Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Avreisetid og forvarming av kupe

Startet av Usikker på detta, mandag 30. mars 2020, klokken 21:47

« forrige - neste »

Usikker på detta

Hei! Stolt eier av ny Model3  8)

Jeg legger merke til at bilen innstillinger (skjermen) kun tillater å sette 1stk avreisetid, hvor også lading justeres automatisk iforhold til satt tidspunkt.
Det er også kun mulig til å velge "alle ukedager" eller "hele uken".

Er dette tilfelle eller har jeg misset noe?

Som 5-skiftsarbeider vil jeg ha behov for å sette et tidspunkt "fra hjem" og ett "fra jobb" - gjerne også en tredje avreise da jeg har lenre arbeidsdager i helgene.
Jeg kan da virkelig ikke programmere hver enkelt avreisetidspunkt hver gang jeg parkerer bilen - det vil i mange tilfeller si 14 ganger i uken..

Jeg har lastet ned Dashboard for Tesla og forsøker å sette meg inn i denne appen.
Den har heller ikke disse mulighetene.
Det eneste jeg finner er "Camper mode" som gir mulighet for 1stk forhåndsprogrammering.
I tillegg gir denne meg inntrykk av at kupeen konstant holdes innenfor gitt temperatur, noe som vil tappe batteriet kraftig over natten hvis jeg ikke er tilkoblet lader..

Hjeeeelp!

sjokomelk

Er dessverre bare mulig å sette ett avreisetidspunkt i bilen.
Men start forvarming med appen på mobilen 15 min før du skal avgårde. Dessverre litt gammeldags og manuelt. :-[
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Tom

#2
Du kan jo prøve VisibleTesla(gratis)
Kjører på pc..

Eller http://teslatasks.com/ bruker google kalender
Denne passer nok best for deg.

turfsurf

Sitat fra: Usikker på detta på mandag 30. mars 2020, klokken 21:47

Jeg legger merke til at bilen innstillinger (skjermen) kun tillater å sette 1stk avreisetid, hvor også lading justeres automatisk iforhold til satt tidspunkt.
Det er også kun mulig til å velge "alle ukedager" eller "hele uken".

Avreisetiden er lokasjonsbasert, så det er en tid pr lokasjon, med ubegrenset antall lokasjoner.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mondeo

Må nok bruke Appen. Slå på varmen der 15 minutt før du skal avgårde.

Tredjeparts apper vil gjerne tømme batteriet i bilen din med å vekke den hele tiden så den ikke får "sove" så vær forsikring med det.

Usikker på detta

Vel, jeg fikk omsider til - med Dashboard for Tesla.

Nå kan jeg sette så mange avreisetider jeg vil  :o
Skal følge godt med på eventuelle batteritap @Mondeo, takk skal du ha.

Handyman

Tesla er elendig på dette. Appen du leter etter heter "Charged" . Den er norsk, men er foreløpig under utvikling/beta.
Den kan virkelig anbefales, og det er en gruppe på FB for betatestere.  https://www.facebook.com/groups/1010305835843424
Den vekker kun bilen når den skal kjøre en kommando (start av varme), og ikke ellers.
Du vil derfor ikke få høyre "vampire drain" ved bruk av denne.
MANGE muligheter for start av varme, pluss mye annet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Usikker på detta

Takk Handy.

Jeg skal gi Dashboard for Tesla et forsøk og følge nøye med på eventuell batteridrain.
Merker jeg noe som helst sug skal jeg kjøre løs på appen du foreslår.

Usikker på detta

Dashboard for Tesla var ikke tilfredsstillende.

Hele denne uken har jeg satt avreisetid til klokken 06.00 via bilens skjerm når jeg har parkert bilen på kvelden. Ikke èn gang har forvarmingen startet hittils.

Bilen har da ikke vært tilkoblet strøm - har dette noe å si?

Hva er det jeg gjør galt??
Jeg blir gæærn snart  ;D

Tesladude

Bilen må være tilkoblet strøm for at dette skal virke dessverre.

En annen ting, er at det er lokasjon bestemt.
Så hvis du for eks setter disse innstillingene når du er hjemme, så fungerer det ikke hvis bilen senere befinner seg en annen plass. Det må settes opp for hver plass du parkerer.
Tesla Model 3 LR AWD

Usikker på detta

Takk for svar Tesladude.

Jeg må bare si det - dette er helt idiotisk og totalt lavmål av Tesla.

turfsurf

Sitat fra: Tesladude på onsdag 15. april 2020, klokken 21:39
En annen ting, er at det er lokasjon bestemt.
Så hvis du for eks setter disse innstillingene når du er hjemme, så fungerer det ikke hvis bilen senere befinner seg en annen plass. Det må settes opp for hver plass du parkerer.
Ja, akkurat dette er jo helt genialt. Så slipper man å fikle med flere timere som på andre biler. Typisk reiser man hjemmefra på morgenen og fra jobb på ettermiddagen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Usikker på detta på torsdag 16. april 2020, klokken 05:48
Jeg må bare si det - dette er helt idiotisk og totalt lavmål av Tesla.
Hva da, kravet om å være tilkoblet? Som en klar til avreise funksjon er det jo ett greit krav, men man kunne separert ut klimatisering ja.

Liker hvordan det er gjort på i3. Der klimatiseres bilen til oppgitt tidspunkt uavhengig av om den er tilkoblet eller ikke. Brukes ikke bilen etter klimatisering vil den ikke klimatiseres på nytt igjen før den har vært kjørt en tur eller man gjør endringer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TøddiVedder

Hva er problemet? Klikk i app litt før man skal reise. Hvem reiser på samme tid hver da da? Og de dagene man ikke skal reise, så sløse batteri som ikke er tilkoblet

z4rd

Enig - hvis formålet er å få lunk i bilen for komforten sin del, så holder jo det med noen minutter før avreise. Pleier å trykke 1 knapp gjennom Widget på telefonen. Alternativt hvis du er "lat" kan du bruke stemmen din.

Det er jo smart at det er lokasjonsbasert, på samme vis som ladehastighet huskes mht lokasjon/ladeplass.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA