Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp - Jeg må hente el fra leiligheten, til min "gateparkerte" bil. Noen gode løsninger?

Startet av ABA, tirsdag 31. mars 2020, klokken 16:12

« forrige - neste »

ABA

Hei dere!

Trenger litt rask hjelp ettersom at jeg straks skal flytte inn i ny kjellerleilighet.

Problemet her er at det er noen meter ned fra kjeller til gate der elbilen min parkeres - er det noen løsning på lading? Er nok ca. 15 meter avstand.

F.eks skjøteledning begrenset til 10A fra kjeller til gate / evt. andre, sikre, effektive løsninger?

Kom med innspill/forslag/erfaringer osv.
Mitsubishi I-Miev 2012-modell

cra

Skjøteledning skal bare benyttes untaksvis som en nødløsning, så du kan kanskje slippe unna med det til du får installert ekikkelig ladestasjon, men ikke til permanent bruk.

Eneste "riktige" løsning er nok å installere ladestasjon, enten med lang nok kabel (har ikke hørt om 15m kabler, men det er sikkert mulig å få til), eller montere ladestasjon på gateplan.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Lovlig løsning her er å få montert opp en stolpe nærmere bilen, slik at enten ladekladd (typisk 5 - 7 meter?) eller type 2 kabel (er ikke de maks 10 meter?) rekker bort. Hva du plasserer på stolpen kan være vanlig stikkontakt, industrikontakt eller ladeboks.

Er du ikke så nøye med om det er lovlig, så kjøp iallfall en skjøteledning med 2,5 mm2 ledere, IKKE av trommelvarianten.

F.eks: https://www.clasohlson.com/no/Skjøteledning-for-utendørsbruk-2,5-mm²/p/36-6422

PS: På tide å begynne å kreve at utleiere også tenker på elbillading. Jeg har utleieleilighet og holder på å legge opp ladestolpe selv, og ser på det som en investering for å få en attraktiv utleiebolig.  :+1:

Doff

Vurderer å gå til innkjøp av skjøteledning 2,5 mm2 for sporadisk lading i disponibel garasje. Hva er årsaken til at det ikke anbefales trommelvariant? Varmgang i ledningen i trommelen?
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

RJK

Sitat fra: Doff på lørdag 04. april 2020, klokken 23:36
Vurderer å gå til innkjøp av skjøteledning 2,5 mm2 for sporadisk lading i disponibel garasje. Hva er årsaken til at det ikke anbefales trommelvariant? Varmgang i ledningen i trommelen?

Du skaper en elektromagnetisk spole, og med den strømstyrken vi snakker om, så er varmgang definitivt et faremoment her. Det har mindre å si om den stort sett benyttes når den er rullet ut, men man vet at mange foretrekker å ikke trekke ut mer enn nødvendig, og flere av disse ruller seg tilbake selv.

Kabelen trenger å få avgi varmen til luften rundt seg, og det får den ikke gjort når den er rullet sammen, og det blir et forsterkende problem.

Ihvertfall slik jeg husker det fra det jeg har lært om eletronikk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

KjellG

Det er feil at kabeltrommelen oppfører seg som en induktans. Dette fordi kabelen er en toleder. Opprullet kabel oppførerer seg derfor som to viklinger i motfase. Spolen er bifilarviklet

Kabel i opprullet tilstand blir varm pga ohms tap i kabelen. Vurder alltid grad av uttrekk opp mot strømforbruk. Ved langvarig høyt forbruk som panelovn eller lading må en alltid trekke kabelen helt ut.

Ingeniøren

Jeg har testet dette med opprullet kabel....

Skulle på en bedriftshytte og visste ikke om det var kontakt på veggen nær bilen. Tok derfor med en 40 m kabeltrommel med solid tverrsnitt (3x2.5) og dro vel ut 20 m. Da det var minus 10 og jeg ikke trakk mer enn 6-8 A tenker jeg at dette går sikkert bra, men etter noen timer var kabel-trommelen meget varm og det luktet sterkt av gummi. Godt min standard skjøtekabel på 20 m var lang nok og byttet. Har sjekket den i ettertid og ser ikke noe galt, men tror dette kunne tatt fyr om det hadde vært varmt i været. Så i etterkant at det du kan trekk når den er sammenrullet er minimalt i forhold til utrullet. Tror det var i størrelsesorden 20-25% av utrullet.

Dette var ren nød lading og det var lov å lade på hytta. Hjemme har jeg ladestasjon. Så ikke gjør dette hjemme  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Doff

For min del så er tanken å bruke en helt utstrakt kabel på 2,5 mm2 via trommel for å få minst to kontakter i garasjen, og dermed kunne bruke en av dem til f.eks samtidig belysning. Det er vel en bedre løsning enn å ha en 20 meter skjøteledning med en jordet grenkontakt i enden? Trommelen har iallfall termosikring.
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

RJK

Sitat fra: KjellG på søndag 05. april 2020, klokken 00:29
Det er feil at kabeltrommelen oppfører seg som en induktans. Dette fordi kabelen er en toleder. Opprullet kabel oppførerer seg derfor som to viklinger i motfase. Spolen er bifilarviklet

Kabel i opprullet tilstand blir varm pga ohms tap i kabelen. Vurder alltid grad av uttrekk opp mot strømforbruk. Ved langvarig høyt forbruk som panelovn eller lading må en alltid trekke kabelen helt ut.

Takker for linken og forklaringen. Dette var ikke tatt opp i den delen som jeg har lest tidligere.

Men motstand og manglende mulighet for kjøling av kabelen via luften, er definitivt god nok grunn for å ikke bruke kabelen med trommelen fremdeles viklet sammen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA