Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiltur med besvær

Startet av elektrolux, onsdag 01. april 2020, klokken 05:00

« forrige - neste »

elektrolux

Test av langtur med "ikke Tesla" elbil anbefales ikke av  denne Porsche eieen:

https://www.tv2.no/a/11341620/

Ikke bare var forbruket av strøm skyhøyt, men det var også vanskelig til umulig å få ladet opp igjen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

1000kwh

Det er vel ikke rart når det øvrige ladenettverket foreløpig bare er hummer og kanari av ulike ladere, brikker og betalingsløsninger.

OhmPaPa

Trist!

EU trenger virkelig å få til noe overordnet styring her - med roaming mellom tilbydere og krav til oppetid.

turfsurf

Nå virker det ikke som om de gjorde noe særlig forarbeide her da, men det er vel kanskje litt av problemet...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OhmPaPa

Da jeg kjørte til Spania med en Tesla så var eneste forarbeide å ta en kjapp titt på ladekartet så jeg fikk bekreftet at Tesla hadde superladere der og å be navi om å finne beste rute til en storby.

Så kjørte vi. Hadde en fin tur.

Men av nyskjerrighet tittet jeg på flere ladestasjoner rundt omkring og det virket langt i fra enkelt å ta disse i bruk sånn uten videre. Så vi holdt oss til Tesla sine pluss et par type-2 i kjøpesentre når vi likevel var der.

Hvordan kan vi i Europa få hevet standarden så lange ferieturer ikke bare er for spesielt intresserte elbil-nerder?

Thomas Parsli

Dette må da være tidenes dårligst planlagte langtur?  :o

Har han bare satt seg i bilen og stolt på "Porsche Charging Planner"?
Og ikke forstått underveis at han må bruke abetterrouteplanner eller plugshare?

:-X

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

geear

#6
Problemet er at med unntak av Tesla, så er Europa der Norge var for 3-4-5 år siden. De som ikke har prøvd langturer i både Tesla og andre elbiler tror jeg ikke forstår hvor stor forskjellen er. I andre må man planlegge turen/etappen i forkant, mens man bare kan sette seg inn i en Tesla og be den kjøre deg til destinasjon, og alt av lading planlegges, man ser ledige ladere og man får push på telefon når bilen er klar for videre tur (har hatt rundt 3000 km de to siste sommerne og ikke planlagt noe som helt utenom navi/SuC, ingen destinasjonslading engang). Men når det er sagt, for 3-4 år siden så syns vi stort sett at det gikk ganske greit å planlegge turene selv med lite rekkevidde og lang avstand mellom laderne, problemet er bare at etter vi har prøvd hvor bra det kan være, så er det ganske utenkelig å gå tilbake til slik det var.

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 01. april 2020, klokken 12:24
Dette må da være tidenes dårligst planlagte langtur?  :o

Har han bare satt seg i bilen og stolt på "Porsche Charging Planner"?
Og ikke forstått underveis at han må bruke abetterrouteplanner eller plugshare?

:-X


Det er jo det som gjør det hele så interessant. At man med planlegging kan KLARE å kjøre til Spania med en Taycan (eller elbil i det hele tatt) er jo ikke noe som trenger å bevises lenger, det har mange her inne gjort med biler med mindre batteripakke enn Taycan. Det interessante er brukervennligheten i det.

RJK

Sitat fra: gr på onsdag 01. april 2020, klokken 12:28
Problemet er at med unntak av Tesla, så er Europa der Norge var for 3-4-5 år siden. De som ikke har prøvd langturer i både Tesla og andre elbiler tror jeg ikke forstår hvor stor forskjellen er. I andre må man planlegge turen/etappen i forkant, mens man bare kan sette seg inn i en Tesla og be den kjøre deg til destinasjon, og alt av lading planlegges, man ser ledige ladere og man får push på telefon når bilen er klar for videre tur (har hatt rundt 3000 km de to siste sommerne og ikke planlagt noe som helt utenom navi/SuC, ingen destinasjonslading engang). Men når det er sagt, for 3-4 år siden så syns vi stort sett at det gikk ganske greit å planlegge turene selv med lite rekkevidde og lang avstand mellom laderne, problemet er bare at etter vi har prøvd hvor bra det kan være, så er det ganske utenkelig å gå tilbake til slik det var.

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 01. april 2020, klokken 12:24
Dette må da være tidenes dårligst planlagte langtur?  :o

Har han bare satt seg i bilen og stolt på "Porsche Charging Planner"?
Og ikke forstått underveis at han må bruke abetterrouteplanner eller plugshare?

:-X


Det er jo det som gjør det hele så interessant. At man med planlegging kan KLARE å kjøre til Spania med en Taycan (eller elbil i det hele tatt) er jo ikke noe som trenger å bevises lenger, det har mange her inne gjort med biler med mindre batteripakke enn Taycan. Det interessante er brukervennligheten i det.

De måtte jo ty til Google, Ionity og Abetterroutplanner underveis, som er med på å forsterke poenget.  Så bifaller jo hele innlegget ditt, det er som jeg skulle skrevet det selv.

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jorgror

Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 01. april 2020, klokken 11:01
Trist!

EU trenger virkelig å få til noe overordnet styring her - med roaming mellom tilbydere og krav til oppetid.
Ionity har fått betydelige midler av EU for å bygge ut sitt nettverk.


Sent from my iPad using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Amatøren

Ionity hadde ambisjon om 400 ladesteder innen utgangen av 2020. Det har gått rykter om at de har nedjustert det antalet, men nettsiden deres har fortsatt samme informasjon.

Kan jo være at noen ønsker å spre falske rykter eller å ha misforstått og trodd at hvis det uoffisielt har blitt uttalt at de ikke rekker 400 innen utgangen av 2020, har tolket det som om de ikke vil bygge 400.


Riktig nok har jeg ikke funnet igjen videoen og jeg kan huske feil, men jeg mener å huske fra en pressekonferanse med introduksjon av Audi e-tron så var Ionity også invitert for å prate om (dengang) kommende Ionity og det ble sagt at det skulle være minst 6 ladere pr lokasjon.

Det har de gått bort fra, men de jeg har sjekket på nett så har mange færre ladere. Ofte 4 ladere, men de klargjort for 6 ladere (da er det lettere å utvide når man slipper graving).
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

OhmPaPa

Sitat fra: jorgror på onsdag 01. april 2020, klokken 19:02
Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 01. april 2020, klokken 11:01
Trist!

EU trenger virkelig å få til noe overordnet styring her - med roaming mellom tilbydere og krav til oppetid.
Ionity har fått betydelige midler av EU for å bygge ut sitt nettverk.


Sent from my iPad using Tapatalk

Jo - men det blir bare dilling. Blir sikkert bra på sikt, men nå er det største problemet at man ikke bare kan lade overalt slik som når man fyller fossiler. Der kan EU gjøre en kjempejobb.

Se bare så kjekt det ble da vi kunne roame med mobilen i hele Europa. Noe lignende for lading trengs!

Hansi

Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 01. april 2020, klokken 20:50
Sitat fra: jorgror på onsdag 01. april 2020, klokken 19:02
Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 01. april 2020, klokken 11:01
Trist!

EU trenger virkelig å få til noe overordnet styring her - med roaming mellom tilbydere og krav til oppetid.
Ionity har fått betydelige midler av EU for å bygge ut sitt nettverk.


Sent from my iPad using Tapatalk

Jo - men det blir bare dilling. Blir sikkert bra på sikt, men nå er det største problemet at man ikke bare kan lade overalt slik som når man fyller fossiler. Der kan EU gjøre en kjempejobb.

Se bare så kjekt det ble da vi kunne roame med mobilen i hele Europa. Noe lignende for lading trengs!

Amen. Krav om roaming og krav om å melde inn ladestasjoner til en felles EU-database/kart over ladestasjonene bør på plass ASAP, da vil man ha et mye bedre utgangspunkt.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Amatøren

Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 01. april 2020, klokken 20:50Se bare så kjekt det ble da vi kunne roame med mobilen i hele Europa. Noe lignende for lading trengs!
:+1:


Sitat fra: Hansi på onsdag 01. april 2020, klokken 21:07Krav om roaming og krav om å melde inn ladestasjoner til en felles EU-database/kart over ladestasjonene bør på plass ASAP, da vil man ha et mye bedre utgangspunkt.
:+1:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

vichingo

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 01. april 2020, klokken 12:24
Dette må da være tidenes dårligst planlagte langtur?  :o

Har han bare satt seg i bilen og stolt på "Porsche Charging Planner"?
Og ikke forstått underveis at han må bruke abetterrouteplanner eller plugshare?

:-X
Det burde ikke være nødvendig med svart belte i elbilnerding for å kjøre langtur langs hovedveinettet i Europa. Ei heller ha 34 ulike apper for å kunne betale/kjøpe strøm når det holder med 1 stk Mastercard hvis man heller kjører fossilt.
Får ikke den jevne europeer til å kjøre elbil hvis det skal være slik....

OhmPaPa

Sitat fra: vichingo på torsdag 02. april 2020, klokken 16:26
Det burde ikke være nødvendig med svart belte i elbilnerding for å kjøre langtur langs hovedveinettet i Europa. Ei heller ha 34 ulike apper for å kunne betale/kjøpe strøm når det holder med 1 stk Mastercard hvis man heller kjører fossilt.
Får ikke den jevne europeer til å kjøre elbil hvis det skal være slik....

:+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA