Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Komplett bremsejobb bak etter kraftige vibrasjoner---havarert håndbrekk!

Startet av Powerflux, tirsdag 31. mars 2020, klokken 09:40

« forrige - neste »

Powerflux

Hatt flere tilfeller de siste ukene der bilen helt plutselig begynner å riste. Har da stoppet og kikket etter åpenbare kandidater sånn som løse hjulbolter, løse deksler under etc. men intet funnet.
Etter stopp har bilen oppført seg normalt igjen.

Etter siste tur der jeg ikke fant noe egnet sted å stoppe med en gang kjente jeg en lukt av varme bremser og venstre bakhjul var vesentlig varmere enn de andre.

Kjørte da hjem og caliper ble demontert. Denne ble funnet i orden, samme med skiven. Klossene hadde ca 3 mm igjen å gå på, det må sies å være helt greit etter 140000 km. Neste steg ble å ta av skiven og der ble det fort synlig at bremse-skoen mot front av bilen hadde havarert, mest sannsynlig fordi pinnen/klipset som holder skoen hadde rustet i stykker.
Var litt spent på om wiren også hadde gått men den er plastbelagt og beveget seg greit.

Når det gjelder wiren og motoren som driver denne(har elektrisk, ikke fotbrekk) så vil wiren trekkes inn lenger enn normalt når man aktiverer brekket(Dette for å teste om wire/motor gikk lett og greit). Bilen vil da gi en feilkode og det kommer opp Contact Dealer. Dette betyr videre at brekket ikke vil gå ut igjen da hele motorfunksjonen tydeligvis deaktiveres.
Her leste jeg av feilkoder med LeafSpy og ganske riktig kom feilkode for håndbrekk opp. Ved å cleare denne koden fungere håndbrekkmotoren igjen og jeg kjørte prosessen et 10 talls ganger mens jeg smurte opp wiren med teflonbasert smørespray.

Deler ble bestilt og kom på kr 1300 med frakt. Dette er 2 stk skiver, 4 stk bremseklosser, 2 stk bremsebånd samt klips/fjærer til bremsebåndene. :+1:

Demontering, særlig på høyre side siden jeg nå allerede hadde tatt venstre side gikk realt fort. Ingen grunn til å spare på kruttet så de gamle fjærene ble bare klippet rett over og klipsene røsket ut. Ingenting av dette skal spares på!
NB! Ta noen bilder før det røskes ut så man ser hvilen vei fjærene skal sitte ;D

Remontering er ikke vanskelig, litt som Lego. Jeg kom til at det enkleste var å sette sammen delene med fjærer fra topp og bevege seg nedover for til slutt å sette på den nederste fjæren.

Nå har altså kjerra komplett nye bremser bak samt nye klosser foran. Skivene foran var i super stand og fikk kun et lite drag med flappydisken. Alt smurt opp og fungerer helt strålende :laugh:

Etter snart 150000 km må det nok sies at dette er fantastisk billig vedlikehold  :+1: :+1:
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Thomas Parsli

Jeg demonterer og smører disse delene hvert år -og det er utrolig hvor mye dritt som samler seg der.

Hvis du har klart å kjære 150.000km uten vedlikehold er det et under! :o
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Powerflux

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 31. mars 2020, klokken 12:02
Jeg demonterer og smører disse delene hvert år -og det er utrolig hvor mye dritt som samler seg der.

Hvis du har klart å kjære 150.000km uten vedlikehold er det et under! :o
Hehe, ikke uten vedlikehold nei. Har demontert og smurt opp hver vår men ikke mer enn det. Er første gang det byttes komponenter.
Foran var det kun 1 mm igjen på de innerste klossene, ca 3 mm på de ytterste. Bak ca 3 mm på alle 4.
Syntes det er meget bra :+1:

Og ja, det korroderer noe helt på trynet så bremseservice hver vår er et must i mine øyne!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA