Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Frigjøring av ladekabel

Startet av Usikker på detta, tirsdag 31. mars 2020, klokken 14:09

« forrige - neste »

Tom

Sitat fra: Kartelaven på onsdag 01. april 2020, klokken 00:26
Sitat fra: TøddiVedder på tirsdag 31. mars 2020, klokken 22:56
Knappen er litt oppskrytt. Må åpne døren for å få brukt den for å løse ut kabel etter lading. Sikkert fordi bilen sover

Knappen på UMC fungerer helt fint for meg, må ikke åpne døren. Hold den inne et sekund, et kort trykk mener jeg huske ikke fungerer. Bruker mobilen som nøkkel, har på Bluetooth og Wifi, mulig det kan ha noe å si.
Forvarmer du bilen så funker knapen fint uten å åpne døren..

z4rd

#16
Det er korrekt at hvis mobilen brukes som nøkkel og er tilkoblet bilen, så er det ikke nødvendig å åpne døren. Knappen fungerer utmerket. Gjør dette hver dag med TWC.

Alle som bruker mobil som nøkkel må bare passe på at appen ikke er helt lukket, men kjører i bakgrunnen mens Bluetooth også er aktivert. Da virker det fint. Lukker man appen vil den miste tilkoblingen og da må bilen «vekkes».
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

TøddiVedder

Bruker bluetooth, wifi jeg også. Har TWC. Pleier å måtte åpne en dør.

Counterpointer

Sitat fra: z4rd på onsdag 01. april 2020, klokken 06:27
Alle som bruker mobil som nøkkel må bare passe på at appen ikke er helt lukket, men kjører i bakgrunnen mens Bluetooth også er aktivert. Da virker det fint. Lukker man appen vil den miste tilkoblingen og da må bilen «vekkes».
Dette er et lite men viktig poeng. Oppdaget dette først etter et år av bilens eierskap. Før dette hadde alt fungert 100% , så det skal litt til å oppdage det.

knegg

Du har også et 4. valg ved å kjøpe nøkkelen.
Det har jeg gjort og skjønner ikke hvordan folk klarer seg uten.
Med nøkkelen kan du lukke/åpne ladeluken og frunken uten å ta frem mobilen eller gå inn i bilen.

2020 Model 3

Tesladude

Min erfaring er at for eks døren må åpnes for å få løsnet kabel hvis bilen sover.
Dette er jo ikke praktisk.

Løsningen for min del var å ha Sentry Mode aktiv også hjemme, selv om jeg egentlig ikke ser behovet for det.
Da er bilen alltid våken, og kabelen kan frigjøres uten forsinkelser.
Det blir i praksis samme som nevnt over med å ha appen aktiv på telefonen.
Altså at poenget er at bilen må være våken for at det skal være enkelt å frigjøre kabel om morgenen.
Det er i hvert fall min konklusjon.
Tesla Model 3 LR AWD

trikola

Sitat fra: knegg på onsdag 01. april 2020, klokken 08:36
Du har også et 4. valg ved å kjøpe nøkkelen.
Det har jeg gjort og skjønner ikke hvordan folk klarer seg uten.
Med nøkkelen kan du lukke/åpne ladeluken og frunken uten å ta frem mobilen eller gå inn i bilen.
Istedenfor tar du frem nøkkel - vanligvis tar jeg ikke engang frem mobilen.

Sitat fra: Tesladude på onsdag 01. april 2020, klokken 09:06
Min erfaring er at for eks døren må åpnes for å få løsnet kabel hvis bilen sover.
Dette er jo ikke praktisk.

I mitt tilfelle håndterer jeg ladekabelen i 99% av tilfellene ifm at jeg ankommer garasjen med bilen - og da sover den jo i alle fall ikke - eller skal dra og da må jeg åpne døren uansett, gjerne for å legge inn ryggsekken først.
TM3LR EAP+FSD 3.2019 "el Tekno Gigante"

sjokomelk

Bruk av utløserknapp forutsetter at bilen er ulåst. Dvs. at den må ha blinket med lysene og brettet ut speilene. For de fleste holder det med at du er i nærheten av bilen med mobilen (med appen kjørende i bakgrunnen). Det kan være man kanskje må gå litt nærmere B-stolpen for at bilen skal oppdage deg.

Det samme gjelder på Model S/X. Men der oppdager bilen den fysiske nøkkelen. Er bilen låst, kan du ikke løse ut ladekabelen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Øyvind.h

Burde vel holde med mobilnøkkel og bare trykke på knappen på laderen? Om mobilnøkkelen ikke er stabil nok ville jeg anbefalt å kjøpe samme FOB som er standard for S&X. Kortet virker upraktisk og FOB er billig :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Gstavdal

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 01. april 2020, klokken 13:48
Burde vel holde med mobilnøkkel og bare trykke på knappen på laderen? Om mobilnøkkelen ikke er stabil nok ville jeg anbefalt å kjøpe samme FOB som er standard for S&X. Kortet virker upraktisk og FOB er billig :)
For meg funker det helt fint som Øyvind beskriver. Går bare rett til ladeporten, trykker på knappen og bilen løser ut ladeledningen. Trenger ikke ta mobilen ut av lomma eller være i nærheten av døren på førersiden.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


knegg

Sitat fra: trikola på onsdag 01. april 2020, klokken 10:14
Sitat fra: knegg på onsdag 01. april 2020, klokken 08:36
Du har også et 4. valg ved å kjøpe nøkkelen.
Det har jeg gjort og skjønner ikke hvordan folk klarer seg uten.
Med nøkkelen kan du lukke/åpne ladeluken og frunken uten å ta frem mobilen eller gå inn i bilen.
Istedenfor tar du frem nøkkel - vanligvis tar jeg ikke engang frem mobilen.

Jeg har den i "kondomlommen" på buksen og trykker bare på lommen med nøkkelen under. Tar aldri frem nøkkelen.
2020 Model 3

Usikker på detta

Sitat fra: knegg på onsdag 01. april 2020, klokken 08:36
Du har også et 4. valg ved å kjøpe nøkkelen.
Det har jeg gjort og skjønner ikke hvordan folk klarer seg uten.
Med nøkkelen kan du lukke/åpne ladeluken og frunken uten å ta frem mobilen eller gå inn i bilen.

Takk knegg :)
Jeg vurderer å kjøpe nøkkelen fremfor å kjøpe en ny kabel med utløserknapp.

Har du et tips til hvor den kan handles rimeligst?

Jeg synes ikke det er ok å måtte bruke appen til slikt.
Telefonen må opp av lomma, jeg må slippe det jeg har i hendene, den bruker 2-4sek på å "våkne"...
Nei, dette er på ingen måte tilfredsstillende slik jeg er skapt.

Vet du om nøkkelen kan programmeres til å utføre selvvalgte kommandoer som f.eks "Start forvarming"?

sjokomelk

Sitat fra: Usikker på detta på onsdag 01. april 2020, klokken 21:39
Jeg vurderer å kjøpe nøkkelen fremfor å kjøpe en ny kabel med utløserknapp.

Har du et tips til hvor den kan handles rimeligst?
Nå skal jeg være litt spydig, men hvor tror du man kan få kjøpt et Tesla-produkt, produsert av/for Tesla, som kun fungerer med en Tesla? Tror ikke jeg hadde satset 1000 kroner på at den ligger i frysedisken ved siden av Grandiosa på Rema. :P
Hvis du derimot tror at det er Tesla som selger Tesla-reservedeler som er produsert spesifikt for Tesla til bruk med en Tesla, så tror du rett! :+1:
https://shop.tesla.com/en_no/product/model-3-key-fob

Kan bare brukes til å låse bilen opp og igjen. Men du må alltid trykke på knappene.
https://www.tesla.com/support/model-3-key-fob
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

knegg

#28
Sitat fra: Usikker på detta på onsdag 01. april 2020, klokken 21:39
Sitat fra: knegg på onsdag 01. april 2020, klokken 08:36
Du har også et 4. valg ved å kjøpe nøkkelen.
Det har jeg gjort og skjønner ikke hvordan folk klarer seg uten.
Med nøkkelen kan du lukke/åpne ladeluken og frunken uten å ta frem mobilen eller gå inn i bilen.

Takk knegg :)
Jeg vurderer å kjøpe nøkkelen fremfor å kjøpe en ny kabel med utløserknapp.

Har du et tips til hvor den kan handles rimeligst?

Jeg synes ikke det er ok å måtte bruke appen til slikt.
Telefonen må opp av lomma, jeg må slippe det jeg har i hendene, den bruker 2-4sek på å "våkne"...
Nei, dette er på ingen måte tilfredsstillende slik jeg er skapt.

Vet du om nøkkelen kan programmeres til å utføre selvvalgte kommandoer som f.eks "Start forvarming"?
Nøkkelen programmerer du selv, veldig enkelt  :+1:

Nøkkelen støtter kun åpning og lukking av ting, ikke noe smart "start forvarming" eller annen funksjonalitet.

Originale Tesla-deler finner du hos Tesla. Du KAN finne den på finn, men vær klar over at du da kan få den gamle versjonen av nøkkelen. Jeg kjøpte direkte fra Tesla for å være sikker på at jeg fikk riktig nøkkel.

Det var akkurat det du beskriver at det å ta ut telefonen av lommen for å knote frem appen gjerne mens jeg holder 4 handleposer eller en 2-åring i armkroken som gjorde at jeg valgte nøkkelen. Den løste faktisk alle problemene jeg hadde med låsing.

Jeg har ikke aktivert "walk away"-låsing da bilen låste seg når jeg gikk fra førerdøren og bak til passasjerdøren bak for å ta ut barnet, måtte da dra frem mobilen (igjen) for å låse opp.  ::)


Sitat fra: sjokomelk på onsdag 01. april 2020, klokken 22:23
Kan bare brukes til å låse bilen opp og igjen. Men du må alltid trykke på knappene.
https://www.tesla.com/support/model-3-key-fob

Om du faktisk leser det du linket til så vil du se at du trenger ikke å trykke på knappen for å låse opp eller låse om du bruker "walk-away lås". Med nyeste Model 3-nøkkelen kan du bare gå mot bilen og trekke i dørhåndtaket.

Sitat fra: https://shop.tesla.com/en_no/product/model-3-key-fobNo hands required. Locking and unlocking your Model 3 has never been easier. Keep your key fob in your pocket and simply pull on the door handle for easy entry. Same with the trunk. Your key fob is automatically enabled when you pair with your vehicle.
2020 Model 3

emurof

Sitat fra: Usikker på detta på tirsdag 31. mars 2020, klokken 14:09Hei!

Hvordan frigjør jeg ladekabelen enklest når jeg ikke har den berømte frigjøringsknappen på "ladehåndtaket"?
Jeg synes det er litt rart at jeg ikke fikk med kabel med frigjøringsknapp ved kjøp av ny bil, men sånn er det vel bare..

For å komme tilbake til utgangspunktet: Det er helt utrolig at Tesla ikke har funnet en løsning på dette. Det å måtte fikle med app eller begynne å gå inn i bilen for å trykke på skjermen er tåpelig og tungvint.

Har Tesla sagt noe om dette?

Jada, jeg vet at det er problemstillinger, som f.eks. hvis den lader eller lignende. Men hvis bilen bare er plugget i og ikke lader så burde man kunne plugge ut så lenge bilen er ulåst.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA