Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Avreisetid og forvarming av kupe

Startet av Usikker på detta, mandag 30. mars 2020, klokken 21:47

« forrige - neste »

Usikker på detta

Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. april 2020, klokken 07:26
Sitat fra: Usikker på detta på torsdag 16. april 2020, klokken 05:48
Jeg må bare si det - dette er helt idiotisk og totalt lavmål av Tesla.
Hva da, kravet om å være tilkoblet? Som en klar til avreise funksjon er det jo ett greit krav, men man kunne separert ut klimatisering ja.

Liker hvordan det er gjort på i3. Der klimatiseres bilen til oppgitt tidspunkt uavhengig av om den er tilkoblet eller ikke. Brukes ikke bilen etter klimatisering vil den ikke klimatiseres på nytt igjen før den har vært kjørt en tur eller man gjør endringer.

Min forrige bil var en i3 - her kunne man sette inn 3 forskjellige avreisetider enten fra skjerm eller via app.

- en til jobb
- en hjem fra jobb
- en tilgjengelig for planlagte kjøreturer utenom.

Til og fra jobb kunne settes hver søndag kveld og jeg trengte ikke tenke på dette gjennom uken overhodet. Som skiftarbeider var dette genialt da "uken etter" aldri er lik den forrige.

Nå er det en stressfaktor.
Jeg må huske å starte klimatiseringen på slutten av arbeidsdagen, hvilket allerede er det mest stressende tidspunktet i døgnet for min del - i tillegg opplever jeg stadig at bilen ikke "våkner" i appen, noe som gjør at jeg ikke får klimatisert overhodet.

Bilen min er aldri tilkoblet lader hjemme fordi jeg lader gratis på jobb - HVIS det er ledig plass.

At det overhodet ikke er mulig å programmere dette, og få det automatisert hverken fra app eller skjerm i bil uten at bilen er tilkoblet lading er ingenting annet enn latterlig.

Usikker på detta

Sitat fra: z4rd på torsdag 16. april 2020, klokken 09:42
Enig - hvis formålet er å få lunk i bilen for komforten sin del, så holder jo det med noen minutter før avreise. Pleier å trykke 1 knapp gjennom Widget på telefonen. Alternativt hvis du er "lat" kan du bruke stemmen din.

Det er jo smart at det er lokasjonsbasert, på samme vis som ladehastighet huskes mht lokasjon/ladeplass.

Kunne du gitt en kjapp forklaring på dette med "widget" på telefonen?
Personlig må jeg inn i Teslaappen, få bilen til å våkne og deretter gå inn i klima-fanen for å starte klimatisering.

turfsurf

Sitat fra: Usikker på detta på torsdag 16. april 2020, klokken 18:01
At det overhodet ikke er mulig å programmere dette, og få det automatisert hverken fra app eller skjerm i bil uten at bilen er tilkoblet lading er ingenting annet enn latterlig.
Altså, dette er såre enkelt å løse. Du plugger i bilen hjemme og, men setter landegrensen på 50%. På søndag går du inn i bilen hjemme og setter avreisetidspunktet for neste uke hjemmefra. Når du kommer på jobb på mandag setter du avreisetidspunktet fra jobb og landegrensen til hva du enn vil lade til. Presto.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Samco

Litt rart trodde model 3 kunne forvarmes fra batteriet og ikke tilkoblet strøm?

Usikker på detta

Nei, jeg er ikke enig i at dette løser noe problem.

Det medfører inn og ut med ladekabel hver gang jeg parkerer bilen min hjemme. Det er ikke et stort problem å gjøre dette, men hvorfor i huleste skal man måtte holde på slik i 2020?
I tillegg skal jeg måtte gå inn i appen og forandre på ladeprosenten hver gang jeg kommer hjem, og hver gang jeg kommer på jobb?

Hvor lenge siden er det vi gikk på månen nå, men dette skal altså ikke Tesla få til?

Jeg forstår at jeg står noenlunde alene om å finne dette frustrerende og skal la diskusjonen ligge nå.
Takk for innspill alle sammen :)

Øyvind.h

#20
Finnes det ikke tredjeparts apper som sørger for å starte klima til faste tider?
Ladekabel for forvarming har da aldri vært noe krav så det høres merkelig ut. Med mindre det er noe tredjepart har konfigurert i appen sin?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

z4rd

#21
Sitat fra: Samco på torsdag 16. april 2020, klokken 20:47
Litt rart trodde model 3 kunne forvarmes fra batteriet og ikke tilkoblet strøm?

Du kan gjøre det hvis du starter forvarmingen via app, men ikke via menyen inne i bilen ved bruk av funksjonen Scheduled Departure - dette krever tilkobling til strøm.

Ellers finnes det som sagt en rekke veier utenom her - mange er allerede blitt foreslått. Går også ann å bruke iOS Shortcuts på å mekke noe som passer deg selv.

Til trådstarter: Hvis du må inn og ut med ladekabel hver gang du skal lade hjemme, så anbefaler jeg deg å gjøre noe med det først. Sparer deg og ladekabel for mye unødig brekkasje... ;)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Samco


Usikker på detta

Jeg har ladekladd med tilhørende kabel pent kveilet hjemme på husveggen - men bruk av denne krever at jeg må parkere et "annet sted" enn hva ønskelig er.
Det er bare slik gårdsplassen min er.

Poenget mitt er at det er tull å måtte holde på slik i 2020, med en bil som bugner av nymotens teknologi.

olekvi

Teslafi har mulighet for dette og mere til:

'19 TM3P

Samco


jannor

April 2019: Blå metallic Tesla Model 3 LR AWD/HW3 FSD

GOS

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

S4e

Sitat fra: TøddiVedder på torsdag 16. april 2020, klokken 09:36
Hva er problemet? Klikk i app litt før man skal reise. Hvem reiser på samme tid hver da da? Og de dagene man ikke skal reise, så sløse batteri som ikke er tilkoblet
Helt enig!  Lag deg bare en rutine med en kjapp kommando når du setter over kaffen eller er ferdig med første del av avisen. Åpne app og trykk på en knapp - ikke veldig vanskelig det?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Samco

Reiser til jobb og tilbake samme tider vær dag får håpe tesla fixer dette med en opdatering.
Har vært helt greit med minimum 2 avreise tidspunkt pr dag og muligheten til preheat uten å være plugget in.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA