politikk."

Du har faktisk en liten påvirkning på markedet selv, og sammen er vi sterkere. Det er en lille makten vi har som forbrukere, tenk om vi samlet oss om 0 kinesiske biler fra nå (fiktivt eksempel) Det hadde vært rått og sendt et tydelig signal - men slikt er vanskelig å få til. Vi kan gjøre det vi kan?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Hallgrim86 på onsdag 07. september 2022, klokken 15:31
"Kødda.....kanskje... jeg tenker at vi bør kjøpe bil ut fra hvilken bil vi vil ha....så får EU og Stoltenberg drive politikk."

Du har faktisk en liten påvirkning på markedet selv, og sammen er vi sterkere. Det er en lille makten vi har som forbrukere, tenk om vi samlet oss om 0 kinesiske biler fra nå (fiktivt eksempel) Det hadde vært rått og sendt et tydelig signal - men slikt er vanskelig å få til. Vi kan gjøre det vi kan?

Jeg er ikke mest bekymret over protesterende personer som blir arrestert. Jeg er mer bekymret over enorme mengder folk som har levd i ekstrem fattigdom. Nå begynnes det å sette strenge krav til norske bedrifter om å sjekke at leverandørene behandler sine ansatte skikkelig, sånn at hvis f.eks. Hennes og Mauritz kjøper klær i Kina så er de forpliktet til å gjøre langt mer undersøkelser i år (Åpenhetsloven trer skikkelig i kraft neste år), enn det de måtte i fjor. Kanskje norske bedrifter på den måten kan være pådrivere på at utviklingen går i rette retning hos produserende kinesiske bedrifter, med tanke på lønn, barnearbeid, fysisk arbeidsmiljø osv. Det nye er blant annet at norske bedrifter må rapportere inn disse undersøkelsene. Hva om Norge boikotter - vil USA stille samme krav til at Kineserne behandler folkene sine bra? Jeg vet ikke. Ser og at verdensbanken mener at 800 millioner kinesere har blitt løftet ut av fattigdom de siste årene...sikkert pga norske bukse-kjøpere, og andre kunder i verden. Har egentlig mest tro på at vi kan påvirke Kina dersom vi kommer til bordet, og ikke bare boikotter.
Forstå meg rett, jeg synes mye virker veldig dritt i Kina, og noe av det verste er at de driter i miljøet, og EU/FN lar de kjøre på, siden det er definert som U-land...

https://www.worldbank.org/en/country/china/overview

https://www.adviso.no/aktuelt/apenhetsloven-gjelder-fra-i-dag-vi-er-klar---er-du/
Tesla Model Y                         2021-

Hallgrim86

Tror du ikke kinesisk bilproduksjon og produksjon generelt vil bli påvirket? Om set europeiske markedet helst vil ha biler som er produsert miljøvennlig får de til det også.

Med modellen din må jeg vente på at noen får samvittighet - tar så lang tid!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA