Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

AFP Opptjening og rettigheter

Startet av ToWalkOrDrive, tirsdag 12. desember 2023, klokken 13:33

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på lørdag 09. desember 2023, klokken 22:33
Sitat fra: Mobileum på lørdag 09. desember 2023, klokken 22:11Elkjøp:

https://e24.no/naeringsliv/i/47drXg/fagorganiserte-elkjoep-ansatte-faar-ikke-maanedsbonus

Linken er mer enn to år gammel og som sagt så stemmer det ikke! Jeg har sågar sett det dokumentert på en lønns slipp fra Elkjøp for en ansatt der.

Ja, som linken over viser så bøyde Elkjøp seg frem og tok i mot det som kom.
Men Elkjøp hadde egentlig et godt poeng. Dersom en 18-åring er organisert så er det et ufravikelig krav med AFP-ordning. Dette er en ordning hvor du ikke tjener opp noe som helst før du er 55 år. Og den 18-åringen jobber ikke i Elkjøp om så mange år uansett. Selv om den ansatte ikke opparbeider seg noen som helst rettigheter de første 39 årene, så må Elkjøp i 39 år betale 2,6% av lønnen til AFP-kassen. Så sånn sett kan Elkjøp si: "vi må dessverre betale dine bonuspenger til AFP-kostnader. Sorry, mac. Vet at du ikke har noen nytte av de, men sånn er det å være organisert i AP / LO - helsikke."
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 12. desember 2023, klokken 13:33
Sitat fra: arthur på lørdag 09. desember 2023, klokken 22:33
Sitat fra: Mobileum på lørdag 09. desember 2023, klokken 22:11Elkjøp:

https://e24.no/naeringsliv/i/47drXg/fagorganiserte-elkjoep-ansatte-faar-ikke-maanedsbonus

Linken er mer enn to år gammel og som sagt så stemmer det ikke! Jeg har sågar sett det dokumentert på en lønns slipp fra Elkjøp for en ansatt der.

Ja, som linken over viser så bøyde Elkjøp seg frem og tok i mot det som kom.
Men Elkjøp hadde egentlig et godt poeng. Dersom en 18-åring er organisert så er det et ufravikelig krav med AFP-ordning. Dette er en ordning hvor du ikke tjener opp noe som helst før du er 55 år. Og den 18-åringen jobber ikke i Elkjøp om så mange år uansett. Selv om den ansatte ikke opparbeider seg noen som helst rettigheter de første 39 årene, så må Elkjøp i 39 år betale 2,6% av lønnen til AFP-kassen. Så sånn sett kan Elkjøp si: "vi må dessverre betale dine bonuspenger til AFP-kostnader. Sorry, mac. Vet at du ikke har noen nytte av de, men sånn er det å være organisert i AP / LO - helsikke."
Du tenker vel ikke det er bedre at hvert individ selv må sørge for å spare fra lønnen til egen pensjon, istedetfor at arbeidsgiver tar kostnaden? Poenget med en pensjonskasser er vel at alle, uansett alder og lønn, betaler litt. Og endel vil få ut igjen, noen ikke. (Noen dør før pensjonsalder). D

Det jeg syner er interessant er derimot
 arbeidsgiveravgiften.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

#2
Sitat fra: daktari på tirsdag 12. desember 2023, klokken 17:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 12. desember 2023, klokken 13:33
Sitat fra: arthur på lørdag 09. desember 2023, klokken 22:33
Sitat fra: Mobileum på lørdag 09. desember 2023, klokken 22:11Elkjøp:

https://e24.no/naeringsliv/i/47drXg/fagorganiserte-elkjoep-ansatte-faar-ikke-maanedsbonus

Linken er mer enn to år gammel og som sagt så stemmer det ikke! Jeg har sågar sett det dokumentert på en lønns slipp fra Elkjøp for en ansatt der.

Ja, som linken over viser så bøyde Elkjøp seg frem og tok i mot det som kom.
Men Elkjøp hadde egentlig et godt poeng. Dersom en 18-åring er organisert så er det et ufravikelig krav med AFP-ordning. Dette er en ordning hvor du ikke tjener opp noe som helst før du er 55 år. Og den 18-åringen jobber ikke i Elkjøp om så mange år uansett. Selv om den ansatte ikke opparbeider seg noen som helst rettigheter de første 39 årene, så må Elkjøp i 39 år betale 2,6% av lønnen til AFP-kassen. Så sånn sett kan Elkjøp si: "vi må dessverre betale dine bonuspenger til AFP-kostnader. Sorry, mac. Vet at du ikke har noen nytte av de, men sånn er det å være organisert i AP / LO - helsikke."
Du tenker vel ikke det er bedre at hvert individ selv må sørge for å spare fra lønnen til egen pensjon, istedetfor at arbeidsgiver tar kostnaden? Poenget med en pensjonskasser er vel at alle, uansett alder og lønn, betaler litt. Og endel vil få ut igjen, noen ikke. (Noen dør før pensjonsalder). D

Det jeg syner er interessant er derimot
 arbeidsgiveravgiften.

AFP
Det som er spesielt med AFP er at du ikke eier det du har "opptjent". Vilkårene er forkastelige. Det er ikke nok å overleve for å få penger ut:
- du må i jobbe i en AFP-bedrift de siste 7 av 9 årene frem til du fyller 62 år. Gjør du det får du full pott.
- Legger bedriften ned når du er 61 får du 0, 
- blir du ufør før du er 62 får du 0
- skifter du jobb når du er 61 år til en ikke-AFP-bedrift når du er 61 år får du 0
- Har du kun jobbet 6 år i AFP-bedrift før du ble 62 får du 0
- Blir firmaet du jobber for fusjonert inn i en bedrift som ikke har AFP får du 0
- Dør du blir det 0 til etterlatte
https://www.afp.no/soker/vilkar-for-afp/ansiennitet/

Innskuddspensjon
Det vi i (private) bedrifter uten AFP gjør er at vi har andre pensjonsordninger. Innskuddsbasert Pensjon er mest populært. Det er også lovfestet med pensjon. Bedriften må betale over 2% av bruttolønnen, men opp til 7% maksimalt. Dersom arbeidstakerne blir organisert vil ofte en bedrift redusere innskuddspensjon for å kompensere for de 2,6% de må betale for AFP.
- Innskuddspensjon er penger du selv eier
- Innskuddspensjon tar du med om du skifter jobb
- Innskuddspensjon får du uansett om bedriften du jobber for går konk, fusjonerer eller melder seg ut av AFP.
- Innskuddspensjon beholder du selv om du blir ufør
- Innskuddspensjon blir overført til etterlatte om du trer på deg treslipset, eller hva folk kaller det.
https://www.tekna.no/magasinet/sjekker-du-ikke-dette-kan-du-miste-millioner-i-pensjon/

Så for å oppsummere:
Nei, jeg synes ikke hver enkelt må spare til egen pensjon. Men jeg synes Innskuddspensjon (som også er lovpålagt) er 85 ganger bedre enn AFP. AFP er bare et lotteri. Innskuddspensjon er sikker pensjon. Bedrifter pleier ofte å ha mellom 4-7% innskuddspensjon, som har fin avkastning, hvor du selv velger om du vil plassere de i aksjefond eller sikrere plasser.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Du eier heller ikke noen rettigheter i folketrygden etter din død, og kan da ha endt opp med å betalt inn forgjeves, til tross for at innbetalingen er gjort ved tvang. Dine rettigheter i en kollektiv pensjonsordning endres også ved død og etterlatte får bare ut en brøkdel av hva du selv ville ha fått ut hvis du bare hadde holdt deg i live. Det er vel faktisk bare hva du selv har betalt inn som du beholder retten til, også etter din død?

Forøvrig tror jeg at AFP-ordningen/e vil bli endret da de er alt for gode, og for dyre. PÅ tretti år har forventet levealder økt med fem (!) år, og til tross for det så gar vi av tidligere.

Og enda har norske pensjonister det så bra, ja bedre enn noen gang? Som det ble sagt her om dagen; Dagens pensjonkister har ikke tid til å se til sine barnebarn da de er på vintur til Italia!

ps
Jada, jada, jada, er klar over at ikke ALLE har det så bra, dog et stort flertall!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på onsdag 13. desember 2023, klokken 09:08Du eier heller ikke noen rettigheter i folketrygden etter din død, og kan da ha endt opp med å betalt inn forgjeves, til tross for at innbetalingen er gjort ved tvang. Dine rettigheter i en kollektiv pensjonsordning endres også ved død og etterlatte får bare ut en brøkdel av hva du selv ville ha fått ut hvis du bare hadde holdt deg i live. Det er vel faktisk bare hva du selv har betalt inn som du beholder retten til, også etter din død?

Forøvrig tror jeg at AFP-ordningen/e vil bli endret da de er alt for gode, og for dyre. PÅ tretti år har forventet levealder økt med fem (!) år, og til tross for det så gar vi av tidligere.

Og enda har norske pensjonister det så bra, ja bedre enn noen gang? Som det ble sagt her om dagen; Dagens pensjonkister har ikke tid til å se til sine barnebarn da de er på vintur til Italia!

ps
Jada, jada, jada, er klar over at ikke ALLE har det så bra, dog et stort flertall!

Nei, du blander med ytelsespensjon.
For innskuddspensjon, noe bedriften betaler inn, vil arvingene få det gjenværende.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Nei, blander ikke, men vi snakker om to forskjellige ordninger. Ja, jeg tenkte på ytelsesbasert ordning (som jeg har/hadde i tidligere arbeidsforhold), ikke den nye ordningen OTP med et minsteinnskudd på 2% som gir pensjon til en middag per måned.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på onsdag 13. desember 2023, klokken 09:21Nei, blander ikke, men vi snakker om to forskjellige ordninger. Ja, jeg tenkte på ytelsesbasert ordning (som jeg har/hadde i tidligere arbeidsforhold), ikke den nye ordningen OTP med et minsteinnskudd på 2% som gir pensjon til en middag per måned.

Nei, der tar du nok feil igjen. Selv om minstesatsen er 2% er gjennomsnittet ca 5%. Dersom de ansatte har LO-tariff setter imidlertid folk ned Innskuddspensjonen ja, siden bedriften da er tvunget til å brenne opp 2,6% av bruttolønningene på ATP-lotteriet.

Da du skrev: "Det er vel faktisk bare hva du selv har betalt inn som du beholder retten til, også etter din død?" etter at jeg skrev om INNSKUDDSPENSJON, og jeg påpekte at du blandet....så skriver du at du ikke blandet, men tenkte på ytelsespensjon....øhhhhh..... blir vanskelig å diskutere med slike utsagn.

Er for øvrig enig i at AFP er sterkt underfinansiert for tiden, og at den kan være gjenstand for 39 endringer frem til dagens 18-åringer eventuelt sparer opp noen som helst rettigheter...som gjør AFP som et enda større lotteri enn jeg allerede nevnte. Det positive med AFP akkurat nå er at staten spytter inn penger sammen med bedriftene. En annen ting er at dersom en er 54 år i dag og ikke jobber i en AFP-bedrift er det mye å tjene på å skifte jobb til en bedrift med AFP og være der til en er 62 år. Da kan en få i snitt 70.000 kroner i året livet ut i AFP-penger. Så ja, det er veldig lukrativt for den rutinerte garden.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA