Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av brukt elbil, type Zoe, Soul, Leaf eller Golf, ønsker tips + erfaringer

Startet av Olepo, søndag 29. mars 2020, klokken 13:56

« forrige - neste »

Olepo

Hei, vi har ingen erfaring med elbil, men planlegger nå å kjøpe vår første. Vi er en familie på 4, to voksne og to gutter på 10 og 14 år. Utgangspunktet er en rimelig nr 2 bil, men håpet er at den vil dekke store deler av vårt kjørebehov. Vi vil samtidig ha en fossilbil i tillegg inntil videre.

Vi vil ha en bil med 5 seter, så de aller minste utgår. ønsker å ha en rekkevidde på minimum 10-12 komfortable mil på vinteren, men selvfølgelig lengst mulig. Tenkt budsjett 100k +/-, kan strekkes noe. Vi ender sannsynligvis da på 2014-15-16 modeller. Blir kjøring mest lokalt basert på hjemmelading.

Vi har sett på og tatt korte testturer med 4 ulike biler: 2015 Renault Zoe Intens, 2015 Kia Soul Exclusive, 2015 Nissan Leaf Nordic og 2015 e-Golf.
Zoe overrasket positivt plassmessig, og samtlige 4 biler har tilfredsstillende plass og komfort.

Når det gjelder Leaf bør vi nok opp på en utgave med 30kWh batteri for å oppnå bedre rekkevidde. Skal vi ha en Zoe 40 må nok budsjettet tøyes noe. Golf med den større batteripakken er dessverre utenfor budsjett. (Opplever nyere e-Golf unaturlig høyt priset ifht nybilpris/kampanje.)

Samboeren liker Zoe og mener den er rimelig + gir mye rekkevidde for pengene. Personlig liker jeg golfen best da den gir best kvalitetsfølelse og kjøreegenskaper, men ser at rekkevidden kan bli en utfordring siden vi er låst til tidlige modeller med det minste batteriet.
(Vi har kun 230V nett hjemme, Zoe vi testet blir ev levert m/10A "ladebøtte").

Vil sette pris på alle erfaringer med reell rekkevidde på aktuelle modeller, samt alle tips og råd på veien før beslutningen blir tatt :).

minibiti

The Zoé is very nice as long as you don't drive too far in one go.
The one you have seen is the first model (2014-2015) or the 2nd one (2015-2016)?
The first one has a bit smaller battery (22 kWh), a bit less efficient engine but can charge with 43 kW AC.
The 2nd one has 23 kWh battery, a more efficient engine but only charges at 22 kW max.
Both have roughly the same range, i.e 90-110 km during winter and 150-180 during summer.

If you can stretch your budget a bit, I really recommend the ZE40 with the much better range (41 kWh battery)!
They are getting cheaper now. I think I saw one for 140k.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Olepo

I´m not sure, but I think we were looking at the first version with 22kWh battery. I did not know that there was an upgrade in 2015, so thanks for good information!

Yes, I think the ZE40 starts at about 140k for 2017 models.

minibiti

The first one is called Q210 and the 2nd one is called R240.
Then you have the ZE40 with the R90/R110 (for the engine strength, 90 hp vs 110 hp)
Then the brand new ZE50 with the R110/135 (same idea so I will let you guess :) ).

Make sure you can charge from home, and that you have a charging solution that add enough range through the night that you have enough for next day.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Olepo

Da er beslutningen tatt. Siden vi ikke ble spesielt mye klokere etter å ha lest ulike brukererfaringer fra forskjellige merker valgte vi å gå for den bilen som gav oss best følelse.

Inngikk derfor i går avtale om kjøp av en norsksolgt, en-eiers 2015 modell e-Golf. Pen og godt utstyrt bil med Vienna skinninteriør, Dynaudio lydpakke, varmepumpe+++.

Skal hente bilen i morgen, og det blir spennende å se hvordan den vil fungere for oss da det er vår første elbil.

Neste steg blir å få installert en grei permanent ladeløsning.

Contango

Vi hadde en tilsvarende og var svært fornøyde med den. Absolutt best å kjøre i klassen, og dere kommer til å bruke den hele tiden. Men det vil nok etterhvert være litt batteridegradering så dere må påregne å kjøre forsiktig om vinteren for 12 mil. Prøv å ikke lad den fullt opp hver gang (eksvs om sommeren) men hold den på maks 80-90%. Det sparer batteriet litt. Kjøp en ordentlig ladeboks med en gang. Da lader dere med minimum 3,6kw istedenfor 2,4kw som betyr mer fleksibiltet i hverdagen og en mer fremtidsmessig løsning. Invester gjerne i ekstra kw i boksen også om el anlegget deres tåler det (eksvs 7,2kw/32a en fas). Dere har nemlig ikke kjøpt deres siste elbil.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA