Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

hjelp med fastinstallasjon av dashcam

Startet av mkaut, søndag 17. mars 2024, klokken 18:34

« forrige - neste »

mkaut

Vi har kjøpt en BlackVue DR590X-2CH dashcam, som kommer med en kabel for fastinstallasjon (hardwiring).
Denne har tre ledninger: én som skal kobles til jord (merket GND), en til sikring som er alltid på (BATT+) og en til sikring som slår seg på når bilen startes (ACC+). Det høres ikke komplisert ut, men jeg støttet på et par uforutsette problem og lurer på hvordan andre har løst disse:

Plan 1 - bruke hovedsikringene under rattet (i fotbrønnen)
- ACC+ kan kobles til sikring 36 (12-V strømuttak)
- flere muligheter for BATT+, vet ikke helt hva som er best..
Utfordringer:
- ser ingen jordet skrue å feste GND til
- sikringsboksen har tettsittende plastlokk, som er umulig å lukke når man koble seg til med en flatsikringsadapter. Det ser ut å være mulig å fjerne lokket helt, men da har man ubeskyttede sikringer i fotbrønnen...

Plan 2 - bruke sikringene ved siden av rattet
- mer plass enn i hovedsikringene
- det er en jordet skrue der for GND kabelen
Utfordringer:
- alle sikringene der er alltid på, så det er ingenting å koble ACC+ til

Det burde også være mulig å kombinere de to planene ved å koble GND og BATT+ etter plan 2 og ACC+ etter plan 1 (til sikring 36). Men det løser ikke problemet med lokket som ikke kan lukkes.

Et alternativ er selvfølgelig å koble seg til 12-V uttak (sigarettenner) isteden, men da mister vi parkeringsvakt og får blokkert 12-V uttaket, så det ser jeg på som en siste utvei...

Noen som har noen idéer?
VW e-Golf 2017

Øyvind.h

Hjalp en kamerat med installasjon i Enyaq.
Han hadde ikke fått med harwire sett med kamera og endte derfor med å klippe sigarett-tenner kabelen og koble den mot permanent 12V.
Slik jeg forstår det har kameraet fungert problemfritt siden det ble installert. Ingen feilmelding på svak 12v eller andre problemer.
Anbefalte han å kjøpe hardwire kit og cutoff boksen, men siden alt har fungert nå i et halvt år tror jeg ikke han gidder.
Jeg kjøpte BlackVue kamera med innebygget cutoff.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA