Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Frigjøring av ladekabel

Startet av Usikker på detta, tirsdag 31. mars 2020, klokken 14:09

« forrige - neste »

Usikker på detta

Hei!

Hvordan frigjør jeg ladekabelen enklest når jeg ikke har den berømte frigjøringsknappen på "ladehåndtaket"?
Jeg synes det er litt rart at jeg ikke fikk med kabel med frigjøringsknapp ved kjøp av ny bil, men sånn er det vel bare..

Jeg har 3 valg:
1: Åpne bilen og trykke på skjermen.
2: Åpne appen og frigjøre den der.
3: Åpne bagasjerommet og trekke i håndtaket som befinner seg i hullet på venstre side.

Løsning nummer 2 er den som føles enklest for meg, men likevel får jeg en følelse av at ting ikke flyter helt slik jeg ønsker det..
Jeg må stoppe opp, åpne appen...dette tar noen sekunder...osv...
Unødvendig tungvindt(!)  :police:

Finnes det en løsning som gir litt mer flyt enn de jeg listet opp over?
Hvis ikke - har du et tips til hvor jeg bør handle en slik kabel?

Dette er sikkert blitt diskutert før, men etter å bladd gjennom 10 sider i forumet uten å finne det lager jeg gjerne en ny tråd.

Skvulp

Høres rart ut, fulgte det med uoriginal ladekabel?
Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon

Gstavdal

#2
Type 2 kabelen som følger med bilen har ikke utløserknapp. Det må kjøpes i tillegg.

Jeg gikk for denne:

https://www.elbilgrossisten.no/collections/type-2-til-type-2/products/tesla-evcharge-type-2-til-type-2-ladekabel-32a-3-fas

Usikker på detta

Den har ikke utløserknapp - slik jeg har forstått det ut ifra div. søk på nett er dette den "europeiske kabelversjonen".

Skvulp

Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon


Elmo

Sitat fra: Gstavdal på tirsdag 31. mars 2020, klokken 14:45
Type 2 kabelen som følger med bilen har ikke utløserknapp. Det må kjøpes i tillegg.

Når sluttet de med det ??  :o ???
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Gstavdal

Sitat fra: Elmo på tirsdag 31. mars 2020, klokken 19:45
Sitat fra: Gstavdal på tirsdag 31. mars 2020, klokken 14:45
Type 2 kabelen som følger med bilen har ikke utløserknapp. Det må kjøpes i tillegg.

Når sluttet de med det ??  :o ???
Har vel aldri vært det tror jeg?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


z4rd

Nå må man ikke blande kortene her.

UMC som det er bilde av lenger opp her har utløserknapp, og har alltid hatt dette.

Standard type2 som følger bil har aldri vært levert med utløserknapp. Denne kabelen var av blå type før, nå er den grå/svart.

Hvis du har kjøpt ny bil, så skal du ha UMC.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Counterpointer

Synes egentlig at Tesla hvertfall burde selge type 2 kabel med knapp. Det hadde vært god butikk.

Elmo

Sitat fra: Gstavdal på tirsdag 31. mars 2020, klokken 19:47
Sitat fra: Elmo på tirsdag 31. mars 2020, klokken 19:45
Sitat fra: Gstavdal på tirsdag 31. mars 2020, klokken 14:45
Type 2 kabelen som følger med bilen har ikke utløserknapp. Det må kjøpes i tillegg.

Når sluttet de med det ??  :o ???
Har vel aldri vært det tror jeg?

Jeg fikk det UMC med knapp med på min TM3 LR utlevert i mars 2019.
Men type2 kabelen er uten knapp !
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Usikker på detta

Sitat fra: z4rd på tirsdag 31. mars 2020, klokken 19:56
Nå må man ikke blande kortene her.

UMC som det er bilde av lenger opp her har utløserknapp, og har alltid hatt dette.

Standard type2 som følger bil har aldri vært levert med utløserknapp. Denne kabelen var av blå type før, nå er den grå/svart.

Hvis du har kjøpt ny bil, så skal du ha UMC.

Jeg fikk ihvertfall ikke noen av (2) kablene mine med utløserknapp :(
Slik jeg har forstått det er det nyttesløst å spørre Tesla om de kan sende meg en - så jeg får nok bare kjøpe.

Takk for tips lenger oppe der @Gstavdal.

sjokomelk

#12
Sitat fra: Usikker på detta på tirsdag 31. mars 2020, klokken 21:29
Sitat fra: z4rd på tirsdag 31. mars 2020, klokken 19:56
Hvis du har kjøpt ny bil, så skal du ha UMC.

Jeg fikk ihvertfall ikke noen av (2) kablene mine med utløserknapp :(
Slik jeg har forstått det er det nyttesløst å spørre Tesla om de kan sende meg en - så jeg får nok bare kjøpe.
UMC (ladekabelen med vanlig støpsel og "kladd" midt på ledningen) har utløserknapp. Det er ingen fysisk stor knapp merket "UTLØSERKNAPP", men en liten runding i plasten som viser hvor du skal trykke med tommelen. Trykk og hold på denne for å løse ut kabelen. Du ser den på bildet til skvulp lenger opp her.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

TøddiVedder

Knappen er litt oppskrytt. Må åpne døren for å få brukt den for å løse ut kabel etter lading. Sikkert fordi bilen sover

Kartelaven

Sitat fra: TøddiVedder på tirsdag 31. mars 2020, klokken 22:56
Knappen er litt oppskrytt. Må åpne døren for å få brukt den for å løse ut kabel etter lading. Sikkert fordi bilen sover

Knappen på UMC fungerer helt fint for meg, må ikke åpne døren. Hold den inne et sekund, et kort trykk mener jeg huske ikke fungerer. Bruker mobilen som nøkkel, har på Bluetooth og Wifi, mulig det kan ha noe å si.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA