Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Venter du på oppgradering til FSD (avstemning)

Startet av Motorwatt, onsdag 01. april 2020, klokken 11:11

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 27. mai 2020, klokken 18:24
Dere som har fått oppgraderingen og bruker TeslaFi - Har dere vært inne og lagt inn info om at dere nå har HW3 og hvilken dato dere fikk oppgraderingen? https://teslafi.com/ap.php
De samler inn info for å prøve å lage en HW3-upgrade-tracker.
Var ikke klar over, lagt inn nå. 👍🏻

TeddyT

Dere som har fått HW3 installert og har siste programvareoppdatering:
Kan dere fremdeles legge inn +10km/t med Autopilot mens dere kjører på vanlige veier (ikke motorveier)?
S75D 09/2018 // Red Multi-Coat & Hvitt interiør // Twin Turbine // MCU2 // FSD

Sulle

Fikk HW3 i dag. Har bare så vidt fått kjørt litt. Merket ingen særlig forskjell. Dashcam virker ikke, mulig jeg har klønt med formatering av disken, men har ikke hatt tid til å undersøke nærmere enda.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

makki

Sitat fra: Sulle på torsdag 28. mai 2020, klokken 21:32
Fikk HW3 i dag. Har bare så vidt fått kjørt litt. Merket ingen særlig forskjell. Dashcam virker ikke, mulig jeg har klønt med formatering av disken, men har ikke hatt tid til å undersøke nærmere enda.

Fra AP2.0 eller fra AP2,5?

Sulle

#49
AP2.0

Rettelse: Skal være AP2.5 (og MCU1).
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

TeslaModelX

Time i Juni for min del (begge bilene). AP 2.5, MCU1 og MCU2.

RuneW

Noen som har fått ettermontert HW3 i en Model 3 enda? Jeg prøvde meg med å bestille time i appen, men den ble kansellert av Tesla med:

"Hei,
Det er ikke sluppet HW3 på bilen din, dette blir sluppet i puljer.
Timen blir kansellert.
Mvh Tesla Service Moss"

Vel, det var jo lov å prøve seg  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Counterpointer

Sitat fra: RuneW på onsdag 03. juni 2020, klokken 11:21
HW3 i en Model 3 ?
Hva får en egentlig reelt ved å få HW3 ?

Vi får jo hverken selvkjøring eller smart summon........

Motorwatt

Absolutt ingen ting (foreløpig). Ryktene sier Q3 for EU, og da er det vel bykjøring man snakker om.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RuneW

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 03. juni 2020, klokken 11:44
Sitat fra: RuneW på onsdag 03. juni 2020, klokken 11:21
HW3 i en Model 3 ?
Hva får en egentlig reelt ved å få HW3 ?

Vi får jo hverken selvkjøring eller smart summon........

Nei, per nå er det jo stusselige saker... Eneste er kanskje at det bruker en del mindre effekt enn HW2 på samme dataprossesering. Men jeg tenker som så at det er greit å ha det unnagjort når ting begynner å ta seg opp på software-fronten.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Counterpointer

Sitat fra: RuneW på onsdag 03. juni 2020, klokken 14:52
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 03. juni 2020, klokken 11:44
Sitat fra: RuneW på onsdag 03. juni 2020, klokken 11:21
HW3 i en Model 3 ?
Hva får en egentlig reelt ved å få HW3 ?

Vi får jo hverken selvkjøring eller smart summon........

Nei, per nå er det jo stusselige saker... Eneste er kanskje at det bruker en del mindre effekt enn HW2 på samme dataprossesering. Men jeg tenker som så at det er greit å ha det unnagjort når ting begynner å ta seg opp på software-fronten.
Ok

Tror det er temmelig god tid, er ikke sikker på om jeg har min nåværende bil når det blir aktuelt. Jeg bytter nok bil neste år og kanskje den nye har HW4

o.b.lix

Må nok sikkert opp på både HW5 og HW6 før FSD vil virke.

I går kjørte jeg i motlys, og fikk feilmelding "front kamera tildekket" og hverken TACC eller AP virket, men var bare tildekket av sollys.

Et løvblad på radar setter den ut av spill.

Og sånn går nå dagene
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Motorwatt

IMO kommer vi ikke til å se nivå 5, eller for den saks skyld nivå 4, før om kanskje flere tiår. Men det vil være opp til hvert enkelt land, eller en gruppering av land, å gi klarsignal om bruk basert på et rigid regelverk om veibeskaffenhet, skilting, veimerking, etc. Her må det et overordnet organ til, og det er vel forklaringen på at FN og EU ser på saken. Det kan ikke bli slik at et land med dårlig oppmerkede veier, og mangel på skilting selv kan bestemme at de åpner veier for autonom kjøring uten en form for godkjenning..

En ting er at utviklingen av teknikk i bil er kostbart men det blir for småpenger å regne når man også skal ta nødvendig oppgradering av infrastruktur med i betraktningen. Her snakkes det virkelig om mange milliarder. En mulighet kan være at det bare blir lovlig med nivå 4/5 på helt spesielle veier for gjennomgangstrafikk, og som da kan bli godkjent og merket for en slik standard.  Dette blir da veier som kan stenges eller nedreguleres ved varsling om vanskelige vær- og føreforhold. Omtrent som dagens flytrafikk. Det hevdes forøvrig at autonome biler på nivå 4/5 er mange ganger mere komplekst enn dagens autopilot i fly med autolanding, og et moderne passasjerfly har flere datamaskiner som bare steller med autopilot.

Tesla hevder med rette at utnyttelse av deres teknologi til syvende og sist beror på regulatoriske bestemmelser og forordninger.  Og det er et veldig stort lerret å bleke. Så er da spørsmålet hva Tesla kan tilføre dagens biler med FSD utover det den gjør i dag før den kommer i konflikt med godkjenning fra myndigheter. Kan vi ha et lite håp om nivå 3?

Å tro at man kan sette seg inn i sin bil i Kirkeveien 18 i Oslo for så å kjøre til Hagardsveien 32 i Sykkylven sovende i baksetet er en helt urealistisk drøm i dette disenniet. Eller snakker vi kanskje om et sekel?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

makki

AP 2.0 mcu1 bekreftet oppgradering til AP3.0 i Bergen midten av juli.

PR

I dag ble min 2018 Model S75D med MCU2 oppgradert til HW 3.0 ved Moss service center. Seansen tok under en time. Alt gikk smertefritt og jeg ble tatt imot av en meget hyggelig betjening.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA